Polskie Cromwelle IV

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych pojazdach wojskowych lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Moderator: xenomorph

Polskie Cromwelle IV

Postprzez Tomek Hejmo » wtorek, 5 czerwca 2012, 02:04

Szukam zdjęć i informacji dot. Cromwelli IV używanych przez PSZ do roku 1945, najchętniej coś, co można zrobić z użyciem kalek ARMO 72408 albo ToRo Model 72D14.

Które kalki polecilibyście jako pewniejsze merytorycznie?
Avatar użytkownika
Tomek Hejmo
 
Posty: 2063
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:00

Reklama

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez Grzegorz2107 » wtorek, 5 czerwca 2012, 09:29

Podpinam się do pytania. Cromwell pójdzie u mnie na pierwszy ogień.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez Marek Jaszczołt » wtorek, 5 czerwca 2012, 12:01

Na szybko bez zaglądania do książek trochę lepiej ToRo, ale i tak trzeba się posiłkować zdjęciami, aby określić typ kadłuba, bo w opisach tego nie widzę. Ten drugi CS wygląda na kadłub F.
Oczywiście po Normandii Cromwelle zostały mocno obłożone gąsienicami więc oznakowania z przodu były często niewidoczne lub wymalowane na blachach przymocowanych prowizorycznie do ww. gąsienic.
Ostatnio edytowano wtorek, 5 czerwca 2012, 18:57 przez Marek Jaszczołt, łącznie edytowano 1 raz
I'm not lazy... I'm motivationally challenged.(Garfield)
Avatar użytkownika
Marek Jaszczołt
 
Posty: 478
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez Tomek Hejmo » wtorek, 5 czerwca 2012, 14:48

No cóż, nikt nie mówił że będzie łatwo. W takim razie wersja mk. IV sobie a kadłub sobie? Może jakieś krótkie wyjaśnienie jak rozróżniać kadłuby (i resztę jeśli są jeszcze jakieś haczyki)? Model mam Revella w 72.

Jaką literaturę Marku byś polecił?
Avatar użytkownika
Tomek Hejmo
 
Posty: 2063
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:00

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez merlin_PL » wtorek, 5 czerwca 2012, 15:41

Wydawnictwo Militaria jakies 2 miesiące temu wydało pierwszą część monografii Cromwella. Druga częśc w drodze liczę , że znajdę tam trochę zdjęć naszych Cromwelli Są w I części rysunki kadłubów poszczególnych typów . Na ile merytorycznie poprawnie się nie wypowiadam
Robią się różne rzeczy
merlin_PL
 
Posty: 889
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lipca 2009, 22:34
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez martinello » wtorek, 5 czerwca 2012, 18:38

Tomek Hejmo napisał(a):...Jaką literaturę ... byś polecił?

Absolutnie podstawowe informacje są w TBiU nr 163 (np. rysunki typów kadłubów) oraz Militariach nr 14. To stare książki i dostępne.
Myślę, że to podstawa informacji na temat polskich Cromwell'i.
Tomek Hejmo napisał(a):No cóż, nikt nie mówił że będzie łatwo. W takim razie wersja mk. IV sobie a kadłub sobie? ...

Jedno z drugim (wersja z typem kadłuba) ma niewiele wspólnego. Wersja oznaczała (w skrócie) typ zastosowanego uzbrojenia zaś typ kadłuba (od A do F) nie był wyróżniany w oznaczeniu. W praktyce i w dużym przybliżeniu "typ kadłuba" oznacza jakie włazy kierowcy i pomocnika są w danym pojeździe - otwierane na bok czy do góry.

Model Revell'a to jak widzę ( http://www.onthewaymodels.com/reviews/R ... llprev.htm ) Mk.IV (wersja uzbrojona w armatę 75 mm) z kadłubem typu C
________________
Pozdrawiam Marcin

> No i chyba nie jestem modelarzem...
Jeśli musisz mnie klasyfikować - traktuj mnie jako wypraskowicza <
Avatar użytkownika
martinello
 
Posty: 435
Dołączył(a): niedziela, 25 stycznia 2009, 12:06
Lokalizacja: Wrocław

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez Bigmodel » wtorek, 5 czerwca 2012, 19:03

Witam

martinello napisał(a):W praktyce i w dużym przybliżeniu "typ kadłuba" oznacza jakie włazy kierowcy i pomocnika są w danym pojeździe - otwierane na bok czy do góry.


Oraz jakie pokrywy silnika są w danym kadłubie, oraz ilość skrzynek na błotnikach.

Pozdrawiam
Jacek
Pancerka w 1/15 - 1/16 http://bigmodel120.blogspot.com/
Bigmodel Walk Around http://bigmodel1200.blogspot.com/
Avatar użytkownika
Bigmodel
 
Posty: 242
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez martinello » wtorek, 5 czerwca 2012, 19:08

Oraz błotniki - dlatego, aby nie przesadzić z ilością informacji na raz, napisałem "w dużym przybliżeniu" :mrgreen:
________________
Pozdrawiam Marcin

> No i chyba nie jestem modelarzem...
Jeśli musisz mnie klasyfikować - traktuj mnie jako wypraskowicza <
Avatar użytkownika
martinello
 
Posty: 435
Dołączył(a): niedziela, 25 stycznia 2009, 12:06
Lokalizacja: Wrocław

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez Marek Jaszczołt » wtorek, 5 czerwca 2012, 20:38

Zestaw Armo kalki są prawidłowe dla tych przedstawionych 3 Cromwelli z kadłubem C.
ToRo też generalnie OK:
T187773 CS kadłub C
T187921 Command kadłub C
T187924 kadłub C (zniszczony w Normandii przez lotnictwo alianckie)
T187935 kadłub C
T187427 kadłub C
T187914 kadłub C
T189971 kadłub C
T120517 CS na 90% kadłub F - zasobnik wieżowy, zastępował usunięty z lewej strony w kadłubie F
Ostatnio edytowano wtorek, 5 czerwca 2012, 22:16 przez Marek Jaszczołt, łącznie edytowano 1 raz
I'm not lazy... I'm motivationally challenged.(Garfield)
Avatar użytkownika
Marek Jaszczołt
 
Posty: 478
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez Tomek Hejmo » wtorek, 5 czerwca 2012, 22:10

Dziękuję Panowie. Nie chcę walnąć byka, w związku z czym bardzo proszę o wyjaśnianie wszystkiego od razu, powinienem się połapać :mrgreen: Prosiłbym jeszcze o wklejanie zdjęć tych pojazdów, które są w kalkach.
Avatar użytkownika
Tomek Hejmo
 
Posty: 2063
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:00

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez merlin_PL » wtorek, 11 grudnia 2012, 20:47

Odświeżę temat bo u mnie polski Cromwell IV na tapecie.

Tu zdjęcie wywróconego naszego "Cromwella" T 187924

http://imageshack.us/photo/my-images/132/cromwell.jpg/

Zdjęcie z forum

http://www.ww2talk.com/forum/weapons-te ... ks-15.html

Ale mnie interesuje egzemplarz T 187914 - wybrałem go na temat modelu, wszystko fajnie , ale im dłużej się przyglądam zdjęciu ( strona 170 Pojazdy PSZ na Zachodzie 1939 - 1947 Kamińskiego i Szczerbickiego ) to widzę na nim 3 anteny na wieży ( długie prętowe ).
Czy to jest czołg dowodzenia - czołg łączności , Cromwell Rear Link , albo "Cromwell" Control i czy faktycznie widzę na nim 3 anteny, czy "zwykły" Cromwell . Będę wdzięczny o pomoc bo mnie temat męczy.
Robią się różne rzeczy
merlin_PL
 
Posty: 889
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lipca 2009, 22:34
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez micmal » wtorek, 11 grudnia 2012, 22:35

Specem od Cromwella nie jestem, ale dostałem zaczętego więc tak trochę się przyglądam zdjęciom i zbieram literaturę. Wzrok u mnie słaby, więc pod lupą obejrzałem zdjęcie o którym piszesz i ... nie jestem pewny na 100%. Pierwsza od lewej i środkowa "natena" są niemal identycznej długości. Ta po lewej widać jak kawałek dotyka wieży. Ze środkową jest problem bo jej linia biegnie równo z otwartym włazem, za tankistą, w ten sposób, że nie nic nie widać. To tyle co wypatrzyłem. Tomek przepraszam za "wtręt" w Twoim wątku.
Pozdrawiam Michał M.
Obrazek
Avatar użytkownika
micmal
 
Posty: 701
Dołączył(a): wtorek, 7 grudnia 2010, 13:31

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez mysiek13 » piątek, 21 grudnia 2012, 11:40

Tomek wyslij mi na priva swój aktualny adres to Ci wyślę stare Militaria o Cromwellu ba mam 2 sztuki :) i jakies pdfy też Ci podeśle
Avatar użytkownika
mysiek13
 
Posty: 818
Dołączył(a): wtorek, 12 sierpnia 2008, 16:23

Re: Polskie Cromwelle IV

Postprzez merlin_PL » wtorek, 1 listopada 2016, 19:47

I znów wyciągnę wątek z niebytu , ale , montaż zbliża się do końca, a wątpliwości rosną .

1. Czy Cromwell numer ewidencyjny T 189452 był czołgiem na kadłubie C i czy jak widzi to Magnuski w zeszycie TBiU nr 163 miał zamontowany lub mógł mieć zamontowany wczesny celownik ( wire ) ?

2. Czy nasze cromwelle były wyposażone w oba , typy celowników : wczesny - ( wire - takie trzy pręty na jednej podstawie przymocowane do przodu wieży ) i późny ( bird cage - czyli dwa trapezy połączone razem na kształt klatki dla ptaków ) , czy tylko w późniejsze.

3. Czy poza tymi celownikami był zamontowany na wieżach polskich cromwelii jeszcze dla mnie trzeci typ celownika ( taki jaki widzi go tamiya w swoim modelu ) , czyli trapez i trójkąt jako dwa oddzielne elementy. Że taki celownik był na wyposażeniu brytyjskich czołgów to wiem bo znalazłem parę fotek niepolskich czołgów z tymi celownikami
Dla mnie taki celownik ma T 197914 - aczkolwiek zdjęcie niewyraźne

4. Od kiedy które montowano . czy jest jakiś przedział numerów seryjnych , fabryka czy jak popadło.

5. Czy mogły być czołgi bez tych celowników - można je było zdjąć ( patrz fotka polskiego T 187935 ) - czy ich brak na zdjęciu to nie efekt interwencji na przykład cenzora.

Co do literatury to mam obie ( starą i nową ) monografię Ledwocha , wspomniane TBiU ) Śladami polskich gąsienic + parę książek Kamińskiego , Pojazdy PSZ
Robią się różne rzeczy
merlin_PL
 
Posty: 889
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lipca 2009, 22:34
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki


Powrót do Pojazdy wojskowe - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości