Pod koniec czerwca niemieckie naczelne dowództwo (OHL) wydało rozkaz masowej produkcji Leichter Kampfwagen (LK II), który od dłuższego czasu testowano. Zanim ów rozkaz wydano, minęło wiele miesięcy, które ograniczyły się wyłącznie do konstruowania prototypów. Zimą 1918 roku odrzucono propozycję produkcji masowej pojazdu nie przekraczającego 10 ton. W kręgach decyzyjnych brakowało woli, ponadto armia stawiała wymagania, których dotychczasowe konstrukcje nie spełniały. Kilka miesięcy później, sytuacja była diametralnie inna. Co się zmieniło? Dwie rzeczy. Inżynierowie opracowali prototyp z lepszymi właściwościami jezdnymi. Wywiad donosił o produkcji lekkich czołgów we Francji i planach użycia nowych maszyn na froncie zachodnim.

LK I CZY II ?
Testy LK I, które przeprowadzono wiosną zakończyły się fiaskiem. Armia nie była zadowolona zarówno z osiągów jak i założeń koncepcji lekkiego pojazdu. W głowach generalicji zwyciężał pomysł ciężkiego czołgu i taki też budowano pod nazwą K-Wagen. Inż. Joseph Vollmer, przeciwnik ciężkich modeli, nie poddawał się i rozpoczął opracowywać nowy model zwany też, jako Leichter Kampfwagen II. Prototypowe podwozie nowego projektu było gotowe już pod koniec czerwca 1918 roku, a więc w czasie, kiedy zapadała decyzja o masowej produkcji lekkiego pojazdu gąsienicowego. Część zainteresowanych osób sądziła, że LK I zostanie uzbrojony w karabin maszynowy, a LK II w armatę kalibru 57 mm. Tak się jednak nie stało. W lipcu ministerstwo wojny ogłosiło zamówienie na 670 sztuk LK II z możliwością rozwinięcia produkcji do 2000 sztuk. Realizację rozbudowanego zamówienia planowano zakończyć 30 czerwca 1919 roku. Kolejne 2000 sztuk miało być gotowe do grudnia 1919 roku. Ostatecznie LK I został pominięty, skupiono się wyłącznie na nowszej wersji.
LK II miał podobną budowę co jego wcześniejsza wersja. Kadłub zwieńczony był nadbudówką, którą planowano uzbroić w rosyjskie działo 57 mm Sokol. Planowano też produkcję z armatą kalibru 37 mm Kruppa. Ostatecznie wybrano to drugie rozwiązanie. Okazało się bowiem, że rosyjskie działo było zbyt duże i ciężkie jak na tak lekką konstrukcję. Próby wykazały znaczne problemy ze sterownością. Tylna sekcja była zbyt dociążona. 30 września OHL zadecydowało, że nowe 37 mm działo, ciągle będące w konstrukcji będzie uzbrojeniem LK II. Z ogólnej liczny zamówionych czołgów 2/3 miało być uzbrojone w armatę a 1/3 w karabin maszynowy Maxim 08/15 kalibru 7,92 mm montowany podobnie jak działo w wieży.

Oficjalne do produkcji skierowano:
LK II - Wagen mit MG im Drehtrum" (LK II pojazd z MG w obrotowej wieży)
LK II - Wagen mit 3,7 cm Kanone" (LK II pojazd z działem 3,7 mm)
CHARAKTERYSTYKA
Załogę (3 osoby) chronił pancerz grubości 3 - 14 mm. Rozłożenie płyt pancernych przedstawiało się następująco: podłoga 3 mm, dach 8 mm, przód 14 mm. Pojazd miał długość 5.06 m, szerokość 1,95 m, wysokość 2,52 m. Był, więc nieznacznie dłuższy (60 cm), od LK I i cięższy. Starszy model ważył 7 ton, a najnowsze osiągnięcie ówczesnej techniki niemieckiej, wraz z wyposażeniem oraz ludźmi, osiągało masę 8,75 ton. Całość napędzał benzynowy silnik Daimler – Benz V-4 opracowany w 1910 roku. Moc 50-60 hp pozwalała osiągać prędkość w przedziale od 14 do 18 km/h, zapas 140 litrów benzyny umożliwiał zasięg operacyjny do 70 km. Jak te parametry wyglądały w porównaniu z brytyjskimi czołgami średnimi? Porównuję z średnimi, gdyż były to najmniejsze i najlżejsze angielskie konstrukcje.
Anglicy pod koniec wojny dysponowali trzema rodzajami czołgów średnich o następujących osiągach:
Medium A (Whippet), zasięg 80 km, prędkość 13 km/h
Medium B, zasięg 105 km, prędkość 10 km/h
Medium C, zasięg 225 km, prędkość 13 km/h

Widać jak na dłoni, że Niemcom udało się skonstruować szybszą maszynę. Jeśli chodzi o zasięg było już znacznie gorzej. Najstarszy angielski model miał zasięg większy o 10 km, co jeszcze nie jest tak dużą przewagą. Medium Mark C mógł przejechać "na jednym baku" trzykrotnie większy dystans, a to już deklasacja.
Kiedy pierwsza partia czołgów opuściła taśmę montażową? Gdzie lekkie czołgi niemieckie zrobiły karierę po wojnie oprócz Szwecji? O tym dowiecie się z dalszej części artykułu http://modelstory.pl/leichter-kampfwagen-ii-pierwszy-czolg-szwedzki/





