Powerjajko do Łosia by iras67, 3D, skala 1:72
Napisane: sobota, 29 kwietnia 2023, 03:03
Dostałem od Irka Targonia próbne wydruki kompletnych zespołów silnikowych do Łosia w skali 1:72, to wziąłem się od razu do porównania.
Łoś z IBG potrzebuje zamienników do silników. Ich osłony w modelu mają nieprawidłowy kształt, z przesadzonymi krzywiznami, i najszerszym punktem położonym zbytnio z przodu, w okolicy połączenia osłony i kolektora.
Zestaw Irka bardziej wpisuje się w kształty oryginału.
Podobnie wygląda to w porównaniu z planami Maćka Noszczaka (w tym obszarze identycznie jest na rysunkach w "Biblii" Łosia z AJPressu, czy w Polskich Konstrukcjach lotniczych t.III)
Wydruki są na trzech placuszkach, wewnątrz osłony sprytnie wydrukowany jest również kolektor dolotowy.
W tym wypadku nikt nie może uczciwie nazwać druku 3D "rakiem". Jest przepiękny, bez żadnych widocznych linii i skaz, do najdrobniejszych szczegółów. Ściany osłony są tak cieniutkie, że nieco zbyt elastyczne. Silnik do wnętrza wsuwa się jak noga w skarpetkę.
Podpory są drobniutkie, łatwo odłamują się nawet palcami, nie ma potrzeby ich żmudnego odcinania cążkami.
Same w sobie są małym dziełem sztuki
Tak wyglądają silniki: zestawowy, żywiczny Ardpolu i drukowany
Ale takie cuda, to tylko w druku 3D
Pręty wzmacniające osłonę silnika, w zestawie IBG są fototrawione, ale tylko w druku są przestrzenne
Porównajmy ze sobą oba jajka mocy
Średnicę mają praktycznie równą (0,1 mm różnicy), zgodną z planami, ale różnica szerokości wynosi 2,3 mm!
Kto ma rację? Postanowiłem pomierzyć te wymiary w modelach i na zdjęciach i porównać ich stosunek do siebie. Niestety na wielu zdjęciach brak jest osłon silników, lub zdjęcia nie są robione z boku. Znalazłem dwa takie w książce AJPressu, na str. 95 i 239. W pomiarach ze zdjęć stosunek średnicy do szerokości osłony wychodził mi w przedziale 1,68-1,72.
Wymiary osłony IBG 20,39 mm x 11,15 mm, stosunek 1,83
Wymiary osłony Irka 20,50 mm x 13,43 mm, stosunek 1,53
Prawda leży jak widać pośrodku.
Jeśli chodzi o szczegóły, to irkowe wydechy zdecydowanie górują prawidłowymi wymiarami i plastycznością.
Wloty powietrza do gaźników wyraźnie różnią się od siebie...
...i moim zdaniem oba nie są prawidłowe. Plastikowy ma garba z tyłu, drukowany z przodu, i jest trochę za wysoki. Oryginał wydaje się mieć kształt wycinku okręgu z małym "ogonkiem" z tyłu.
Wlot Irka ma jedną niezaprzeczalną zaletę- jest wlotem
Przy okazji, lepiej odwzorowuje kształt od przodu
Chciałem sprawdzić, jak wygląda osadzenie zespołu silnikowego na skrzydle, więc z grubsza zmontowałem zespoły.
W zestawie IBG w osłonie na dole jest wcięcie na wlot powierza, w silniku również na dole jest jakiś "dynks", za to do góry skierowane jest wycięcie, ustalające położenie silnika w stosunku do skrzydła.
Ale wtedy cylindry silnika chowają się za tymi pałkami, czymkolwiek one są (kierownice powietrza?)
Plany Maćka Noszczyka niezbyt wyjaśniają sytuację
Plany Jacka Jackiewicza na podstawie opracowania Wacława Klepackiego temu przeczą.
Zdjęcia wydają się też pokazywać cylindry silnika między "pałkami"
Co ciekawe, tak samo jest w instrukcji montażu w zestawie IBG, a nie da się tak zrobić!
W modelu Irka jedyną możliwością złożenia zestawu jest z odsłoniętymi cylindrami
Po osadzeniu silnika zestawowego, siedzi on na swoim miejscu w miarę prawidłowo, ale sama osłona wydaje się za wąska
Zestaw drukowany siedzi podobnie, ale osłona wydaje się zbyt szeroka, zwłaszcza w części tylnej, nie w zakresie kolektora.
Oczywiście jest to wszystko "liczeniem nitów" , ale zestawy korekcyjne są po to, żeby korygować błędy modeli. W przypadku druku 3D na szczęście jest stosunkowo łatwo poprawić rendery i doprowadzić te zestawy do perfekcji.
Ponieważ po raz pierwszy rozpakowałem model Łosia, oglądając go trafiłem na inne "zdrady"
Z tą łatwo się rozprawić...
... ale te "wciągutki", położone przy wypukłych elementach, już takie nie są.
Jeśli nie tylko ja mam takiego pecha, żeby trafić na wadliwe wtryski, Irek zdaje się, będzie miał kolejne pole do popisu.
Wstyd Arma Hobby!...a nie, czekaj...to nie Arma...
Ciekawe, że do tej pory nikt z Gdańska, lub innego miasta, nie zauważał tych błędów w zestawie.
Łoś z IBG potrzebuje zamienników do silników. Ich osłony w modelu mają nieprawidłowy kształt, z przesadzonymi krzywiznami, i najszerszym punktem położonym zbytnio z przodu, w okolicy połączenia osłony i kolektora.
Zestaw Irka bardziej wpisuje się w kształty oryginału.
Podobnie wygląda to w porównaniu z planami Maćka Noszczaka (w tym obszarze identycznie jest na rysunkach w "Biblii" Łosia z AJPressu, czy w Polskich Konstrukcjach lotniczych t.III)
Wydruki są na trzech placuszkach, wewnątrz osłony sprytnie wydrukowany jest również kolektor dolotowy.
W tym wypadku nikt nie może uczciwie nazwać druku 3D "rakiem". Jest przepiękny, bez żadnych widocznych linii i skaz, do najdrobniejszych szczegółów. Ściany osłony są tak cieniutkie, że nieco zbyt elastyczne. Silnik do wnętrza wsuwa się jak noga w skarpetkę.
Podpory są drobniutkie, łatwo odłamują się nawet palcami, nie ma potrzeby ich żmudnego odcinania cążkami.
Same w sobie są małym dziełem sztuki
Tak wyglądają silniki: zestawowy, żywiczny Ardpolu i drukowany
Ale takie cuda, to tylko w druku 3D
Pręty wzmacniające osłonę silnika, w zestawie IBG są fototrawione, ale tylko w druku są przestrzenne
Porównajmy ze sobą oba jajka mocy
Średnicę mają praktycznie równą (0,1 mm różnicy), zgodną z planami, ale różnica szerokości wynosi 2,3 mm!
Kto ma rację? Postanowiłem pomierzyć te wymiary w modelach i na zdjęciach i porównać ich stosunek do siebie. Niestety na wielu zdjęciach brak jest osłon silników, lub zdjęcia nie są robione z boku. Znalazłem dwa takie w książce AJPressu, na str. 95 i 239. W pomiarach ze zdjęć stosunek średnicy do szerokości osłony wychodził mi w przedziale 1,68-1,72.
Wymiary osłony IBG 20,39 mm x 11,15 mm, stosunek 1,83
Wymiary osłony Irka 20,50 mm x 13,43 mm, stosunek 1,53
Prawda leży jak widać pośrodku.
Jeśli chodzi o szczegóły, to irkowe wydechy zdecydowanie górują prawidłowymi wymiarami i plastycznością.
Wloty powietrza do gaźników wyraźnie różnią się od siebie...
...i moim zdaniem oba nie są prawidłowe. Plastikowy ma garba z tyłu, drukowany z przodu, i jest trochę za wysoki. Oryginał wydaje się mieć kształt wycinku okręgu z małym "ogonkiem" z tyłu.
Wlot Irka ma jedną niezaprzeczalną zaletę- jest wlotem
Przy okazji, lepiej odwzorowuje kształt od przodu
Chciałem sprawdzić, jak wygląda osadzenie zespołu silnikowego na skrzydle, więc z grubsza zmontowałem zespoły.
W zestawie IBG w osłonie na dole jest wcięcie na wlot powierza, w silniku również na dole jest jakiś "dynks", za to do góry skierowane jest wycięcie, ustalające położenie silnika w stosunku do skrzydła.
Ale wtedy cylindry silnika chowają się za tymi pałkami, czymkolwiek one są (kierownice powietrza?)
Plany Maćka Noszczyka niezbyt wyjaśniają sytuację
Plany Jacka Jackiewicza na podstawie opracowania Wacława Klepackiego temu przeczą.
Zdjęcia wydają się też pokazywać cylindry silnika między "pałkami"
Co ciekawe, tak samo jest w instrukcji montażu w zestawie IBG, a nie da się tak zrobić!
W modelu Irka jedyną możliwością złożenia zestawu jest z odsłoniętymi cylindrami
Po osadzeniu silnika zestawowego, siedzi on na swoim miejscu w miarę prawidłowo, ale sama osłona wydaje się za wąska
Zestaw drukowany siedzi podobnie, ale osłona wydaje się zbyt szeroka, zwłaszcza w części tylnej, nie w zakresie kolektora.
Oczywiście jest to wszystko "liczeniem nitów" , ale zestawy korekcyjne są po to, żeby korygować błędy modeli. W przypadku druku 3D na szczęście jest stosunkowo łatwo poprawić rendery i doprowadzić te zestawy do perfekcji.
Ponieważ po raz pierwszy rozpakowałem model Łosia, oglądając go trafiłem na inne "zdrady"
Z tą łatwo się rozprawić...
... ale te "wciągutki", położone przy wypukłych elementach, już takie nie są.
Jeśli nie tylko ja mam takiego pecha, żeby trafić na wadliwe wtryski, Irek zdaje się, będzie miał kolejne pole do popisu.
Wstyd Arma Hobby!...a nie, czekaj...to nie Arma...
Ciekawe, że do tej pory nikt z Gdańska, lub innego miasta, nie zauważał tych błędów w zestawie.