I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez dymuwa » niedziela, 15 grudnia 2013, 10:46

W czasie Wojny Zimowej w wywiadzie z brytyjskimi dziennikarzami Mannerheim, zapytany kto jest największym dostawcą sprzętu dla fińskiej armii, odpowiedział z uśmiechem "Armia Czerwona". Mimo że w Wojnie Kontynuacyjnej proporcje się zmieniły, trofea nadal były wykorzystywane w czasie walk. Swego czasu Finowie wydali publikację, w której znalazły się wszystkie samoloty sowieckie, używane przez nich w obydwu wojnach.
Obrazek
Na prośbę szanownego Voltana "zatrzymamy się" przy jednym z nich - I-16 typ 5 (numer IT-101)
Obrazek

Obrazek

Pierwotnie należał do 11 pułku myśliwskiego lotnictwa Floty Bałtyckiej i 27.03.1942 przymusowo lądował w rejonie Hoglanda. Pilot-kapitan Żarnikow pomyślnie zwiał i uniknął niewoli. Samolot posiadał 4 podskrzydłowe wyrzutnie pocisków RS-82 i miał stałe podwozie-narty od I-15bis.
Jako zestaw wybrałem Amodel, chociaż nie jestem przekonany, czy nie będą wykorzystani inni dawcy.
Obrazek

Obrazek

Amodel określa ten samolot jako typ 6, ale to bzdura, ponieważ typ 6 był produkowany tylko i wyłącznie dla republikańskiej Hiszpanii. Postaram się też trochę naświetlić różnice między modyfikacjami.
W modelu zostanie wykorzystana bdb kalkomania od innego zestawu - Amodel 72123.
Obrazek

Samolocik ten już kiedyś zrobiłem, co prawda na kołach i w skali 1:48
Obrazek
Gdyby ktoś chciał pooglądać zdjęcia, to zapraszam tutaj http://karopka.ru/forum/forum259/topic14782/
Ostatnio edytowano niedziela, 15 grudnia 2013, 18:53 przez dymuwa, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 737
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 14:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Reklama

modele polskich samolotów

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez dymuwa » niedziela, 15 grudnia 2013, 14:37

Z racji wolnej chwili zacznę.
Zaszpachlowałem nieistniejący na tym samolocie otwór radiostacji, trochę podłubałem przy misce fotela.

Obrazek

Odlewy są znacznie gorszej jakości, niż na czeskich short-run'ach, plastik z wyraźną zawartością polietylenu.
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 737
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 14:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez GrzeM » niedziela, 15 grudnia 2013, 17:14

Nie wiem czy to nie jest jakaś błędna interpretacja, ale w książkach "hiszpańskich" typ 5 i 6 rozróżniany jest po kształcie otworów na rury wydechowe i układu rur, "5" ma długie, kroplowe (tak jak na zdjęciach Fina które zamieściłeś), a "6" skrócone, jak późniejsze warianty (i pudełko A-Modela). Zdjęcia to potwierdzają. Chyba także na spodzie osłony silnika jest różnica (5 ma rury a 6 nie chyba, ale tu już nie jestem pewien).
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3101
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez dymuwa » niedziela, 15 grudnia 2013, 19:09

Moje informacje bazuje na wypowiedziach M.Masłowa i B.Szawrowa. A oni stwierdzają, że I-16 typ 6 był wersją eksportową typ 5 z siłnikiem M-25A (730 km). Istniały dwa typy 5. "Wczesny" - z długimi lotkami, zamkniętym typem kabiny, celownikiem typu lunetowego Aldis, podłużnymi otworami rur wydechowych, tzw "wąskie" opony. "Późny" - skrócone lotki, większa ilość żeber w skrzydle, kabina z otwartą owiewką i celownikiem PAK-1. Otwory rur wydechowych skrócone, b.okrągłe, opony szerokie. Natomiast ilość "wydechów" od dołu była taka sama. W praktyce podzespoły do różnych typów w czasie napraw polowych były wymieniane, potem powstawały "dziwolągi", jak ten IT-101.

Obrazek

Obrazek
Zdążyłem jeszcze zrobić otwory kontroli wyjścia podwozia, żebra w otworach na koła i zaszpachlowałem nieistniejący wydech rury chłodzenia oleju.
PS.Wyciąłem jeszcze otwory na wyrzucane łączki taśm karabinowych.
Ostatnio edytowano niedziela, 22 grudnia 2013, 11:16 przez dymuwa, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 737
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 14:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez Aero74 » niedziela, 15 grudnia 2013, 19:43

Będę śledził uważnie Dymitr, aczkolwiek mina mi zrzedła jak zobaczyłem zestaw. Ja czegoś takiego bym nie ruszał, szacunek za podjęcie tej nierównej walki ;o)
Avatar użytkownika
Aero74
 
Posty: 443
Dołączył(a): piątek, 9 marca 2012, 15:37
Lokalizacja: Kraków

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez dymuwa » niedziela, 15 grudnia 2013, 19:54

Robercie, dzięki! Cóż, producent zaznacza, że "zestaw przeznaczony dla zaawansowanych modelarzy". Tym nie mniej, wcale nie powiedziane, że w pewnym momencie go nie wypieprzę do śmietnika.
Jako alternatywa zawsze jest możliwość przerobić kolejny ICM - poprawić skrzydła, od dołu wyloty rur :mrgreen:
Ostatnio edytowano niedziela, 15 grudnia 2013, 20:24 przez dymuwa, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 737
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 14:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez Aero74 » niedziela, 15 grudnia 2013, 20:05

dymuwa napisał(a):Robercie, dzięki! Cóż producent zaznacza, że "zestaw przeznaczony dla zaawansowanych modelarzy".



a czy producent nie pisze : "przed użyciem przeczytaj ulotkę bo niewłaściwe stosowanie może prowadzić .... itd :mrgreen:
a na doświadczonego modelarza trafiło więc zobaczymy co z tego wyjdzie. Ja trzymam kciuki ;o)
Avatar użytkownika
Aero74
 
Posty: 443
Dołączył(a): piątek, 9 marca 2012, 15:37
Lokalizacja: Kraków

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez skusz » niedziela, 15 grudnia 2013, 22:34

W projekcie zaczyna się robić ciekawie :mrgreen:
Zestaw nie jest taki zły, prosty nie jest to fakt, ale jak się nie dasz zwariować i przetrzymasz psychicznie to lotu do śmietnika nie będzie. Trzymam kciuki.
Pozdrawiam Sławek Kusz
Portfolio : viewtopic.php?f=207&t=20734
Avatar użytkownika
skusz

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3142
Dołączył(a): sobota, 3 stycznia 2009, 16:27
Lokalizacja: Roztocze

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez GrzeM » poniedziałek, 16 grudnia 2013, 01:07

Zestaw parszywy. Z tymi 5 i 6 pewnie masz rację.
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3101
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez Voltan » wtorek, 17 grudnia 2013, 22:54

Bardzo ładnie nas wprowadziłeś w temat. Zestaw zaiste parszywy, ale wierzę że sobie z nim doskonale poradzisz.
Już mi się bardzo podobają pierwsze poprawki. Będę zaglądał i kibicował.

Pracochłonność zestawu pozwala mi przypuszczać, że może nie będę ostatni :)
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez dymuwa » niedziela, 22 grudnia 2013, 17:56

Wszystkim kibicom wielkie dzięki, nie czuje się osamotniony wśród tych śniegów i tajgi :mrgreen:

Dzisiaj zdążyłem dopasować połówki skrzydeł.

Obrazek

żeby dopasować górę z dołem należy wyskrobać ok 1 mm plastiku. Ciemne plamy i linia, widoczna na dolnym zdjęciu (to nie szczelina) wynikają z różnicy w kolorach odlewu i szpachlówki.
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 737
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 14:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez dymuwa » czwartek, 26 grudnia 2013, 16:36

Voltan napisał(a):... Zestaw zaiste parszywy...

W żargonie rosyjskich modelarzy istnieje termin "pilit' drowa", czyli rzeźbić kłodę drewna.
W przypadku wczesnego Amodelu do tego się sprowadza ;o)

Podciąłem ścianki kabiny i ok 0,7 mm spiłowałem od wewnątrz stojak ogona.
Obrazek

Skleiłem połówki kadłuba. Wejście kabiny jest stosunkowo wąskie i naprawdę nie ma sensu bawić w zdobienie jej ścianek. Widoczny jest tylko fotel pilota. Tablice przyrządów można zobaczyć jedynie przy określonym kącie nachylenia kadłuba- siedzi ona b. głęboko. Natomiast dobrze widoczne są okienka podświetlenia tablicy.
Obrazek
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 737
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 14:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez dymuwa » niedziela, 29 grudnia 2013, 17:07

Podłogę ściąłem z każdego boku po ok. 4mm. Zasadniczo można było by zostawić w takiej postaci,jak dał producent, ale w tym momencie nie będą widoczne od wewnątrz okienka kontroli podwozia. Dodałem pasy i wymieniłem drążek (akurat to będzie widoczne przez otwór włazu).

Obrazek

Złożyłem "górę" ze "skrzydłami". Bez komentarza :(

Obrazek
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 737
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 14:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez Voltan » niedziela, 29 grudnia 2013, 22:19

Ojej. Sporo będziesz miał szpachlowania. A właściwie to chyba w tą szparę coś trzeba wkleić.
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: I-16 typ5 Suomen Ilmavoimat (Amodel, 1:72)

Postprzez dymuwa » niedziela, 29 grudnia 2013, 22:32

Voltan napisał(a):Ojej. Sporo będziesz miał szpachlowania. A właściwie to chyba w tą szparę coś trzeba wkleić.

Ajaj :D Myślałem o poxilinie, ew. masie z Wamod'u. Ale przed szpachlowaniem jeszcze sporo piłowania. Po szpachlowaniu, zresztą, również. ;o)
Avatar użytkownika
dymuwa

Anim_Ukr
 
Posty: 737
Dołączył(a): piątek, 25 maja 2012, 14:10
Lokalizacja: Rogoźno Wlkp.

Następna strona

Powrót do Finlandia

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość