Strona 1 z 1

Torowiska 1/72 z UM

PostNapisane: poniedziałek, 19 listopada 2012, 21:19
przez przemus
Witam,
Ciekawostka przy modelach UM.
Nie jestem specem od kolejnictwa ale od czasu do czasu postanowiłem coś skleić jeżdżącego po torach. Na początek skleiłem pociąg pancerny OB-3 nr 1 z UM skala 1/72. (Nie mogę teraz się pochwalić bo aparat mi się zepsuł, nowego na razie nie mam, ale pociąg widać w poście "Pokaż swoją kolekcję" w Hyde Park modelarski). Później została sklejona platforma kolejowa nr kat. UM614 i samochód pancerny BA-6 w wersji kolejowej. Wszystkie te modele mają dołączone torowiska w jednym kawałku tzn podkłady i szyny są w jednym kawałku.
Ostatnio kleję Lekki zwiadowczy wagon pancerny Le.Sp UM257. W tym modelu (oraz jak sprawdziłem w innych pochodnych tego typu) szyny są doklejane do torowiska i co? :shock: są szersze ok 1,5-2 mm :shock: Co jest grane? Gdyby nie to, że chciałem "Niemca" postawić obok "Rosjanina" to bym może nie zwrócił uwagi.
Zaglądając do "wujka google" znalazłem - mamy rozmiar normalnotorowy (Polska, Niemcy i inne) to 1435 mm w 1/72 daje 19.9 mm rozmiar rosyjski 1520 mm (1524 rosyjski - nie wiem który w czasie II w św obowiązywał) to w 1/72 daje 21.1 mm.
I do rzeczy modele rosyjskiego sprzętu są wykonane na torach normalnych a sprzęt niemiecki na torach rosyjskich - ciekawe?
Uwaga; Chronologicznie sprzęt rosyjski był wcześniej wypuszczony przez UM a później dopiero sprzęt niemiecki.

Piszę to z myślą, że może komuś się przyda ta informacja albo ktoś napisze mając więcej informacji.
Pozdrawiam
Przemek

Re: Torowiska 1/72 z UM

PostNapisane: piątek, 23 listopada 2012, 22:11
przez Marek Barański
Nic dziwnego, przeca armia czerwona miała nieść rewolucję robotnikom i chłopom burżuazyjnej Europy więc mieli sprzęt przygotowany w zgniłym kapitalistycznym rozmiarze:).

Re: Torowiska 1/72 z UM

PostNapisane: sobota, 24 listopada 2012, 12:22
przez przemus
Sprytna odpowiedź i prawdziwa ale to chyba nie to jest przyczyną takich torów. Zanim pociągi wyruszyły na wojnę musiały trochę u siebie pojeździć a później trochę czasu zeszło aby przegonić Niemców. Nie znam się na pociągach pancernych ale patrząc na uzbrojenie (wieże z T-26 i podobne) to chyba są to pociągi z pierwszego okresu wojny lub jeszcze z okresu przedwojennego. Chyba jednak chłopcom z UM coś się pomyliło ;o) i rosyjskie pociągi pancerne zrobili na europejskie tory. Mam jeszcze w pudełku Lokomotywę Br 52 z Hobby boss i tam rozstaw szyn będzie ok 22 mm więc też rosyjski rozstaw.

Re: Torowiska 1/72 z UM

PostNapisane: niedziela, 21 grudnia 2014, 11:44
przez zinnat1918
Czy możesz podać wymiary tego modelu? W google nie wiele informacji znalazłem.

Re: Torowiska 1/72 z UM

PostNapisane: niedziela, 21 grudnia 2014, 22:31
przez Andrzej Godlewski
Gwoli wyjaśnienia ,22mm to typowy rozstaw używany w modelarstwie kolejowym dla modeli w skali S czyli 1:64 .
Być może celem chciano tu zastosować znormalizowny modelarski tor i tylko przypadkiem odpowiada rosyjskiemu.
W 1920 roku bolszewicy po wkroczeniu na nasze terytorium rozpoczęli przekuwanie torów ale ponieważ pod Warszawą Armia Czerwona dostała kopa w tyłek :P to i za dużo nie zdążyli namącić a póżniej to już wiadomo ich przyjaciele faszyści u nich zagościli .Także szerokie tory to tylko u Nich .

Re: Torowiska 1/72 z UM

PostNapisane: wtorek, 23 grudnia 2014, 20:20
przez przemus
Witam,

Ktoś się zainteresował tematem :D ,
Poniżej fotka uzupełniająca informacje, z tym że doszedł trzeci wymiar torów, trzy z lewej to wypusty UM (środkowe tory mają osobno szyny i podkłady (Le.Sp UM257) dwa pozostałe mają tory z jednego kawałka.
Od lewej są najstarsze wypusty UM później nowsze.
Z prawej lokomotywa BR52 Hobby bossa.
Uwaga pomiary wykonane sklepową linijką ale widać różnice w rozstawie torów.
A więc teoria kolegi Andrzeja - chyba dobra.

Obrazek