zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Jeśli chcesz porozmawiać o prawdziwych latających maszynach lub szukasz dokumentacji do swojego modelu - napisz o tym tutaj.

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez RAV » poniedziałek, 17 stycznia 2011, 19:22

K.Y.Czart napisał(a):Takie "pierdnięcie" potrafi mieć niezłego kopa, tak w pionie, jak i w poziomie.

Mojego znajomego kiedyś chmura burzowa wessała na Limie-5 lub -6 (nie pamiętam). Samolot wyszedł z tego z pokrzywionymi skrzydłami. Wariometr na Limie był wyskalowany do 80 m/s i wznoszenie "zamknęło" przyrząd.

Człowiek spada swobodnie z prędkością ok. 50 m/s. Chmura burzowa potrafi go unieść nawet bez żadnej "szmaty". Natomiast w historii paralotniarstwa znane są przypadki śmierci pilota z powodu głodu tlenowego po wessaniu w chmurę. Kilka lat temu polska zawodniczka została wessana na ok. 9000 m. Skończyło się na odmrożeniach. Razem z nią w chmurze znalazł się Chińczyk - on nie przeżył. Sam kiedyś w Alpach zwiewałem przed chmurą burzową - na szczęście zauważyłem ją odpowiednio wcześnie (przez lukę w innych chmurach). Mimo natychmiastowego "w tył zwrot, klapy*, speed**" jeszcze przez dłuższy czas miałem wznoszenie. Obok mnie uciekał kolega i przez chwilę wsiorbało go w chmurę - na szczęście utrzymał kierunek.

* Klapy w paralotni to coś zupełnie innego niż w samolocie. Chodzi o ściągnięcie w dół zewnętrznych części krawędzi natarcia. Końcówki płata podwijają się w dół i do tyłu. Leci się na samym centropłacie. Klapy zwiększają prędkość opadania przy mniej więcej stałej prędkości postępowej, a więc zmniejszają doskonałość. Poprawia się odporność na podwinięcia. Inna nazwa: uszy.

**Speed - wciśnięcie belki pod nogami pilota ściąga o pewien odcinek przednie linki, a środkowe o połowę tej długości. Skrzydło zmniejsza kąt nastawienia. Zwiększa się prędkość postępowa i opadanie, doskonałość w początkowym zakresie pozostaje prawie stała, przy mocnym wciśnięciu maleje. Rośnie podatność na podwinięcia czołowe.

To tak w ramach ciekawostki.
Pozdrawiam
RAV
Obrazek
Avatar użytkownika
RAV
 
Posty: 3313
Dołączył(a): czwartek, 20 września 2007, 22:58
Lokalizacja: Wrocław

Reklama

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » wtorek, 18 stycznia 2011, 15:47

Panowie nie wiem czy oglądaliście "naszą" symulację, ale powiem tylko, że zbyt wcześnie przejechaliście się po PANU Protasiuku!
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez K.Y.Czart » wtorek, 18 stycznia 2011, 15:52

Jaho63 napisał(a):Panowie nie wiem czy oglądaliście "naszą" symulację, ale powiem tylko, że zbyt wcześnie przejechaliście się po PANU Protasiuku!


Janusz - oglądaliście. I przyganiał kocioł garnkowi, tyle mogę powiedzieć bez dokładnego przeczytania.
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » wtorek, 18 stycznia 2011, 15:59

Nie rozumiem, Krzyś. Z tej symulacji i dokładnych i zatrzymywanych i tłumaczonych dialogów pomiędzy wieżą a samolotem, w odniesieniu do czasu i miejsca samolotu daje mi więcej niż 100 raportów MAK! No ale nie, że chcę znowu jakiejś pyskówki. Potwierdza się tylko to co mówiłem od początku. To nie byli imbecyle, tam nie było jakichś dramatycznych presji. Oczywiście to moje prywatne zdanie.
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez K.Y.Czart » wtorek, 18 stycznia 2011, 16:15

Jaho63 napisał(a):Nie rozumiem, Krzyś.


Jeśli dobrze zrozumiałem to, co mówiono przed chwilą w TV, zarzut do kontrolera jest taki, że powiedział komendę "horyzont" za późno, bo w rzeczywistości samolot był niżej. I że pilot próbował odejść na chwilę przed tą komendą, bo był przekonany o tym że jest na poprawnej i ustalonej z kontrolą wys. 100 m. Czyli zachował się w porządku. Tak? Tylko z dotychczasowych relacji zrozumiałem, że kontroler ustala położenie samolotu względem ścieżki schodzenia na podstawie rzeczywistej wysokości samolotu, podawanej z przyrządów na pokładzie. Pokręciłem coś? Więc jeśli nie pokręciłem, to skoro kontroler miał błędne dane z samolotu o rzeczywistej wysokości, to jak mógł powiedzieć horyzont 12 s wcześniej. Skoro pilot i kontroler zareagowali niemal w tym samym czasie (3 s różnicy na korzyść pilota) na ostrzeżenie o pułapie 100 m, znaczy że korzystali z tego samego żródła. Pytanie - czy "wieża" określała położenie samolotu w przestrzeni pionowej za pomocą jakichś swoich urządzeń? Czy na podstawie wysokości "kwitowanej" przez nawigatora? Pozostałe zarzuty, to brak ostrzeżeń o nie trzymaniu się w ścieżce i o zejściu z kursu. Pytanie drugie wynikające z pierwszego, czy kontroler miał możliwość weryfikacji wyskoksości podawanej przez nawigatora. Czy chwilowe odejście z kursu ścieżki miało wpływ na katastrofę? Bo jak rozumiem korekta kursu przy nromalnej widoczności pasa nie byłaby problemem?

Naciski i rosyjskie "wyrazy" na razie zostawmy na boku. OK?
Ostatnio edytowano wtorek, 18 stycznia 2011, 16:35 przez K.Y.Czart, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » wtorek, 18 stycznia 2011, 16:29

Krzysiu, wyrazy ok, ale naciski są bardzo istotne.
Nawet jeśli nie wiedział na jakiej wysokości naprawdę się znajdują, to uważasz, że "obraz" jaki dał nam MAK jest choć w przybliżeniu zgodny z prawdą???
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez K.Y.Czart » wtorek, 18 stycznia 2011, 16:35

Jaho63 napisał(a):Krzysiu, wyrazy ok, ale naciski są bardzo istotne.
Nawet jeśli nie wiedział na jakiej wysokości naprawdę się znajdują, to uważasz, że "obraz" jaki dał nam MAK jest choć w przybliżeniu zgodny z prawdą???


Janusz - odnieś się do moich pytań, proszę. Są trzy. :-|
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Ostach » wtorek, 18 stycznia 2011, 16:39

Czart napisał(a):Tylko z dotychczasowych relacji zrozumiałem, że kontroler ustala położenie samolotu względem ścieżki schodzenia na podstawie rzeczywistej wysokości samolotu, podawanej z przyrządów na pokładzie.
Możesz mi Czart wytłumaczyć w jaki sposób kontroler ma dane o wysokości samolotu pochodzące z jego pokładu?
Jaho, nie napalaj się. To, że informacje o kusie i ścieżce dostawali za późno czy też błędnie, nie zdejmuje z nich odpowiedzialności za to, że samolot schodził za szybko. Po informacjach "na kursie, ścieżce" na mój gust i logikę pilot powinien pomyśleć "ok, jestem na ścieżce, może wypada zmniejszyć prędkość pionową". Co do kursu to na razie się nie wypowiadam, muszę to przeanalizować.
Ale te nagrania to są dramatyczne. Mam jakieś ogólne poczucie burdelu tam panującego. Ił im prawie wpadł w bude, inni lądują jak chcą...ja nie wiem...
Ostatnio edytowano wtorek, 18 stycznia 2011, 16:47 przez Ostach, łącznie edytowano 1 raz
"Mr. Spock, the women on your planet are logical. That's the only planet in the galaxy that can make that claim."
Avatar użytkownika
Ostach
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek, 8 grudnia 2008, 01:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Marek Naja » wtorek, 18 stycznia 2011, 16:40

Radar używany przez Rosjan ma dokładność (wg portalu notnictwo.net.pl) wskazań w pionie ok. 100 metrów dla obiektu nie zmieniającego wysokości i ok. 250 m w poziomie. Dla kontrolera więc "na kursie i ścieżce" oznacza, że samolot mieści mu się w dopuszczalnym błędzie wskazania urządzenia. Żeby używać tego urządzenia do prowadzenia samolotu trzeba więc współpracy wieża-samolot, który kwituje komunikat wieży własną wysokością mierzoną do poziomu lotniska. Dopiero taka informacji pozwala kontrolerowi nanieść właściwą pozycję samolotu na ścieżkę i ewentualnie podać korektę. Załoga "101" konsekwentnie olewała to kwitowanie. Błąd kontrolera polegał na tym, że powinien chyba ich za to opierdzielić ale... "101" nie zamawiał sprowadzania wg radaru więc ani kontroler nie miał obowiązku mu podawać tych komunikatów, ani samolot odpowiadać. Zresztą na wieży myśleli, że '101" i Jak-40 mają jakieś super urządzenia na pokładzie po tym jak ten drugi wylądował mimo braku zgody we mgle.
vel Baldigozz
Avatar użytkownika
Marek Naja

rpm3
 
Posty: 872
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 12:40

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez iras67 » wtorek, 18 stycznia 2011, 16:45

Czy w tym wątku wypowiada się ktoś kto pilotował Tutkę...?
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 00:55
Lokalizacja: Dębica

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Jaho63 » wtorek, 18 stycznia 2011, 16:45

Chłopoki gdzie ja się napinam?? Ile mam wkleić ryjów żeby było wiadomo, że rozmawiam jak kolegami? U mnie spoko.
Ja nie pilotowałem! Nawet symulatora! ;o) Co innego, że jak kontorler zapytał czy 100m to pilot potwierdził, że 100. To kiedy jeszcze nie potwierdził?
Osti:
Ostach napisał(a):Po informacjach "na kursie, ścieżce" na mój gust i logikę pilot powinien pomyśleć "ok, jestem na ścieżce, może wypada zmniejszyć prędkość pionową".

Ja nie pilotowałem ani Tutki ani niczego mnie pilotowałem, ale wydaje mi się, że jak Ci mówią "na ścieżce" to oznacza, że dobrze schodzisz?
Ostatnio edytowano wtorek, 18 stycznia 2011, 16:50 przez Jaho63, łącznie edytowano 2 razy
Można już połączyć nPWM ze SF. Wcale nie ma wielkiej różnicy!
Avatar użytkownika
Jaho63
 
Posty: 6217
Dołączył(a): niedziela, 22 marca 2009, 00:39

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Ostach » wtorek, 18 stycznia 2011, 16:48

iras67 napisał(a):Czy w tym wątku wypowiada się ktoś kto pilotował Tutkę...?
Czyli jeśli nie pilotowałem Tutki to już nie mogę się z kolegami pospierać i podywagować?
"Mr. Spock, the women on your planet are logical. That's the only planet in the galaxy that can make that claim."
Avatar użytkownika
Ostach
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek, 8 grudnia 2008, 01:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez iras67 » wtorek, 18 stycznia 2011, 16:52

Ostach napisał(a):
iras67 napisał(a):Czy w tym wątku wypowiada się ktoś kto pilotował Tutkę...?
Czyli jeśli nie pilotowałem Tutki to już nie mogę się z kolegami pospierać i podywagować?

W żadnym wypadku nie wypominam, kieruję się raczej ciekawością. Dla mnie słowa kogoś takiego są pewnym odniesieniem i nic więcej innego nie miałem na myśli .
Avatar użytkownika
iras67
 
Posty: 2705
Dołączył(a): środa, 19 marca 2008, 00:55
Lokalizacja: Dębica

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Ostach » wtorek, 18 stycznia 2011, 16:57

iras67 napisał(a):
Ostach napisał(a):
iras67 napisał(a):Czy w tym wątku wypowiada się ktoś kto pilotował Tutkę...?
Czyli jeśli nie pilotowałem Tutki to już nie mogę się z kolegami pospierać i podywagować?

W żadnym wypadku nie wypominam, kieruję się raczej ciekawością. Dla mnie słowa kogoś takiego są pewnym odniesieniem i nic więcej innego nie miałem na myśli .
Przepraszam, z przyzwyczajenia wziąłem to za atak :D Fajnie by było gdyby jakikolwiek pilot rejsowy się wypowiadał. Ale to na innych forach.
"Mr. Spock, the women on your planet are logical. That's the only planet in the galaxy that can make that claim."
Avatar użytkownika
Ostach
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek, 8 grudnia 2008, 01:19
Lokalizacja: Warszawa

Re: zachowanie samolotu po utracie skrzydła

Postprzez Kamil Feliks Sztarbała » wtorek, 18 stycznia 2011, 17:01

Ostach napisał(a):Fajnie by było gdyby jakikolwiek pilot rejsowy się wypowiadał.


e, no co ty.. jak by tak było, to w mediach po komentarze w pierwszej kolejności szli by do specjalistów, pkbwl, ulc lub po prostu pilotów, a nie do sejmu.
Kamil Feliks Sztarbała
 

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - rzeczywiste

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości