Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez Grzegorz2107 » niedziela, 22 stycznia 2012, 21:46

K.Y.Czart napisał(a):http://www.warbirdregistry.org/spitregistry/spitfire-k9942.html
http://www.airport-data.com/aircraft/photo/661505.html

Skąd ma akurat ten zestaw zdjęć i kiedy zostały zrobione? Nie pamiętam. Ale to są zdaje się zdjęcia z Cosford, a nie z Hendon.



Według mnie to nie są lotki kryte płótnem. To konwertowane z płóciennych, stąd wypukłe nity mocujące blachę nowego poszycia. Maszyna służyła wystarczająco długo i przeszła taką liczbę remontów i napraw w MU, że lotki nie zostały na pewno płócienne.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez K.Y.Czart » niedziela, 22 stycznia 2012, 21:59

Grzegorz2107 napisał(a):Według mnie to nie są lotki kryte płótnem...


A idźże Grzegorz... ;o)

Grzegorz2107 napisał(a):... zdjęcie ze wspomnianej przez Ciebie 71 strony:

Obrazek


Tu też? Przecież to, jest to samo. :) I w obu to jest płótno.

Sorki, ale się pogubiłem. Co ty właściwie chcesz udowodnić. Że było na płóciennych lotkach tak, jak tu na sterach?

Obrazek

No to moim zdaniem tego nie udowodnisz, bo tak nie było. Nawet na okładce Aeroplane Montly. A była jeszcze na okładce (i w środku) Mk.IIa P7350 w listopadzie 2010 i 2011 (jako EB-G ;o) ) Ale u niej to chyba były metale :D
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez Kuba P. » niedziela, 22 stycznia 2012, 22:02

Jakby popatrzeć na skrzydło tego samolotu:

Obrazek

...to można nie znając zupełnie konstrukcji Spitfire powiedzieć, że też kryte jest płótnem. A chyba nie będziemy się tu różnić, czym kryte jest to skrzydło. Faktycznie tu mogą być metalowe lotki.

Ja powtórzę swoje pytanie - czy gdzieś, na jakiejkolwiek konstrukcji widać podobnie przytwierdzane płótno do metalowego szkieletu tj. nitami i bez pokrycia tych nitów pasami płótna?
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez K.Y.Czart » niedziela, 22 stycznia 2012, 22:21

Kuba P. napisał(a):Faktycznie tu mogą być metalowe lotki.


O rany. Ale nie są bo metalowe poszycie lotek było nitowane w zupełnie inny sposób. Takie lotki jak tu są również na zdjęciach wczesnych Spitfirów, o których pisałem wcześniej, również na str 71 Morgana. Wtedy nie było jeszcze metalowych lotek. Zresztą sam zwracałeś uwagę Januszowi, że u niego lotki są metalowe. Czy lotki na jego zdjęciu wyglądają tak samo? Byłeś, widziałeś. ;o)


Kuba P. napisał(a):Krzysztof, jestem rozczarowany. .... i nagle takie coś? Przepraszam, ale staram się Ciebie lekko zmobilizować. /


Czym? Jakie coś? Zmobilizować do czego? Panowie szanowni, wszystko co do tej pory napisaliście, to są dywagacje bez pokrycia. Piszesz: "widać płótno mocowane tak samo, jak wyżej to pokazał Grzegorz. " Czyli jak? Konkretnie. Zadałem Grzegorzowi konkretne pytania. Proszę pokazać na zdjęciach, rysunkach, czym chcecie, jak wyglądała lotka kryta PŁÓTNEM w Spitfirze serii N31xx we wrześniu 1940. I wtedy naciskajcie, bym to zmienił. Na razie Grzegorz opiera się na zdjęciu współczesnej rekonstrukcji (które zupełnie nie wiem, czego ma dowodzić) i jednym zdjęciu z Morgana, które mu podpowiedziałem (na którym widać wypukłe "cośwrodzaju" nity). Nie licząc muzealnika, na którym widac to samo, ale tu już podobno to nie jest płótno ;o). Trochę mało konkretne dowody, by coś zmieniać. Nie uważacie? A przecież jeszcze nawet nie widzieliście, jak wyglądają lotki w modelu. Ale już sugerujecie, że są nie dobre. :D :D :D :D

PS. To co wisi w Science Museum pod sufitem, też ma blaszane lotki?
Ostatnio edytowano niedziela, 22 stycznia 2012, 22:34 przez K.Y.Czart, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez Grzegorz2107 » niedziela, 22 stycznia 2012, 22:34

K.Y.Czart napisał(a):O rany. Ale nie są bo metalowe poszycie lotek było nitowane w zupełnie inny sposób. Takie lotki jak tu są również na zdjęciach wczesnych Spitfirów, o których pisałem wcześniej, również na str 71 Morgana. Wtedy nie było jeszcze metalowych lotek.


Rozróżnij lotki z fabrycznym gładkim poszyciem metalowym od takich, które zostały obdarte z płótna i pokryte blachą w ramach modyfikacji przeprowadzanych w MU.

Nitowanie płótna jest jak Kuba zauważył praktyką niespotykaną, nie należy swobodnie zakładać, że na coś tak oryginalnego wpadli przy lotkach do Spitfire.

Co do tego przykładu z muzeum:
Wszystkie maszyny przechodzące przez MU po dacie wprowadzenia modyfikacji, dostawały metalowe lotki.
Jest mało realistycznym oczekiwać, że płócienne poszycie wytrzymałoby te wszystkie lata i przygody maszyny, która ostatecznie po wielu latach służby trafiła do muzeum.
Panowie szanowni, wszystko co do tej pory napisaliście, to są dywagacje bez pokrycia.

Staram się pokazać obrazki i tłumaczyć co na nich widzę. Nie kupujesz, to trudno. Przeżyjemy to jakoś? ;o)
Ostatnio edytowano niedziela, 22 stycznia 2012, 22:45 przez Grzegorz2107, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez K.Y.Czart » niedziela, 22 stycznia 2012, 22:42

Grzegorz, ja wiem że domysły się snuje łatwo. Zadałem ci konkretne pytania. Albo znasz na nie odpowiedź i odpowiedz. Albo nie znasz i daj już spokój. Wybacz, ale to przestało być zabawne. Chcesz coś udowodnić, to proszę o konkrety (o jakie konkrety pytam znajdziesz w moich ostatnich postach). Na razie nie bardzo nawet wiem o co ci już chodzi. Ten ostatni Twój post nic nie nosi do sprawy, którą zreszta sam wywołałeś i starasz się ciągnąć. Dzięki za udział w dyskusji, ale bez konkretów nie ma ona najmniejszego sensu.
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez K.Y.Czart » niedziela, 22 stycznia 2012, 22:53

Grzegorz2107 napisał(a): Staram się pokazać obrazki i tłumaczyć co na nich widzę. Nie kupujesz, to trudno. Przeżyjemy to jakoś? ;o)


K.Y.Czart napisał(a): Czyli jak? Konkretnie. Zadałem Grzegorzowi konkretne pytania. Proszę pokazać na zdjęciach, rysunkach, czym chcecie, jak wyglądała lotka kryta PŁÓTNEM w Spitfirze serii N31xx we wrześniu 1940. I wtedy naciskajcie, bym to zmienił. Na razie Grzegorz opiera się na zdjęciu współczesnej rekonstrukcji (które zupełnie nie wiem, czego ma dowodzić) i jednym zdjęciu z Morgana, które mu podpowiedziałem (na którym widać wypukłe "cośwrodzaju" nity). Nie licząc muzealnika, na którym widac to samo, ale tu już podobno to nie jest płótno ;o). Trochę mało konkretne dowody, by coś zmieniać. Nie uważacie? A przecież jeszcze nawet nie widzieliście, jak wyglądają lotki w modelu. Ale już sugerujecie, że są nie dobre. :D :D :D :D


Co z tego mam niby kupować? Z jednej strony mówisz o regenerowanych i niewiarygodnych lotkach w muzelanikach. A z drugiej podpierasz się argumentem w postaci okładki z latającą, wpółczesną rekonstrukcją? Grzegorz litości.

Powtórzę pytanie: Co ty właściwie chcesz udowodnić?
Ostatnio edytowano niedziela, 22 stycznia 2012, 22:56 przez K.Y.Czart, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez Kuba P. » niedziela, 22 stycznia 2012, 22:55

To to pokaż te lotki :)
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez K.Y.Czart » niedziela, 22 stycznia 2012, 22:59

Kuba P. napisał(a):To to pokaż te lotki :)


Wiecie lepiej jak powinny wyglądać, to pokażcie jak wyglądać powinny. Chętnie sobie popatrzę, porównam i może wystrugam nowe, jeśli będzie taka potrzeba. Na razie to wy krytykujecie coś, czego nie widzieliście. Ja niczego nie muszę udowadniać. ;o)
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez Kuba P. » niedziela, 22 stycznia 2012, 23:04

Nie rozumiem Twojej reakcji. Dyskusja o modelu sprawia Ci przykrość?
Rozumiem, że Ty chcesz zrobić nity na płóciennych lotkach i mi to nie gra. Ja też robiłbym takie same pasy jak na sterach wysokości i kierunku. Tak wyglądało mocowane do struktury płótno i jest to powszechne w przemyśle lotniczym tych czasów. Ja się zdziwiłem, skąd pomysł na nitowanie płótna i to raczej ja proszę o pokazanie mi wyraźnie dowodu na takie coś.
Lotek w modelu nie widzieliśmy, fakt, nie pokazałeś. Napisałeś za to, że pasków nie będzie, będą nity. I tu mogę już sobie wyobrazić i tego nie rozumiem. Dlatego mam wątpliwość i pytam. Po co takie oburzenie.
Avatar użytkownika
Kuba P.
 
Posty: 9398
Dołączył(a): sobota, 10 listopada 2007, 23:07
Lokalizacja: Warszawa/Wodzisław Śl.

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez Grzegorz2107 » niedziela, 22 stycznia 2012, 23:05

K.Y.Czart napisał(a):PS. To co wisi w Science Museum pod sufitem, też ma blaszane lotki?

Tak.
P9444 ma lotki kryte blachą.
Różnica jest w kształcie blachy tworzącej krawędź natarcia. W płóciennych lotkach są takie łukowate przejścia wchodzące na grzbiety żeber. W metalowych granica jest prosta.
Na spodzie lotki widać też wzmocnienie między 5 i 9 żebrem, poprzecznie w połowie mniej więcej ich cięciwy. Tylko w późnych lotkach. Brakuje otworów drenażowych przy krawędzi spływu.

http://data3.primeportal.net/hangar/mar ... _of_37.jpg

K.Y.Czart napisał(a):
Kuba P. napisał(a):To to pokaż te lotki :)


Wiecie lepiej jak powinny wyglądać, to pokażcie jak wyglądać powinny. Chętnie sobie popatrzę, porównam i może wystrugam nowe, jeśli będzie taka potrzeba.;o)


Pokazałem, ale nie przekonałem.
Rekonstrukcja P9374 jest zrobiona w sposób modelarski. Zgodna z dokumentacją i nie ma tam cudów i fantazji. Ja w to głęboko wierzę , książkę o tym napisali i nie sądzę, że zmyślali.

Problem nie dotyczy już Twojego modelu. Ja się zainteresowałem lotkami, Twój model jest Twój. Jest tylko pretekstem do dyskusji o lotkach. Moderator może go równie dobrze wydzielić.
Ostatnio edytowano niedziela, 22 stycznia 2012, 23:20 przez Grzegorz2107, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez K.Y.Czart » niedziela, 22 stycznia 2012, 23:20

Kuba P. napisał(a):Nie rozumiem Twojej reakcji. Dyskusja o modelu sprawia Ci przykrość?

To nie jest dyskusja o modelu, tylko o płóciennych lotkach Spitfira. Mało konkretna. Pełna domysłów i sugestii , by zmieniać. Choć nie wiadomo jak, co i po co. ;o)

Kuba P. napisał(a):Rozumiem, że Ty chcesz zrobić nity na płóciennych lotkach i mi to nie gra. Ja też robiłbym takie same pasy jak na sterach wysokości i kierunku.


Nie zrozumiałeś. Nigdy tak nie napisałem. Napisałem tak:

K.Y.Czart napisał(a):Na żadnym znanym mi zdjęciu Mk.I/II nie ma lotek z płótnem mocowanym do konstrukcji zszywkami i naklejonymi na wierzch taśmami. W Polish Wings 06 na stronie 20 dość dobrze widać płócienne lotki na dwóch zdjęciach. Szczególnie to górne jest ciekawe. I takich taśm tam zwyczajnie nie ma. Stąd u mnie lotki są przeszlifowane między żeberkami po to, by było widoczne lekkie ugięcie. Które w rzeczywistości z resztą było bardzo niewielkie. Lotki obu typów nie różniły się aż tak bardzo wyglądem. Poza wymiarami. I dodawanie jakichś "szwów" byłoby błędem.


Kuba P. napisał(a):Lotek w modelu nie widzieliśmy, fakt, nie pokazałeś. Napisałeś za to, że pasków nie będzie, będą nity. I tu mogę już sobie wyobrazić i tego nie rozumiem. Dlatego mam wątpliwość i pytam. Po co takie oburzenie.


Lotek nie pokazałem, bo to jeszcze nie ta aktualizacja. Nie napisałem że będą nity. Dwa dni rozmowy, o tym czego nie widać. W dodatku o rzeczach, których nie powiedziałem. Dziwne, że się lekko irytuję? Kuba przeczytaj sobie jeszcze raz od początku, proszę. I wszystko stanie się jasne.


Grzegorz2107 napisał(a):Różnica jest w kształcie blachy tworzącej krawędź natarcia. W płóciennych lotkach są takie łukowate przejścia wchodzące na grzbiety żeber. W metalowych granica jest prosta. Na spodzie lotki widać też wzmocnienie między 5 i 9 żebrem, poprzecznie w połowie mniej więcej ich cięciwy.


Dobra, przyjrzę się. Reszta pytań aktualna. ;o) Gdyż:

Grzegorz2107 napisał(a):Rekonstrukcja P9374 jest zrobiona w sposób modelarski. Zgodna z dokumentacją i nie ma tam cudów i fantazji. Ja w to głęboko wierzę , książkę o tym napisali i nie sądzę, że zmyślali.


Wiara... To samo można powiedzieć, o każdej rekonstrukcji. Poza tym - jaśli to zdjęcie jest dla ciebie wykładnią, pytam. Jak w tej konstrukcji jest przymocowane płótno do konstrukcji lotki? Paski na wierzchu ze względu na ich grubość, jak sam napisałeś - w skali modelu są pomijalne. A i tak, to nie one przytwierdzały płótno. Więc jak? Klej, nity, jeszcze coś innego? Tylko mi nie próbuj wmawiać, że coś takiego jak na sterach, bo tego absolutnie na tym zdjęciu nie ma. Odznaczone żeberka są, ale płaskie. Aż tak ślepy nie jestem. ;o)

PS. Ich książki dla lotek nie kupię :lol: :lol: :lol:
Ostatnio edytowano niedziela, 22 stycznia 2012, 23:31 przez K.Y.Czart, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez Grzegorz2107 » niedziela, 22 stycznia 2012, 23:28

K.Y.Czart napisał(a):No to moim zdaniem tego nie udowodnisz, bo tak nie było. Nawet na okładce Aeroplane Montly. A była jeszcze na okładce (i w środku) Mk.IIa P7350 w listopadzie 2010 i 2011 (jako EB-G ;o) ) Ale u niej to chyba były metale :D


Metale. Masz rację.
P9374 jest jedyny z płóciennymi.
Tylko mi nie próbuj wmawiać, że coś takiego jak na sterach, bo tego absolutnie na tym zdjęciu nie ma. Aż tak ślepy nie jestem. ;o)


Moim zdaniem w taki sam sposób jak na sterach. Nie traktuje tego jako próby wmawiania czegokolwiek. Ja tak to po prostu widzę, a problemy powstają, bo jest masa materiału, który sobie dość indywidualnie interpretujemy. Miałeś np. przekonanie, że widzisz lotki płócienne, a tak nie było...
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez K.Y.Czart » niedziela, 22 stycznia 2012, 23:51

Grzegorz2107 napisał(a):Moim zdaniem w taki sam sposób jak na sterach.


Czyli jak? Grzegorz - konkretnie. JAK? Tak, jak u Davida Glena? Drucianymi zszywkami wzmocionymi linką i naklejonym paskiem płótna na wierzchu? Do metalowego żeberka, w którym wg technicznych rysunków brak otworków? I rzeczywiście na tym zdjęciu:
Obrazek
widzisz te charakterystyczne wypukłe linie na środku pasków ze zgrubieniami we wmiarę regularnych odstępach? To co bardzo dobrze widać na większości zdjęć Spitfirów na sterach? Nie odwracja mi tu kota ogonem, tylko odpowiadaj. ;o) Dlaczego podobne te niby "ryfle" zdarzają się w Spitach z dwupłatowym śmigłem, a dlaczego na większości jedynek i dwójek z 40. nie ma już tych "ryfli" na zdjęciach? Czy w więc podczas BoB "ryfle" były czy nie było. Jaka jest data wprowadzenia lotek z poszyciem metalowym? Przed czy po BoB. Hmm??
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: Supermarine Spitfire Mk.Ia - Tamiya/Revell 1/32

Postprzez K.Y.Czart » poniedziałek, 23 stycznia 2012, 00:16

Dobra Grzegorz. Znalazłem sobie walkaround tego P9374 na flickerze. Wynika z niego, że jest podobnie jak robił to David Glen. tylko o "cieniej". Trzeba byo od tego zacząć i nie tracić dwóch dni na gadkę ;o)
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości