Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez chincz » wtorek, 8 czerwca 2010, 08:56

Dzień dobry
Mam pytanie do osób, które już zakupiły ten zestaw. Czy ktoś z Was ma możliwość sprawdzenia, czy najstarsza wersja osłony kabiny będzie pasowała do Bf109-D z Academy?
Pozdrawiam
chincz
 
Posty: 190
Dołączył(a): środa, 21 stycznia 2009, 13:41

Reklama

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez Domi » piątek, 11 czerwca 2010, 19:39

Samolotami się nie zajmuję od dłuższego czasu, ale dla tego zestawu zrobiłem wyjątek. W pudełku wygląda rewelacyjnie, chyba panowie z Eduarda czują na karku oddech Zvezdy :-) Zastanawiam się jaki kolejny model zrobią? Na pudełku ŁA-5FN palił się właśnie Bf-109F, na pudełku ŁA-5 pali się Stukas...

Domi
Avatar użytkownika
Domi
 
Posty: 245
Dołączył(a): sobota, 13 października 2007, 18:46
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez net_sailor » niedziela, 20 czerwca 2010, 12:38

net_sailor napisał(a):
Kuba Plewka napisał(a):W kwestii skrzydeł, w dźwigarze płata (tylko teraz nie powiem którego, czy 50 czy 500, nie mam ETL przy sobie) jest wycięcie pod jarzmo działka montowanego klasycznie w skrzydle. Co Ty na to Marcin? Jak to się wpisuje w różnice konstrukcyjne skrzydeł?

Kuba przy całej mojej dobrej woli ja tej dziury na działko w dźwigarze nie widzę (a przeglądam ETL, Handbuch i zdjęcia z fabryki). Pamiętam tylko, że w 2 tomie Michulca było zdjęcie takiego dziwnego płata opisane jako kuriozum. Przypomina mi się jeszcze specjalny Frycek Gallanda z działkami w skrzydłach i to chyba wsjo.

Męczył mnie ten temat skrzydłowych działek i przypomniało mi się, że przecież była spora seria gustawowych płatowców z działkami wewnątrz skrzydeł. Zwało się to Buchon czy jakoś tak, a co najważniejsze długaśne działka Hispano przechodziły w nim przez dziurę w dźwigarze! Zacząłem szukać zdjęć tej instalacji i podczas tych poszukiwań dotarłem do fotek ślicznie pokrojonego "Messerschmitta 109 G" eksponowanego w Auto und Technik Museum Sinsheim. Jakież było moje zdziwienie gdy ujrzałem przed sobą ujęcia identyczne jak w rzeczonym 2 tomie Michulca ( s. 23). Okazuje się, że zamieszczone tam zdjęcie nie jest z "epoki" ale całkiem współczesne i pokazuje muzealny egzemplarz zgermanizowanego Buchona właśnie z otworem na działko Hispano! Dziwne, że Michulec się nie zorientował bo są tam jeszcze dodatkowe wzmocnienia (jakby dzwigary pomocnicze), które służyły do podczepienia szyn z rakietami Oerlikon.
A co sądził o hiszpańskiej modyfikacji Willi Messerschmitt? Przyjechał, popatrzył na podziurawiony dźwigar, sceptycznie pokręcił głową aż w końcu rzekł w tym guście: "Może da radę wykonać 1000 lub 2000 nurkowań, ale przy takim obciążeniu pow. nośnej 2001 raz może okazać się tragiczny".
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 21 czerwca 2010, 09:59

Ja nadal staram się odnaleźć informację o tych jarzmach działek w skrzydłach wczesnych F, jak byk gdzieś to widziałem tylko nie mam pojęcia już gdzie. Równie dobrze to mogła być jakaś lipna informacja, dlatego się nie upieram i chciałbym wycofać ten pogląd i zostawić go w kategorii "rozważań nieprecyzyjnych". Dzięki Marcin za fajny post w temacie i sorry za zamieszanie, dopóki nie odnajdę tej informacji traktujmy to co napisałem luźno.

Co dotyczy zaś Buchona, to coś bym raczej pominął i skupiłbym się na dwóch faktach działek i skrzydeł 109 F/G/K:

[1] Dla 109 F przynajmniej w 2 przypadkach opracowano skrzydło mieszczące MG-FF/m (słynny F-2 Gallanda i nieco mniej słynny ale sportretowany na zdjęciu nieznany bliżej samolot z kodem rejestracyjnym). Byłoby rewelacją poznać nieco więcej informacji dotyczących tej przeróbki,

[2] Messerschmitt widać dopuszczał możliwość zabudowy działek w skrzydłach Bf 109 w 1944 bo przynajmniej teoretycznie planowano dwa MK 108 w skrzydłach Bf 109 K. Nowy projekt skrzydła czy powrót do starej koncepcji?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez net_sailor » poniedziałek, 21 czerwca 2010, 11:24

Kuba Plewka napisał(a):[2] Messerschmitt widać dopuszczał możliwość zabudowy działek w skrzydłach Bf 109 w 1944 bo przynajmniej teoretycznie planowano dwa MK 108 w skrzydłach Bf 109 K. Nowy projekt skrzydła czy powrót do starej koncepcji?

A przygadałeś się tej instalacji? Czy na pewno zachodziło tam zjawisko dziurawienia dźwigara? MK 108 było bardzo krótkie a jednocześnie pękate. Poza tym tylcem musiało oprzeć się o solidną konstrukcję. Sądzę, że tym solidnym oparciem był dźwigar skrzydła:
Obrazek
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 21 czerwca 2010, 11:58

No niby tak, ale z drugiej strony wsadziłbyś ze 180-200 kg przed środek ciężkości? Tak szacuję lekko:

[1] działka po 58 kg*;
[2] amunicja dajmy na to po 60** sztuk na działko czyli ok 6kg sama taśma + 0,47 kg nabój;
[3] kanały podawania amunicji liczę lekko po 3-4 kg na działko

do tego korpus MK 108 jest przystosowany do kotwiczenia w przedniej części i raczej tam powinno być jego jarzmo. Tak było w Fw 190 chociażby, działko mocowane do przedniego dźwigara. Do tego jeszcze dochodzi system przeładowania i potężny odrzut broni...
Albo ten rysunek jest dość uproszczony albo skrzydło miało być mocniej przekonstruowane.

Do tego jeszcze te Fritze z działkami w skrzydłach. Tam nie ma innej opcji, jak otwór w dźwigarze. I teraz zagadka, na którą nie znam odpowiedzi:

[a] - ktoś gdzieś opracował i wykonał dość dużą modyfikację konstrukcji płata w kilku samolotach i jeden z nich trafił do Schlagetergeschwader na testy. O ile malowanie Gallanda nie było tylko i wyłącznie propagandą to można domniemać, że taki szef szefów jak Adolf siadał za kierownicę takiego przebudowanego statku czyli albo było bezpieczne, albo Galland był szalony,

[b] - dźwigar Fritza projektowano od razu pod działka, ale ktoś kiedyś zdecydował, że jednak nie i te mityczne otwory na jarzma z czasem porzucono w produkcji natomiast do budowy tych doposażonych skrzydeł wykorzystano coś opracowane pierwotnie?

Ciekaw jestem co o tym sądzisz.
W historii Bf 109 jest kilka takich wynalazków, które opracowano i potem olano. na jakiś czas.


*- za MK 108 Flugzeugmaschinenkanone Wa-Handbuch
** - na rys. jest chyba 40 sztuk, dobrze widzę?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez net_sailor » poniedziałek, 21 czerwca 2010, 12:45

Kuba Plewka napisał(a):No niby tak, ale z drugiej strony wsadziłbyś ze 180-200 kg przed środek ciężkości? Tak szacuję lekko:

[1] działka po 58 kg*;
[2] amunicja dajmy na to po 60** sztuk na działko czyli ok 6kg sama taśma + 0,47 kg nabój;
[3] kanały podawania amunicji liczę lekko po 3-4 kg na działko


To wszystko było już przerabiane w przypadku MK 108 w gondolach podskrzydłowych, gdzie działka miały niemal identyczną pozycję tylko pod skrzydłem. Masz gdzieś pod ręką masę zabudowy działka w gondoli?
ad. ** - jest 40 szussów

Kuba Plewka napisał(a):do tego korpus MK 108 jest przystosowany do kotwiczenia w przedniej części i raczej tam powinno być jego jarzmo. Tak było w Fw 190 chociażby, działko mocowane do przedniego dźwigara. Do tego jeszcze dochodzi system przeładowania i potężny odrzut broni...
Albo ten rysunek jest dość uproszczony albo skrzydło miało być mocniej przekonstruowane.

Tylko w Messerku nie było gdzie zakotwiczyć działka za przednie "uszy". Tam był tylko miękki nosek z blachy. Poza tym zobacz w jaki sposób zostało zamontowane działko - z wysunięciem korpusu przed ten nosek i osłonięciem go opływką. Jakby ktoś za wszelką cenę chciał ocalić dźwigar (szukając analogii przypomina mi się zabudowa MK 103 w skrzydle Do 335).

Kuba Plewka napisał(a):Do tego jeszcze te Fritze z działkami w skrzydłach. Tam nie ma innej opcji, jak otwór w dźwigarze. I teraz zagadka, na którą nie znam odpowiedzi:

[a] - ktoś gdzieś opracował i wykonał dość dużą modyfikację konstrukcji płata w kilku samolotach i jeden z nich trafił do Schlagetergeschwader na testy. O ile malowanie Gallanda nie było tylko i wyłącznie propagandą to można domniemać, że taki szef szefów jak Adolf siadał za kierownicę takiego przebudowanego statku czyli albo było bezpieczne, albo Galland był szalony,

[b] - dźwigar Fritza projektowano od razu pod działka, ale ktoś kiedyś zdecydował, że jednak nie i te mityczne otwory na jarzma z czasem porzucono w produkcji natomiast do budowy tych doposażonych skrzydeł wykorzystano coś opracowane pierwotnie?

Na obecną chwilę obstawiałby rękodzieło na kilku egzemplarzach jak w przypadku [a]. Coś musiało być nie tak z tą zabudową skoro nie została przyjęta.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 21 czerwca 2010, 13:10

net_sailor napisał(a):To wszystko było już przerabiane w przypadku MK 108 w gondolach podskrzydłowych, gdzie działka miały niemal identyczną pozycję tylko pod skrzydłem. Masz gdzieś pod ręką masę zabudowy działka w gondoli?
ad. ** - jest 40 szussów


W sumie racja. Mam Bf 109 G-6/U4 Bdv Wa/Beiheft 1 2 MK 108 im Flügelgondel i tam widać dwie ważne rzeczy:

[1] Działko jest tylko ciut dalej niż w tym układzie na rysunku dla K-6, jest nieco mniej ale nadal wysunięte przed dźwigar. Kotwiczone jest za przednie uszy, zgodnie z prawidłami ale jego jarzmo jest razem z pudłem na amunicję zgrabnie wkomponowane w kompaktową całość. W tym układzie można było komfortowo zorganizować jarzmo, pudło na amunicję i dorzucić butlę na powietrze do przeładowania.

[2] Podobnie jak znany i lubiany Rüstsatz 6 - instalacja spowalniała samolot poprzez zwiększony opór powietrza. Nie pamiętam z głowy ile to było, pamiętasz może? W każdym razie kilka-kilkanaście km/h.
Czyli faktycznie chyba chcieli oszczędzić dźwigar nawet kosztem zwiększonego oporu powietrza. I to zaczyna mieć sens.

Rozkład mas w instalacji podwieszonych MK 108 musiałbym znaleźć.

Na obecną chwilę obstawiałby rękodzieło na kilku egzemplarzach jak w przypadku [a]. Coś musiało być nie tak z tą zabudową skoro nie została przyjęta.


Też tak coś mi się zaczyna wydawać.
Przy okazji, czy ktoś kompetentny opisał kiedykolwiek dokładniej obie przeróbki 109 F wysłanych z nowym uzbrojeniem do JG 26?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez RAV » poniedziałek, 21 czerwca 2010, 14:45

net_sailor napisał(a):A co sądził o hiszpańskiej modyfikacji Willi Messerschmitt? Przyjechał, popatrzył na podziurawiony dźwigar, sceptycznie pokręcił głową aż w końcu rzekł w tym guście: "Może da radę wykonać 1000 lub 2000 nurkowań, ale przy takim obciążeniu pow. nośnej 2001 raz może okazać się tragiczny".

I sprawdziło się to jego czarnowidztwo? Moim zdaniem w dźwigarze ważny jest pas dolny i górny, natomiast ścianki (czyli to, co należałoby ewentualnie przedziurawić) znacznie mniej. Otwór o odpowiednio "obrębionym" brzegu (żeby np. nie było problemów ze spiętrzeniem naprężeń i zmęczeniem materiału - to miał zapewne na myśli Herr Willi)) ma prawo być miejscem wytrzymalszym od otoczenia, a więc nie pogarszającym wytrzymałości całej konstrukcji.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3300
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 21 czerwca 2010, 14:48

A jaki wpływ ma zamocowanie do dźwigara działka o masie kilkadziesiąt kg?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez RAV » poniedziałek, 21 czerwca 2010, 15:12

Kuba Plewka napisał(a):A jaki wpływ ma zamocowanie do dźwigara działka o masie kilkadziesiąt kg?

Czy Herr Willi miał coś przeciwko zawieszaniu działka pod skrzydłem? Bo w tym aspekcie to to samo...
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3300
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 23:58
Lokalizacja: Wrocław

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez net_sailor » poniedziałek, 21 czerwca 2010, 15:34

RAV napisał(a):I sprawdziło się to jego czarnowidztwo? Moim zdaniem w dźwigarze ważny jest pas dolny i górny, natomiast ścianki (czyli to, co należałoby ewentualnie przedziurawić) znacznie mniej. Otwór o odpowiednio "obrębionym" brzegu (żeby np. nie było problemów ze spiętrzeniem naprężeń i zmęczeniem materiału - to miał zapewne na myśli Herr Willi)) ma prawo być miejscem wytrzymalszym od otoczenia, a więc nie pogarszającym wytrzymałości całej konstrukcji.

Czarnowidztwo raczej się nie sprawdziło, a przynajmniej ja nie słyszałem o serii katastrof Buchonów. Poza tym, o czym wspomniałem, były tam dodatkowe wzmocnienia - jakby drugi dźwigar rozpięty pomiędzy żebrami w nosku skrzydła. Z relacji wynika, że Willi poddał w wątpliwość hiszpańską konstrukcję li tylko na na podstawie rzutu okiem, bez szczegółowych wyliczeń.
Kuba Plewka napisał(a):A jaki wpływ ma zamocowanie do dźwigara działka o masie kilkadziesiąt kg?

Pamiętajmy od czego ta dyskusja się zaczęła. Czyli co zrobić, aby móc zamontować działko przy minimalnych zmianach. Rozpatrujemy wariant pod skrzydłem i w skrzydle. W wariancie podskrzydłowym dochodzą nam siły aerodynamiczne przesuwające niżej punk parcia aerodynamicznego oraz nieco przesunięty środek ciężkości układu skrzydło-działko. To automatycznie przekłada się nie tylko na dodatkowe naprężenia gnące (dźwigar) ale i skręcające (keson). W tym wypadku, aby wzmocnić keson wypadałoby wymienić pokrycie na grubsze. Bardziej skrzydłosymetryczne zamontowanie działka w dźwigarze wymaga modyfikacji dźwigara, ale już nie kesonu (punk parcia pozostaje w przybliżeniu ten sam).
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 21 czerwca 2010, 15:41

net_sailor napisał(a):Pamiętajmy od czego ta dyskusja się zaczęła. Czyli co zrobić, aby móc zamontować działko przy minimalnych zmianach. Rozpatrujemy wariant pod skrzydłem i w skrzydle. W wariancie podskrzydłowym dochodzą nam siły aerodynamiczne przesuwające niżej punk parcia aerodynamicznego oraz nieco przesunięty środek ciężkości układu skrzydło-działko. To automatycznie przekłada się nie tylko na dodatkowe naprężenia gnące (dźwigar) ale i skręcające (keson). W tym wypadku, aby wzmocnić keson wypadałoby wymienić pokrycie na grubsze. Bardziej skrzydłosymetryczne zamontowanie działka w dźwigarze wymaga modyfikacji dźwigara, ale już nie kesonu (punk parcia pozostaje w przybliżeniu ten sam).


I może jeszcze ewentualnie dodać to, że w wariancie podskrzydłowym wiązanie zespołu działko + osprzęt było rozłożone na całą demontowalną pokrywę, mocowaną do dźwigara ale i żeber i poszycia na całym obwodzie pokrywy.
Chyba niezbyt fachowo to ponazywałem, jakby co to mnie poprawcie.
Dzięki za ciekawe głosy w temacie.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez Pawel Burchard » poniedziałek, 21 czerwca 2010, 15:51

Kuba Plewka napisał(a):Przy okazji, czy ktoś kompetentny opisał kiedykolwiek dokładniej obie przeróbki 109 F wysłanych z nowym uzbrojeniem do JG 26?


Chyba nie, ale niewątpliwie są jakieś kwity na tą modyfikację. Na ebayu i chyba również na cockpitinstrumente.de był całkiem niedawno wystawiony na sprzedaż skoroszyt z dokumentacją tych maszyn.

p.
Pawel Burchard
 
Posty: 1037
Dołączył(a): wtorek, 7 lipca 2009, 10:06
Lokalizacja: Warszawa

Re: Messerschmitt Bf-109F Zvezda 1/48

Postprzez net_sailor » poniedziałek, 21 czerwca 2010, 16:42

To jeszcze dla zobrazowania dyskusji o skrzydłowym działku w Bf 109 K-6:
Obrazek
Jak widać jest to drewniana atrapa ale oparta na oryginalnym metalowym dźwigarze widocznym przez wnękę podwozia. Linia przebiegu dźwigara wskazuje, że jest on oparciem dla korpusu działka.
Avatar użytkownika
net_sailor
 
Posty: 1809
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 13:01
Lokalizacja: Elbląg

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Messerschmitt

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości