Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 24 listopada 2011, 22:08

Wygląda to na prawdę "modelarsko". Jak widać, zrobienie czegoś porządnie zajmuje moc czasu. Nic dziwnego, że wielkie firmy idą często na skróty, zostawiając tyle do zrobienia fanatykom.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Reklama

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Kuba P. » czwartek, 24 listopada 2011, 22:10

Bardzo dziękuję. To ogromny komplement.
Jest mi cholernie miło i przekażę dalej :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Wojciech Perkowski » piątek, 25 listopada 2011, 09:48

Uczta dla oczu.
Zastanawia mnie natomiast zamieszczony wcześniej rysunek techniczny osłony silnika - jakby sugerował, że jajowatość (widoczne "opadanie" do przodu górnego obrysu osłony) Hasegawy jest uzasadniona? Jeśli dobrze pamiętam, to Edek był krytykowany m.in za uproszczony - zbyt walcowaty kształt osłony silnika.
Zdaje się, że Edkowy wiatrochron też ma złe proporcje - (płaska przednia szybka za wąską?) - może dałoby się coś z tym zrobić?
Wróć - http://www.armorama.com/modules.php?op= ... 732&page=1 - niezawodny Gaston - wiatrochron Eduarda za szeroki i jak czytam ciężko coś z tym zrobić.
Wojtek
Wojciech Perkowski
 
Posty: 706
Dołączył(a): sobota, 13 października 2007, 14:07
Lokalizacja: okolice Białegostoku

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Grzegorz2107 » piątek, 25 listopada 2011, 10:14

Wojciech Perkowski napisał(a):Uczta dla oczu.
Zastanawia mnie natomiast zamieszczony wcześniej rysunek techniczny osłony silnika - jakby sugerował, że jajowatość (widoczne "opadanie" do przodu górnego obrysu osłony) Hasegawy jest uzasadniona? Jeśli dobrze pamiętam, to Edek był krytykowany m.in za uproszczony - zbyt walcowaty kształt osłony silnika.
.


Rysunek techniczny jest tylko rzutem z boku. Mam takie przekonanie, że osłona była walcowata, a tylko ta wytłoczka z rynienkami na samej górze wystawała. To rozwiązanie najbardziej technologiczne i nie widzę powodu, żeby robić coś jajowatego wokół silnika, który przecież był w takich samych osłonach montowany na samolotach dwusilnikowych, gdzie osłona była idealnie okrągła w przekroju.
Trzeba znaleźć rysunek z przekrojem i będzie jasność.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:19

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Wojciech Perkowski » piątek, 25 listopada 2011, 10:19

Jak widzę na zdjęciach z armoramy - nowa osłona tez jest podniesiona przy rynienkach kaemów, czyli OK, a Hasegawa miała jakby zapadnięte boki.
...Mam takie przekonanie, że osłona była walcowata, a tylko ta wytłoczka z rynienkami na samej górze wystawała...

Całkiem rozsądne wyjaśnienie, i - http://www.key.aero/central/images/news/2140.jpg - o ile wszystko jest OK z tą Foką, to risercz Kuby prawidłowy.
Wojtek
Wojciech Perkowski
 
Posty: 706
Dołączył(a): sobota, 13 października 2007, 14:07
Lokalizacja: okolice Białegostoku

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Pawel Burchard » piątek, 25 listopada 2011, 11:44

Wojciech Perkowski napisał(a):o ile wszystko jest OK z tą Foką, to risercz Kuby prawidłowy.


no to nie jest komplement :)
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 10:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Kuba P. » piątek, 25 listopada 2011, 12:02

Witam Panów,

Fajnie, że wyszły te dwie dość ciekawe kwestie, poruszane już na Aeroscale.
Tytułem krótkiego komentarza, dla osób nie śledzących dyskusji na tamtym forum:

[1] Osłona silnika.
Model Eduarda krytykowany był za kształt osłony silnika. W rzucie z boku była zbyt walcowata, pancerne pierścienie osłaniające chłodnicę oleju i zbiornik oleju nie miały wykonanego właściwego uskoku miedzy nimi.
Problem jak się okazuje dość prosto było poprawić.
Przede wszystkim wzięliśmy do porównania elementy Hasegawy, Trimastera i Tamiya. Wyszło na to, że Eduard w tym towarzystwie wcale taki najgorszy nie jest.
Konieczne okazało się lekkie podniesienie górnej osłony, tej z rynienkami. Do góry poszła linia między rynienkami, przez co osłona zyskała prawidłowy profil. Hasegawa ma zbyt stromo poprowadzoną tą górną pokrywę a osłony mają jajowaty przekrój (widać to na jednym ze zdjęć, jakie wkleiłem wcześniej).
Maciek poprawił też rysunek zamków osłony i kształt rynienek dla MG 131.
Profil osłony zbiornika oleju w Eduardzie okazał się być w porządku, należało tylko nieco odsunąć ten mniejszy pierścień - osłonę chłodnicy oleju. Maciek przerobił to tak, że widoczny jest właściwy uskok, wyostrzył linie i teraz cała osłona zaczęła wyglądać dobrze. Do tego nowe wydechy będą bez problemu pasowały do osłony, to rozwiązanie będzie o wiele wygodniejsze niż mordowanie się z modelowymi rurami...
Na pierścieniu osłony chłodnicy widoczne są otwory na śruby. W praktyce te często były zaklejone i wygładzone, czasem były jednak widoczne. Tu jest wybór - można zaszpachlować lub zostawić jak jest.

[2]Wiatrochron
Jest tak, że model Eduarda ma odrobinę za szeroką czołową szybę wiatrochronu. Taki głos pojawił się na Aeroscale.
Mam w domu trochę rysunków Fw 190 i sprawdziłem podane tam wymiary wiatrochronu. Faktycznie, Edek jest odrobinę (w granicach 1mm) za szeroki. Hasegawa tutaj zdecydowanie prowadzi i zewnętrzne wymiary wiatrochronu ma dobre.
Problem z wiatrochronem jest taki, że albo się robi wiatrochron poprawny z zewnątrz...albo się robi poprawny kokpit.
Hasegawa projektując część z konieczną dla technologii wtrysku grubością musiała w konsekwencji znacznie zwęzić panel nad tablicą oraz samą tablicę. Efekt? Górna część tablicy jest zabawnie wąziutka, Revi zajmuje większą część panelu, który jest po prostu za wąski.
Jak się robi zamkniętą kabinę, to problem nie razi i Hase jest OK. Ale jak się zrobi otwarty kokpit to będzie widać problem.
Eduard ma tą szybę czołową nieco za szeroką ale za to w kabinie wszystko jest tak, jak powinno być.
Podsumowując - zawsze gdzieś będzie źle. Ja osobiście przeżyję tą za szeroką szybę, wolę tu mieć gorzej za to lepiej w kabinie
U innych producentów modeli Fw 190 jest tak, że Tamiya totalnie położyła sprawę, ich wiatrochron nie ma ani jednego wymiaru poprawnego a Trimaster jest gdzieś pomiędzy Edkiem i Hasegawą. Też za szeroki, ale nie aż tak.
Myśleliśmy jak to poprawić i zrezygnowaliśmy. Korekta szerokości wiatrochronu natychmiast wymusza przemodelowanie praktycznie całego kadłuba w rejonie od kabiny do osłon silnika. Edek ma tą wklejaną przegrodę ogniową, podstawę MG i ściankę czołową podstawy wiatrochronu. To wszystko musiałoby być nowe, tak samo jak podstawa wiatrochronu...a to już zaczęłaby być lekka paranoja :)

Pomysł korekty Eduarda nie jest nowy. Pierwsze pomysły pojawiły się ze 3-4 lata temu. Będąc w Londynie specjalnie fotografowałem eksponowanego w IWM Fw 190 A-8

http://fromreconstructiontodeconstructi ... useum.html

Te zdjęcia a także inne publikowane w Aerodetail i HT Model pomogły Maćkowi przy korektach. Do tego obszerna dokumentacja techniczna płatowca i silnika i dziesiątki archiwalnych fotek...
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Kuba P. » niedziela, 22 stycznia 2012, 14:19

Jest już gotowa blaszka, która będzie dołączona do zestawu:

Obrazek

Blaszka zaprojektowana zgodnie z ideą przyświecającą całemu zestawowi. Ma być poprawnie, konkretnie i prosto w użyciu. Na blaszce znajdziecie takie fajne rzeczy jak:

[1] Elementy przedniej ściany komory podwozia oraz detale dźwigara;
[2] Szyny po których przesuwa się rama osłony kabiny;
[3] Pasy, które można poskładać wygodnie i prosto a są bardzo ładne;
[4] Tablica górna, ramki zegarów, detale kabiny w tym także wewnętrzne wzmocnienia burt;
[5] Elementy kanałów wyrzucania łusek i ogniw taśmy wewnętrznych działek;
[6] Żaluzje skrzel chłodzących silnik,
[7] Wspornik płyty pancernej za głowę pilota,
[8] Imitacja rurek spryskiwacza wiatrochronu.

Projekt blachy w całości wykonał Maciek Cobel, sam jestem pod wrażeniem jak to ogarnął.
Próbne trawienie, konsultację technicznej strony procesu, drobne poprawki techniczne układu blaszki oraz powyższą fotkę zrobił Wojtek Fajga, za co bardzo dziękujemy.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Tomasz Dzieciątkowski » niedziela, 22 stycznia 2012, 16:16

Powalające :shock:
Jestem pod ogromnym wrażeniem!
If on my journey, should I encounter God, God will be cut...
Avatar użytkownika
Tomasz Dzieciątkowski
 
Posty: 988
Dołączył(a): niedziela, 23 września 2007, 20:53
Lokalizacja: Warszawa

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Mariusz Jarzyna ze Szczec » niedziela, 22 stycznia 2012, 18:05

Kuba a czy do A-6 też się nada?
Avatar użytkownika
Mariusz Jarzyna ze Szczec

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3226
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 17:29

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Kuba P. » niedziela, 22 stycznia 2012, 19:15

Mariusz Jarzyna ze Szczec napisał(a):Kuba a czy do A-6 też się nada?


W większości tak, ale nie cały. Nie wykorzystasz przede wszystkim nosa tak prosto z pudełka, bo są różnice w rejonie rynienek karabinów, inna jest też pokrywa MG 17. Możesz mieć inne koła, drobne detale odróżniają tablice przyrządów i boczne panele.
Ale generalnie zestaw się nada bo kokpit i ogon wykorzystasz, detale wnęki podwozia też. Jak przerobisz sobie żywiczny nos wklejając wstawkę z rynienkami karabinów też będzie OK. Śmigło również Ci będzie pasować, tylne podwozie, kołpak.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Muśtax » niedziela, 22 stycznia 2012, 22:49

Świetnie to wygląda, należą się duże pochwały wszystkim przygotowującym ten set, to będzie mocna rzecz.
Pozdrawiam
Paweł
Avatar użytkownika
Muśtax
 
Posty: 355
Dołączył(a): poniedziałek, 25 października 2010, 07:57
Lokalizacja: Ptc <-> Lbn

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Jacek Bzunek » niedziela, 22 stycznia 2012, 23:21

Nie poganiam, nie śpieszę się ale zapytam się kiedy?
Słuchajcie uważnie bo nie będę powtarzać!
----------------------------------------------------------
Avatar użytkownika
Jacek Bzunek
 
Posty: 5875
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:35
Lokalizacja: Szczecin

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 23 stycznia 2012, 01:07

Trudno mi powiedzieć, bo to już nie jest w moich rękach. Może Radek więcej napisze bo on kontroluje sprawy od kuchni wydawniczej. Została do opracowania instrukcja i ogarnięcie pewnych problemów natury technologicznej. Nie chcę dawać dat, bo jeśli mamy wybrać szybkość wydania i jakość, bankowo wybieramy jakość.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Fw 190 A-8 - kompletny zestaw korekcyjny do modeli Eduard

Postprzez Karaya » poniedziałek, 23 stycznia 2012, 10:22

Jacek Bzunek napisał(a):Nie poganiam, nie śpieszę się ale zapytam się kiedy?


Jak najszybciej ;o)

Części żywiczne są - wychodzą z odlewni ok, blacha jest. Z ważnych rzeczy pozostaje owiewka kabiny. Tu się dopiero uczę odlewania z żywicy przeźroczystej. Nie spodziewałem się aż takich problemów. Może ktoś ma jakieś doświadczenia w tej materii i chciałby się nimi podzielić ?? - zapraszam na priv. Problem jest palący ...
Avatar użytkownika
Karaya
 
Posty: 99
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 10:39
Lokalizacja: CK Galicja

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Focke-Wulf

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości