Strona 1 z 1

IS-2, wieża, szew.

PostNapisane: środa, 24 lutego 2010, 11:32
przez Vilgefortz
Witam,
Panowie - własnie zakupilem ISa-2 ze Zviezdy i po wstępnym obejrzeniu wyprasek (już widać jedną, piękną jamkę skurczową - tak na 2-3mm głębokości) mam do Was pytanie odnośnie wieży tego pojazdu.
A mianowicie - wg literatury wieża była odlewana i od góry dospawany był dach. W dolnej części wieży widać szew, który wg zdjęć, no i literatury) wygląda na ślad łączenia form np:
Obrazek
Obrazek

Natomiast producent daje coś podobnego do spawu. Dodatkowo, w kilku przeglądniętych modelach jak np ten:
http://planetarmor.com/forums/showthread.php?t=6597
modelarze też robią imitacje spawu.

Także pytanie - czy tam był spaw czy, co jest zdecydowanie bardziej, prawdopodobne ślad do łączenia form odlewniczych.

Dzięki

Re: IS-2, wieża, szew.

PostNapisane: środa, 24 lutego 2010, 12:32
przez redtank
Witam!
Wieże czołgów radzieckich (KW-1, T-34, JS-1/2) ZAWSZE były odlewane w całości - jedynym elementem który był spawany była płyta stropowa. Skłonność wykonywania spawów w miejscu łaczenia elementów formy odlewniczej bierze się u modelarzy bądź z nieznajomości samego procesu technologicznego, bądź z błędnej interpretacji zdjęć. W przypadku niektórych wież, nadlewki i nierówności w miejscu łaczenia form były usuwane za pomocą palników bądz frezarek, i te ślady obróbki mechanicznej mogą być interpretowane jako linie spawów. Na zamieszczonej pezez ciebie fotce widac kolejną ciekawostkę związaną z jakościa produktów "made in CCCP". Niski reżim technologiczny i pośpiech powodowały, że wiele wież posiadało pęknięcia w strukturze odlewu. Mankament, który w przypadku zakładów produkujących Shermany bądz Churchille dyskfalifikował taką wieżę (pęknięcia w strukturze odlewu w znaczącym stopniu osłabiały jego wytrzymałość) u rosjan nie stanowił większego problemu :-). Przykrywano pęknięcia spawem i tyle!
Pozdrawiam Redtank