Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez Aleksander011 » poniedziałek, 3 marca 2014, 22:54

dla masochistów :)

Kod: Zaznacz cały
http://scaleplasticandrail.com/kaboom/index.php/all-things-aviation/132-135-scale/132-kit-reviews/2042-1-32-desktop-bf-109f-from-imcth
Ostatnio edytowano wtorek, 31 października 2017, 15:49 przez Mecenas, łącznie edytowano 2 razy
Powód: Edycja linku - serwis pod oryginalnym adres przestał działać.
Modelarza poznać po tym jak kończy ,a nie zaczyna
Obrazek
Avatar użytkownika
Aleksander011
 
Posty: 583
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2007, 13:02
Lokalizacja: Grodzisk Wlkp

Reklama

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 3 marca 2014, 23:06

No fajnie, ale co to ma wspólnego z G-10 Erla? ;o)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez hurri » niedziela, 22 czerwca 2014, 01:37

Jak by ta przeróbka miała wyglądać? Czy mógłbym dostać jakieś bliższe wskazówki.
Wydaje mi się e trzeba poszerzyć cała dolną osłonę silnika.
Darek
hurri
 
Posty: 81
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 12:12

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez FranekS » niedziela, 13 lipca 2014, 23:33

hurri napisał(a):Jak by ta przeróbka miała wyglądać? Czy mógłbym dostać jakieś bliższe wskazówki.
Wydaje mi się e trzeba poszerzyć cała dolną osłonę silnika.

Tylko lewą stronę. Więcej wkrótce napiszę i spróbuję objaśnić.

Pozdr.
FranekS
Avatar użytkownika
FranekS
 
Posty: 205
Dołączył(a): wtorek, 29 maja 2012, 17:07
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez FranekS » poniedziałek, 21 lipca 2014, 20:34

Piszę pod sobą, ale cóż, obiecałem...
Fotografie użyte poniżej wyłacznie do celów ewentualnej dyskusji pochodzą z następujących źródeł:

Messerschmitt Bf 109 Recognition Manual: A Guide to Variants, Weapons & Equipment. Marco Fernandez-Sommerau, Classic Publications 2004.

Bf109 Late Versions: Camouflage and Markings. Krysztof Wołowski, Mushroom Model Publications 2010.

Messerschmitt Bf 109 F, G, and K Series: An Illustrated Study. Prien &Rodeike, Schiffer Publishing 1992.

Camouflage & Markings of the Aeronautica Nazionale Repubblicana 1943-45. Ferdinando D'Amico & Gabriele Valentini, Classic Publications 2005.

Zacznijmy od tego że w modelu prawidłowo odwzorowano prostokątną nakładkę poszerzającą kadłub na prawej stronie za częścią silnikową.
Wchodziła ona pod oprofilowanie połączenia skrzydła z kadłubem, co widać na poniższych zdjęciach:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Także górną-lewa osłonę silnika, obszerniejszą niż w G-10 i K-4 produkcji Mtt i WNF odwzorowano prawidłowo.
Niestety dolna osłonę wykonano jako symetryczną, węższą tak jak we wszystkich innych G/K. A w Erla G-10 powinna być niesymetryczna, szersza z lewej strony tak aby nawiązywała do kształtu osłony bocznej. W "normalnych" G-10 i K-4 boczna osłona opasywała ściśle sprężarkę i zawijała się pod nią, nawiązując szerokością do tej "tradycyjnej" dolnej osłony.
W G-10Erla była natomiast "luźniejsza", szersza u dołu. Oczywiście w Erla G-10 było zagięcie blachy górnej pokrywy do wewnątrz zaraz za rurami wydechowymi (formujące kanał wylotu spalin), tak jak w innych wersjach, tylko że głębsze z racji szerszej pokrywy (same wydechy były przecież standardowe!). Nic tak artystycznego jak u Revella.


Warto porównać identycznie upozowane samoloty na poniższych zdjęciach. Proszę zwrócić uwagę na różnice szerokości oprofilowania nasady płata i przekroju tylnej krawędzi osłony silnika.
K-4:
Obrazek

G-10 Erla:
Obrazek


Na tej, wykonanej niemal idealnie z przodu, fotografii widać (dla mnie to jest jasne, choć mogą się zacząć dyskusje o oświetleniu etc... ;o) ) asymetrię tej dolnę osłony:
Obrazek

Projektant Revella usiłował połączyć mało przystające do siebie bryły i wyszło lekkie nieporozumienie:

Obrazek

Na kolejnych zdjęciach tej samej maszyny z dwóch stron widać różnicę w szerokości oprofilowań nasady skrzydeł: z lewej węższe, z prawej szersze:
Obrazek
Obrazek

Trudno znaleźć obrazki mało okopconego fragmentu za rurami wydechowymi, ale tu widać że nie powinno być takiej dramatycznej "rzeźby" jak u Revella:
Obrazek
Na powyższym foto (na innych też!) jak na dłoni widać linię przenikania brył dolnej osłony silnika i osłony chłodnicy, u Revella jest błędna( z obu stron zresztą!) i nieco dziwaczna, "odwrotna", bo sknocona jest bryła dolnej osłony ( zobu stron zresztą...). Jakkolwiek części modelu pasują dobrze:

Obrazek

Tu jeszcze w miarę czyste ujęcia newralgicznego miejsca za rurami:

Obrazek
Obrazek

CDN...
Pozdrawiam
FranekS
Avatar użytkownika
FranekS
 
Posty: 205
Dołączył(a): wtorek, 29 maja 2012, 17:07
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez Kuba P. » poniedziałek, 21 lipca 2014, 23:28

Wspaniały post, dziękuję Franku. Jeśli to pomoże to mała asysta - foto ze stacji Plauen (południowa Saksonia) i elementy oryginalnie 109 K-4 prod. Erla ale szczęka jest taka sama jak w naszym ulubionym G-10. Foto zrobione od przodu prawie prostopadle, widać asymetrię i to pomoże zilustrować to co Franek wyżej napisał.

Obrazek

mam nieśmiałą nadzieję, że drodzy "malarze" pozwolą nam w spokoju mierzyć, liczyć nity i dopasować model do rzeczywistości. W końcu to G-10, najfajniejszy 109 a Erla to wisienka na torcie! :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez FranekS » wtorek, 22 lipca 2014, 00:10

Ta fotka ma dodatkowy smaczek: wygląda na to, że boczne ściany chłodnicy w K-4 Erla są równoległe do siebie (czyli pionowe). Z tego co widziałem na zdjęciach G-10 z tej wytwórni, to są one raczej nachylone zbieżnie ku dołowi.
Coś jasnego majaczy w otworze kanału chłodnicy, sądzę że to nie rurka drenażowa, ale otwór popychacza klapki regulującej przepływ powietrza, umieszczony w osi, inaczej niż w innych wersjach (był chyba zawsze przesunięty na prawą stronę). Na trzecim zdjęciu w moim poście widać wyraźnie siłownik tej klapki umieszczony w osi, nie przesunięty. Tu Revell trafił, choć w G-6 zrobił identycznie co jest błędem. Rurki drenażowej na środku wlotu do chłodnicy w Erla G-10 nie powino być (por. fot. modelu testowego ze strony IPMS Deutschland).
Pozdrawiam
FranekS
Avatar użytkownika
FranekS
 
Posty: 205
Dołączył(a): wtorek, 29 maja 2012, 17:07
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez Kuba P. » wtorek, 22 lipca 2014, 01:43

FranekS napisał(a):Coś jasnego majaczy w otworze kanału chłodnicy, sądzę że to nie rurka drenażowa, ale otwór popychacza klapki regulującej przepływ powietrza, umieszczony w osi, inaczej niż w innych wersjach (był chyba zawsze przesunięty na prawą stronę).


To by musiało znaczyć, że zdjęcie jest w lustrzanym odbiciu. W końcu wybrzuszenie osłon musi być po lewej stronie. Niestety zdjęć z tej stacyjki kolejowej mam mało i nie umiem ułożyć tego rzędu kadłubów odpowiednio do naszego zdjęcia żeby zweryfikować ale na logikę to po lewej był Kompressor i koniecznosć wybrzuszenia osłon.

Myślę, że to jednak front osłony - mimo wszystko jej tył byłby mocniej ścięty a tu tego nie widać za bardzo (zerknij na rzucany cień). Może zdjęcie zwodzi?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez hurri » wtorek, 22 lipca 2014, 08:28

Bardzo dziękuję za odpowiedź i profesjonalne podejście do pytania. Spróbuję to teraz odwzorować/poprawić w modelu.
Darek
Darek
hurri
 
Posty: 81
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 12:12

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez FranekS » wtorek, 22 lipca 2014, 09:20

Kuba P. napisał(a):
FranekS napisał(a):Coś jasnego majaczy w otworze kanału chłodnicy, sądzę że to nie rurka drenażowa, ale otwór popychacza klapki regulującej przepływ powietrza, umieszczony w osi, inaczej niż w innych wersjach (był chyba zawsze przesunięty na prawą stronę).


To by musiało znaczyć, że zdjęcie jest w lustrzanym odbiciu. W końcu wybrzuszenie osłon musi być po lewej stronie. Niestety zdjęć z tej stacyjki kolejowej mam mało i nie umiem ułożyć tego rzędu kadłubów odpowiednio do naszego zdjęcia żeby weryfikować ale na logikę to po lewej był Kompressor i koniecznosć wybrzuszenia osłon.

Myślę, że to jednak front osłony - mimo wszystko jej tył byłby mocniej ścięty a tu tego nie widać za bardzo (zerknij na rzucany cień). Może zdjęcie zwodzi?


Ależ wszystko jest O. K..
To jest widok z przodu, jak najbardziej.
Tylko że w osłonie nie ma samej chłodnicy i przez otwór widać po prostu blachę kanału wylotowego z owalną dziurką. Ta blacha przecież w normalnej pozycji opadała w dół, czyli na tej fotce osłony (ona leży do góry nogami przecież! ) idzie w górę i powinna być widoczna przez otwór. Coś później wkleję dla ilustracji.
EDIT:
No i jest, tak to wychodziło by na modelu:
Obrazek
Tu widać symetrycznie umieszczony cylinder siłownika klapki regulacyjnej:
Obrazek
A tutaj niesymetrycznie umieszczony, w "normalnym" G-10
Obrazek
Pozdrawiam
Ostatnio edytowano wtorek, 22 lipca 2014, 17:36 przez FranekS, łącznie edytowano 1 raz
FranekS
Avatar użytkownika
FranekS
 
Posty: 205
Dołączył(a): wtorek, 29 maja 2012, 17:07
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez Kuba P. » wtorek, 22 lipca 2014, 14:26

Śledziłem różne komentarze na temat tego modelu i co ciekawe główny problem z osłonami silnika przeszedł niezauważony natomiast wskazywano na problem z ułożeniem rynienek wylotowych dla MG 131. O ile kwestia osłon jest ewidentna i rzuca się w oczy to problem z Schusskanale jakoś do mnie nie przemawia.
Franku, zwróciłeś może na to uwagę? O co tam chodzi, za wąsko są te rynienki?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez Georg01 » wtorek, 22 lipca 2014, 15:18

OK. Teoretycznie wszystko jest jasne i logiczne co do tej osłony. Teoria teorią, teraz praktyka. Jak patrzę sobie na tę osłonę w modelu, to cała lewa dolna część osłony jest do poszerzenia ? Wygląda, że cała, bo jak się ją poszerzy tylko od połowy to linia wydechów będzie krzywa. Jak się poszerzy całą, to wydechy wejdą "głębiej" u dołu osłony i będzie to dziwnie wyglądało. Tak czy siak na razie tego nie widzę. Ciemność, widzę ciemność...
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 13:03

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez Kuba P. » wtorek, 22 lipca 2014, 15:55

Mehr Licht! :)

Na ile ja to rozumiem to trzeba ingerować tylko w lewą stronę osłon silnika a właściwie poszerzyć szczękę, wyprowadzić ją na równi z osłonami silnika nad wydechem po lewej stronie.

Wydechy teoretycznie powinny wejść głębiej bo przecież Daimler Benz o ile wiem nie produkował silników z innym wydechem akurat dla maszyn Erla - chyba, że o czymś nie wiem.
Trzebaby to porównać ze zdjęciami G-10 Erla i np. WNF z węższą szczęką.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): niedziela, 11 listopada 2007, 00:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez Georg01 » wtorek, 22 lipca 2014, 16:44

Jeżeli poszerzę dolną lewą osłonę silnika to będzie ona - powiedzmy - "zachodzić" na rury wydechowe. Ta co jest w modelu pod rurami wydechowymi schodzi się z osłoną nad wydechami, to znaczy pasuje góra do dołu. Jak poszerzę dół pod wydechami, to dół przestanie pasować do tego co jest nad rurami wydechowymi, a dodatkowo rury będą jakby głębiej w kadłubie. Na zdjęciach oryginałów tego nie widzę. Na logikę - osłona z lewej szersza = rury wydechowe chowają się nieco w osłonie.

Teoria pasuje, praktyka nie.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 13:03

Re: Erla Bf 109 G-10, Revell 1:32

Postprzez FranekS » wtorek, 22 lipca 2014, 20:10

Georg01 napisał(a):Jeżeli poszerzę dolną lewą osłonę silnika to będzie ona - powiedzmy - "zachodzić" na rury wydechowe. Ta co jest w modelu pod rurami wydechowymi schodzi się z osłoną nad wydechami, to znaczy pasuje góra do dołu. Jak poszerzę dół pod wydechami, to dół przestanie pasować do tego co jest nad rurami wydechowymi, a dodatkowo rury będą jakby głębiej w kadłubie. Na zdjęciach oryginałów tego nie widzę. Na logikę - osłona z lewej szersza = rury wydechowe chowają się nieco w osłonie.

Teoria pasuje, praktyka nie.

Nieprawda :)
Najpierw zetnij precyzyjnie osłony rur wydechowych (cały czas mowa o lewej stronie), równo z blachami poszycia osłon, a zobaczysz że w modelu góra jest wyraźnie szersza z tyłu o ca 1 mm, lub lepiej. Ja tak zrobiłem. Jak doprowadzę do porządku to pokażę ;o)
Jeśli poszerzy się dół do szerokości góry , to rury faktycznie nieco się schowają, ale to żaden dramat.
Będą "jakby głębiej". Jak wcześniej pisałem, rury są takie same jak w "normalnych". To byłby nonsens w warunkach wojennej unifikacji produkować je specjalnie inne dla jednego podwariantu.
Na fotkach widać, że dolna listwa-osłona rur wystaje z tyłu mniej niż na "normalnych". Może to nie jest takie oczywiste i nie dla każdego wyraźnie widoczne.
Tu powinno to być widoczne:
Obrazek
Na powyższym widać też zagięcie (całkiem klasyczne, ale zapewne głębsze niż zwykle) blachy tuż za ostatnią rurą.
Widać je też i tu:
Obrazek

Tu, w "normalnym" widać że listwa pod rurami jest mniej więcej stałej szerokości:
Obrazek
Sorry za nie najlepszą jakość zdjęcia historycznego, ale wiadomo że z materiałami do Erla G-10 nie ma lekko...

Swoją drogą: Jakie rury dać do tego modelu?: Mam Brassina do G-6 powinien pasować do G-10, w plastiku są takie same. Niestety, koszmarnie niskie...za to w zestawie DB-605A do G-6 Revella rury są o...POŁOWĘ wyższe. Nie wejdą nawet po rozsądnym powiększeniu szczelin i zastąpieniu osłon cieniutką blaszką. No może, ale na styk. Mam jeszcze Quickboosta do Hasegawy, nieco bardziej schematycznego w detalach, ale za to wymiar jest "pomiędzy" powyższymi i powinny się dać zaadaptować bez problemu

Pozdrawiam
FranekS
Avatar użytkownika
FranekS
 
Posty: 205
Dołączył(a): wtorek, 29 maja 2012, 17:07
Lokalizacja: Rzeszów

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Messerschmitt

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości