Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez Jurek Greinert » piątek, 23 października 2020, 18:06

Witam, mam pytanie techniczne do znawców tematu. Chciałbym w oparciu o overtressy Edka zrobić wczesnego PR'a z tego zestawu:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Pierwsze malowanie w Camonint green jest w miarę jasne, choć mam wątpliwość czy użyć na pewno późnej Mk.1
Co do drugiego malowania czyli Mk.4 z Palestyny to wątpliwości mam więcej niż wiedzy. Czwórka powstała chyba na bazie Mk.V - bez uzbrojenia, ze skrzydłem typu D (zbiornik paliwa w kesonie/natarciu skrzydła) .
Czy i jakich ramek użyć????
Czy płat D nie miał innego rysunku linii podziałowych w związku z zbiornikami paliwa???
Czy był projektowany od podstaw czy tylko jest to płat bez uzbrojenia???
W angielskiej publikacji znalazłem sugestię (zanim powstał Edek) żeby do PR type D (PRMk1D/PR Mk.IV) użyć Tamki Mk.1
Będę wdzięczny za pomoc
Pozdrawiam Jurek
______________________________________________________________

GALERIA
Warsztat : Fokker D-XXI
Avatar użytkownika
Jurek Greinert
 
Posty: 1092
Dołączył(a): sobota, 20 października 2007, 16:10
Lokalizacja: Gliwice

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez potez » piątek, 23 października 2020, 19:01

Ekspert ze mnie od Spitów żaden ale kiedys nad tym siedziałem i wyszło mi że tak na 99% skrzydo D to było wyczyszczone z wzierników do Kmów skrzydło A i tylko dodanie tego szczelnego kesonu powodowało pojawienie sie dodatków takich jak wzierniki niezbędne do znitowania tego, zawory drenażowe na spodzie a dla tych , które działały na Morzem Środziemnym przelewy na końcówkach skrzydeł takie jak póżniej w PR.XI.
Najwięcej na ten temat pisze Matusiak ale on tez pewnych miejsc nie był pewny i jak nie wiedział to mieszał tematy poboczne.
Rysunki i opisówka sa w starych Aeroplanach, wersja D jest narysowana w 2'94 (rysunek tylko do celów dyskusji) i co ciekawe nigdzie później już go chyba nie powtórzył.
Obrazek
Nie ma tez rysunku całościowego Spita PR.IV w obu częściach Ventury o PR z Merlinami, tam głównie jest rozrysowany PR.XI a skrzydło typu D jest opisywana konstrukcja samego kesonu ze zbiornikami, z dyskretnym pominięciem reszty ;)
Ostatnio edytowano piątek, 23 października 2020, 22:52 przez potez, łącznie edytowano 2 razy
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4681
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 11:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez bigzbig1970 » piątek, 23 października 2020, 19:30

Sprawa wczesnych rozpoznawczych Spitfire była opisywana przez Wojtka Matusiaka w pierwszych numerach Aeroplanu- 1 i 2/94. - starocie ale zawartość wygląda wiarygodne- polecam.

Jurek Greinert napisał(a):Czy płat D nie miał innego rysunku linii podziałowych w związku z zbiornikami paliwa???
Czy był projektowany od podstaw czy tylko jest to płat bez uzbrojenia???

Wczesne rozpoznawcze Spitfire (A-C i F) miały płat przerabiany z myśliwskiego typu A- z usuniętym uzbrojeniem, ale pozostały wszystkie pokrywy luków uzbrojenia. Płat D był zaprojektowany od nowa- jest znacznie mniej poszatkowany.

Jurek Greinert napisał(a):Co do drugiego malowania czyli Mk.4 z Palestyny to wątpliwości mam więcej niż wiedzy. Czwórka powstała chyba na bazie Mk.V - bez uzbrojenia, ze skrzydłem typu D (zbiornik paliwa w kesonie/natarciu skrzydła) .

Pierwsze Spitfire PR typ D powstały z przeróbki Mk I, seryjne Mk IV, a więc także ten X z zestawu Pavli, produkowano w oparciu o Mk V.

Edit: Jak widać, zanim wysłałem odpowiedź, znalazł się szybszy.
Czterdzieści lat sklejania i ciągle paskudzę wszystkie modele. Przynajmniej jestem konsekwentny.
Avatar użytkownika
bigzbig1970
 
Posty: 48
Dołączył(a): sobota, 5 września 2009, 19:16
Lokalizacja: Braniewo- Węgorzewo- północne kresy Rzeczypospolitey

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez Jurek Greinert » piątek, 23 października 2020, 19:42

Spoko, to nie wyścig.....
Ok, to jak podeszli byście modelarski do tematu?
Pierwsze Kamo w groszku zlikwidować komory uzbrojenia?
Drugie (X) poczekać na Mk. V I zostawić linie podziałowe?
Pozdrawiam Jurek
______________________________________________________________

GALERIA
Warsztat : Fokker D-XXI
Avatar użytkownika
Jurek Greinert
 
Posty: 1092
Dołączył(a): sobota, 20 października 2007, 16:10
Lokalizacja: Gliwice

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez potez » piątek, 23 października 2020, 19:48

a) zalepic wyrzutniki łusek tak jakgdyby był zanitowane, pokrywy komór zpstawić
b) wziąć jakiekolwiek skrzydło A, które pasuje, byle nie edkowe bo tam pełno nitów i będzie źle w tym dłubać , poprawić linie - usunąc komory uzbrojenia i dorobic dodatkow wzierniki od spodu, potem ponitować. Nitowanie będzie takie jak w A tylko wszędzie gdzie masz komorę uzbrojenia idziesz do końca do krawędzi kesonu. Od spodu pustynne miały zstawione te duże kwadratowe klapy, w tej z prawego skrzydła był komplecik surviwalowy - karabin, woda, suchy prowiant.
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4681
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 11:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez bigzbig1970 » piątek, 23 października 2020, 19:51

Jurek Greinert napisał(a):Pierwsze Kamo w groszku zlikwidować komory uzbrojenia?
Drugie (X) poczekać na Mk. V I zostawić linie podziałowe?

Raczej na odwrót.
Pierwsze Kamo w groszku to typ A, czyli wszystkie luki uzbrojenia zostają, trzeba tylko zlikwidować otwory wylotowe pocisków.
Drugie (X) to Mk IV więc poczekać na Mk. V i zlikwidować luki uzbrojenia.
Czterdzieści lat sklejania i ciągle paskudzę wszystkie modele. Przynajmniej jestem konsekwentny.
Avatar użytkownika
bigzbig1970
 
Posty: 48
Dołączył(a): sobota, 5 września 2009, 19:16
Lokalizacja: Braniewo- Węgorzewo- północne kresy Rzeczypospolitey

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez GrzeM » sobota, 24 października 2020, 14:54

bigzbig1970 napisał(a):
Jurek Greinert napisał(a):Pierwsze Kamo w groszku zlikwidować komory uzbrojenia?
Drugie (X) poczekać na Mk. V I zostawić linie podziałowe?

Raczej na odwrót.
Pierwsze Kamo w groszku to typ A, czyli wszystkie luki uzbrojenia zostają, trzeba tylko zlikwidować otwory wylotowe pocisków.
Drugie (X) to Mk IV więc poczekać na Mk. V i zlikwidować luki uzbrojenia.

A czy w typie A nie szpachlowali i nie zalepiali gazetami wszystkich zbędnych szpar? Tak pisze np. Matusiak, ale w sumie nie wiem czy dotyczy to tylko krawędzi natarcia (wyloty karabinów) czy całych skrzydeł...
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3101
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez Jurek Greinert » sobota, 24 października 2020, 16:35

Ok, po dobie nauki wiem tyle że zrobienie X czyli Mk.IV to wielka niewiadoma. Skupiam się na groszkowym N3071 i wiem tyle że Pavla jak zwykle jakieś g... serwuje w instrukcjach.
Primo ten egzemplarz miał kamery w skrzydłach w miejscu uzbrojenia. Dwa razy F.24 z obiektywami 5 calowymi. Wszyscy robią je jako schowane w całości w skrzydłach bez żadnych opływek/bąbli.
Co do linii podziałowych to faktycznie są przekazy o szpachlowaniu i zaklejaniu łączeń blach taśmą (o gazetach nie wyczytałem). Reasumując za chiny nie wiem jak zrobić ten płat i ile zostawić z rysunku detali które daje Edek (trochę tego szkoda)
Pozdrawiam Jurek
______________________________________________________________

GALERIA
Warsztat : Fokker D-XXI
Avatar użytkownika
Jurek Greinert
 
Posty: 1092
Dołączył(a): sobota, 20 października 2007, 16:10
Lokalizacja: Gliwice

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez Michał Janik » sobota, 24 października 2020, 16:44

Jurek Greinert napisał(a): Reasumując za chiny nie wiem jak zrobić ten płat i ile zostawić z rysunku detali które daje Edek (trochę tego szkoda)


Czyli - jakbyś nie zrobił będzie dobrze!

Nie może być wolnej Polski bez wolnej Ukrainy i wolnej Ukrainy bez wolnej Polski.


Ignacy Daszyński, ok. 1918
Avatar użytkownika
Michał Janik
 
Posty: 1115
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 20:25
Lokalizacja: sRaszyna i Urynowa

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez potez » sobota, 24 października 2020, 17:06

W zasadzie wszystko jest napisane co i jak tutaj:
Obrazek
Jak widać, papier gazetowy się nie sprawdził ;)
Z opisu wynika, że skrzydła de facto na gładko, wszystkie sliczne niciki edkowe na hasiok ;o)
tak, jestem #ponurymodelaż
Avatar użytkownika
potez
 
Posty: 4681
Dołączył(a): środa, 28 listopada 2007, 11:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez GrzeM » sobota, 24 października 2020, 19:49

Jurek Greinert napisał(a):Primo ten egzemplarz miał kamery w skrzydłach w miejscu uzbrojenia. Dwa razy F.24 z obiektywami 5 calowymi. Wszyscy robią je jako schowane w całości w skrzydłach bez żadnych opływek/bąbli.

...tymczasem na zdjęciach widać bąble :mrgreen:
Obrazek


Tu więcej informacji, także zapis zmagań modelarza ze szpachlowaniem skrzydeł.
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235003028-spitfire-pria-n3071-airfix-172/

A tu nieco więcej informacji i zdjęć:
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234946653-sidney-cottons-spitfires/
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3101
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez Jurek Greinert » sobota, 24 października 2020, 20:34

GrzeM napisał(a):
Jurek Greinert napisał(a):Primo ten egzemplarz miał kamery w skrzydłach w miejscu uzbrojenia. Dwa razy F.24 z obiektywami 5 calowymi. Wszyscy robią je jako schowane w całości w skrzydłach bez żadnych opływek/bąbli.

...tymczasem na zdjęciach widać bąble :mrgreen:
Obrazek


Tu więcej informacji, także zapis zmagań modelarza ze szpachlowaniem skrzydeł.
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235003028-spitfire-pria-n3071-airfix-172/

A tu nieco więcej informacji i zdjęć:
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/234946653-sidney-cottons-spitfires/

Weź prosze popraw zdjęcie bo nic nie widzę. Ja znalazłem to:
Obrazek
Obrazek
To N3117, chyba braciszek i widzę tylko obiektywy na granatowych ringach rondli
Pozdrawiam Jurek
______________________________________________________________

GALERIA
Warsztat : Fokker D-XXI
Avatar użytkownika
Jurek Greinert
 
Posty: 1092
Dołączył(a): sobota, 20 października 2007, 16:10
Lokalizacja: Gliwice

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez GrzeM » sobota, 24 października 2020, 20:52

No dobra, jestem pacanem. Wnękę na koło (czerwona strzałka) wziąłem za wystający bąbel na kamerę. Zgoda, nie ma tam bąbla, obiektyw zapewne jest na rondlu (żółta strzałka).
Obrazek
Przepraszam za zamieszanie. :oops:
Avatar użytkownika
GrzeM
 
Posty: 3101
Dołączył(a): poniedziałek, 19 stycznia 2009, 22:39

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez Mac Eyka » niedziela, 25 października 2020, 17:00

W wypadku wczesnych PR to trzeba mieć zdjęcia dokładnie danego egzemplarza gdyż "braciszek" może różnić się szczegółami. One wszystkie były budowane "rzemieślniczo" a nie seryjnie.
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski
Avatar użytkownika
Mac Eyka

Zimna Wojna 2
 
Posty: 3024
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:08
Lokalizacja: Ouagadougou w Burkina Faso

Re: Wczesne SPITFIRE PR - Eduard

Postprzez bedrzich » piątek, 30 października 2020, 07:00

Jeśli to pomoże, to w książce Morgna i Shacklady’ego „Spitfire” są m.in. rysunki szczegółów płata Spitfire PR IV.
Kesonu:Obrazek
Skrzydła: Obrazek
bedrzich
 
Posty: 51
Dołączył(a): środa, 17 lutego 2016, 19:53

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości