Fotografowanie modeli, tutorial cz. 4

Sprzęt, akcesoria oraz techniki obróbki zdjęć cyfrowych czyli, jaki kupić aparat, jak fotografować, jak ulepszyć zdjęcia i je pokazać.

Fotografowanie modeli, tutorial cz. 4

Postprzez Tomek 'Siodło' Siedlecki » poniedziałek, 24 września 2007, 12:24

4-ta i ostatnia część tutoriala. Poprzednia znajduje sie tutaj.

10. Obróbka zdjęć

Ta cześć tutoriala jest o tyle istotna, że praktycznie każde zdjęcie dedykowane do potrzeb publikacji w internecie musi ulec obróbce. Minimum edycji to zmiana rozmiaru: jak kilkukrotnie wspominałem maksymalna wielkość zdjęć na nowym Forum PWM to 800 pikseli. Warto jednak „przy okazji” trochę podłubać przy zdjęciu, zwłaszcza jeśli jest niezbyt udane: zbyt ciemne, źle oddaje kolory, źle skadrowane.

Sztandarowym programem do obróbki zdjęć jest Adobe Photoshop. PS jest profesjonalnym programem używanym przy obróbce DTP. Daje olbrzymie możliwości, jednak jest tez bardzo drogi. Do potrzeb edycji do internetu całkowicie wystarczy uboższy edytor, np darmowy IrfanView ( do sciągnięcia stad: http://www.irfanview.com/) lub sharewerowe wersje starszych wersji ACDsee (tu: http://www.idg.pl/ftp/program.asp?sys=pc&id=487). Na stronie Tucows jest do pobrania 137 róznych edytorów: do wyboru do koloru! (http://www.tucows.com/Windows/DesignToo ... geEditors/ ). Większość użytkowników PS i tak nie używa nawet 10% możliwości programu. :)
Tu też do pobrania darmowy programik Picassa (dzieki Timi).

Wiele cyfrówek jest wyposażona w CD ze sterownikami oraz jakimś programem do edycji i katalogowania zdjęć.

a. Pliki zdjęciowe
Zacznijmy jednak od tego co będziemy poprawiać. Aparaty cyfrowe oferują nam możliwości zapisu zdjęć do różnych formatów: jpg, tiff, RAW. RAW jest formatem nieprzetworzonym, można powiedzieć właśnie: surowym. Zawiera maksimum informacji nt zdjęcia, do tego stopnia, że przetwarzając plik RAW można zdjęcie zrobione w trybie cz-b przerobić na kolorowe odtwarzają oryginalne kolory. RAW są plikami o bardzo dużej pojemności i wymagają specjalnych programów do ich obróbki (z reguły dostarczanych wraz z aparatem).

Pliki jpg sa najpopularniejsze w internecie, ze względu na bardzo mała objętość. Niestety wielkość tą uzyskują dzięki kompresji obrazu. Silnie kompresowany obrazek, lub kompresowany wielokrotnie, już na pierwszy rut oka wygląda dość paskudnie. Jpg jest formatem stratnym: oznacza, że każda jego zmiana i obróbka powoduje bezpowrotna stratę danych przy kompresji.

W związku z tym, o ile jest możliwy wybór proponuję:
- w sytuacji „normalnej” robić normalny jpg jako format wystarczający na potrzeby internetu,
- w sytuacji kiedy przewidujemy konieczność złożonej obróbki (niesprzyjające warunki oświetleniowe, artystyczną edycję fotografii) zapisywać plik jako tiff i dopiero finalną pracę jako jpg.

b. Zmiana rozmiaru
Jest to najprostsza a zarazem niezbędna część edycji (przypominam: zdjęcie na forum sa dopuszczalne w szerokości max 800 pikseli). Większe zresztą są w ogóle trudno ‘oglądalne’ a tym, którym używają IE, przeglądarka i tak dopasowywuje rozmiar obrazka do wymiarów ekranu.

W większości programów trzeba wybrać opcję nazwaną Rozmiar, Resize, Picture Size lub podobnie (zwykle w menu Plik lub Edycja). Następnie zaznaczamy opcję Zachowaj proporcję/ zachowaj stosunek boków/ picture proportions czy podobnie. Teraz w szerokość wpisujemy 800 i klikamy OK. Poniżej przykładowe okienko dialogowe z ArcSoft PhotoStudio:

Obrazek

oraz z PaintShop:

Obrazek

Nawet beznadziejny skądinąd Paint wbudowany w każde Windowsy ma także kulawą funkcję zmiany rozmiaru, choć stopień zmiany trzeba sobie liczyć obok na kartce wprowadzając dane do okienka dialogowego:

Obrazek


c. Poprawa parametrów zdjęcia: balans bieli, kontrast, ostrość.
Warunki ekspozycji zwykle nie są idealne. Nawet, gdy zastosujemy się do wskazówek z poprzednich części tutoriala, zdjęcia nie zawsze wyjdą idealne. Co gorsza, część z wad zdjęcia odkryjemy dopiero po zgraniu ich z aparatu na dysk kompa. Na szczęście wiele z wad da się wtedy usunąć.

Balans bieli.
Często (przy zdjęciach robionych przy sztucznym świetle – prawie zawsze) barwa fotografii jest zła i zdjęcie jest zbyt żółte. Dość łatwo da się to poprawić. Choć istnieje np. w PhotoShopie wiele bardziej optymalnych sposobów poprawy barwy najprostszy (a to wszak tutorial dla początkujących) jest zdanie się na łaskę automatycznej poprawki programu, który o dziwo, zwykle radzi sobie całkiem nieźle. Poniżej zdjęcie zrobione w warunkach oświetlenia domowego:

Obrazek

...i to samo zdjęcie po użyciu opcji Auto Enhance w skądinąd dość skromnym programie ArcSoft.

Obrazek

Jasność i kontrast

Nieco niedoświetlone zdjęcie (ilość światła w namiocie bezcieniowym była zbyt mała) poniżej:
Obrazek

I to samo zdjęcie poprawione przy pomocy kilku kliknięć myszką w programie edycyjnym. Poprawiane były parametry kontrastu i jasności.

Obrazek

I w PaintShopie:
Obrazek

http://img.photobucket.com/albums/v258/ ... trastu.jpg

Ostrość

Ostrość poprawić jest najtrudniej. Zdjęcie nieostre zwykle jest do wyrzucenia. Niewielkie wady dają się jednak skompensować.

Oto zdjęcie, które zrobiłem ze zbyt małą głębią ostrości, niektóre zatem elementy były nieostre. Oto zbliżenie na szczegóły. Widać wyraźnie (a w zasadzie niewyraźnie :) ) nieostre podwozie.

Obrazek

To samo zdjęcie po użyciu funkcji ostrzenia (Sharpen). Podwozie jakby trochę ostrzejsze. Na tym zbliżeniu widać, że jest to zabieg sztuczny i w sumie nadużywanie tej funkcji może zdjęcie nam zniszczyć.

Obrazek

d. Kadrowanie

Jak już napisałem wcześniej funkcja kadrowania (Crop) pozwala nie tylko na uatrakcyjnienie zdjęć poprzez wydobycie najważniejszych elementów kompozycji bez zbędnych elementów otoczenia, ale także na dokonywanie zbliżeń bez konieczności zastosowania funkcji makro czy nadmiernego zbliżania obiektywu do fotografowanego modelu.

Oto zdjęcie ogólne Mustanga stojącego na płycie lotniskowej. Kadr jest zbyt szeroki, widać brzegi dioramki, co psuje efekt iluzji; ponadto sam Mustang ginie w tej kompozycji, zbyt mały w stosunku do formatu zdjęcia.

Obrazek

To samo zdjęcie wykadrowane. Uwaga skupia się na modelu.

Obrazek

Oto zdjęcie samolotu od góry. Jak opisywałem wcześniej, specjalnie użyłem tu pomiaru światła punktowego, tak aby zwykle ukryte elementy kokpitu były dobrze doświetlone.

Obrazek

I to samo zjecie lecz po wykadrowaniu. Widać dobrze (niestety :) ) szczegóły kokpitu.

Obrazek



Tutaj znajduje się tutorial Fumfola opisujący korekcję zdjęć w PhotoShopie: http://www.modelarstwo.org.pl/forum/vie ... hp?t=22449
Avatar użytkownika
Tomek 'Siodło' Siedlecki
 
Posty: 53
Dołączył(a): piątek, 21 września 2007, 11:28

Reklama

Re: Fotografowanie modeli, tutorial cz. 4

Postprzez Aero74 » niedziela, 11 marca 2012, 15:28

Dzięki za tę wyczerpującą instrukcję :)
Avatar użytkownika
Aero74
 
Posty: 430
Dołączył(a): piątek, 9 marca 2012, 15:37
Lokalizacja: Kraków

Re: Fotografowanie modeli, tutorial cz. 4

Postprzez H3rmi » czwartek, 12 grudnia 2013, 01:47

Witam,
Z tego co mi wiadomo, darmową wersję Photoshopa CS2 można pobrać ze strony Adobe. Należy założyć konto i podać adres email na który zostanie wysłany klucz aktywacyjny. No i oczywiście pobrać program.

Pozdrawiam
H3rmi
H3rmi
 
Posty: 22
Dołączył(a): poniedziałek, 2 grudnia 2013, 09:36

Re: Fotografowanie modeli, tutorial cz. 4

Postprzez greece1 » piątek, 31 maja 2019, 06:54

Fajny tutorial, dla mnie mega pomocny !
greece1
 
Posty: 3
Dołączył(a): piątek, 31 maja 2019, 06:32

Re: Fotografowanie modeli, tutorial cz. 4

Postprzez jackwilshere » wtorek, 26 listopada 2019, 16:46

świetny temat. W końcu znalazłem odpowiedzi na moje pytania. dziękuję bardzo.jeśli masz więcej pytań na temat prawidłowej edycji zdjęć, możesz bezpiecznie przeczytać najnowsze informacje na ten temat.
jackwilshere
 
Posty: 1
Dołączył(a): wtorek, 26 listopada 2019, 16:46


Powrót do Fotografowanie modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość