przez Mikolaj75 » niedziela, 23 stycznia 2022, 15:12
No to zaczynam z kolorem...
Czasochłonne - maski na 4 sesje (najgorsze wieżyczki), czarny rozłożony na 3 dni, biel dzięki temu że weekend udało się na 2 podejścia. Tzw. marmurek próbowałem zmodyfikować celem uzyskania bazy pod ugięcia blach, czy skutecznie się okaże...
Aaa, PS. Jeśli macie ciekawe fotki pokazujące jak układały się kopcie za wydechami na górnej powierzchni płata, to bardzo będę wdzięczny za podzielenie się...
Tymczasem nowy dla mnie sposób na wykonanie kopci poprzez przygotowanie "prekopcia". Na początek archaicznie - zapomniany już chyba dziś szablon:
Z jego użyciem wymalowałem trzy ślady ogólne, które następnie dostały trochę rozjaśnień szarościami oraz trochę zaznaczeń ciemnym brązem na liniach podziałowych i nitach dla podkreślenia miejsc większego osadzania brudu. Liczę na to, że przy obecnej intensywności pokrycie transparentnym kamuflażem pozwoli na jedynie kosmetyczne prace już na etapie finalnym. No zobaczymy....
Okopcenia wyszły jak na razie fajnie. Może nieco za intensywnie na tym etapie prac, ale rozumiem, że zostaną złagodzone kolejnymi warstwami koloru bazowego.
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski
przez lord_karton » sobota, 29 stycznia 2022, 18:45
Wspaniała robota!
Witam wszystkich. Pierwszy post nieśmiałego oglądacza . Mam pytanie czy ta zielona farba na linii wodnej to będzie glon? Co prawda wiele na ten temat napisano tu i ówdzie jednak nie jestem przekonany, że glony były wstanie wyrosnąć na samolocie, bo kiedy? Większość czasu spędzają albo w powietrzu, albo na lądzie jednak. Na fotografiach czarno-białych są widoczne ślady/przebarwienia jednak na moje niewprawne oko to będą ślady białe, a nie zielone. Z osadzającej się soli z wody morskiej. Nigdzie na przykład nie znalazłem zdjęcia w kolorze dokumentującego glony na samolocie jakiegokolwiek typu (mam tu na myśli samoloty operacyjne, a nie wraki). Co oczywiście nie jest żadnym dowodem na brak takiego zjawiska, jednak jest to zastanawiające. Kilka współczesnych przykładów z internetu (co oczywiście może być kontrowersyjne).Zdjęcia dokumentują wypadki lotnicze, nie jestem fanem tego typu zdarzeń, jednak pokazują ślady na pracujących wcześniej maszynach. Przypadkowo wszystkie samoloty są z Alaski . https://gray-ktuu-prod.cdn.arcpublishing.com/resizer/n414lnpStSMjFVHBh2EXbQhciRg=/1200x675/smart/filters:quality(85)/cloudfront-us-east-1.images.arcpublishing.com/gray/IL2IY4ZTJ5OW5IGJRUES72ILVI.jpg
Przecież to nie muszą być tylko glony, ale wszelkie zabrudzenia jakie znajdują się w wodzie w czasie działań wojennych - jakieś pozostałości ropy, paliw, mazutu, no wszystko co brudzi, a bywało w wodzie w tamtych czasach i ważne, gdzie dany obiekt latający, a lądujący na wodzie stacjonował. Przykład : https://modelwork.pl/topic/37479-dornier-do-24k-italeri-plus-dodatki-172/page/11/#comment-862596
Ostatnio edytowano sobota, 29 stycznia 2022, 22:09 przez Pashal, łącznie edytowano 1 raz
przez piotr dmitruk » sobota, 29 stycznia 2022, 21:14
Trudno porównywać z dzisiejszymi samolotami, jednak nie można się zgodzić, że nie "pływały". Bardzo często stały na beczkach i miały szansę porosnąć, zwłaszcza te duże, które nie mieściły się w hangarach, i których slipowanie wymagało dużego wysiłku organizacyjnego.
A tu jak mogą wyglądać glony
Pozdrawiam Piotrek MOJE PORTFOLIOARCHIWUM X- W moich galeriach wskazana jest rozsądna krytyka modeli.
Lordzie - Twoje pytanie jest jak najbardziej na miejscu i wydaje się, że koledzy zamieszczając powyżej wiele fotek - zwłaszcza Piotrowi dziękuję - w dużej mierze wyjaśnili możliwość pojawienia się linii. Ja ją nazwałem w pewnym uproszczeniu "glonolinią", ale to chodzi oczywiście o różnego rodzaju brudy i osady. Przyjęty kolor zielony jest bazą, która zostanie pokryta transparentnymi kolorami kamuflażu i w dalszych etapach będzie podlegać kolejnym zabiegom, w tym poprzez aplikowanie także innych kolorów niż zieleń. Dzięki wszystkim za dyskusję i zaangażowanie. Swoją drogą ten Sunderland jest niezwykle inspirujący....
Na płacie - po rozrysowaniu na brystolu plamy zostały wycięte i usytuowane na właściwych miejscach na kulkach z blutacka - żeby pozostał niewielki dystans. Na kadłubie blutack - wałki około 4-5 mm.