Strona 1 z 1

S-IVB Saturn IB/V

PostNapisane: sobota, 21 lutego 2015, 11:41
przez Tomasz Ś.
Witam, krótkie pytanie: Czy moduły S-IVB-200 i 500 (z wyjątkiem osłony silnika) były identyczne?

Re: S-IVB Saturn IB/V

PostNapisane: sobota, 21 lutego 2015, 12:13
przez rotpol13
Wygląda na to, że poza osłoną niczym się nie różniły ;o)

Obrazek

Re: S-IVB Saturn IB/V

PostNapisane: sobota, 21 lutego 2015, 13:22
przez Tomasz Ś.
OK, dzięki wielkie ;o)

Re: S-IVB Saturn IB/V

PostNapisane: sobota, 21 lutego 2015, 19:43
przez Czesio
Wikipedia napisał(a):Istniały dwie wersje członu S-IVB: S-IVB 200 (do rakiet Saturn IB) i S-IVB 500 (do rakiet Saturn V). Różnicą pomiędzy wariantem 200 a 500 był stopień przejściowy, fabrycznie montowany na S-IVB 500. W rakietach Saturn IB stopień S-IVB odłączał się od stopnia S-IB, który miał taką samą średnicę. W przypadku Saturna V stopień S-IVB musiał się odłączyć od stopnia S-II o większej średnicy (10 m). Stąd podczas montażu Saturna V stopień S-IVB 500 posiadał człon przejściowy, który umożliwiał odłączenie S-IVB od S-II i oddalenie S-II na bezpieczną odległość, by S-IVB mógł dokonać zapłonu. Człon przejściowy nie odłączał się wraz z S-IVB, lecz pozostawał przytwierdzony do S-II, i wraz z tym członem podążał po trajektorii balistycznej, a potem zostawał zniszczony wskutek tarcia podczas wchodzenia w atmosferę.

Inną różnicą pomiędzy S-IVB 200 a S-IVB 500 była możliwość ponownego zapłonu, która mogła być użyta w S-IVB 500 (podczas każdego lotu księżycowego tylko raz).

Re: S-IVB Saturn IB/V

PostNapisane: niedziela, 22 lutego 2015, 09:22
przez Tomasz Ś.
Czesio napisał(a):
Wikipedia napisał(a):Istniały dwie wersje członu S-IVB: S-IVB 200 (do rakiet Saturn IB) i S-IVB 500 (do rakiet Saturn V). Różnicą pomiędzy wariantem 200 a 500 był stopień przejściowy, fabrycznie montowany na S-IVB 500. W rakietach Saturn IB stopień S-IVB odłączał się od stopnia S-IB, który miał taką samą średnicę. W przypadku Saturna V stopień S-IVB musiał się odłączyć od stopnia S-II o większej średnicy (10 m). Stąd podczas montażu Saturna V stopień S-IVB 500 posiadał człon przejściowy, który umożliwiał odłączenie S-IVB od S-II i oddalenie S-II na bezpieczną odległość, by S-IVB mógł dokonać zapłonu. Człon przejściowy nie odłączał się wraz z S-IVB, lecz pozostawał przytwierdzony do S-II, i wraz z tym członem podążał po trajektorii balistycznej, a potem zostawał zniszczony wskutek tarcia podczas wchodzenia w atmosferę.

Inną różnicą pomiędzy S-IVB 200 a S-IVB 500 była możliwość ponownego zapłonu, która mogła być użyta w S-IVB 500 (podczas każdego lotu księżycowego tylko raz).


Tak, czytałem to, temat zamknięty ;o) W każdym razie dzięki.