Messerschmitty AZ model-różnice

Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez piotr dmitruk » niedziela, 8 maja 2016, 01:03

Czy wypraski różnych typów późnych Messerów G od AZ ( G-10 Diana, G-10 WNF, G-14 Erla, G-14 AS), faktycznie różnią się między sobą?
Jakoś nie mogę się dogrzebać do tego.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9933
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Reklama

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez garrett » niedziela, 8 maja 2016, 22:14

Nie, nie różnią się. Pomysł AZ to kalkomanie, za pomocą których ma się symbolizować jedne wlewy i sugestia zatarcia innych.
Mam jednak nadzieję, że wersja K w ich wydaniu nie ograniczy się do wrzucenia w kalkomanie także luku radiostacji :(
Ewentualnie - wcześniejsze /zeszłoroczne?/ zestawy zawierały dodatkowo kadłub klasycznego G6/G14, który obecnie jest pracowicie wycinany z wypraski.
Obrazek
Avatar użytkownika
garrett
 
Posty: 589
Dołączył(a): piątek, 10 czerwca 2011, 06:05
Lokalizacja: Principia Discordia

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez piotr dmitruk » poniedziałek, 9 maja 2016, 00:48

Dzięki!
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 9933
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez cris » sobota, 28 maja 2016, 23:08

Nie chcąc zakładać nowego tematu, pozwolę sobie na podczepienie się pod temat Piotra ,bo pytania trochę podobne. ;o)
Chcę zabrać się za Bf 109 G-10 z FM ,niestety (jak dla mnie) model przedstawia wersje produkowaną w Regensburgu w liczbie 120 -130 sztuk.
Ciężko o jakieś ,,ciekawe dla mnie" malowanie ,choć w sieci ze 4 dla serial 130xxx znalazłem .
Ale do rzeczy :-> pytanie do ekspertów ,bo ja już mam mętlik .
-Czy G-10 z Regensburga różni się zewnętrznie jakimiś detalami od G-14 AS z tego zakładu ? -mi wyszło że niczym .
-Czy w G-10 Mtt stosowano większe ogumienie ,a co za tym większe opływki na skrzydłach-chyba nigdy?
-Jakie różnice występowały pomiędzy G-10 Mtt Regensburg ,a G-10 WNF ?
Wiadomo że w WNF tylne kółko zawsze niskie ,i luk w kadłubie do instalacji spr. powietrza dla działka Mk108, ale jak z opływkami komór podwozia na skrzydłach?
-I chyba dla mnie najważniejsze (bo najtrudniejsze do przerobienia ) to kształt ,,rogali" ,czyli tych przejść z osłon silnika w profil kadłuba , przynitowanych pod wiatrochronem.
Czy różniły się od siebie w seriach z Mtt i WNF ?
Niby te z Mtt schodziły większym łukiem ,aż do oprofilowania skrzydła, a w WNF zakręcały ostrzej i były nitowane odrobinę wyżej, ale czy na pewno ?
W planach jednych publikacji ,te "rogale "mają identyczny przebieg , w innych się niby różnią. Na zdjęciach też nie dopatrzyłem się jakiś widocznych różnic ,ale tam kąty mogą fałszować prawdę, no i AZ- model też zrobił je w swoich modelach mniejsze-więc jak to było???
-Aha,a jak to z tym było w G-5,6,14 AS poszczególnych firm -też każdy inaczej robił?
Tak przy okazji przyglądania się temu elementowi to w 99% jestem pewien że był on mniejszy ,ale w G-10 Erla (oczywiście ten jeden ,po prawej stronie )
Wiem że temat był wałkowany setki razy i Znawcy tematu mogą mieć już dość ,ale znaleźć to wszystko i wyselekcjonować z tych postów ważne dla siebie informacje (szczególnie ze opinii na początku wiele) jest niezmiernie trudno .
Także cierpliwości i proszę o wyjaśnienia, które pewnie niejednemu się przydadzą .
Pozdrawiam cris
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 848
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez Kuba P. » niedziela, 29 maja 2016, 10:11

cris napisał(a):Czy G-10 z Regensburga różni się zewnętrznie jakimiś detalami od G-14 AS z tego zakładu ? -mi wyszło że niczym .


Położenie wlewu oleju i pokrywy zaworu instalacji zimnego rozruchu. Poza tym identyczne i identycznie malowane.

cris napisał(a):Czy w G-10 Mtt stosowano większe ogumienie ,a co za tym większe opływki na skrzydłach-chyba nigdy?


Póki co nie widziałem G-10 Mtt na dużych kołach.

cris napisał(a):Jakie różnice występowały pomiędzy G-10 Mtt Regensburg ,a G-10 WNF ?
Wiadomo że w WNF tylne kółko zawsze niskie ,i luk w kadłubie do instalacji spr. powietrza dla działka Mk108, ale jak z opływkami komór podwozia na skrzydłach?


Duże kola w G-10/U4 standardowo. Ciut inne blachy u podstawy wiatrochronu i nieco inne owiewki "rogale". Pisalem o tym gdzieś na PWM i były zdjęcia. Zerknij ew we wtorek podesle jakieś foto.

Z AS to temat rzeka...
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez cris » niedziela, 29 maja 2016, 14:00

Dzieki Kuba ,że można na Ciebie liczyć w tym zawiłym temacie .
Miałem do Ciebie pisać na priv ,ale jakoś nie śmiałem Ci spokoju mącić , a i są tu też inni co są z tematem obeznani.
Wynika z tych krótkich wyjaśnień ,że G-10 Mtt od Fine Molds'a nie da się ot tak z marszu przerobić na G-10 WFN (przez te nitowane rogale), a jak już ryć to od razu na Erla :P
Zostaje zrobić go ,tak jak jest: Bf-109 G-10 z Mtt Regensburg ,albo machnąć bez problemu sobie z tych wyprasek wersje G-14AS ,ale też tylko z Regesburga ,bo chyba i tak tyko ta fabryka robiła wszystkie wersje AS (G-5,6,14)
Dla AS14 robili -nr. serii 784000-788500 ,więc jeśli nie różniła się od ich 10-ątki w kształcie tym kawałem blachy (owiewka "rogal") przynitowanym na boku pod kabiną to zwiększa mi trochę ilość malowań.
Czy ja to Koledzy wszystko dobrze kombinuje ??? :?
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 848
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez Kuba P. » wtorek, 31 maja 2016, 11:56

cris napisał(a):Wynika z tych krótkich wyjaśnień ,że G-10 Mtt od Fine Molds'a nie da się ot tak z marszu przerobić na G-10 WFN (przez te nitowane rogale), a jak już ryć to od razu na Erla


Nie nie, aż tak źle nie jest bo różnice są naprawdę minimalne. Zobacz sam:

Obrazek
Obrazek

U góry G-10 Mtt, u dołu G-10/U4 WNF.
Owiewki wzoru Mtt są delikatnie większe i krawędź większym łukiem idzie ciut niżej i dalej w stronę ramy wiatrochronu. Porównaj np. przebieg linii względem położenia otworu do wentylacji kabiny czy tylnej ramy wiatrochronu właśnie.
Tak samo na podstawie wiatrochronu w obu wersjach osłon jest taka mała nakładka - owiewka. W wersji Mtt ona jest też ciut dłuższa i schodzi się z łukiem tej dolnej owiewki. W WNF analogicznie, tylko że ta nakładka jest mniejsza i widać nieco inny kształt.

Kwestia teraz na ile to jest coś widocznego i problematycznego. Nie znam modelu FM aż tak dobrze, ale np. 1:48 Hasegawa to nieco dziwny miks owiewek obu wersji. I niskie i szerokie zarazem.
Po prostu to nieco przyciąłem i przemodelowałem: http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=12&t=63231


cris napisał(a):Dla AS14 robili -nr. serii 784000-788500 ,więc jeśli nie różniła się od ich 10-ątki w kształcie tym kawałem blachy (owiewka "rogal") przynitowanym na boku pod kabiną to zwiększa mi trochę ilość malowań.
Czy ja to Koledzy wszystko dobrze kombinuje ???


Tak, tylko pamiętać należy o odrysowaniu pokrywy wlewu oleju niżej i tak samo po drugiej stronie osłon silnik pokrywy zaworu od zimnego startu też niżej. Tu to widać, pokrywa ZZS przed otworem na korbę troszkę niżej, pokrywa wlewu oleju tu otwarta tuż za kołpakiem nad małym wlocikiem.

Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez cris » środa, 1 czerwca 2016, 14:44

Kuba P. napisał(a): Kwestia teraz na ile to jest coś widocznego i problematycznego. Nie znam modelu FM aż tak dobrze, ale np. 1:48 Hasegawa to nieco dziwny miks owiewek obu wersji. I niskie i szerokie zarazem.

W Messerschmitcie z Fine Molds ta owiewka schodzi bardzo ku dołowi i choć w skali 1/72 Bf-109 to maluszek , widać to dosyć wyraźnie , może i nawet za bardzo schodzi ku dołowi .
W 1/48 Hasegawy faktycznie jak na moje oko, to bardziej pod WNF podchodzi ,i tu wystarczyło przebieg początkowy skorygować i jest dobrze
U siebie musiałbym skorygować i początek przebiegu i podnieś przebieg na zakończeniu -szkoda to psuć bo dla G-10Mtt i G-14AS jest w sam raz .
Ten przebieg dla G-10 WNF lepiej oddał AZ model i tam to jest poprawniejsze dla tego wytwórcy -tak to widzę ;o)
Tak więc u mnie model będzie albo ,,Szwedzką " piątką Horsta Petzschlera ,albo jakąś czternastką AS,przynajmniej na pierwszy rzut oka będzie się małymi opływkami kół różnić od Bf 109 K ,którego też zamierzam kiedyś wydłubać :P
Jakbym coś chciał skonsultować w tym temacie to będę się dopraszał , jeszcze raz dzięki .
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 848
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez cris » niedziela, 5 czerwca 2016, 15:33

No i mam następne pytanie :P
Przeglądając różne strony ,pod kątem informacji i zdjęć na temat Bf 109G-10 z Mtt lub G-14 AS natrafiłem na coś takiego:
https://www.flickr.com/photos/28092068@ ... otostream/
Szperając dalej natrafiłem tylko na takie ,,malowanki"
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/73 ... a40466.jpg
Czy istnieje jakieś zdjęcia tego Bf 109G-10W.Nr.130 359 "Gelbe 13" przed katastrofą ,albo rzetelne próby odtworzenia malowania po wykopaniu tego wraku.
Fajnie by było wykonać dziesiątkę z Mtt Heinricha Bartelsa
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 848
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez Kuba P. » niedziela, 5 czerwca 2016, 20:27

cris napisał(a):Czy istnieje jakieś zdjęcia tego Bf 109G-10W.Nr.130 359 "Gelbe 13" przed katastrofą


Nie słyszałem o żadnym zdjęciu tego 109,

cris napisał(a):rzetelne próby odtworzenia malowania po wykopaniu tego wraku


O ile wiem, to niebardzo. Nawet oznaczenia samolotu są częściowo domniemane. Malowanki bazują na analogiach z innymi 130xxx.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez cris » sobota, 11 czerwca 2016, 21:06

Ciągnę dalej :P
Czy osłony/pokrywy silnika (te odchylane) w Bf-109G-6AS , a G-10 różniły się od siebie kształtem ?
Chodzi o ,,obłości" i ich charakterystyczny przebieg z prawej i lewej strony .
Do tego jeszcze dochodzą te cholerne ,,rogalow opływki " pod kabiną .
O ile po lewej stronie przebieg jest identyczny z G-10 Mtt -tak mi wychodzi ze zdjęć - to już prawej strony nie jestem pewien ,a na planach w pewnej monografii jest znacznie mniejszy i o innym przebiegu, czyli są niesymetryczne.
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 848
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez Kuba P. » sobota, 11 czerwca 2016, 21:46

cris napisał(a):Czy osłony/pokrywy silnika (te odchylane) w Bf-109G-6AS , a G-10 różniły się od siebie kształtem ?
Chodzi o ,,obłości" i ich charakterystyczny przebieg z prawej i lewej strony .
Do tego jeszcze dochodzą te cholerne ,,rogalow opływki " pod kabiną .


Szczerze?
Nie wiemy. Tzn tak, różniły się siłą rzeczy bo w AS'ach wersji było kilka i to jest cholernie ciężko zidentyfikować na zdjęciach. Widziałem warianty podobne do tych jakie potem trafiły do Mtt, coś jak w WNF i zupełnie niepodobne do niczego hybrydy.
Może Franek coś więcej napisze bo on chyba mocniej temat AS'ów zgłębiał. Ja się tej wersji trochę boję :) i nie czuję się mocny żeby więcej pisać.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez cris » niedziela, 12 czerwca 2016, 11:33

Kuba P. napisał(a):Tzn tak, różniły się siłą rzeczy bo w AS'ach wersji było kilka i to jest cholernie ciężko zidentyfikować na zdjęciach.

Może to w czymś pomoże jeśli sprecyzuje o jaki konkretnie samolot mi chodzi -to ,,zielona 13" W.Nr.20601 Maj. Waltera Oesau
Z numeru wynika że to chyba produkcja WNF (choć myślałem że AS'y wszystkich wersji robili tylko w Regensburgu) ,ale zdjęcia tak kiepskie że nic nie widać .
Czepiłem się pomysłu żeby tego G-10 z Fine Moldsa zrobić jako jakiegoś ,,Asa" to mam za swoje. :-/
Łatwiej by było z niego zrobić jakiegoś G14AS, ale w temacie asów też słabo .
Dodatkowo dobrze by było (o czym wspominałem ) żeby różnił się jakoś od K-4 ,który też jest na warsztacie i będzie Hptm. Adolfa Borchersa
Z opinią jest jak z dziurą w du..ie -każdy ma swoją.
Avatar użytkownika
cris
 
Posty: 848
Dołączył(a): sobota, 7 kwietnia 2012, 19:45
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Messerschmitty AZ model-różnice

Postprzez Georg01 » sobota, 18 czerwca 2016, 10:32

cris napisał(a):Z numeru wynika że to chyba produkcja WNF (choć myślałem że AS'y wszystkich wersji robili tylko w Regensburgu) ,ale zdjęcia tak kiepskie że nic nie widać .


W.Nr 201601 wyprodukowano w WNF jako G-6/U4 (czerwiec-sierpień 1943). Po wielu miesiącach trafił na przeróbkę na AS do któregoś z oddziałów Erla lub Mtt. Zakłady WNF nie produkowały wersji AS.
Masz jakieś zdjęcia tego samolotu ? Kojarzę tylko jedno, z foto km pilota USAF. Widać, że cały samolot w RLM 76 i numer 13 taki kanciasty, a nie jak malują na sylwetkach z okrągłymi cyframi. Rysownicy chyba nigdy się niczego nie nauczą.

Co do wariantów AS to jest tu całkowity bałagan. A to dlatego, że pierwsze miesiące przeróbek na AS wyglądają na bardzo spontaniczne i nie skoordynowane centralnie. Każda wytwórnia szła własnym szklakiem zrobienia osłon i problem, czy panel powinien być zaokrąglony czy nie, miał znaczenie drugorzędne. Jeżeli samolot W.Nr 20601 był przerabiany na AS w Erla to miał zupełnie inne kształty osłon niż Mtt. Nie mam wiedzy kto i gdzie przerabiał ten egzemplarz. To mogła być radosna twórczość (i pewnie taka była patrząc na przeróżne kształty paneli na zdjęciach G-6/AS) któregoś z oddziałów obu wytwórni.
Avatar użytkownika
Georg01
 
Posty: 1034
Dołączył(a): czwartek, 19 czerwca 2008, 12:03


Powrót do Messerschmitt

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości