Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez posejdon » poniedziałek, 3 października 2011, 23:33

Kuba P. napisał(a):Może warto, żeby zastąpić zestawowe lufy MG 131 oraz nieco odchudzić grubość małych wlocików na osłonie zbiornika oleju i przed wydechem?


Co do luf to model miał być budżetowy i bez dodatków - takie miałem założenie. Wloty poprawione. Gołym okiem wygladają spoko ale jak spojrzałem na te zdjęcia to aż się uśmiechnąłem z politowaniem :).

Czy klapy za chłodnicami cieczy w K-4 zamykały się całkowicie czy miały taką podwójną krawędź spływu jak np. w F?
Avatar użytkownika
posejdon
 
Posty: 876
Dołączył(a): środa, 15 grudnia 2010, 15:05
Lokalizacja: Bródno

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez Kuba P. » wtorek, 4 października 2011, 09:06

posejdon napisał(a):Czy klapy za chłodnicami cieczy w K-4 zamykały się całkowicie czy miały taką podwójną krawędź spływu jak np. w F?


Były normalne, takie jak i w G. Pojedyncza krawędź spływu.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez posejdon » wtorek, 4 października 2011, 10:48

Oj! No to szlifowanko będzie :lol:
A swoją drogą to co w takim układzie działo się z powietrzem wylatującym z chłodnicy? Chyba, że te klapy były całkowicie zamknięte tylko na ziemi.
Avatar użytkownika
posejdon
 
Posty: 876
Dołączył(a): środa, 15 grudnia 2010, 15:05
Lokalizacja: Bródno

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez marco2607 » wtorek, 4 października 2011, 19:14

Będziesz go nitował, jest jeszcze 1 rzecz którą mi kiedyś Kuba kiedyś pokazał przy okazji samolotu Grisławskiego to klapki
flettnera .Mam nadzieję że jest jeszcze czas zanim go zaczniesz malować, potem będzie trochę szlifowania.

Obrazek
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3432
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 17:25
Lokalizacja: Białystok

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez Kuba P. » wtorek, 4 października 2011, 19:24

marco2607 napisał(a):est jeszcze 1 rzecz którą mi kiedyś Kuba kiedyś pokazał przy okazji samolotu Grisławskiego to klapki
flettnera


Ale to nie dotyczy K-4. One były planowane dla K ale pojawiły się testowo na tych maszynach JG 50 i potem na G-10/U4 w niewielkim zakresie. Ja Ci to pokazałem do tej konkretnej maszyny, którą robiłeś Ten rysunek ma błędy i to poważne, nie tylko te klapki ale i położenie pokryw i paneli dostępowych do różnych instalacji. Do kosza!

posejdon napisał(a):A swoją drogą to co w takim układzie działo się z powietrzem wylatującym z chłodnicy? Chyba, że te klapy były całkowicie zamknięte tylko na ziemi.


Te klapy a przez to i przepływ powietrza przez chłodnice sterowany był termostatem. Napęd klap hydrauliczny. Dodatkowo położenie obu klap za chłodnicami było sprzęgnięte z położeniem klap lądowania. Przy klapach lądowania wciągniętych i zimnym silniku klapy za chłodnicą są zamknięte. Przy zimnym silniku i opuszczonych (ręcznie w każdym 109) klapach lądowania położenie klap za chłodnicą zmienia się i są one lekko rozchylone. W locie przy schowanych klapach lądowania i pełnym otwarciu klap za chłodnicami są szeroko otwarte - mniej więcej tak jak szerokie są same chłodnice. Otwarcie pełne chłodnic i wysuwanie klap zmienia ich położenie tak, że służą jako dodatkowe powierzchnie klap lądowania zachowując swoją funkcjonalność tj. zapewnienie przepływu powietrza przez chłodnice cieczy.
Dodatkowo, o czym regularnie zapominają ludzie budujący 109 F/G/K, przy otwarciu chłodnic cieczy na max opuszczają się też przednie "wargi" chłodnic, takie małe klapki u wlotu do chłodnic.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez posejdon » wtorek, 4 października 2011, 19:31

Nitować raczej nie będę, a już napewno nie po całości. Oryginalnie były przecież szpachlowane. Chciałem ewentualnie zrobić kilka w okolicach kabiny albo nasady skrzydeł - tam je widać na zdjęciach.

Co do klapek to w mojej "modrej 7" ich nie ma. Zresztą lotki z tym wyposażeniem były chyba niezbyt często montowane. Ale dziękuję za spostrzeżenie :)

Kuba P. napisał(a):Te klapy a przez to i przepływ powietrza przez chłodnice sterowany był termostatem.


Jasna sprawa. Wolno myślę. Logiczne - silnik był nagrzany przed startem.
Ostatnio edytowano wtorek, 4 października 2011, 19:37 przez posejdon, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
posejdon
 
Posty: 876
Dołączył(a): środa, 15 grudnia 2010, 15:05
Lokalizacja: Bródno

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez marco2607 » wtorek, 4 października 2011, 19:35

Kuba P. napisał(a):Ale to nie dotyczy K-4. One były planowane dla K ale pojawiły się testowo na tych maszynach JG 50 i potem na G-10/U4 w niewielkim zakresie. Ja Ci to pokazałem do tej konkretnej maszyny, którą robiłeś Ten rysunek ma błędy i to poważne, nie tylko te klapki ale i położenie pokryw i paneli dostępowych do różnych instalacji. Do kosza!


To znaczy że nie tylko ta monografia robi wielbłądy, przy sporej ilości rysunków 109k te klapki występują. Chciałem dobrze wyszło cienko :oops: .
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3432
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 17:25
Lokalizacja: Białystok

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez posejdon » wtorek, 4 października 2011, 19:41

Dobrze wyszło. Chodzi o to, że w to wszystko (Flettnery, pokrywy kół, chwane kółko ogonowe) miał być wyposażony "docelowy" K-4. Koniec wojny, braki w dostawach i ogólny bałagan spowodowały, że nie zawsze projekt znalazł odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Avatar użytkownika
posejdon
 
Posty: 876
Dołączył(a): środa, 15 grudnia 2010, 15:05
Lokalizacja: Bródno

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez marco2607 » wtorek, 4 października 2011, 19:52

Faktycznie trzeba bardziej przyglądać się zdjęciom ,o ile występują. Tą 7 znam tylko z lądowania na brzuchu , a tam lotki są rozwalone.
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3432
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 17:25
Lokalizacja: Białystok

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez posejdon » wtorek, 4 października 2011, 20:00

To nie było lądowanie na brzuchu. Przynajmniej nie w tym sensie. Jest zdjęcie, na którym ten samolot stoi na kołach. Jest juz wtedy dość sfatygowany ale stoi jeszcze o własnych siłach. Ciekawe jak długo po wojnie leżał na tym lotnisku w Pradze?

Właśnie dzięki temu, że lotki są pozbawione poszycia widać ich konstrukcję i brak wyważenia aerodynamicznego.
Avatar użytkownika
posejdon
 
Posty: 876
Dołączył(a): środa, 15 grudnia 2010, 15:05
Lokalizacja: Bródno

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez marco2607 » wtorek, 4 października 2011, 21:00

Jakoś nisko stoi , mam nadzieję że mówimy o tym samym zdjęciu.

Obrazek
Obrazek Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Avatar użytkownika
marco2607

Animal Planet
 
Posty: 3432
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 17:25
Lokalizacja: Białystok

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez Kuba P. » wtorek, 4 października 2011, 21:01

No ale to jasne jest w miarę, że nie leży na glebie. Albo ma kompletnie rozwalone podwozie, że amortyzatory puściły i stoi na flakach albo jest podparty jakimś kozłem lub po prostu stoi w dziurze. Jak znam życie i ówczesne praktyki to po prostu długo sobie gnił na miejscu i mu to podwozie tak kucnęło, lokalersi rozebrali co się dało, potem poszedł na schrott.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez posejdon » wtorek, 4 października 2011, 22:00

Na zdjęciu, na którym czterech facetów siedzi na masce widać, że podwozie jest wysunięte. Fotka wydaje się być zrobiona mniej więcej w tym samym okresie co dwie pozostałe. Można to poznać po stanie kołpaka, wlotu do sprężarki, owiewki kabiny i oprofilowania za silnikiem, który raczej wyklucza zdatność do lotu :)
Poza tym gdyby lądował na brzuchu to klapy nie wyglądałyby tak jak wyglądają (o ile w ogóle by się nie odmeldowały przy przyziemieniu).
Avatar użytkownika
posejdon
 
Posty: 876
Dołączył(a): środa, 15 grudnia 2010, 15:05
Lokalizacja: Bródno

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez posejdon » środa, 5 października 2011, 20:24

Witam.
Modelik dostał podkład i będę go malował. Już mam dość tego szlifowania, szpachlowania i innych robót blacharskich. Trzeba iść naprzód. Wzierniki zaworów ładowania tlenu na dolnej powierzchni skrzydeł mają zły kształt ale tak już zostanie.

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
posejdon
 
Posty: 876
Dołączył(a): środa, 15 grudnia 2010, 15:05
Lokalizacja: Bródno

Re: Bf 109 K-4, Hasegawa 1/48

Postprzez posejdon » czwartek, 6 października 2011, 08:11

Dzień dobry.
Wstałem wcześniej i pokratkowałem co nieco :)

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
posejdon
 
Posty: 876
Dołączył(a): środa, 15 grudnia 2010, 15:05
Lokalizacja: Bródno

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 17 gości