Malowanie i plan warstw - próbuję podsumować, co zrozumiałem

Chcesz zacząć przygodę z modelarstwem? A może wracasz po długiej przerwie? Masz pytania wątpliwości? Pamiętaj kto pyta nie błądzi!

Malowanie i plan warstw - próbuję podsumować, co zrozumiałem

Postprzez OlegPolienin » piątek, 4 stycznia 2019, 17:03

Hej,

Wracam do modelarstwa po bardzo długim czasie. Wcześniej, jako dzieciak, malowałem pędzlem samą bazę i byłem zadowolony, że w ogóle cokolwiek pomalowałem. Teraz zależy mi na zrobieniu tego porządnie i z dobrym efektem końcowym.

Planuję malować aerografem i zrobiłem sobie dość spory research zarówno na naszych jak i zagranicznych stronach i napotkałem na sporo informacji, niestety czasem również rozbieżnych lub sprzecznych. Stąd pomysł podsumowania tego co zrozumiałem, dopisania kilku pytań/wątpliwości i prośby o ocenę, czy to co napisałem trzyma się kupy.

Z grubsza ze wszystkich materiałów wyciągnąłem taką ostateczną wizję, kolejno, warstwami, idąc od plastiku:

  1. podkład - teoretycznie niepotrzebny, jeżeli bazę robię emalią; miły, jeżeli użyłem szpachli lub różnokolorowych dodatków; z grubsza wystarczyłby neutralny/szary akryl
  2. baza - przy dużych powierzchniach z grubsza nieważne wykończenie mat/połysk, bo i tak przykryje to lakier; typ farby dobrać typem w kontrze do lakieru (akryl/emalia); emalia lepiej działa z aerografem, ale trudniej ją zmyć i więcej chemii w płucach
  3. lakier gloss - pod kalkomanie dla uniknięcia srebrzenia; niektórzy twierdzą że błyszcząca baza wystarczy, ale mam wrażenie, że jednak lepiej wyjdzie, gdy kalkomanię złapię między dwie warstwy glossa (zależy mi na maksymalnym wyeliminowaniu specyficznego odbijania światła przez przezroczyste elementy kalkomanii)
  4. kalkomanie - na lakierze, z użyciem zmiękczacza dla lepszego efektu, dokładnego przylegania do detali i eliminacji srebrzenia
  5. lakier gloss - do przykrycia, utrwalenia i maksymalnego zblendowania kalkomanii, a przed washem
  6. wash - dowolna farba w pożądanej barwie, mocno rozcieńczona, dobrać typem w kontrze do lakieru (akryl/emalia)
  7. lakier wykończeniowy - zgodnie z pożądanym wykończeniem (gloss/matt/satyna)

Pytania:

  • Czy podkład trzeba kłaść do pełnego krycia, czy wystarczy jedna półprzezroczysta warstwa dla samego wzmocnienia trzymania bazy?
  • Czy - w zakresie bazy - wszelakie maskole/liquid maski będą dobrze pracowały na każdej farbie?
  • Czy maskole/liquid maski mogą być trudne w usunięciu z farby bazowej i/lub uszkodzić przezroczyste plastiki?
  • Czy dobrze mi się wydaje, że lepiej postawić na emaliowy lakier bezbarwny i akrylowa bazę + wash, ze względu na trwałość ostatecznej powłoki zewnętrznej? Czy ewentualnie robić odwrotnie (baza w emalii, lakiery w akrylu), a tylko zewnętrzny lakier dać emaliowy i nie martwić się kolizją typu z washem?
  • Jak dokładnie wygląda problem z ryzykiem uszkodzenia kalkomanii przez lakiery celulozowe?
  • Jakie wykończenie lepiej sprawdzi się dla współczesnych malowań USAF? Mam wrażenie, że mat, ale może jestem w błędzie.
  • Czy forsować się z lakierem bezbarwnych w detalach takich jak wnętrze kokpitu lub wnęki podwozia, czy też liczyć na wytrzymałość stosownych emalii?
OlegPolienin
 
Posty: 4
Dołączył(a): piątek, 4 stycznia 2019, 16:26

Reklama

modele polskich samolotów

Powrót do Modelarstwo redukcyjne - jak zacząć?

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości