Strona 1 z 1

FW190 - antena

PostNapisane: czwartek, 31 marca 2011, 08:27
przez FiDeK
Witam,

Dysponuje ktoś zdjęciami FW190A-8/A z odsuniętą owiewką? Interesuje mnie najbardziej jak wygląda antena - jak się układała, zwisała po pełnym otwarciu owiewki.

Wygoglowałem kilka grafik na google, ale większość to zdjęcia modeli z naprężoną anteną przy pełnym otwarciu, czy tak ma to wyglądać poprawnie? Były montowane jakieś samonapinacze, albo coś w tym stylu?
Jedynym zdjęciem realnego samolotu gdzie jest widoczna cała maszyna (A-8/N) było http://img1.pictaero.com/2010/06/21/s/89541.jpg, ale nie wiem czy przy "zdrowej" maszynie wygląda to tak samo.

Pozdrawiam

Re: FW190 - antena

PostNapisane: czwartek, 31 marca 2011, 08:38
przez Kuba P.
A-8/A? Masz na myśli te repliki Flugwerk czy oryginały?

W prawdziwych 190 A-8 występowały trzy opcje:

[1] Osłona "płaska" wyposażona w rolki i układ napinający antenę po odsunięciu osłony,
[2] Osłona "płaska" pozbawiona tego układu (takie same osłony jak trafiły do wczesnych Fw 190 D prod. Focke-Wulfa) gdzie linka zwisała na kadłubie po odsunięciu.
[3] Osłona "wypukła" pozbawiona rolek, linka mocowana do ramy osłony, po odsunięciu zwisająca.

Re: FW190 - antena

PostNapisane: czwartek, 31 marca 2011, 09:27
przez FiDeK
Chodziło mi o oryginalne z serii A-8, w przypadku braku takich o inne modele A.

Czy dysponujesz może numerami seryjnymi maszyn z informacją jaka owiewka była stosowana?
Czy na pewno w A-8 były stosowane wypukłe owiewki? Nie pojawiły się dopiero od Serii D?

Znalazłem jeszcze zdjęcia Fw 190A-8/R8, W.Nr. 681 382 (http://www.luftwaffe.cz/moritz.html) ze wzmocnioną owiewką. Jeżeli dobrze widzę w tym przypadku antena jest napięta.

Odbiegając trochę od tematu, czy te "wzmocnienia" owiewki były standardem dla jakiejś serii maszyn, czy były to rozwiązania fabryczne czy też polowe?

Pozdrawiam

Re: FW190 - antena

PostNapisane: czwartek, 31 marca 2011, 10:15
przez Kuba P.
Ok, już wyjaśniam:

FiDeK napisał(a):Czy dysponujesz może numerami seryjnymi maszyn z informacją jaka owiewka była stosowana?

Takiej listy nie mam, ale poświęcając odrobinę czasu można by próbować posegregować poszczególne przypadki i przypisać je do odpowiednich bloków nr seryjnych. Siłą rzeczy będzie to też lista nie do końca dokładna, bo o tym jaka osłona trafiła do samolotu nie decydowała seria produkcyjna a rotacja zapasów części.

FiDeK napisał(a):Czy na pewno w A-8 były stosowane wypukłe owiewki? Nie pojawiły się dopiero od Serii D?

Osłony. Tak, były stosowane także wypukłe w A-8 i A-9. Dla A-8 są rzadsze, ale potwierdzone.

Obrazek
Obrazek

FiDeK napisał(a):Odbiegając trochę od tematu, czy te "wzmocnienia" owiewki były standardem dla jakiejś serii maszyn, czy były to rozwiązania fabryczne czy też polowe?


To fabryczne rozwiązanie, dodatkowe dopancerzenie osłony kabiny stosowane w wersjach /R2.
Dopancerzony był wiatrochron (grubsze szkło) a na osłonie montowano do ramy płyty ze szkła pancernego. Z racji ograniczenia widoczności z kabiny przez to ustrojstwo (parowanie, zamarzający lód etc) nazywane były Scheuklappen "klapkami na oczy". Często demontowano te boczne płyty zostawiając tylko dopancerzony wiatrochron.

Re: FW190 - antena

PostNapisane: piątek, 1 kwietnia 2011, 15:46
przez FiDeK
Dzięki za wyjaśnienia.