Bogdan Stanek napisał(a):Zaglądnij na stronę Odkrywcy:
"Zdjęcie naszego samolotu - część 34", zakładka 34 i 16
Dzięki, część z tego znam, jedno mi umknęło.
Tutaj jeszcze jedno:
https://forum.odkrywca.pl/topic/778553-zdj%C4%99cia-naszego-samolotu-cz%C4%99%C5%9B%C4%87-35/page/4/#comments - znam już 12 zdjęć tej maszyny - brawa dla forumowiczów z Odkrywcy.pl !
Coś przegapiłem i jest więcej?
Chciałbym jednak powrócić jeszcze do 72.17.
Pytanie brzmi: gdzie i kiedy został spalony?
Widać na nim "niemieckich turystów", więc może po kolei..:
1.IX - stan "Łosi" 11.eskadry to 9 maszyn:
72.12 - PZL 37A
72.17 - PZL 37A72.18 - PZL 37A72.36 - PZL 37A bis II „1 / godło z dziewczyną” przesunięty z 221.EB
72.60 - PZL 37A bis II
72.XX
72.XX
72.XX
72.XX
3.IX:
72.12 - uszkodzenia od ognia npla, wylądował w Kucinach, później naprawiony
4.IX - stan 9 "Łosi":
72.17 - ulega awarii i wraca na Kuciny, później naprawiony72.18 -
spłonął, stracony po przymusowym lądowaniu pod Giecznem w wyniku uszkodzeń od ognia nplaPo dwukrotnym bombardowaniu Kucin przez Niemców 6 sprawnych "Łosi" przelatuje do Grójca.
5.IX - stan 8 "Łosi":
72.12 -
po kolejnej awarii i przymusowym lądowaniu zostaje spalony w Kucinach"Łoś" dowódcy jednostki kpt.Omylaka przelatuje z Kucin do Ułęża, 6 "Łosi" z Grójca do niego dołącza.
6.IX - stan 7 "Łosi":
wszystkie "Łosie" odleciały na naprawy do Gnojna, gdzie miały zająć się nimi ekipy specjalistów PZL ewakuowanych z Okęcia
8.IX - stan 6 + 1 w Ułężu:
jeden z "Łosi" w wyniku ostrzału przez własną opl ląduje w Ułężu z przestrzeloną dętką.
9.IX - stan 6 + 1 w Ułężu:
w wyniku uszkodzeń stracono kolejnego "Łosia"11.IX - stan 5 + 1 w Ułężu:
zestrzelony zostaje "Łoś" numer "5" o numerze policyjnym "378-N" i nazwie indywidualnej "KRYSIA", spłonął po rozbiciu się o ziemię pod Pawłosiowem12.IX - stan 4 + 1 wrócił z Ułęża (wg Autorów ML100 stan wynosi 6, jakby nieprawdą była relacja strzelca 11. eskadry J.Zielińskiego - choć umieścili ją w książce):
zestrzelony "Łoś" płonąc, rozbija się i eksploduje (na trzy części) przy próbie lądowania pomiędzy Charytanami i Miękiszem Starym pod Radymnem13.IX - stan 4 "Łosie" / lub 5 wg ML100:
Wg inspekcji płk Hellera X Dyon posiadał tego dnia 9 "Łosi" (11.eskadra 5, a 12. eskadra 4), z czego 7 w gotowości bojowej
15.IX - stan 4 "Łosie" / lub 5 wg ML100:
przybył nieuzbrojony "Łoś" z Pińska jako uzupełnienie
16.IX - stan 5 "Łosi" / lub 6 wg ML100:
przelot na lotnisko Gwoździec Stary koło Horodenki
17.IX - stan 5 "Łosi" / lub 6 wg ML100:
wg ppłk. Werakso do Rumunii przelatuje 8 "Łosi" X Dyonu (11.eskadra 6, a 12. eskadra 2?),
jeden niezdolny do lotu został spalony w Gwoźdźcu.Nie wziął jednak pod uwagę 2 "Łosi" z uzupełnień (15-go dla 11. eskadry i 17.IX. dla 12. eskadry), więc X Dyon musiał pozostawić w Gwoźdźcu 3 "Łosie" -
mechanik 11. eskadry Zbigniew Karbowski raportował spalenie 2 "Łosi" 11. eskadry ze względu na brak paliwa.No to "do adremu":
najbardziej prawdopodobna wydaje się strata "Łosia" na lotnisku w Gnojnie dnia 9.IX "w wyniku uszkodzeń" - dyon wciąż pozostawał bez rzutu kołowego, który jeszcze nie dotarł.
Stan techniczny "Łosi" X dyonu był tak poważny, że ppłk.Werakso zgłosił zapotrzebowanie na 9 "Łosi" jako uzupełnienie!
Tego dnia dyon odebrał 3 "Łosie" z Pińska - wszystkie trafiły do zdziesiątkowanej 12.eskadry - lecz nie nadawały się do użytku, ze względu na brak wyposażenia bojowego.
Być może problemy z systemem paliwowym okazały się na tyle poważne, że ostatecznie zrezygnowano z prób naprawy 72.17 przed planowanym przebazowaniem do Ułęża, do którego zresztą nie doszło. Maszyna zapewne została "dawcą części" dla innych maszyn i spalona, by nie wpadła w ręce npla.
Niestety, nie mogła to być prawda: Gnojno, leżące blisko Włodzimierza (Wołyńskiego) wpadło w ręce Sowietów, a na zdjęciu mamy Niemców.
Zajęli także lotnisko polowe Gwoździec pod Horodenką, które świetnie by pasowało do tej zagadki.
Co pozostaje?
Zastanawiam się nad jeszcze jedną - wg mnie niewiarygodną* - możliwością:
jeśli rzeczywiście "Łoś" por. obs. Kazimierza Bokowca (wg książki "Polskie eskadry w wojnie obronnej" autorstwa J.Pawlaka) w dniu 4.IX.39 po bombardowaniu niemieckich formacji pancernych na szosach Wieluń - Sieradz i Wieluń - Radomsko na skutek uszkodzeń lądował przymusowo koło Łęczycy, to może chodzi właśnie o 72.17?
Tylko jakimś cudem musiałby zostać naprawiony w ciągu paru godzin po porannej awarii układu paliwowego...
14-15.IX.39 miasto zajęła niemiecka 221 Dywizja Piechoty. Ktoś rozpoznaje mundur tego Niemca na zdjęciu?
Wiem, że to gdybanie, a prawda o losach tej maszyny może być poza zasięgiem z braku źródeł.
Co do miejsca spalenia 72.17 najbardziej liczę na pomoc forumowiczów, którzy - udzielając się także na innych forach - nie raz udowodnili, że są w stanie odnaleźć i zidentyfikować każdą lokalizację.
* - nie znalazłem nigdzie poza książką J.Pawlaka (Wikipedii nie liczę) wiarygodnego dowodu na to, że por. Bokowiec 4.IX.39 wykonał lot zakończony awaryjnym lądowaniem pod Łęczycą oraz o jego powrocie do jednostki w dniu 6.IX.39.
Na jakim źródle oparł się Autor?