Strona 10 z 13

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: środa, 18 marca 2015, 20:58
przez tombie
Bastek napisał(a):Witam, to ja może zamiast z Hurricane, wystartuję z Gloster Gladiatorem MKII z 247 Sqd RAF, który brał udział w obronie Plymouth. Planuje GG MKII z Airfixa 1:72. I teraz pytanie, czy z mkI da radę zrobić mkII? Może głupie pytanie, ale czytałem że tak naprawdę różniły się tylko silnikami. Pytam bo w ulubionym e-sklepie nie ma wersji J8a MKII. :)

Pozdro Sebuś


No to chyba się zakolegujemy ponieważ zamierzam zrobić dokładnie tego samego ale w skali 1:48, pomimo braku podziału na klasy w konkursie zamierzam go wykonać w 'klasie open' więc trochę czasu zajmuje mi skompletowanie części, no i oczywiście materiałów z racji na poprawność historyczną wybrałem również malowanie dywiozjonu 247 nr HPoB 2306 porównywałem plany modelarskie i faktycznie z zewnątrz nie widać różnicy poza jednym znaczącym szczegółem - śmigłem w MK I miało dwie łopaty a w MK II trzy łopaty; silnik rówżnił się modelem ale w obu był to Bristol Mercury.

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: czwartek, 19 marca 2015, 01:12
przez Bastek
tombie napisał(a):No to chyba się zakolegujemy ponieważ zamierzam zrobić dokładnie tego samego ale w skali 1:48, pomimo braku podziału na klasy w konkursie zamierzam go wykonać w 'klasie open' więc trochę czasu zajmuje mi skompletowanie części, no i oczywiście materiałów z racji na poprawność historyczną wybrałem również malowanie dywizjonu 247 nr HPoB 2306 porównywałem plany modelarskie i faktycznie z zewnątrz nie widać różnicy poza jednym znaczącym szczegółem - śmigłem w MK I miało dwie łopaty a w MK II trzy łopaty; silnik różnił się modelem ale w obu był to Bristol Mercury.


No to super. Zobaczę jak będzie z kalkomanią z HPoB ale powinno się udać dostać na zamówienie, lub ewentualnie sam coś wymotam. Nie ukrywam że dla mnie to będzie przetarcie szlaków jeśli chodzi o lotnictwo, ( nie liczę PZL Łoś 1:72, który powstaje w bólach ) ale myślę że dam radę, zważywszy na sporą ilość informacji na forum i necie. :) Nie długo zamawiam upragniony H&S Ultra, co napewno w jakimś stopniu pomoże.

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: czwartek, 19 marca 2015, 11:36
przez tombie
Ja za to prowadzę swój debiut tutaj, Będziesz go robił prosto z pudła czy waloryzujesz? z kalkami pewnie problem dlatego ja raczej wykonam oznaczenia maskowane (przynajmniej litery i boczne kokardy); kiedy zamierzasz uruchomić warsztat?

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: czwartek, 19 marca 2015, 19:16
przez Bastek
Ja swój debiut w formie warsztatu planuję jak tylko uporam się z aparatem i jego ustawieniami. Nie mam lustrzanki więc muszę zadowolić się kompaktem. W sumie dobrze by było jak najszybciej zacząć coś prezentować, bo baboli będzie pewnie sporo ;o)
Wcześnij pisałeś o oznaczeniu N2306, ja natomiast zrobię N2308, widziałem takiego na fotach. On ponoć nie dawno jeszcze latał, ale muszę się upewnić. Jak potwierdzę to się odezwę.

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: czwartek, 19 marca 2015, 20:21
przez tombie
Zgadza się - generalnie te dwa nr to jedyne z Batalionu 247 których malowanie można odnaleźć w sieci - pozostaje pytanie jaki miały spód? Na niektórych zdjęciach/rysunkach mają SKY na niektórych jedno skrzydło(a) czarne

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: czwartek, 19 marca 2015, 22:34
przez GrzeM
Tu bym był spokojny: malowanie spodu zależy po prostu od okresu. Na terenie Wielkiej Brytanii raczej trzymano się w tej kwestii regulaminu.
Ten "do niedawna latający" N2308 to samolot z kolekcji Shuttleworth przemalowany okolicznościowo w barwy z BoB - obecnie lata jako srebrny K7985. W międzyczasie chyba był jeszcze Norwegiem.
Nie sądzę by był to oryginalny N2308.

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: czwartek, 19 marca 2015, 23:27
przez tombie
Czyli cały spód w SKY?

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: czwartek, 19 marca 2015, 23:48
przez Bastek
Myślę że możemy się trzymać koloru SKY, faktycznie przeglądałem neta i zauważyłem że raczej był to jasny kolor. http://www.airliners.net/photo/Gloster- ... 101172/L/2

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: piątek, 20 marca 2015, 10:24
przez tombie
Bastek napisał(a):Myślę że możemy się trzymać koloru SKY, faktycznie przeglądałem neta i zauważyłem że raczej był to jasny kolor. http://www.airliners.net/photo/Gloster- ... 101172/L/2


Wg materiałów jakie posiadam jest to kolor SKY i póki co tego nie poddaję wątpliwościom natomiast problem polega na tym iż przed rozpoczęciem kampanii BoB niektóre maszyny od spodu były malowane pół na pół połowa jasna a połowa czarna, występowały też malowania z tak zwanym czarnym skrzydłem gdzie spód nie był podzielony symetrycznie na te dwa kolory tylko czarne było lewe skrzydło. Czytałem w tym konkursie posty które poddawały pod wątpliwość udziału takich maszyn w samej bitwie ale jak sie okazało takowe występowały przy czym większość powinna była posiadać cały spód w kolorze SKY, mam dwa rysunki schematyczne obu numerów N2308 i N2306 na jednym cały spód jest SKY na drugim mamy tzw czarne skrzydło (wiem że współczesny samolot muzealny - latający o nr N2308 miał czarne skrzydło - co nie jest żadnym dowodem potwierdzającym ta hipotezę)

Jeśli w tej kwestii któryś z kolegów może nam pomóc z góry dziękujmy jeśli ktoś kojarzy taką dyskusję na forum bardzo proszę o link.

generalnie to będę powoli zakładał warsztat bo po mału robimy offtopa z głównego wątku dyskusyjnego. :mrgreen:

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: piątek, 20 marca 2015, 12:13
przez GrzeM
Do czerwca 1940 masz czarno-białe, od czerwca do listopada Sky, po listopadzie jedno skrzydło czarne (reszta zostaje Sky).
Wybór należy do Ciebie.
Myślę, że jeden i ten sam samolot mógł mieć wszystkie trzy warianty, po kolei.

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: piątek, 20 marca 2015, 12:15
przez greatgonzo
04.39 wprowadzenie czarno białego malowania spodu.
05.40 wprowadzenie malowania kokard na spodzie skrzydeł.
06.40 wprowadzenie żółtej obwódki pod czarnym, skrzydłem.
06.40 spód malowany w całości Sky bez kokard.
06.40 z powody braków koloru Sky dopuszczenie używania dotychczasowego kamuflażu, dopóki Sky nie będzie dostępny.
(czerwcowe wydarzenia w ciągu jednego tygodnia ;).
12.40 wprowadzenie czarnego na spodzie lewego skrzydła.

Do tego dochodzą remonty z wykorzystaniem istniejących elementów, inercja we wprowadzaniu rozkazów i odstępstwa od nich, jak np. Spitfire z września 1940 ze spodem w kolorze Sky i kokardami, czy ogólne zamieszanie z nowym i trudno dostępnym kolorem Sky Type S.

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: piątek, 20 marca 2015, 12:17
przez GrzeM
Czarne skrzydło to był 27 listopada 1940.
Sky od 6 czerwca - często w pierwszym okresie z zamiennikami bardziej szarymi lub niebieskawymi.

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: piątek, 20 marca 2015, 12:30
przez greatgonzo
Tak, masz rację z listopadem. Podałem datę AMO, ale sam rozkaz pojawił się wcześniej.

10.06 wydano zgodę na utrzymanie kamuflażu czarnobiałego do czasu pozyskania koloru Sky o ile był z nim kłopot. A był. Jeszcze głęboko latem latały czarno białe myśliwce.
Kwestia interpretacji koloru Sky i sposobów jego uzyskiwania w pierwszym okresie jego stosowania to temat na szerszą dyskusję :).

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: piątek, 20 marca 2015, 12:37
przez GrzeM
http://www.goodreads.com/book/show/8153744-britain-alone
Britain Alone (OnTarget Special) - tu jest to ładnie wyłożone. Pasjonujący temat :mrgreen:

W sumie mimo angielskiej skrupulatności łatwo sobie wyobrazić, że w czasie BoB były ważniejsze sprawy niż szukanie nieznanego dotychczas koloru Sky i przemalowywanie samolotów. Ciekawe, jak to się miało do niepierwszoliniowych przecież Gladiatorów. Czy dostały Sky szybciej, bo więcej stały niż latały, czy wręcz przeciwnie.

Re: A może wspólny projekt "Bitwa o Anglię" (75 rocznica)?

PostNapisane: piątek, 20 marca 2015, 20:30
przez greatgonzo
Ano ciekawe. I nie do rozstrzygnięcia na oko. Do normalnych przeszkód dochodził fakt, że był to początek wojny i chociaż w Anglii stacjonowało kilkaset myśliwców, a nie kilka tysięcy, to pociąg systemu ich obsługi jeszcze się nie rozpędził. Pod koniec 1939 roku standardem wyposażenia Stacji RAF był 1, słownie: jeden 'aerograf'. Łatwo sobie wyobrazić miny ludzi odpowiedzialnych za przemalowanie kilku dywizjonów samolotów :). To się mogło zmieniać, ale wiadomo, że na początku wojny stosowano rozwiązania w postaci mobilnych grup malarskich kursujących od stacji do Stacji. W tej sytuacji przemalowywanie całego lotnictwa myśliwskiego to nie lada wyzwanie.