Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez Comek » czwartek, 2 maja 2024, 09:54

Dzień dobry, Jest to mój 5 (sic) post na forum, więc jako swego rodzaju anonim i debiutant w rywalizacji, jeszcze raz serdecznie wszystkich witam!

Ursus C-45, z jednej strony PIERWSZY POLSKI powojenny ciągnik rolniczy z drugiej dość mocno inspirowany Lanz Buldogiem. Był jednak produkowany na terenie Polski, był użytkowany na terenie Polski, no i miał stosowne oznaczenia na powiedzmy "masce". I znacząco przyczynił się do szeroko pojętej odbudowy kraju po wojnie. -> Mam nadzieje że to wystarczające uzasadnienie.

Dawcą którego wziąłem na warsztat, jest zestaw Miniartu w skali 1:24. model dosyć wczesny (bez kabiny) ale za to już cywilizowany - koła gumowe. Zdobyty już jakiś czas temu, kiedy postanowiłem że chce ulepić coś w klimatach PRL. Przeleżakował na półce, od czasu poprzedniej ankiety konkursowej, wtedy jeszcze jako niezarejestrowany kibic uznałem, że "Teraz Polska" prędzej czy później wygra i zostanie tematem konkursowym.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

1) Podstawowym zadaniem będzie całkowite zURSUSOWANIE modelu! Wbrew pozorom, jest kilka charakterystycznych różnic, które będę opisywał na bieżąco w trakcie budowy.

2) Zdobycie pewnych/sprawdzonych źródeł odnośnie konstrukcji z PRL, jest bardzo ciężkim zadaniem. Jak wiadomo w trakcie produkcji pojazdy mocno ewoluowały, a te które dotrwały do naszych czasów były poddane przez lata, różnego rodzajom tuningowi. Internet nie jest pod tym względem zbyt łaskawy, materiałów zbyt dużo nie ma (social media przed internetem nie były zbyt popularne - chyba że uznamy za nie gazetki zakładowe, ale tych nikt nie archiwizował :mrgreen: ) a jakość ewentualnych zdjęć szału nie robi... Mimo to postaram się celować w model C-45 a nie C-451 (o różnicach jeszcze kiedyś skrobnę) i w najbliższych postach pojawi się fotka /rysunek wzorca.

UFF. Trzymajcie kciuki bym się wyrobił w terminie, powodzenia dla wszystkich startujących!
Comek
 
Posty: 15
Dołączył(a): piątek, 18 sierpnia 2023, 13:36

Reklama

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez Pashal » czwartek, 2 maja 2024, 12:09

Ja będę zdecydowanie trzymał kciuki za powodzenie tego bardzo atrakcyjnego tematu modelarskiego, a przy okazji będę miał świetne usprawiedliwienie dlaczego nie startuję w konkursie... no jak mam startować, przeca trzymam kciuki... non-stop :mrgreen: 8-)
Pashal
 
Posty: 1710
Dołączył(a): piątek, 4 czerwca 2021, 14:10

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez abtb » czwartek, 2 maja 2024, 12:28

Ja też trzymam kciuki za ten baaardzo niestandardowy temat - nie poszedłeś na łatwiznę i to się ceni.
Oczywiście tak, jak kolega Pashal też nie wystartuję - no bo przeca trzymam kciuki - non stop :mrgreen:
abtb

Zimna Wojna 1
 
Posty: 1274
Dołączył(a): poniedziałek, 3 grudnia 2018, 09:43
Lokalizacja: Bielsk Podlaski

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez PsyhoSpider » czwartek, 2 maja 2024, 20:53

Będę kibicował :mrgreen:
Warsztat Obrazek
Avatar użytkownika
PsyhoSpider
 
Posty: 233
Dołączył(a): poniedziałek, 16 listopada 2009, 18:57
Lokalizacja: Nysa

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez Comek » sobota, 4 maja 2024, 00:35

Zdobywania dokumentacji ciąg dalszy. Przy okazji typowego majówkowego grilla na którego zaproszono mnie do Malborka (tam to dopiero jest dużo wolnostojących eksponatów/wzorców) zajechałem do wsi Stare Pole gdzie znajduję się ON!

Obrazek

Obrazek


Z tego co wyczytałem z tabliczki znamionowej to jest z roku 1949 i jest to model C45 co by się nawet zgadzało z okresem produkcji przypadającym na lata 1947-1954. Jako ciekawostkę dodam że został po raz pierwszy zaprezentowany w roku 1947 w dniu 1 maja, podczas defilady majowej i miał na sobie transparent, który cudownie oddawał ducha epoki. Napis na transparencie brzmiał bowiem "dar robotnika i inżyniera na 1-go Maja dla brata chłopa" ->czysta poezja!


Obrazek

Łącznie zrobiłem na miejscu ponad 140 zdjęć, głównie detali i szczegółów. Tutaj np instrukcja obsługi.

Obrazek
Ostatnio edytowano sobota, 4 maja 2024, 13:14 przez Comek, łącznie edytowano 1 raz
Comek
 
Posty: 15
Dołączył(a): piątek, 18 sierpnia 2023, 13:36

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez Aleksander » sobota, 4 maja 2024, 09:06

Rzeczywiście - poezja! :lol:
Ciekaw jestem, jak go zrobisz, czy zostawisz koła z pneumatykami, czy raczej te sztywne, z "kolcami"?
Z przyjemnością będę obserwował.
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek
Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 7999
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 18:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez Comek » sobota, 4 maja 2024, 13:13

abtb napisał(a):Ja też trzymam kciuki
PsyhoSpider napisał(a):Będę kibicował :mrgreen:
Pashal napisał(a):Ja będę zdecydowanie trzymał kciuki

Aleksander napisał(a):Ciekaw jestem, jak go zrobisz, czy zostawisz koła z pneumatykami, czy raczej te sztywne, z "kolcami"?
Z przyjemnością będę obserwował.

Dzięki za słowa wsparcia, teraz nie wypada bym się nie wyrobił - jest presja tłumu :mrgreen:

Z kołami zostanę przy wersji gumowej, wersja metalowa przypomina mi lokomotywę, która wypadła z torów. Może ciekawe i mniej sztampowe ale nie pasuje mi do wizji którą chce przedstawić.

Dla zainteresowanych historią C45 polecam link
https://www.konstrukcjeinzynierskie.pl/2011/53-zyczenie-redakcji/wybor-redakcji-2011/566-sia-ursusa-cz-ii165?showall=1
gdzie są dokładnie opisane początki (w tym projektowe)

Jest też rysunek, ze wspaniałymi opisami jak np "zbiornik oliwy dla motoru". Który ukazuje unikatowość konstrukcji - zwróćcie uwagę na lezący tłok i jego umiejscowienie. To co tworzy charakterystyczną sylwetkę traktora to zbiorniki, a silnik znajduje się poniżej!

Obrazek

Niestety dodaje więcej wątpliwości, bo są już cechy 451 a jest to niby 45. Tak jak ten którego oglądałem na żywo, który miał już błotniki i kabinę (prawdopodobnie dodane w trakcie eksploatacji)
Comek
 
Posty: 15
Dołączył(a): piątek, 18 sierpnia 2023, 13:36

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez PiterATS » sobota, 4 maja 2024, 19:11

Traktor i do tego cywil, lubię takie klimaty :) Mam też do nich duży sentyment, bo kiedyś gdy jeszcze sklejałem i projektowałem kartonówki, zaprojektowałem kilka modeli traktorów, które nawet wyszły drukiem. Tak więc podglądam :)
Avatar użytkownika
PiterATS
 
Posty: 797
Dołączył(a): piątek, 7 grudnia 2007, 16:01
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez Comek » poniedziałek, 6 maja 2024, 00:06

Zgodnie z regulaminem ma być 80% budowy, więc będą też te mniej dynamiczne etapy...
...ale, dorzucę ciekawostkę*. :idea:

Lekko zmodyfikowałem kolejność klejenia. Sworznie, takie jak A41 będę montował później, po wyszlifowaniu i załataniu kadłuba. Ponadto, duża tolerancja pasowania, wymusiła klejenie połówek razem z flanszą/kryzą a23 tak aby wymusić ivh pozycyjne względem siebie
Obrazek
Obrazek

Szlify, jeszcze bardzo nieśmiałe i delikatne. Całość zalana klejem - teraz czekam do jutra by dobrze związało
Obrazek
Obrazek

:idea: *W przeciwieństwie do typowych pojazdów, większość ciągników (w tym nasze ursusy) nie posiadają jakiejkolwiek konstrukcji nośnej. Najczęściej wyróżniamy konstrukcje:
1) ramowe- rama (najczęściej w kształcie drabiny) do które jest montowana karoseria oraz poszczególne podzespoły takie jak silnik, zawieszenie z kołami skrzynia itd.
2) samonośne - Odpowiednio wzmocnione nadwozie (karoseria) posiada punkty do których montuję się wszelkie elementy zarówno zawieszenia jak i napędu

No i jest nasz dziki traktor, gdzie widoczne na dzisiejszych zdjęciach silnik i skrzynia tworzą konstrukcje. Tylne koła są napędzane bezpośrednio ze skrzyni, z pominięciem jakiegokolwiek zawieszenia. Zbiorniki, chłodnice, kabina, błotniki - wszystko jest przykręcone bezpośrednio (nie stwierdziłem żadnych elementów tłumiących).
Jedynie przednia belka jest zawieszona na poprzecznym resorze piórowym (aczkolwiek w modelu 451 zrezygnowano z tej fanaberii), No i fotel kierowcy, który zamocowano ze sprężyną śrubową tłumiąca zarówno drgania silnika jak i ewentualne nierówności.


PiterATS napisał(a):Traktor i do tego cywil, lubię takie klimaty :) Mam też do nich duży sentyment, bo kiedyś gdy jeszcze sklejałem i projektowałem kartonówki, zaprojektowałem kilka modeli traktorów, które nawet wyszły drukiem. Tak więc podglądam :)


Czy pośród tych kilku był może c-45/c-451? :mrgreen:
Comek
 
Posty: 15
Dołączył(a): piątek, 18 sierpnia 2023, 13:36

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez PiterATS » poniedziałek, 6 maja 2024, 08:40

Nie było. Ja zaprojektowałem w skali 1/25 Famo Rubezahla w wersji cywilnej oraz wojskowej, Caterpilla Sixty i Stalińca S60. Wszystkie ukazały się w wydawnictwie Orlik.
Sam natomiast dawno temu skleiłem Lanza Bulldoga z Modelika i nawet jest jego galeria tu na forum, niestety z już nieaktualnymi linkami do zdjęć :oops:

viewtopic.php?f=34&t=23638
Avatar użytkownika
PiterATS
 
Posty: 797
Dołączył(a): piątek, 7 grudnia 2007, 16:01
Lokalizacja: Wrocław

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez Mac Eyka » poniedziałek, 6 maja 2024, 18:21

Czy dobrze pamiętam, że to jest ten właśnie traktor którego odpalało się.......kierownicą.
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski

ObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Mac Eyka

Zimna Wojna 2
 
Posty: 3042
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 22:08
Lokalizacja: Ouagadougou w Burkina Faso

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez Comek » poniedziałek, 6 maja 2024, 20:14

Mac Eyka napisał(a):Czy dobrze pamiętam, że to jest ten właśnie traktor którego odpalało się.......kierownicą.


Ciiiicho!.. zdradzasz mój sekretny plan na dioramke ;o)


Procedura, była dużo bardziej skomplikowana:

Cytując za http://www.traktor.lipno.pl/_frames/_hi ... us_c45.htm
"Ponieważ ciągnik był wyposażony w silnik średnioprężny, dwusuwowy z głowicą żarową przed uruchomieniem należało zagrzać głowicę żarową przy pomocy tzw. lampy benzynowej aż do momentu osiągnięcia przez nią koloru ciemnoczerwonego, a następnie po wyjęciu kierownicy z kolumny i osadzeniu jej na wale korbowym (z boku ciągnika), dokonać uruchomienia przy pomocy energicznego ruchu (uruchomienie trwa dużo czasu i poprzedzają je czynności dodatkowe). Silnik mógł odbić w niewłaściwą stronę - wtedy należało wygasić pracę ciągnika i powtórnie obrócić wałem korbowym za pomocą kierownicy."


Nie mogę teraz znaleźć linku ale gdzieś czytałem o tym że pierwotnie kręcono w stronę przeciwną aby wykorzystując, bezwładność i kompresje, mieć więcej energii do zakręcenia w tę właściwą stronę!

Obrazek

a cytując za https://retrotraktor.pl/ursus-c-45/

"Nieumiejętne wykonanie tej czynności groziło nawet kalectwem."
Comek
 
Posty: 15
Dołączył(a): piątek, 18 sierpnia 2023, 13:36

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez blueYeti » poniedziałek, 6 maja 2024, 20:19

fajne te traktory, moj faworyt :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=ict8MNvEde0
pozdrawiam
blueYeti
blueYeti
 
Posty: 385
Dołączył(a): sobota, 16 listopada 2013, 23:11

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez Comek » poniedziałek, 6 maja 2024, 20:33

blueYeti napisał(a):fajne te traktory, moj faworyt :mrgreen:

https://www.youtube.com/watch?v=ict8MNvEde0


Ciekawostka -Mercedesa w114 odpala się dokładnie w ten sam sposób - dźwignią! A za tą "solniczką" kryje się dodatkowa świeca żarowa, i grzeje się tak długo aż będzie widać przez otworki pomarańczowy żarnik
Comek
 
Posty: 15
Dołączył(a): piątek, 18 sierpnia 2023, 13:36

Re: Ursus C-45 1/24 (Mini Art D8506 - konwersja)

Postprzez Comek » środa, 8 maja 2024, 21:57

Pierwszy etap URSUSYZACJI!

Górna połowa gruszki w Lanz Buldogu wygląda tak:

Obrazek

Natomiast to co spotkałem w realu tak:

Obrazek

1) LB ma dodatkową pokrywę na 6 śrub u góry, w którą wkręcony jest zawór, w C45 jest kręcone na żywca. - Zeszlifowałem i wygładziłem.
2) LB ma podtoczenia do wygodniejszego dostępu do nakrętek trzymających gruszkę do korpusu silnika - Wypełniłem szpachlą i zeszlifowałem
3) 45 ma podejście z prawej strony (jeszcze nie wiem do czego te wszystkie przewody) - Wywierciłem otwór i wkleiłem kawałek antenki z innego modelu
4) dodatkowo zawsze dolna cześć, nie przylega idealnie tylko jest wyraźna szczelina - Zeszlifowałem by dolna cześć była zbyt krótka i zbyt niska.

Element kompletny po poprawkach:
Obrazek

Obejrzałem też dokładnie skrzynie na sprzedaż na olx, i jak widać fabrycznie nie jest ona dzielona na pół tak jak wypraski, tylko jest to odlew. I po środku są wyraźne ślady (nadlewki??). Chcąc uzyskać ten sam efekt nałożyłem wąska warstwę szpachli (tamka fototutwardzalna) i mam nadzieje ze efekt końcowy będzie zbliżony do oryginału.

Obrazek
Obrazek

Aktualny poziom prac:

Obrazek

1) Rzecz która mnie boli to zaczep z tyłu, w modelu zmontowany jest tak jak na grafice (przekroju) w moim wcześniejszym poście, czyli na blasze mocowanej do skrzyni. Boli mnie, jak myślę o momencie który działał na tę blachę. Nie jestem odosobniony w tym bólu, w wielu egzemplarzach (w tym, tym z dzisiejszego linku) przekładano zaczep poniżej by uzyskać sensowniejszy rozkład sił.

2) w drodze ewolucji znikał przedni zaczep (przy resorze) albo odpadał...Waham się czy go zachować

Teraz czekam aż przyjdzie zamówiony podkład i zagoi się skóra na palcach (nowy nóż).
Comek
 
Posty: 15
Dołączył(a): piątek, 18 sierpnia 2023, 13:36


Powrót do Teraz Polska - warsztat konkursowy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość