Holt Gas-electric tank - amerykańska hybryda

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych pojazdach wojskowych lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Moderator: xenomorph

Holt Gas-electric tank - amerykańska hybryda

Postprzez modelstory » środa, 31 lipca 2013, 17:42

Sądzicie że napęd hybrydowy to melodia dzisiejszych czasów? No to jesteście w błędzie. Już Francuzi w 1917 roku zastosowali podwójny napęd do swoich czołgów St. Chamond. Amerykanie zrobili podobnie w swoim pierwszym projekcie, którego celem było wyprodukowanie czołgu. Widzicie napęd benzynowo-elektryczny w swoich maszynkach?

Pierwsze czołgi opierały konstrukcję na zawieszeniu produkowanym przez amerykańską firmę Holt. Chociaż US Army nie brała udziału w globalnym konflikcie, wojskowe kręgi w Waszyngtonie myślały o produkcji własnego czołgu. Kilka projektów było obiecujących. Na czoło wyścigu wysunęła się koncepcja projektowana właśnie przez firmę Holt.

W pierwszej dekadzie XX wieku Holt Manufacturing Company usilnie pracowało nad wdrożeniem zawieszenia gąsienicowego umożliwiającego pokonywanie bezdroży.Właśnie to rozwiązanie mogło być przydatne zwłaszcza w amerykańskim rolnictwie. Duże gospodarstwa potrzebowały maszyny umożliwiającej szybkie przygotowanie bezkresnych terenów rolnych pod uprawy. Tak zrodziła się potrzeba na uniwersalny ciągnik rolniczy.

Obrazek

W 1910 roku Holt opatentował nowy typ zawieszenia, zastrzegając jednocześnie nazwę „gąsienice”. Sprzedaż traktorów szybko rosła dzięki czemu spółka była w stanie przetrwać kryzys lat 1910-1912. Wraz z nastaniem wojny pozycyjnej w Europie jesienią 1914 roku, nastał okres wzmożonej produkcji dział. Sądzono, że zmasowany ostrzał artyleryjski będzie kluczem do przerwania impasu na froncie zachodnim. Rozbudowana do granic absurdu artyleria wymagała nowego środka transportu, jakim był traktor.

Holt zaczął eksportować ciągniki artyleryjskie do Anglii i Francji, a kilka egzemplarzy posłużyło do testów nad nowymi pojazdami gąsienicowymi, czołgami. Cechą charakterystyczną nowych konstrukcji miały być pancerz oraz uzbrojenie. Na podwoziu Holt’a Francuzi wybudowali St. Chamond i Schneider CA. Niemcy pracowali nad A7V. Brytyjczycy przeprowadzali testy z ciągnikami artyleryjskimi, ale pierwszy czołg oparli na zupełnie innym zawieszeniu. Pierwsze doniesienia o użyciu Mark I Tank, wywarły duży wpływ w amerykańskich kręgach wojskowych. W krótkim czasie zapadła decyzja o budowie własnego modelu. Prace rozpoczęły się wraz z początkiem 1917 roku.

Obrazek

Jeszcze przed przystąpieniem USA do wojny, część firm proponowało armii amerykańskiej całą serię opancerzonych pojazdów. Jedną z propozycji był tzw. "czołg zwycięstwa", którego wstępne założenia opracowano w 1916 roku przez Oakland Motor Company (obecnie Pontiac). Sugerowano się brytyjskimi specyfikacjami ale pomysł nie spodobał się w kręgach decyzyjnych.

Kilka projektów było obiecujących. Jednym z nich była koncepcja opracowywana przez wspomnianą firmę Holt, która wraz z General Electric Company zawiązała konsorcjum. Konstruując Holt Gas-Electric Tank podpatrywano rozwiązania wykorzystane przez Francuzów. Przy okazji słowo wyjaśnienia nazwy czołgu. Gas-Electric nie oznacza, że pojazd miał napęd gazowo-elektryczny. W nowej konstrukcji zastosowano rozwiązanie wykorzystane w modelu St. Chamond, tj. silnik benzynowy zasilał generator, który z kolei przekazywał moc do silników elektrycznych napędzających odrębnie każdą z gąsienic. Gas-Electric oznacza po prostu benzynowo-elektryczny.

O tym czy uruchomiono produkcję seryjną oraz jaki silnik stosowano doczytacie w dalszej części artykułu http://modelstory.pl/holt-gas-electric-tank-amerykanska-hybryda/
bo to co mnie podnieca to czołgi... http://modelstory.pl/]
Obrazek
Avatar użytkownika
modelstory
 
Posty: 44
Dołączył(a): poniedziałek, 29 kwietnia 2013, 19:28

Reklama

Powrót do Pojazdy wojskowe - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości