Jeszcze gwoli uzupełnienia tematu z wczoraj zdjęcie przedniej części kabiny maszyny z wyposażeniem /B:
Boogeyman napisał(a): jeszcze pytanie powodowane ciekawością: skoro zmodyfikowany E-1 to E-8, E-4 to E-7, to czy modyfikowano jakoś E-3
Oczywiście, generalna zasada była taka, że funkcjonując w "drugim obiegu*" samoloty w trakcie napraw otrzymywały regularnie modyfikacje i instalowano ulepszone wyposażenie. Z E-3 jest tak, że już niezauważalna z zewnątrz zmiana jaką była wymiana działek na zmodernizowane, dostępne od lata 1940 działka MG-FF/m zmieniała go technicznie w E-4. Właśnie działka były jedyną różnicą między E-3 a E-4. Oczywiście modyfikacje mogły iść dalej, samolot mógł otrzymać nowy silnik N, mógł mieć wymienioną osłonę kabiny, mógł też otrzymać wyposażenie do przenoszenia bomb.
Apropos osłony kabiny to jest taki popularny pogląd, jakby to osłona odróżniała E-3 od E-4. Jest to pogląd błędny.
Osłona kabiny została zmodyfikowana przede wszystkim po to, by możliwe było montownie dodatkowego opancerzenia i jako projekt lepszy od wczesnej, lekkiej osłony trafiała jako uzupełnienie do naprawianych maszyn no i oczywiście seryjnie montowano już ją na liniach produkcyjnych maszyn nowych.
Georg01 napisał(a):Gdzie i czy w ogóle przebiegał w kabinie przewód paliwowy w wariancie E-7 ? Nie widziałem na zdjęciach, a spotkałem się już kilka razy z informacją, że taki przewód w E-7 był (coś jak np. w G-6). Jeżeli nie było takiego przewodu, to od jakiej wersji Bf 109 on się pojawił ? Na G-6 jest na pewno, ale na wcześniejszych (wszystkie F i G1/G2/G4) raz się pojawia w opracowaniach, a raz nie. Spore zamieszanie z tym przewodem. Chodzi o ten przewód na prawej burcie kabiny.
Z tym jest pewien problem, pełnego opisu instalacji paliwowej dla E-7 nie mam. Mam jedynie opis instalacji zwyczajniej. Marcin, któremu dziękuję, podesłał szkic z instrukcji opisany jako "Układ dodatkowej instalacji olejowo-paliwowej dla Bf 109 E" i przewód łączący zbiornik odrzucany jest w klasycznym miejscu, na prawej burcie. Wyposażony w szklaną rurkę jako rzecze pismo.
Teraz zadanie bojowe - znaleźć to ustrojstwo na zdjęciach prawdziwych maszyn
*-mowa o modyfikacji istniejących samolotów. Równocześnie rzecz jasna wszelkie nowości trafiały na taśmę produkcyjną do nowobudowanych maszyn.