GrzeM napisał(a):307_Piotras napisał(a):Bo na caudronie jest khaki, który z naszym khaki nie ma nic wspólnego. Czasami nazwy kolorów są pokrętne. Ja przyjmuję taki punkt widzenia. Są dwa wzorniki, ktoś je opracował na jakichś podstawach, tak zakładam. W obydwóch vert wygląda niemal tak samo a w jednym z nich jest informacja, że bywał stosowany zamiennie z khaki. Więc dla mnie przy braku mozliwości prowadzenia badań sprawa na dzisiaj jest rozstrzygnięta.
W sumie to może błąd jest taki, że autor pytania zakłada na 100% vert a w istocie byl khaki?
Tak jak napisałem, Franciszek Strzelczyk (wraz z Bartłomiejem Belcarzem) - uważam że faceci się znają - w monografii Caudrona napisali że kolor widoczny na Caudronie miał dwie nazwy: Kaki mat (wg "wzornika STAe") oraz "Vert Fonce mat" ("nazwa stosowana").
Nie wiem czy się znają czy nie ale uzywanie nazwy vert do dwóch innych kolorów jes nielogiczne. Po kryzysie monachijskim wydano zalecenie malowania samolotów na górze khaki dół gris bleu clair. Pózniej to się zmieniało. Początkowo te plamy z innych kolorów malowano na khaki. Ale to jast jasne jeżeli chodzi o samoloty, powiedzmy przemalowywane. Nowe, czy były tez najpierw khaki a potem szły pozostałe kolory, czy różnie? Kto to wie. Moim zdaniem nikt się tym nie przejmował, malowano jak było wygodniej bo na koncu samolot i tak miał być pokryty kamo. Vert w kombinacji z terre de siene (właśnie jaśniejszy brąz który użyłem w MB 152) lub Jaune Sahara był uzywany w Afryce. Gdybym ja miał pomalować MB 200 to użyłbym khaki. Te kolory są zamieniane ale nie na poziomie nazw stosowanych w Arme de l Air tylko w róznych monografiach i instrukcjach do modeli. Stąd jest bałagan, C714 jest super wzornikiem ale czy tylko takie odcienie były na wszystkich samolotach od przedwojnia do Vichy? Nie wiem.