Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez alex_stela » niedziela, 5 kwietnia 2020, 19:09

Ten konkurs jest chyba jedyną okazją, żebym wreszcie się przemógł i zrobił model, od którego odrzuca mnie na sam widok - Learjeta 35A w skali 1/72 francuskiej korporacji modelarskiej o nazwie Mach 2.

Na początek obowiązkowa fotka z trójwarstwowym:

Obrazek

Jak widać model nie jest zbyt duży, wielkością porównywalny do widocznej na drugim planie Pucary w tej samej skali. Dlatego też chłopakom z Mach 2 udało się upchnąć niemal wszystkie części na jednej (choć całkiem sporej) wyprasce:

Obrazek

Jakość wykonania i poziom szczegółów przypomina stare "szortrany" z przełomu lat 80./90.:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nie lepiej jest z jakością i przejrzystością wypraski z częściami "przezroczystymi":

Obrazek

Instrukcja jest za to bardzo dobrej jakości i na dobrym papierze. Szkoda, że składa się wyłącznie z jednostronnie zadrukowanej kartki A4, z której raczej wszystkiego się nie dowiemy:

Obrazek

Widoczna na zdjęciu kalkomania to kiepskiej jakości wydruk z drukarki laserowej. Ale nawet gdyby była to kalka Cartografu, to byłaby dla mnie nieprzydatna, bo Mach2 przewidział wyłącznie malowanie "low-vis" dla współczesnej maszyny T-22. Ja tymczasem chciałbym zrobić model Learjeta o numerze bocznym T-24, który został zestrzelony nad Falklandami podczas misji w dniu 9 czerwca 1982 r. przez rakietę Sea Dart wystrzeloną z HMS Exeter.

Obrazek

Obrazek

Jedynym bowiem powodem, dla którego w ogóle kupiłem ten nieszczęsny zestaw, była chęć posiadania Learjeta 35A w mojej "kolekcji falklandzkiej".

Nie ukrywam, że już samo złożenie tego do kupy będzie dla mnie nie lada wyzwaniem, dlatego pewnie będzie "prosto z pudła", z mniejszymi bądź większymi korektami. Na razie muszę dokończyć Pucarę i przygotować się psychicznie na tego Learjeta.
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
BAe Hawk T.1 1/72 (AFX) 80%; Eurofighter Typhoon FGR.4 1/72 (HAS) 40%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (AFX) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (ITA) 40%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 97
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 12:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez Łukasz_K » niedziela, 5 kwietnia 2020, 19:20

A propo pucary, jak to się składa, daje radę. A learjeta chętnie pooglądam.
Jeśli brat twój zawini, upomnij go; i jeśli żałuje, przebacz mu.
Obrazek
Avatar użytkownika
Łukasz_K

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 2488
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 12:58
Lokalizacja: Bstok

Re: Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez Michał Janik » niedziela, 5 kwietnia 2020, 19:32

alex_stela napisał(a):Ten konkurs jest chyba jedyną okazją, żebym wreszcie się przemógł i zrobił model, od którego odrzuca mnie na sam widok - Learjeta 35A w skali 1/72 francuskiej korporacji modelarskiej o nazwie Mach 2.

Na początek obowiązkowa fotka z trójwarstwowym:

Obrazek


Dobrana para - papier toaletowy i mydło.

Z przyjemnością będę obserwował - jak każdy Twój falklandzki warsztat (ciekawe, kiedy Modelsvit wypuści w końcu argentyńskiego Mirage'a...)
Avatar użytkownika
Michał Janik
 
Posty: 846
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:25
Lokalizacja: sRaszyna i Urynowa

Re: Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez alex_stela » niedziela, 5 kwietnia 2020, 19:52

astarott napisał(a):A propo pucary, jak to się składa, daje radę. A learjeta chętnie pooglądam.


Pucara z SH (i jej przepak Airfixa) byłaby całkiem przyjemna w budowie, gdyby nie kilka upierdliwych, ale koniecznych korekt, jak np. wymiana całej "płetwy" przed statecznikiem pionowym, zmiana kąta natarcia stateczników poziomych, powiększenie pylonów podskrzydłowych, dorobienie pylonu pod kadłubem i takie tam... Ale ja zacząłem 2 tygodnie temu i już jestem przy nakładaniu kalek (choć normalnie do roboty chodzę!), więc chyba nie jest tak źle jak na dość starego, czeskiego short runa ;o)

A ten Learjet to naprawdę straszny paździerz. Nie sądziłem, że w obecnych czasach można sprzedawać coś takiego, i to za całkiem spore pieniądze, bo dałem za niego ponad stówę. Ponoć jest nowszy (i pewnie lepszy) Learjet 35 z Amodelu/SovaM, ale w rękach nie miałem...

Ale nie takie rzeczy my ze szwagrem lepili, to i teraz pewnie jakoś dam radę. ;o)

Michał Janik napisał(a):Dobrana para - papier toaletowy i mydło.

:lol: :lol: :lol:

Michał Janik napisał(a):ciekawe, kiedy Modelsvit wypuści w końcu argentyńskiego Mirage'a...


Planuję ogarnąć temat Mirage IIIEA i Daggera za pomocą modeli RV Aircraft w 1/72 i Kinetica w 1/48. Ale na razie, jak widać, wolę się zajmować pobocznymi tematami za pomocą fatalnych modeli, zamiast zrobić coś konkretnego... :P
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
BAe Hawk T.1 1/72 (AFX) 80%; Eurofighter Typhoon FGR.4 1/72 (HAS) 40%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (AFX) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (ITA) 40%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 97
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 12:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez alex_stela » czwartek, 16 kwietnia 2020, 10:57

No to jedziemy.

Pierwsze kilka godzin spędziłem na czyszczeniu, szlifowaniu i pasowaniu głównych elementów. O ile z kadłubem poszło w miarę gładko (oprócz tego, że brakowało jednego okienka po prawej stronie), to skrzydła dały mi nieźle w kość - krawędzie spływu były bardzo nierówne i zwichrowane.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Co prawda zdecydowałem, że nie będę otwierał wnętrza (głównie z tego względu, że nie za bardzo wiadomo, jak wyglądało), to jakąś tam przestrzeń pasażersko-roboczą będę się starał odtworzyć, bo jednak w skali 1/72 przez te małe okienka sporo widać.

Obrazek

Niestety tu pojawił się kolejny problem - okazało się, że okienka mają zły kształt (są prostokątne, a powinny mieć zaokrąglone narożniki), a poza tym trzeba w całości zastąpić zestawowe elementy przezroczyste, które nadają się wyłącznie do kosza.

Obrazek

I chyba właśnie walka z oszkleniem w tym modelu zajmie mi najwięcej czasu.

cdn.
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
BAe Hawk T.1 1/72 (AFX) 80%; Eurofighter Typhoon FGR.4 1/72 (HAS) 40%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (AFX) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (ITA) 40%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 97
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 12:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez piotr dmitruk » czwartek, 16 kwietnia 2020, 11:30

Sugeruję naciągnięcie przezroczystego tworzywa na kadłubie dla złapania kształtu, wycięcie tej części z oknami, wklejenie kawałka przezroczystego, zlicowanie go z kadłubem, zamówienie masek o odpowiednim kształcie okien (Pmask robił ze zdjęć, nawet nie trzeba nic projektować) i pomalowanie. Na pewno mniej roboty niż pasowanie pojedynczych okienek i koszt też niewielki. Jak wrócę z pracy do domu, pokaże jak to robię w Starshipie.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 8897
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez piotr dmitruk » czwartek, 16 kwietnia 2020, 19:37

Tak jak obiecałem. Tak to wyglądało na początku. Musiałem powiększyć okna, a więc pasowanie istniejących szkiełek nie wchodziło w grę.

Obrazek

Ze względu na różnicę grubości tworzyw nie wycinałem całości, tylko wyfrezowałem część kadłuba, następnie powiększyłem okna. Widać jaka jest różnica między pierwszymi i ostatnimi.

Obrazek

Zamówiłem maskę w P- mask. podałem tylko wymiary okienek i przesłałem zdjęcie oryginału. Maski są idealnej wielkości i kształtu.

Obrazek

Nakleiłem je w odpowiednich miejscach na pasku przezroczystego tworzywa naciągniętego na gorąco na kadłubie.

Obrazek

wnętrze wyżłobienia i ten pasek pomalowałem z zewnątrz na czarno, żeby nie przebijały jakieś dziwne kolory.
Teraz pasek wklejony do kadłuba czeka na zlicowanie z nim.

Obrazek


HTH.
Pozdrawiam
Piotrek
MOJE PORTFOLIO ARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Avatar użytkownika
piotr dmitruk

Mistrz Osobliwości
 
Posty: 8897
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:18
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez alex_stela » czwartek, 16 kwietnia 2020, 21:00

piotr dmitruk napisał(a):Tak jak obiecałem...


Bardzo dziękuję za pomysł, Piotrze! :idea: :!: To chyba najlepsze możliwe rozwiązanie w tej sytuacji. Spróbuję tak właśnie zrobić!

Tymczasem w końcu udało mi się doprowadzić do porządku skrzydła. Przy okazji poprawiłem nieco długość i szerokość grzebieni.

Obrazek

Zacząłem też grzebać przy kokpicie. Niby pracy niewiele (bo też i niewiele będzie z tego widać), ale samo dopasowanie tablicy przyrządów zajęło mi ponad godzinę. Wobec tego (oprócz ogólnego rzucenia kolorków) postępów żadnych na razie nie widać... :-/

Obrazek

W tzw. międzyczasie zmieniłem przebieg linii odwzorowujących kontur drzwi wejściowych, bo te zestawowe nijak miały się do oryginału (ogólnie całość była zbyt przesunięta w dół, a podział drzwi na dwie części jakieś 5 mm za nisko!).

Obrazek

Teraz spróbuję dokończyć kokpit i coś tam włożyć do przedziału pasażerskiego, po czym dobiorę się do oszklenia... :roll:


EDIT 22.04.2020:

Kokpit skończony i wklejony do kadłuba. Za bardzo się nie wysilałem - tylko lekko podrasowałem fotele, wolanty i tablicę. Ot, żeby nie zionęło pustką.

Obrazek

Przedział pasażerski to osobna kwestia - producent modelu nie przewidział w tym miejscu absolutnie niczego. Prawdą jest, że po zamknięciu kadłuba w zasadzie nic nie będzie tam widać, ale postanowiłem, że przynajmniej zarys jakiegoś wyposażenia postaram się odtworzyć. Podłogę, sufit i ścianki zrobiłem już wcześniej, a teraz zabrałem się za prace tapicerskie:

Obrazek

Nadszedł czas na "oszklenie boczne". Zgodnie z pomysłem Piotra postaram się zastąpić pojedyncze okienka przezroczystymi panelami, na które zostaną naklejone maski. 2 niewielkie płaty przezroczystego plastiku (bardzo gruba folia z jakiegoś opakowania) wyprofilowałem naciągając (po ogrzaniu) na odpowiednie miejsca na kadłubie. Później przyszedł czas na lekką destrukcję, czyli przygotowanie miejsca pod owe panele:

Obrazek

Następnie tak dociąłem przezroczyste elementy, aby dopasować je do wykonanych wgłębień w kadłubie. Teraz przyszła kolej na maskowanie. Maski wykonane z taśmy Tamiya nakleiłem w miejscach, w których mają być okienka przedziału pasażerskiego.

Obrazek

Tak przygotowane panele pokryłem sporą warstwą czarnego podkładu. Następnie na część zewnętrzną nałożyłem dodatkową warstwę podkładu szarego, a wewnętrzną pomalowałem kolorem wnętrza (tylko wokół okienek).

Obrazek

Przede mną najgorsza część tej zabawy, a mianowicie wklejenie owych paneli i obrobienie miejsc ich wklejenia.
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
BAe Hawk T.1 1/72 (AFX) 80%; Eurofighter Typhoon FGR.4 1/72 (HAS) 40%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (AFX) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (ITA) 40%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 97
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 12:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez alex_stela » środa, 29 kwietnia 2020, 19:52

Proces wklejenia przebiegł bez zbędnych zakłóceń. Użyłem CA w żelu.

Obrazek

Z obrobieniem tego to już zupełnie inna historia...

Obrazek

W międzyczasie zabrałem się za pozostałe elementy płatowca. Przy silnikach wiórów było co nie miara, ale jakoś poszło.

Obrazek

Po pięćdziesięciu warstwach podkładu i zużyciu dwudziestu arkuszy papieru ściernego nadal nie byłem zadowolony z licowania przezroczystych paneli na kadłubie. W związku z tym postanowiłem na chwilę to olać i zakończyć wreszcie sprawę wnętrza. Zdjąłem maski z wewnętrznej strony okienek, dorobiłem tu i ówdzie rolety okienne, po czym zabudowałem tapicerkę.

Obrazek

A ponieważ stwierdziłem, że to w zupełności wystarczy, przystąpiłem do długo wyczekiwanego zamknięcia kadłuba. Po wyschnięciu kleju, zaszpachlowaniu i wyszlifowaniu łączenia połówek kadłuba powróciłem do problemu licowania zamontowanych przezroczystych paneli z kadłubem...

Obrazek

Na szczęście z każdym litrem podkładu i arkuszem papieru ściernego efekt był coraz bliższy tego, co chciałem osiągnąć. W którymś momencie musiałem wymienić maski na okienkach, więc przy okazji sprawdziłem, czy cała ta robota była tego warta, tzn. czy okienka są takie, jak chciałem, żeby były. Okazało się, że jest prawie OK. ;o) Teraz zabrałem się za doprowadzanie wszystkich elementów do stanu, w którym mógłbym je połączyć w jedno. Czyli kolejne litry podkładu i arkuszy papieru ściernego, godziny szlifowania, rycia itp.

Obrazek

Z poważniejszych problemów do rozwiązania kolejnym (choć nie ostatnim) jest owiewka.

Obrazek

Zestawowa się absolutnie nie nadaje, więc za pomocą folii i temperatury muszę sobie zrobić nową sam.

cdn.
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
BAe Hawk T.1 1/72 (AFX) 80%; Eurofighter Typhoon FGR.4 1/72 (HAS) 40%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (AFX) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (ITA) 40%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 97
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 12:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez Michał Janik » środa, 29 kwietnia 2020, 21:20

Jak to dobrze, że na ten typ nie mam aż takiego musu jak Ty!
Oglądam z sadystyczną ciekawością.
Avatar użytkownika
Michał Janik
 
Posty: 846
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:25
Lokalizacja: sRaszyna i Urynowa

Re: Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez alex_stela » piątek, 1 maja 2020, 18:28

No to masochizmu ciąg dalszy.

Poskładałem to wszystko do kupy:

Obrazek

Powalczyłem też z charakterystycznym, podkadłubowym zasobnikiem na aparaturę. Producent niby przewidział takowy, ale oczywiście o złym kształcie i, co gorsza, w złym miejscu. No więc znowu rzeźbienie i pół kilo szpachli. :-/

Obrazek

Na szczęście po psiknięciu kolejnej warstwy Mr. Surfacera okazało się, że całość rzeczywiście przypomina Learjeta 35A i że może coś z tego będzie...

Obrazek

EDIT 03.05.2020:

Kontynuacja tematu oszklenia - z rozgrzanej folii do bindowania naciąganej na formę (kopyto) zrobiłem sobie nowe osłony kabiny. Za kopyto posłużył element zestawowy, oczywiście po uprzednim wyszlifowaniu i lekkiej polerce.

Obrazek

Z sześciu osłon wybrałem "tę jedyną", którą dopasowałem do kadłuba.

Obrazek

Oczywiście była to najprostsza faza tej zabawy. Dużo trudniejsze będzie obrobienie tego, dorobienie charakterystycznych elementów (zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz), o maskowaniu nie wspominając...

cdn.
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
BAe Hawk T.1 1/72 (AFX) 80%; Eurofighter Typhoon FGR.4 1/72 (HAS) 40%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (AFX) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (ITA) 40%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 97
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 12:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez alex_stela » wtorek, 5 maja 2020, 21:39

No więc zabrałem się za zewnętrzną część owiewki...

Obrazek

... i za wewnętrzną też.

Obrazek

Potem przykleiłem całość do kadłuba za pomocą Micro Kristal Klear, poprawiłem lekko z zewnątrz CA w żelu, a po przeschnięciu uwaliłem całość 2 warstwami Mr. Surfacera 500.

Obrazek

A teraz znowu szlifowanie, rycie, poprawianie itd... :-/

Obrazek

Obrazek

I tak, krok po kroczku, model nieuchronnie zmierza w stronę lakierni.
JUŻ SKOŃCZONE MODELE

Na warsztacie:
BAe Hawk T.1 1/72 (AFX) 80%; Eurofighter Typhoon FGR.4 1/72 (HAS) 40%; Avro Vulcan B.2 1/72 (AFX) 40%; Spitfire Mk.I 1/72 (TAM) 40%; AJ-37 Viggen 1/48 (SH) 40%; Learjet 35A 1/72 (MH2) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (AFX) 40%; Sea Harrier FRS.1 1/72 (ITA) 40%.
Avatar użytkownika
alex_stela
 
Posty: 97
Dołączył(a): wtorek, 8 września 2009, 12:38
Lokalizacja: Ustroń - Śląsk Cieszyński

Re: Learjet 35A, Escuadrón Fénix, Falklandy 1982, 1/72 Mach2

Postprzez Michał Janik » piątek, 23 października 2020, 21:37

Mam nadzieję, że w tych trudnych czasach wszystko u Ciebie w porządku.
Jeśli tak (czego wszystkim nam współuzależnionym życzę), no to:
Ja wiem, że termin niby się skończył, że walka z materią (tak zwana rzeźba w s... kale) jest ciężka, ale sam rozumiesz...
No za fajną relację prowadziłeś żeby Ci to tak po prostu odpuscić. Sorry! Po za tym (że pozwolę sobie na taką nutkę osobistą) - zawsze to przyjemnie popatrzeć na cierpienia bliźniego!

https://www.youtube.com/watch?v=N51jWNsW3F8&feature=youtu.be

Wierny fan.
Avatar użytkownika
Michał Janik
 
Posty: 846
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:25
Lokalizacja: sRaszyna i Urynowa


Powrót do Konkurs 2020 - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość