Izraelskie F-16

Inkubator, tutaj rodzą się tematy godne przesunięcia do FAQ - prawd objawionych. Dyskutujemy na temat technik, narzędzi i chemii modelarskiej.

Re: Izraelskie F-16

Postprzez przemus » środa, 1 lutego 2012, 17:49

Witam,

Wszystkim duże DZIĘKI, potwierdziło się, że instrukcja w Hasegawie jest z błędem oraz to że funkcjonują schematy kamuflażu z dwoma odcieniami zielonego. Jak pisałem chcę zacząć od F-16 a w przypadku innych samolotów trzeba za każym razem posudiować.
Moim zdaniem rzeczywiście trudno wyrokować czy zmiana kamuflażu jest związana z typem czy czasem - obie te sprawy są powiązane; jak wchodzi do słuzby nowa wersja jak np Kfir to i jest "nowy" samolot i nowe lata wprowadzenia do służby. Ale jak wspomniałem trzeba za każdym razem poczytać. Powinna być jakaś izraelska instrukcja co to steruje.
Świat nie jest doskonały - przeglądam sobie sklep Hannantsa, znajduje kalkę na F-16 z Eagle Strike nr EP72081 i co widzę :-/ : zielony FS34227, dwa razy FS30219 (tu oczywisty błąd pawinien być Pale stone FS33531) a na spód FS36622. Kolejna firma co buraczy instrukcję (chyba).

Pozdrawiam.
przemus
 
Posty: 140
Dołączył(a): niedziela, 20 listopada 2011, 20:45

Reklama

Re: Izraelskie F-16

Postprzez erkamo » środa, 1 lutego 2012, 22:28

Kiedyś były na niemieckiej stronie firmy jps color, fajne schemaciki m.in. izraelskich z latami ich wprowadzenia (o dokładności nic nie mogę powiedzieć). Niestety od jakiegoś czasu nie są wyświetlane.
Nie mogę też jednoznacznie stwierdzić, że F-16 miał jeden i tylko jeden układ barw i kto buraczy :lol: . Dlatego moja wypowiedź o tylko jednym układzie barw dla F-16 jest tylko domniemaniem. Może faktycznie były i takie ze "starą" zielenią" .

Trochę pokopałem i oto efekty np:

F-16 wg Isradecal (a więc chyba ludzie mający największe szanse na stwierdzenie co i jak):

omówienie kalek:
http://www.aircraftresourcecenter.com/Rev4/3201-3300/rev3296-Isradecals-IAF87/00.shtm

Obrazek

Wygląda na niezmiennie FS34424.

A tu piękny przyczynek do Kfira wyjaśniający chyba wszystko.(też Isradecal):

http://www.yala.co.il/yala/uploads/u110/n/1242640310-1.pdf

Komu bardziej ufać? Nie wiem, ale Isradecal jest chyba najbliżej źródeł. ;o)
Pozdrawiam

erkamo.

"...Protest Chin przyczyną rozwiązania ONZ, zadłużenie USA..., sprzedaż Alaski dla..." - Juliusz Machulski - wizjoner czy fantasta?
erkamo
 
Posty: 690
Dołączył(a): niedziela, 2 marca 2008, 22:56

Re: Izraelskie F-16

Postprzez Czarny » środa, 1 lutego 2012, 22:54

Ludzie kochani, Izrael to nie jakaś Burkina Faso że kali przyjdzie z wiadrem jakiejś zielonej i pobaźgra maszynę. To jakim kolorem było kiedy malowane jest wiedza ogólnie dostępną i zawartą w kilku opracowaniach. Polecam na przykład Israeli Air Force vol.2 gdzie to wszystko jest bardzo czytelnie rozrysowane i opisane. Według autora przynajmniej do 2001 roku na F-16 były malowane według jednego schematu. Wraz z przyjęciem na stan F-16 zmienili kolorystykę kamuflażu 3barwnego. Według tego co sam widziałem po 2001 roku największa zmiana w malowaniu 16stek nie zachodzi w zmianie barw a w sposobie malowania ogonów gdzie barwą piaskową oddaje się stylizowane godła jednostek. Proponuje tez zajrzeć do bardzo dobrze opracowanych kalek Skay'a tam też barwy sa te same od początku.

Swoja droga Przemus, jeśli chcesz zrobić więcej niż jedna Izraelską 16 a robisz zakupy w Hannatsie proponuje ci rozejrzeć się za Sky's Decals mają taki mega zestaw do F-16 opiewający wszystkie typy od Netza do Sufy z dwoma setami napisów eksploatacyjnych i chyba wszystkimi tail artami
Avatar użytkownika
Czarny
 
Posty: 1000
Dołączył(a): poniedziałek, 15 grudnia 2008, 13:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Izraelskie F-16

Postprzez przemus » środa, 1 lutego 2012, 23:13

Witam,
dzieki za informacje (Czarny i erkamo). Zamknęło mi to fragment wiedzy. Sprawdziłem też w Monografii AJ-press nr 27 IAI Kfir i potwierdza, że na Kfirach C-7 ok 1984-85 wprowadzono kamuflaż taki jak na F-16 zmieniający zielony FS34227 na FS34224 oraz spód na FS36375. Był wyjątek Kfir C-2 nr 853, który miał malowanie nowe. Po drodze było też malowanie szare low visibility wprowadzone ok 1978 (ale oczywiście nie tyczy się F-16).
Pomyślę o tym zestawie kalek Sky's. Ostatnio za dużo pomysłów mi chodzi (oczywiście mówie o modelach :D ).

Jeszcze raz pozdrawiam i idę spać :D
przemus
 
Posty: 140
Dołączył(a): niedziela, 20 listopada 2011, 20:45

Re: Izraelskie F-16

Postprzez erkamo » środa, 1 lutego 2012, 23:42

czarny, kochany :lol:. opracowania piszą ludzie bardzo często korzystając z innych opracowań i nie sprawdzając na ile te poprzednie były dobre. Nawet dziś zdarzają się błędy. Być może opracowanie, które podajesz jest bezbłędne i autor widział osobiście wszystkie F-16-ki, i porównał ich malowania. Tego nie neguję, bo nie jest to niemożliwe. ;o) . Niewykluczone jednak, że opierał się głównie na jakiejś instrukcji ministerialnej.
Nie Burkina Faso powiadasz, ale przynajmniej w jednym przypadku, nie tyle Kalemu z wiadrem co Ickowi z kompresorem brakowało farby by popryskać np. F-16 z nr. 777. Kilka lat to trwało zanim tego dokonał!
Widziałem też fotki np. Tornado Luftwaffe, który mienił się odcieniami zieleni po remontach niczym bobmka choinkowa. Fakt to nie Israel,ale też nie Burkina Faso. Być może, że Zydzi są o wiele bardziej pedantyczni od Niemców i za nic w świecie nie dopuściliby do użycia innego koloru niż podanego w przepisach.
To, że wszystkie (oprócz tych na czas nieprzemalowanyc jak ten 777, ;o) ) F-16ki nosiły ostatecznie jeden rodzaj kolorów jest barrrrdzo prawdopodobne. :), ba, prawie ;o) pewne.
Pozdrawiam

erkamo.

"...Protest Chin przyczyną rozwiązania ONZ, zadłużenie USA..., sprzedaż Alaski dla..." - Juliusz Machulski - wizjoner czy fantasta?
erkamo
 
Posty: 690
Dołączył(a): niedziela, 2 marca 2008, 22:56

Re: Izraelskie F-16

Postprzez Czarny » czwartek, 2 lutego 2012, 01:58

Tych maszyn było kilka więcej (np. 726, 995) tylko co to zmienia. Standard malowania to 3kolorowy kamuflaż o ustalonych kolorach. Jeżeli chcesz więcej takich kwiatków to poszukaj sobie F-4 z 1973 roku. W IAF standard malowania zależy od roli jaką ma spełniać samolot. Przez to możliwe są odchyły w poszczególnych dywizjonach stosujących ten sam czy pochodny typ samolotu. Przykład to np Baz i Ra'am - Baz ma malowanie podobnie jak inne hamerykańskie orly przeznaczone do walk powietrznych a Ra'am jak samoloty szturmowe - 3 kolorowe.

Instrukcje do modeli bardzo często oparte są na opracowaniach i znacznie częściej zawierają błędy niż dobra literatura. W tym wypadku akurat IsraDecal w początkach miał problemy z materiałami i dostępem do nich ale obecnie chyba się poprawiło.

Jestem w stanie uwierzyć, iż Izraelczycy pilnują standardów malowania lepiej niż nie jeden kraj NATOwski. Widziałem kilka ich maszyn i na ziemi i w powietrzu i nigdzie nie znalazłem tego o czym mówisz. Tu dwie fotki na Schrotplatz w Hatzerim - samoloty wycofane kilka lat temu z pierwszej linii...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Niestety temu co na górze latało nie mogłem porobić zdjątek
Avatar użytkownika
Czarny
 
Posty: 1000
Dołączył(a): poniedziałek, 15 grudnia 2008, 13:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Izraelskie F-16

Postprzez erkamo » czwartek, 2 lutego 2012, 10:16

Czarny napisał(a): W IAF standard malowania zależy od roli jaką ma spełniać samolot. Przez to możliwe są odchyły w poszczególnych dywizjonach stosujących ten sam czy pochodny typ samolotu. Przykład to np Baz i Ra'am - Baz ma malowanie podobnie jak inne hamerykańskie orly przeznaczone do walk powietrznych a Ra'am jak samoloty szturmowe - 3 kolorowe.


Ach, no widzisz, teraz wreszcie zrozumiałem o co Ci chodzi. Wcześniej interpretowałem "typ" samolotu jako typ maszyny: F-15, czy F-16, nie zaś samolot myśliwski czy samolot myśliwsko-bombardujący itp. :) .

Co do samej pedantyczności, to poza wyraźną różnicą w odcieniu farby "tan" na F-16I i noszonych przez nich CFT, faktycznie nie widziałem na zdjęciach nigdy takich odchyłek w odcieniach kamuflażu, jakie zdarzały się na NATOwskich samolotach.


Kiedyś bardzo interesował mnie Kfir i dlatego co nieco wiedziałem na temat różnych opcji jego malowania, ale wiązałem je raczej z okresem użytkowania, a nie z rodzajem zadań. Czyli ogólnie mówiąc myśliwce są szaro-szare (z typowymi amerykańskimi barwami) , a szturmowe w 3 kolorkach (tu występuje jedynie zależność od okresu czasowego). No cóż, zawsze można się czegoś ciekawego dowiedzieć. ;o)
Pozdrawiam

erkamo.

"...Protest Chin przyczyną rozwiązania ONZ, zadłużenie USA..., sprzedaż Alaski dla..." - Juliusz Machulski - wizjoner czy fantasta?
erkamo
 
Posty: 690
Dołączył(a): niedziela, 2 marca 2008, 22:56

Re: Izraelskie F-16

Postprzez Czarny » czwartek, 2 lutego 2012, 11:59

To nie jest generalnie takie proste ale w zasadzie tak. Wyjątkiem są np myśliwce które po '67 roku zaczęto malować w ten sam sposób co samoloty uderzeniowe. Powód był prosty- większość potyczek miała miejsce na niskich pułapach a rodzaj uzbrojenia Mirage III CJ (najczęściej 2x AAM + 2x działka DEFA 30mm w kadłubie) doprowadzał do konieczności prowadzenia walki kołowej (wczesne Izraelskie AAM były zawodne). W takich warunkach lepiej sprawdzał się kamuflaż więc Mirage zostały przemalowane zgonie z schematem jaki nosiły samoloty szturmowe.
Avatar użytkownika
Czarny
 
Posty: 1000
Dołączył(a): poniedziałek, 15 grudnia 2008, 13:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Izraelskie F-16

Postprzez DarekRG » niedziela, 12 lutego 2012, 19:48

Witam koledzy!

Mam dylemat z malowaniem spodu mojego F-16c barak z italerki 101 Squadron Hatzor Airbase 2005. Instrukcja podaje FS 36375 ale szukając odpowiednika znalazłem Tamiya XF-19 oraz MM acryl 4762 no i tu dysonans poznawszy bo to są dwa rożne odcienie tego samego koloru. Model Master wpada w błękit. Proszę, doradźcie mi proszę co w końcu ma być na tym spodzie. W instrukcji jest że pylony maja być malowane MM 1728 którego odpowiednikiem jest XF-19 lub właśnie MM arcylic 4762.
Żeby było wesoło to na nos samolotu nie ma podanej barwy. W internecie patrzyłem po zdjęciach, ale rożnie ludzie to wszytko malują. Zastanawiałem się czy na nos nie dać Tamiya a na spód tego MMa 4762
Proszę o pomoc bo czytając to wszytko powyżej mam zamęt.
DarekRG
 
Posty: 7
Dołączył(a): niedziela, 12 lutego 2012, 19:21

Re: Izraelskie F-16

Postprzez RAV » niedziela, 12 lutego 2012, 20:47

DarekRG napisał(a):Żeby było wesoło to na nos samolotu nie ma podanej barwy. W internecie patrzyłem po zdjęciach, ale rożnie ludzie to wszytko malują. Zastanawiałem się czy na nos nie dać Tamiya a na spód tego MMa 4762

Nos F-16 jest malowany kolorem zbliżonym do FS26270 - tego, który w standardowym schemacie F-16 jest na przedniej części kadłuba od góry (a w Jastrzębiach - na plamach kamuflażu). Z czasem jednak osłona wyraźnie ciemnieje. Powinien to być FS36270 z niewielką domieszką czegoś ciemniejszego (najbezpieczniej FS36118). Ale nigdy nic jaśniejszego, czyli FS36375 odpada.

Na moim Jastrząbku zastosowałem nieco rozjaśniony schemat: Od spodu FS36375, na nosie i krawędziach plam - FS36270, a na samych plamach - mieszanka tych dwóch kolorów (wyszła chyba nieco za jasna). Farby Gunze C. Sam oceń, czy Ci taka kolorystyka odpowiada,
Obrazek
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Poprzednia strona

Powrót do Modelarstwo redukcyjne - dyskusje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości