G_rzesio napisał(a):Te deformacje kadłuba powstają w wyniku uderzeń fal w usztywnioną blachę i można je dostrzec nawet na blachach dwudziestomilimetrowych.
Serdecznie witamy. Nie ukrywam, ze mam pewien problem z zaakceptowaniem logiki Twojego rozumowania. Piszesz o dwudziestomilimetrowych blachach, wiec wnioskuje, ze masz na mysli poszycie kadluba sztywnego. Zatem sugerujesz, ze uderzenia fal na powierzchni jako przyczyna wgniecen wywoluja wieksze obciazenia poszycia kadluba sztywnego, anizeli cisnienie na glebokosci powiedzmy 200m. Czy tak? W tym wypadku poprosze o bardziej przekonujaca wskazowke, w jaki sposob doszedles do takiego wniosku.
G_rzesio napisał(a):Nie powstają w wyniku gięcia płyt poszycia - te,jeśli nie walcowane najczęściej kształtowane są na gorąco
i nie posiadają żadnych deformacji powierzchni.
Hmm, a kto pisal tutaj o "gieciu"? Ponadto, sformulowanie "jesli nie walcowane" stanowi wylacznie przypuszczenie. Wiedziony ciekawoscia zapytam zatem, w jaki sposob produkowano plyty poszycia kadluba sztywnego w tamtym okresie? A jesli jednak walcowano, na jakiej podstawie wnioskujesz, ze nie robiono tego na goraco? Bo przeciez nie ulega watpliwosci, ze walcowanie na goroco jest mniej destruktywne, anizeli walcowanie na zimno... Mozna prosic o wiecej szczegolow na ten temat?
G_rzesio napisał(a):"Krowie żebra" tworzą się również podczas spawania usztywnień do płata cienkiej (4-8mm) blachy...
Brzmi logicznie. Jest to znany efekt, wynikajacy ze skurczliwosci spoin spawanych i naprezen termicznych w laczonych elementach. Mogl wystepowac podczas spawania poszycia kadluba lekkiego do sztywnych (w kierunku poprzecznym) wreg badz zeberek. Sadzac jednak ze zmaltretowanego wygladu wielu kadlubow lekkich, efektowi skurczliwosci spoin przypisalbym tylko w niewielkim stopniu przyczynianie sie do powstalych wgiec poszycia. Natomiast poszycie kadluba cisnieniowego moglo byc jednak zbyt sztywne, by ulec widocznym odksztalceniom podczas spawania, a i samo spawanie elementow o wiekszej grubosci odbywalo sie w sposob (spoine zapelnia sie stopniowo, poprzez nakladanie wiekszej ilosci waskich spawow) wyraznie redukujacy wspomniany efekt. Taka metoda spawania z cala pewnoscia miala miejsce w budownictwie (konstrukcje stalowe) i przy budowie pojazdow pancernych, jak rowniez z wielkim prawdopodobienstewm (ostroznie formulujac) w budownictwie okretowym.