P-40F Trumpeter 1:32

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez KRL » piątek, 21 czerwca 2019, 21:58

I to malowanie zostało wskazane mi do wykonania.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Reklama

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez KRL » sobota, 22 czerwca 2019, 10:29

Rozpoczynam aplikację kolorów.

Na początek kilka słów o tym czego będę używał, wraz z modelem otrzymałem farby Gunze serii H kolory H71, 72, 335 + Thiner 110.
Jako osoba zajmująca się farbami zawodowo i mająca dostęp do bardzo szerokiej gamy różnych produktów dodatkowo użyję aktywatora do farb WB (wodorozcieńczalnych) przyspiesza on odparowania i zwiększa znacząco odporność produktu po wyschnięciu.
Użyję też jak zawsze TC (to rodzaj bezbarwnej farby która koryguje poziom krycia bez konieczności używania nadmiernej ilości rozcieńczalnika.

Obrazek

Sprzęt do aplikacji:

Używam jednocześnie trzech aerografów z dyszami 0,2 i 0,25 oczywiście nie ma konieczności używania trzech aero jednak ja robię to w celu przyspieszenia prac nie muszę płukać aero po kolorach i w dowolnym momencie mogę wrócić do koloru i coś poprawić.

Na koniec coś co uważam za niezbędne przy malowaniu efektów samolotu po przejściach czyli banalnie proste narzędzie papier ścierny osobiście używam P600, P800 ale na początek jeżeli nie wykonujecie malowań z tzw. przecieraniem polecam P1200, P1500 nie pracuje się tak szybko ale też trudniej zniszczyć sobie dotychczasowo wykonaną pracę.

Tyle w kwestiach wprowadzenia zaczynamy aplikację.

Przed malowaniem zawsze zmywam model używając zmywacza lakierniczego później odmuchuje by uniknąć możliwie jak najbardziej śmieci.

W kolejnym kroku nakładam pastę SATA w miejscach gdzie chcę mieć obicia można to wykonać maskolem.

Przygotowuję farbę:

Produkt + TC + Thiner 110 + ACC w proporcji Produkt + TC 60:40 uzyskaną mieszankę rozcieńczam 100:40+10%ACC

Zawsze nakładam mokre warstwy (materiały lakiernicze budują adhezję (przyczepność) przez moczenie podłoża więc nie wskazane jest nakładanie farby w postaci warstwy spylonej osłabia to przyczepność.
Osobiście bardzo dużo oklejam, przecieram i wykonuje sporo prac na powłoce i efekt zarwania filmu powłoki wraz z taśmą byłby dla mnie przykrą i nie oczekiwaną niespodzianką więc nie pylę produktem.

Dodatkowo lubię farbę rozlaną a nie kaszę.
Poniżej widać farba w czasie odparowania ale miejscami jeszcze widać że była położona na mokro.

Obrazek

Aplikuję dwie warstwy z czasem odparowania w momencie gdy dodam ACC (aktywator) czas odparowania to 3-4min kolejną warstwę nakładam w momencie gdy odparuje poprzednia ( jak to sprawdzić jak zrobi się matowa oznacza że można aplikować kolejną warstwę.

Obrazek

Po nałożeniu drugiej warstwy i jej wyschnięciu ok 5-6min z ACC wykonuje delikatne przetarcia papierem ściernym, technika jest dość prosta przecieracie do momentu uzyskania pożądanego efektu. Jeżeli przesadzicie można w to miejsce nałożyć aero cienka warstwę w formie filtra by efekt złagodzić.

Obrazek

W miejscach gdzie wcześniej nałożyłem pastę maskującą wykonuję także przetarcia i usuwam pastę jeżeli efekt jest zbyt agresywny lub odprysków zbyt dużo aplikuje warstwę korekcyjną farby.

ObrazekObrazek

Oczywiście za każdym razem wykonuje drobne przetarcia papierem ściernym - pamiętajcie że w razie wpadki można ratować się aplikując kolejną warstwę koloru i zasłaniając to co nam się nie podoba.

Poniżej dla przykładu nałożyłem warstwę dodatkową tak by zakryła większość obić, przetarć itd. Oczywiście za chwile szybko ją usunę.

ObrazekObrazek

Ok, jak widzicie mam już nałożone oba kolory które od razu wstępnie poprzecierałem papierem i zrobiłem chipping (obicia) w kolejnym kroku porobimy nie co modulacji kolorów ale nie aero a pędzlem i dodatkowo poprawimy obicia i odpryski powłoki.

Teraz coś co bardzo lubię czyli zabawa pędzelkami używam różnych pędzli od płaskich prze świecowe i okrągłe do dużych efektów imitujących podmalówki używam pędzla płaskiego o średniej i wysokiej twardości.

Farby przygotowuję zwykle w trzech wariantach kolor właściwy + czarny i kolor właściwy + biały zawsze robię sobie trzy odcienie. Od koloru oryginalnego do wersji ciemniejszej i bardzo ciemnej to już wasza inwencja 10 kropel koloru właściwego + 2 krople czarnego a następna wariacja to 5 kropel czarnego.

Obrazek

W rękę szeroki pędzel ważne nie może być zbyt mocno nasączony farbą zwykle przecieram pędzel na kartce tak by było lekko suchy i robię linię, często też mazy na samym kolorze właściwym poniżej krok po kroku na fotkach:

ObrazekObrazek

Na koniec oczywiście przecieram papierem ściernym by złagodzić efekt i w kolejnym kroku kolorem metalicznym robię obicia efekt końcowy wygląda tak:

Obrazek

Kolejny przykład od w zasadzie braku efektu do widocznego efektu:

ObrazekObrazekObrazekObrazek

I jeszcze jeden przykład:

ObrazekObrazekObrazek

Na tym etapie odrobina tuszu Tamki efekty smug, okopceń itp.

Obrazek

Na ten moment tyle, jeżeli pojawią się jakieś pytania postaram się odpowiedzieć.
W tej chwili jesteśmy w połowie malowania więc jedziemy dalej ale to już w kolejnym uzupełnieniu.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez shadowmare » sobota, 22 czerwca 2019, 12:43

Ładna robota, okopcenia przy rurach wydechowych możesz jeszcze powiększyć

Obrazek
Avatar użytkownika
shadowmare
 
Posty: 1573
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 19:54

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez KRL » sobota, 22 czerwca 2019, 12:52

shadowmare napisał(a):Ładna robota, okopcenia przy rurach wydechowych możesz jeszcze powiększyć

Obrazek



Zapewne tak zrobię ale dopiero po bezbarwnym lakierze teraz jest już zbyt dużo różnych efektów na kolorach i ewentualny błąd wiązałby się z koniecznością dużej naprawy.
Po bezbarwnym będzie to znacznie bezpieczniejsze.

Dzięki za fotkę :)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez KRL » sobota, 22 czerwca 2019, 17:18

Czas kończyć zabawę z farbkami i przejść do kolejnego etapu ale nim to nastąpi czas na ciąg dalszy podmalówek i pozwolę sobie też odrobinę posolić model. ;o)

Na początek maskowanie miejsc na szybki za kabiną i początkowa walka z wydechami.

Obrazek

Maskowanie wykonane czas na kolejno kolor czarny, srebrny, titanium i titanium black na koniec delikatne polerowanie.

ObrazekObrazekObrazekObrazek

Teraz nadszedł moment na malowanie brzuszka, technika jak wyżej kolor właściwy nakładany aero i w dalszej części pędzelki plus przecieranie.

ObrazekObrazekObrazek

Na koniec tusze Tamki, robię je dość mocne pamiętajcie że będę nakładał dwa razy lakier bezbarwny który przygasi nie co cały efekt więc nie martwię się na tym etapie że coś jest przerysowane.

Obrazek

Wracam na górę i poprawiam obicia pędzelek i kolor srebrny

ObrazekObrazek

Teraz solimy model, rozpoczynam od zroszenia modelu czystą wodą z atomizera.
Później obsypuję go solą ja używam sól morską (taką do kąpieli) którą rozdrabniam młynkiem tak by były i grubsze i drobniejsze kryształki.

Obrazek


W kolejnym etapie po odparowaniu wody i wyschnięciu soli aplikuję bardzo transparentne kolory biały, szary, czarny wymieszany w TC.
Tu dodam że specjalnie na tę okazję zakupiłem TRANSPARATOR od MIG'a by sprawdzić jego działanie i da się bez problemu używać.

Mieszam z kolorem w proporcji 70:30

Aplikuję zwykle od przodu jasny od tyłu ciemny i szary.

ObrazekObrazek

Miałem działać dalej ale przyszedł tygrys i zrobił mi przerwę ponieważ postanowił zrobić sobie drzemkę. :D

Obrazek

WAŻNE soli nie usuwam zdzierając ją na sucho można uszkodzić tak powłokę i zniszczyć sobie pracę którą wykonaliśmy.
używam atomizera z wodę spryskuje usuwam sól i wycieram do sucha.

Efekt po soli zwykle jest dość agresywny i dobrze widoczny

ObrazekObrazek

moduluję go oczywiście przy użyciu papieru P1200 zacierając lekko tak by złagodzić całość oczywiście to kwestia gustu i oczekiwań.

Obrazek

Zdjęcie modelu posolonego odpowiednio z użyciem Terminatora

Obrazek

Teraz odkładam model i biorę się za graciarnie. Golenie, koła, klapy i inne graty.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez KRL » sobota, 22 czerwca 2019, 21:07

Na zakończenie dnia zwieńczenie prac czyli lakier bezbarwny.

Przygotowałem resztę gratów i nosek który chciałem by nawiązywał do reszty czyli także miął mieć sporo obić i przebarwień.
Wyszło to tak:

Obrazek

Pokryty lakierem bezbarwnym

ObrazekObrazek

Pozostałe drobiazgi:

Obrazek


Na koniec lakier bezbarwny, używam lakieru 2K aplikuję aero z dyszą 0,3 bardzo ważną kwestią jest nie tylko właściwą lepkość produktu ale także ciśnienie.

Lakier bezbarwny powinien być dobrze zatomizowany więc jeżeli chcemy mieć ładną gładką błyszcząca powierzchnię bez nadmiernego rozcieńczania co pozwala na większą kontrolę nad materiałem powinniśmy ustawić odpowiednie ciśnienie

Ja ustawiam ciśnienie natrysku na 2 bary.

Model przed nałożeniem lakieru bezbarwnego:

Obrazek

Po zabiegu aplikacji:

Obrazek

Dzięki wszystkim za obserwowanie mojego wątku, pozdrawiam i jutro ciąg dalszy a nie wykluczam że także meta.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez Grzegorz Stróżek » niedziela, 23 czerwca 2019, 09:32

Wiem,że jest lakier bezbarwny z utwardzaczem 2K w aerozolu.
Czy to jest to samo?
Żeby tak mi się chciało, jak mi się nie chce.
pzdr. Grzegorz
Na warsztacie; P.11c___________, Bf 109B, Whirlwind
Avatar użytkownika
Grzegorz Stróżek
 
Posty: 364
Dołączył(a): czwartek, 1 maja 2008, 13:38
Lokalizacja: Łódź

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez KRL » niedziela, 23 czerwca 2019, 09:35

Grzegorz Stróżek napisał(a):Wiem,że jest lakier bezbarwny z utwardzaczem 2K w aerozolu.
Czy to jest to samo?



Produkty 2K oznaczają materiały dwu komponentowe a więc chemoutwardzalne. Krótko mówiąc mamy produkt A (lakier bezbarwny + utwardzacz).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez Grzegorz Stróżek » niedziela, 23 czerwca 2019, 09:53

Dziękuję
Żeby tak mi się chciało, jak mi się nie chce.
pzdr. Grzegorz
Na warsztacie; P.11c___________, Bf 109B, Whirlwind
Avatar użytkownika
Grzegorz Stróżek
 
Posty: 364
Dołączył(a): czwartek, 1 maja 2008, 13:38
Lokalizacja: Łódź

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez shadowmare » niedziela, 23 czerwca 2019, 10:01

Co prawda nie ta wersja ale myślę, że spód możesz jeszcze dość mocno złachać.

Obrazek

Podebrane stąd:
https://chriswauchop.com/2018/08/28/hasegawa-1-32-p-40e-warhawk-made-as-a-kittyhawk-mk-1a/
Avatar użytkownika
shadowmare
 
Posty: 1573
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 19:54

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez KRL » niedziela, 23 czerwca 2019, 10:22

Oczywiście tak będzie ale to już na sam koniec zabawy.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez KRL » niedziela, 23 czerwca 2019, 14:54

Ponoć wszystko co dobre szybko się kończy tak i moja przygoda z P-40F dobiegła końca okazało się że model do wykonania jest łatwy i nie nastręcza problemów.

Tak więc ostatnie uzupełnienie warsztatowe i jadę zrobić swoje 70 km na rowerze ale nim to się stanie pokażę co i jak do końca robiłem.

Po lakierze bezbarwnym zawsze nakładam wash, postanowiłem wykonać go w dwóch odcieniach, przygotowałem ciemny kolor piaskowy zdjęcie tego niestety nie oddaje ale to pogranicze brudnego żółtego a khaki.

Obrazek

Miejscami także nakładam washa tak by uwydatnić powycierane nity czyli kolor srebrny do tego używam pigmentu aluminium silver dodając do niego zmywacza wodnego w proporcji 30:70

Aplikuje na miejsca gdzie chcę mieć efekt srebrnych nitów i linii i natychmiast wycieram.

ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Tyle w materii washa na koniec fota po zakończonym wash'u

Obrazek

Kolejny krok to kalki muszę dopasować je do modelu a więc spowodować by były mocno sfatygowane, miejscami przetarte itd.
Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem i dającym też lepszy efekt byłyby w tym wypadku maski i malowanie znaków.
Później potraktowanie ich jak modelu dałoby to naturalny efekt równej patynacji całej powierzchni.

Niestety jak się nie ma co się lubi to ........ ma. Model miał być wykonany z pudła więc pozostajemy przy kalkach z zestawu.

W takim wypadku stosuję pewien manewr już od jakiegoś czasu ale nie jestem pewny czy mogę ot tak polecić go.

Ten manewr to niszczenie (matowanie papierem ściernym P800) kalkomanii jeszcze na papierze transferowym, powoduje to że kalka już jest lekko podniszczona przed transferem na model.
Takie podejście ma sporo plusów ale także jeden wielki minus trzeba metodą prób i błędów zorientować się do jakiego momentu możemy szlifować kalki na papierze by dało się później po namoczeniu je transferować na model. Czasem robią się tak cienkie i kruche że rozpadają się na wiele części.

Oczywiście można je położyć od razu na model bez szlifowania i zrobić to po wyschnięciu na modelu ale wtedy często poza kalką szlifujemy także obrzeża i może to spowodować uszkodzenia prac które wykonaliśmy wcześniej.


Więc tak nakładam kalkę na model część wstępnie przeszlifowana część w całości

Obrazek

W kolejnym kroku staram się je podniszczyć wedle własnej wizji.

Obrazek

Na koniec traktuje je wash'em którego nie wycieram tylko traktuję watą tak by został na kalkach dokładnie wycieram jedynie obrzeża.

Obrazek

Ten manewr powtarzam z pozostałymi kalkami.

ObrazekObrazek

Na koniec tych zabaw mamy taki efekt:

Obrazek

Wklejam pozostałe graty typu bomba pod kadłub przy okazji trochę więcej smug

ObrazekObrazek

Teraz lakier matowy i wklejam pozostałe graty wiatrochron itd,itp

Obrazek

I tym sposobem doszliśmy do finału.

Obrazek

Dziękuję wszystkim za śledzenie mojego warsztatu i mam nadzieję że choć w małym stopniu ale mogłem przyczynić się do poszerzenia waszych poczynań w kwestiach warsztatowych.

Oczywiście galerię umieszczę później o ile rower mnie nie wykończy ;o) chętnie też odpowiem na pytania z waszej strony.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez Łukasz_K » niedziela, 23 czerwca 2019, 15:14

Wow, masz tempo, trzeba Ci przyznać. Mam pytanko do etapu modulacji kolorów pędzlem. Używasz akryli na akrylach bez separatora. W przypadku jak przedobrzysz jak dokonujesz poprawek, pędzlem czy tłumisz aero?
Obrazek Obrazek Obrazek
..bo zawsze są i głupsi w społeczności...
Avatar użytkownika
Łukasz_K

Zimna Wojna 1
 
Posty: 4778
Dołączył(a): piątek, 29 kwietnia 2016, 12:58
Lokalizacja: Bstok

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez shadowmare » niedziela, 23 czerwca 2019, 18:06

Kalki za mocno pozdzierałeś, o oznaczenia i godła jednostek raczej dbano.
Avatar użytkownika
shadowmare
 
Posty: 1573
Dołączył(a): poniedziałek, 26 listopada 2012, 19:54

Re: P-40F Trumpeter 1:32

Postprzez KRL » niedziela, 23 czerwca 2019, 18:32

astarott napisał(a):Wow, masz tempo, trzeba Ci przyznać. Mam pytanko do etapu modulacji kolorów pędzlem. Używasz akryli na akrylach bez separatora. W przypadku jak przedobrzysz jak dokonujesz poprawek, pędzlem czy tłumisz aero?



Wszystko jest uzależnione od wielkości nazwijmy to wpadki która się przydarzy, zwykle jednak wybieram aero choć czasem przykrycie pędzlem też daje fajny efekt.
Jednak pędzlem robię to tylko wtedy gdy uszkodzenie jest małe.

Jeszcze jedna ważna kwestia o której nie wspomniałem wcześniej a jest bardzo istotna tam gdzie używam pędzla do farby nie dodaję rozcieńczalnika i pracuję "suchym" pędzlem to bardzo mocno oddala groźbę uszkodzenia tego co pod spodem.

shadowmare napisał(a):Kalki za mocno pozdzierałeś, o oznaczenia i godła jednostek raczej dbano.


Bardzo możliwe ale wizja zamawiającego była taka by kalki były ledwie widoczne prawie zatarte i tylko częściowo widoczne.
Gdybym użył masek byłoby to do osiągnięcia a tak było to trudne do wykonania.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Na warsztacie
wietrzenie
Avatar użytkownika
KRL
 
Posty: 1098
Dołączył(a): sobota, 21 marca 2015, 23:02
Lokalizacja: Gdańsk

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości