Strona 1 z 1
Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
czwartek, 12 stycznia 2012, 08:16
przez Panzer
Re: Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
czwartek, 12 stycznia 2012, 10:23
przez Sherman
Hm. Według mnie to one są po prostu brudne, więc osobiście bym malował w jednym kolorze.
Re: Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
czwartek, 12 stycznia 2012, 10:41
przez GrzeM
O ile dobrze pamiętam, to wielobarwne niemieckie kamuflaże, tak przedwojenne czołgowe (np. Panzer I z Hiszpanii) jak i lotnicze RLM 70/71 na wielu zdjęciach wychodzą jako jednobarwne. Starsze książki pełne są kolorowych sylwetek Messerschmittów z Września '39 z jednobarwnym malowaniem na górze, co zostało łatwo obalone, przez pokazanie po prostu lepszych (oryginalnych) odbitek tych samych zdjęć. Podobnie z czołgami z Hiszpanii. Więc może i tu masz ten przypadek.
Zdjęcie drukowane w książce czy gazecie zawsze są o wiele gorsze niż odbitki na papierze fotograficznym i nie należy za bardzo się przywiązywać do tego, co się na nich widzi.
Re: Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
czwartek, 12 stycznia 2012, 10:55
przez shivadog
Z tego co pamiętam w pierwszej połowie 1939 wyszła jakaś dyrektywa o malowaniu czołgów w całości na panzergrau.
O ile jest cień szansy, że we wrześniu śmigały jeszcze z brązowymi plamami, choć ewidentych zdjęć nie widziałem, to
w 1940 jest to już na prawdę mało prawdopodobne.
Na 100% pewnie nie da się odpowiedzieć.
Chyba, żeby znaleźli jakieś pozostałości po tych czołgach z zachowaną farbą.
Edit. znalazłem, kiedyś zadałem to pytanie dotyczące kampanii w Polsce na starym pwm i tam ktoś mi dał taki link:
http://www.panzertracts.com/PZfacts.htm
Re: Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
czwartek, 12 stycznia 2012, 11:14
przez Tomek Hejmo
Z pierwszego zdjęcia na M-L wywróżyli widoczny kamuflaż.
Mnie się to jakoś nie widzi, bo plamy były dość wyraźne (jeżeli to zestawienie kolorów szary+brąz)

Tu przy wypakowywaniu ze statku

Tu widać ciemniejszy prawy błotnik, ale ja bym malował na sam szary

Re: Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
czwartek, 12 stycznia 2012, 11:15
przez Vis13
Koledzy, sprawa nie jest taka prosta. Od 37 do czerwca 40 malowano wg schematu 2/3 pojazdu dunklegrau RAL 7021, 1/3 zaś w łaty dunklebraun RAL 7017. Dopiero w czerwcu 40 wyszedł oficjalny rozkaz przemalowania sprzętu, tylko na dankelgrau, czyli już po kampanii we Francji i Norwegii. Majewski w swoim wiekopomnym dziele "Barwy i znaki Panzerwaffe" stawia tezę, że wszystkie przed wrześniem 39 przemalowano na jednolity szary, niestety nie podaje dlaczego, ograniczając się do magicznego słowa "w praktyce". Ostatnimi laty przetoczyło się kila dyskusji na ten temat i zaczyna mocno dominować pogląd, że malowania w znacznej części były dwubarwne. Mam gdzieś (nie mogę znaleźć na dysku) skan raportu brytyjskiego z czerwca 40 gdzie raportujący opisuje kamuflaż niemieckich czołgów jako szaro-brązowy. Dyskusja co do zdjęć może być akademicka, obydwa kolory na czarno-białych fotografiach wydają się nie do odróżnienia.
Re: Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
czwartek, 12 stycznia 2012, 12:06
przez Panzer
Dzięki za wpisy. Ja mam na kompie w domu kilka zdjęć z września '39 z pojazdami w ewidentnie dwubarwnym kamuflażu. Widzę, że nie tylko Dragon sugeruje dwubarwne malowania po tej dacie (Attack sugeruje to samo w swoich Panzer I i Panzer II). Ja na NbFz raz pasy widzę, a raz nie. Generalnie nie ma przeciwwskazań , że to nie był kamuflaż dwubarwny, ale pewności brak. Chyba jednak pójdę w szary + brąz.
Re: Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
czwartek, 12 stycznia 2012, 13:01
przez Sherman
Jedna mała uwaga. Większość pojazdów w czasie Fall Gelb była już jednolicie pomalowana. I dotyczyło to pojazdów które były w służbie już od dłuższego czasu. Tymczasem N-F były pojazdami nowymi, więc poco malowaliby je w wychodzące z użytku plamy? Tutaj jak chodzi o inne pojazdy zwróciłbym uwagę na czołgi które włączono do WH po aneksji Czech... Bo szczerze mówiąc 35tek i 38mek w plamy nie pamiętam...
Re: Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
czwartek, 12 stycznia 2012, 15:20
przez Panzer
Sherman napisał(a):Bo szczerze mówiąc 35tek i 38mek w plamy nie pamiętam...
A ja mam zdjęcia takowych w geometryczne wzory z Polski

NbFz w 1940 miały już... 5 lat

Re: Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
czwartek, 12 stycznia 2012, 19:42
przez Vis13
Znalazłem, fragment raportu brytyjskiego z lipca 1940 roku.
Sądzę, że nie ma pewniejszych informacji, niż dokument z epoki.
Fragment dotyczący pojazdów na samym dole kartki.

Re: Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
czwartek, 12 stycznia 2012, 21:22
przez Panzer
Dzięki Vis13. Twoja kartka zamyka dla mnie sprawę brązowych pasów. Będzie kolorowo

Re: Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
piątek, 13 stycznia 2012, 23:54
przez bartek72
Sherman napisał(a):Jedna mała uwaga. Większość pojazdów w czasie Fall Gelb była już jednolicie pomalowana. I dotyczyło to pojazdów które były w służbie już od dłuższego czasu. Tymczasem N-F były pojazdami nowymi, więc poco malowaliby je w wychodzące z użytku plamy? Tutaj jak chodzi o inne pojazdy zwróciłbym uwagę na czołgi które włączono do WH po aneksji Czech... Bo szczerze mówiąc 35tek i 38mek w plamy nie pamiętam...
N-F zbudowano dwie sztuki w 1934 i 1935 (stal przemysłowa), w 1936 3 sztuki ze stali pancernej (NTW numer specjalny 10).
Wracając do tematu... To co, źle pomalowałem swoje Pz. II D, tak?
W istocie według Nuts & Bolts 24 szary-brązowy schemat malowania występuje we wrześniu 1939, a szary w 1938 i 1940...
Re: Neubau-Fahrzeug - malowanie w Norwegii 1940

Napisane:
wtorek, 17 stycznia 2012, 12:25
przez Panzer
Z Twoim Panzer II to wiesz - sam musisz sobie odpowiedzieć. Ale:

Tutaj dwa inne przykłady:


Źródło: internetTe mam na podorędziu. Innych mi się nie chce szukać.