Pierwsza dotyczy najbardziej chyba tajemniczej wersji: SdKfz 251 Pritsche.
Pojazdu, którego istnienie długo negowano. Łatwo go bardzo, na nieostrych zdjęciach, pomylić z późnowojennym SdKfz 11. Ostatecznie jednak opublikowano powojenne zdjęcia tego pojazdu ze składnicy zdobycznego sprzętu, niestety nie udało mi się do nich dotrzeć. Tak więc jedynym znanym mi zdjęciem pozostaje to:
![Obrazek](http://img.photobucket.com/albums/v253/M_alice/large_155.jpg)
Pritsche, to wersja transportowa, z drewnianą (jak nazwa wskazuje) paką. A zagadka? Zagadką jest, czy pojazd ten był w ogóle produkowany seryjnie, czy też istniał tylko jako polowa konwersja. No i czy istniały takie transportery na bazie SdKfz 251 D ?
Druga zagadka wiąże się z dobrze znaną wersją SdKfz 251/21. Tyle, że bez pancerza, jak na tym zdjęciu:
![Obrazek](http://img.photobucket.com/albums/v253/M_alice/251_21VerdunLHSChetFoxAnnotated2.jpg)
Do tej pory znalazłem zdjęcia trzech takich pojazdów pozbawionych pancerza, a słyszałem o istnieniu zdjęcia czwartego, wyjątkowo na bazie SdKfz 251 C. Przy czym fakt, że Drilling na wszystkich zdjęciach jest nieuszkodzony sugeruje, że pancerz został zdemontowany celowo, a nie zniszczony. Pytanie, w jakim celu ktoś miałby usuwać pancerz? Chyba, że od początku go tam nie było...
Oba zdjęcia pochodzą z aukcji na eBay
Pawel