„Tiger” I z 3. kompanii 505 Batalionu Czołgów Ciężkich, Polska, czerwiec-lipiec 1944
Prace nad budową czołgu Tiger I rozpoczęto w 1937 roku. Pierwsze projekty czołgów ciężkich przygotowały firmy Daimler-Benz, MAN i Henschel. Porsche zaangażował się w ten projekt dopiero w końcu 1939 roku. Ostatecznie według projektu firm Henschel i MAN skonstruowano czołg Panther, a na podstawie projektów Porsche i Henschla powstały konkurencyjne koncepcje.
Projekty Porsche i Henschla konkurowały ze sobą, ale od początku projekt dr. Porsche był faworyzowany przez wiele instancji decyzyjnych z Hitlerem włącznie.
Rozkazem Hitlera z 27 lutego 1944 roku zmieniono nazwę Panzerkampfwagen VI na Tiger Ausf. E.
Tygrys był świetnie uzbrojonym i dobrze opancerzonym czołgiem, ale jego masa - 56 ton - obciążała do granic wytrzymałości zawieszenie oraz układy napędowy i przeniesienia mocy. Tygrysy częściej były niszczone przez wojsko niemieckie z braku paliwa lub części zamiennych niż w walce z czołgami alianckimi. Jednakże nie oznacza to, że były niezniszczalne. Alianci nauczyli się, że ich czołgi mogą sobie poradzić z Tygrysami, ale wymagało to więcej umiejętności i sprytu niż pojedynek z innym czołgiem. Choć na pewno woleli najpierw wezwać na pomoc lotnictwo. :-)
Stare kino
https://youtu.be/mUVMfR9zO7U