Strona 1 z 1

B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: niedziela, 27 września 2009, 00:56
przez donalyah00
Oto uzupełniony i trochę podziurawiony zestaw firmy Maquette.
Warsztat znajduje się tu: http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=31&t=7076
Zapraszam do komentowania.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na deser fotka ze zwyczajowym pudełkiem zapałek. ;o)
Obrazek

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: niedziela, 27 września 2009, 09:05
przez lejgo_inc
Ok, przerobiłeś ten kawałek mjentkiego plastiku w prawdziwą miniaturową ponorkę. Zdecydowanie polecam wszystkim wątek warsztatowy, bo w galerii nie widać wyszstkich miodności tego modelu.

Co mi się podoba szczególnie:
- perforacja kadłuba
- kratki wlotów do systemu chłodzenia reaktora
- delikatnie nieregularny rysunek podziałów "nadwodnej" części kadłuba, przydający realizmu
- subtelne i bardzo autentycznie wyglądające zużycie "podwodnej" części kadłuba
- pokrywy luków z widoczną fakturą (dodatkowe punkty za opracowanie sposobu :)
- wnętrza tychże luków
- osłonka światła nawigacyjnego na szczycie płetwiy ogonowej
- zacieki z otworów przelewowych - znów - wyczucie i subtelność
- podniesione polery

Czego mi brakuje, albo co mi się nie podoba:
- charakterystycznych pasków o innym połysku/odcieniu tytanu na głównej śrubie (ślady po obrabiarkach?)
- pionowych otworów przypominających żaluzje na bokach kiosku
- odrobinę bardziej zauważalnego zużycia "nawodnej" cześci kadłuba
- odkleiła ci się poręcz przy samym kiosku (tylna) - albo tak to wygląda na niektórych fotkach
- jest ostrołukowe spotkanie linii wodnych na rufie, a powinno być łagodne
- nieco pokrzywiona przedostatnia antena (w tym niekoncentrycznie zamocowany ostatni segment)
- odrobinę bardziej zauważalnego zużycia "nawodnej" cześci kadłuba

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: niedziela, 27 września 2009, 10:58
przez donalyah00
Dzięki za miłe słowa i krytyczne spojrzenie na model. ;o)
lejgo_inc napisał(a):Czego mi brakuje, albo co mi się nie podoba:
- charakterystycznych pasków o innym połysku/odcieniu tytanu na głównej śrubie (ślady po obrabiarkach?)
- pionowych otworów przypominających żaluzje na bokach kiosku
- odrobinę bardziej zauważalnego zużycia "nawodnej" cześci kadłuba
- odkleiła ci się poręcz przy samym kiosku (tylna) - albo tak to wygląda na niektórych fotkach
- jest ostrołukowe spotkanie linii wodnych na rufie, a powinno być łagodne
- nieco pokrzywiona przedostatnia antena (w tym niekoncentrycznie zamocowany ostatni segment)
- odrobinę bardziej zauważalnego zużycia "nawodnej" cześci kadłuba


Faktycznie trochę odpuściłem znęcanie się nad górną częścią kadłuba. Częściowo sprawiły to fotki okrętów w służbie (zróżnicowanie połysku powierzchni potraktowałem jako efekt nierównomiernego schnięcia wody na kadłubie) a częściowo moje własne zmęczenie materiału ;o).

Zacieki pod otworami przelewowymi zrobiłem przy pomocy olejów Van Gogha i (głównie) White Spirit-a. Żaluzje na kiosku teoretycznie są - wygniecione - ale jak już pisałem wcześniej wash nie chciał ze mną współpracować przy tym modelu. :-| Może jeszcze domaluję je później ciemniejszą farbą. Tylna poręcz jest przyklejona - umknęło mi natomiast doszlifowanie jej przy kiosku :-|. Ostrołuku przy linii wodnej nie powinno być - rzecz do poćwiczenia przy kolejnej ponorce (nieokreślona przyszłość).

Pokrzywiona antena... Tia... Mocowanie urządzeń podnośnych to największy babol w tym modelu - przyznaję się bez bicia. Anteny nie są specjalnie równo ustawione, jest to kolejna rzecz do zaplanowania PRZED zamknięciem połówek kadłuba. Następnym razem skorzystam z rozwiązania stosowanego przez Wojtka Fajgę, a mianowicie wykonam gniazda urządzeń jako mosiężne tuleje wklejone w podstawę kiosku. Zrobienie tego przed sklejeniem kadłuba pozwoli na równe i symetryczne ich umieszczenie. Niecentralnie umieszczona końcówka przedostatniej anteny jest tu tylko kwiatkiem do kożucha...

Jedyną rzeczą, której będę bronił z powyższej listy jest śruba. ;o) Alfy miały tytanowe śruby ale były one ręcznie (!) wykonane w latach 70-tych - czyli przed pozyskaniem przez ZSRR obrabiarek sterowanych numerycznie (nota-bene była to dosyć sławna afera szpiegowska). Na fotce śruby z paskami krążącej po sieci moim zdaniem widać papierowe (plastikowe) zabezpieczenia delikatnych krawędzi łopat pospinane ze sobą paskami w poprzek łopat. Powierzchnia metalu była chyba jednak gładka.

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: niedziela, 27 września 2009, 15:18
przez spiton
Genialnie pomalowany(choć cześć nawodna mogłaby być odrobinę bardziej "zniszczona")
Sama "obróbka plastiku" też zapierała dech.
Bardzo mi się podoba.
Zauważę również, że jest rzeczą stosunkowo rzadką realistycznie pomalowany model szkutniczy. Ale okręt podwodny ze swym "bogactwem detali" musi być dobrze pomalowany, bo jak nie malowanko, to już raczej nic mu nie pomoże.
Ciekaw jestem, jak wygląda to Twoje ostatnie dzieło obok poprzedniego??
Pozdrawiam
PS. teraz dopiero otworzyła mi się ostatnia fotka(z pudełkiem zapałek)
SZOK !!!!!

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: poniedziałek, 28 września 2009, 22:06
przez Jaho63
A se zajrzałem, i faktycznie, ostatnia fotka jest jak strzał młotem w głowę (nie żeby z autopsji ;o) ). Nie znam się na tym w ogóle, ale wydaje mi się, że właśnie ta śruba odstaje od realizmu reszty detali, mało metaliczna, tak mi się przynajmniej wydaje.

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: wtorek, 29 września 2009, 10:55
przez spiton
Śruba jest super. Nie wypowiadam się o jej pomalowaniu. Ale kształt..żyleta!!!!

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: wtorek, 29 września 2009, 11:37
przez donalyah00
Dzięki Panowie! :)

Na fotkach oryginału śruba z reguły jest matowa. Wybrałem się kiedyś do sklepu z lepszymi zegarkami specjalnie po to, aby pooglądać tytanowe koperty zegarków. Szare dość... ;o) Niestety nie widziałem nigdy kolorowej fotki oryginalnej tytanowej śruby okrętowej - moje podejście kolorystyczne jest tylko pewnego rodzaju impresją na temat. Dodam, że łopaty śruby są jedynym detalem, który wykorzystałem z bogactwa części zaproponowanych przez Maquette ;o). Kadłub śruby i krzyżowy generator wirów na jego końcu to własna produkcja.

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: wtorek, 29 września 2009, 12:30
przez lejgo_inc
Może chodzi o połysk metaliczny, takowy tytan ma, tylko się po prostu nie świeci jak chrom. F-15 mają tylną dolną część kadłuba z gołego tytanu, w zależności od kata patrzenia i padania światła coś tam świeci. Można też przejrzeć fotki A-12 czy YF-12 w wariantach nie(dokońca)pomalowanych - też sporo tytanu tam hamerykańcy napchali.

Skądinąd - jest oczekiwanie niemal (społeczeństwo się domaga) że śruba będzie metalowa i że się będzie błyszczeć. Ciesz się że nie POWINNA być z brązu :)
Modelarstwo to po części zaspokojanie takich drobnych oczekiwań (zarówno swoich jak i społeczeństwa)- śruba SIĘ świeci, okopcenia za rurami wydechowymi SĄ, kadłub JEST zardzewiały, żagle SĄ pożółkłe, śmigiełko SIĘ kręci itp. itd. ;)
W końcu każdy wie że chmury SĄ białe.

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: wtorek, 29 września 2009, 12:48
przez donalyah00
lejgo_inc napisał(a):Może chodzi o połysk metaliczny, takowy tytan ma, tylko się po prostu nie świeci jak chrom.

Zgadza się. Podejrzewam również, że koperty rzeczonych zegarków są celowo matowione. Założyłem sobie jednak, że tytanowa śruba wykończona niekoniecznie na baaardzo gładko (jak np. na YF-12) po wykonaniu kilkuset tysięcy raczej wolnych obrotów w jednej z bardziej agresywnych chemicznie substancji jaką jest zwykła woda morska lekko zmatowieje. Niekoniecznie pod wpływem korozji (chociaż paru-mikrometrowa warstwa białawego tlenku tytanu prędzej czy później zapewne się pojawi) ale wskutek osadzania się na niej soli mineralnych.
Podejrzewam, że śruba w modelu zyskałby na wyglądzie po potraktowaniu jej tytanowym Alcladem (o wiele drobniejszy pigment niż zwykła srebrna GS) ale stwierdziłem, że mogę żyć z taką, jaka jest. ;) W razie czego dosyć łatwo będzie ją kiedyś przemalować.

lejgo_inc napisał(a):Może chodzi o połysk metaliczny, takowy tytan ma, tylko się po prostu nie świeci jak chrom. F-15 mają tylną dolną część kadłuba z gołego tytanu, w zależności od kata patrzenia i padania światła coś tam świeci. Można też przejrzeć fotki A-12 czy YF-12 w wariantach nie(dokońca)pomalowanych - też sporo tytanu tam hamerykańcy napchali.

Hamerykański tytan był po prostu lepszy - się błyszczał. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Na poważnie – podejrzewam, że stopień oczyszczenia materiału i wykończenia jego powierzchni w lotnictwie był trochę wyższy.

lejgo_inc napisał(a):W końcu każdy wie że chmury SĄ białe.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: wtorek, 29 września 2009, 13:06
przez Jaho63
Dobra tam, po szoku, kiedy ostatnia fotka uświadomiła mi rozmiar modelu, obejrzałem go jeszcze raz i (jako społeczeństwo) stwierdziłem, że śruba jest troszkę "modelowa" i odstaje od reszty, która jest "jak-prawdziwowa" ;o) Czy mam rację? Pewnie nie, ale też nie domagam się jej przyznania, co wydawało mi się, że jest czytelne w stwierdzeniu:
Jaho63 napisał(a):tak mi się przynajmniej wydaje

P.S. Potem obejrzałem jeszcze raz, z małżonką. :)

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: wtorek, 29 września 2009, 13:31
przez donalyah00
Jaho63 – nie o to mi chodziło. Cieszę się, że każdy ma swoją opinię – można w ten sposób zmienić własne, nierzadko błędne zdanie. Po to dla mnie jest publikacja swoich prac na forum: aby czegoś się nauczyć a nie "głosić" :).

W jakiś sposób próbuję uzasadnić swoje podejście do tego, konkretnego modelu. Wyznaję zasadę, że każda kolejna praca powinna być trochę lepsza od poprzedniej - nie uważam, że ten model jest idealny. Oczywiście staram się też pamiętać o zabawowym wymiarze całej sprawy. ;o) Efektem tej dyskusji (powtarzam, cieszę się, że takowa wystąpiła) będzie być może na zakup Alcladów do kolejnych, planowanych modeli. Zobaczymy co z tego wyniknie. ;o)

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: wtorek, 29 września 2009, 14:13
przez spiton
Bądź tak miły i zrób zdjęcie tego B-123, obok V-105 ,-)))
Plissssss ,-))
Pozdrawiam

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: piątek, 9 października 2009, 19:50
przez donalyah00
Oto i foto grupowe ;o):
Obrazek

Przy okazji – najdłuższe elementy anten rozpiętych pomiędzy masztami w V-105 zrobiłem z włosów. Po jakimś czasie okazało się że są one higroskopijne i "się poluzowały"... Do poprawy w wolnej chwili.

Re: B-123, Proj.705K Lira Maquette 1:400 [galeria]

PostNapisane: piątek, 9 października 2009, 20:45
przez spiton
Nie ma co poprawiać. Będzie mniejsza wilgotność(zima) i wróci do normy ,-)) (też używam materiałów "naturalnych")
Dzięki za fotki. Modele wyglądają świetnie.
Pozdrawiam