Myśliwiec FIAT CR.20 był "dzieckiem" znanego Włocha Celestino Rosatelli (CR=Caccia Rosatelli=myśliwiec Rosatelli). Nie miał wybitnych osiągów, ale wśród konkurentów wyróżniał się niestandardową konstrukcją montażu górnego skrzydła - 16 podpórek zamiast 8, natomiast ilość naciągów sprowadzono do minimum - tylko 4.
Pierwszy lot testowy odbył się 19 lipca 1926. Po udanych próbach na lotnisku pod Turynem włoskie siły powietrzne w 1927 r. złożyły zamówienie na pierwszą partię maszyn. W Reggia Aeronautica do końca lat 30-ch znajdowało się około setki myśliwców w wersjach kołowej (CR.20, CR.20bis, CR.20 Asso) i pływakowej(CR.20 IDRO). Produkowano też wersję dwumiejscową CR.20B.
Pierwszym zagranicznym klientem były siły powietrzne Litwy, ale o tym trochę niżej.
Samolot eksportowano na Węgry, do Austrii (później włączone do składu Luftwaffe). 2 samoloty testowano w ZSRR.
Jedyne zastosowanie bojowe tego samolotu - to tzw."wojna Chako"pomiędzy Paragwajem a Boliwią. Ciekawie, że latali na nich rosyjscy lotnicy-białogwardziści. Kilka szkoleniowych CR.20B zostawiło swój ślad we wojnie domowej w Hiszpanii w lotnictwie Franco.
Znana jest historia testowania CR.20 dla polskiego lotnictwa w ramach przelotu "Małej Ententy i Polski" we wrześniu 1929, kiedy to polscy piloci też niechlubnie opiniowali ten myśliwiec.
Jeśli chodzi o lotnictwo wojskowe Litwy, w 1928 r. odebrano 15 myśliwców pierwszej wersji produkcyjnej ze wzmocnieniami podwozia ze względu na niską jakość pokrycia litewskich lotnisk. Dla myśliwców w "Karo Aviacija" los nie był zbyt przychylny, ponieważ w ciągu ich okresu eksploatacji w służbie pozostało tylko 7 maszyn, reszta uległa zniszczeniu w wypadkach. M.in. w kwietniu 1938 na prototypie mojego modelu z nr "30" zginął siostrzeniec prezydenta K.Smetona.
W litewskiej służbie CR.20 zostawały do jesieni 1940 r, kiedy to po aneksji Litwy przez ZSRR wszystkie zostały złomowane jako w pełni przestarzałe.
Jako prototyp modelu wybrałem myśliwiec 7-j eskadry z II Grupy Myśliwskiej (7.Naikintuvu eskadrile II Naikintuvu Grupe Karo Aviacija), która stacjonowała na lotnisku Aleksotas pod Kownem. Malowanie z początku lat 30-ch. W drugiej połowie dziesięciolecia samolot przemalowano - górne, boczne powierzchnie i ogon w kolorze khaki, numer - na biało.
Jest to żywiczny model z "Choroszy Modelbud" Był to mój pierwszy żywiczny dwupłat. Pasowanie części bardzo dobre, zestaw miał niewiele pęcherzy i niedolewów. Prawdopodobnie zrobiłbym go OOB, ale kolega Obłok nastraszył mnie, że żywiczne dwupłaty mają tendencję "składania górnego płata". W związku z tym wszystkie podpórki wykonałem z metalu, jak i wszystkie części zewnętrzne wystające. Lufy kaem'ów z igieł jednorazowych, ognie nawigacyjne białoruskiej firmy "Elf". Rury wydechowe z metalowych rurek 1,2 mm, celownik - drut 0,3 и 0,06mm, wiatrochron z folii, wszystkie linki - żyłka 0,12 i 0,08 mm.
Kalkomania - mieszanka oryginalnych (prawdopodobnie Techmod) и brytyjskich "Blue Rider".
Malowanie - nitro Den Braven Super Chrom i Vallejo, wash Vallejo, ślady okopcenia - okopcenie. Zewnętrzny lakier - półmat Gunze.
Jeśli kogoś interesują szczegóły budowy, można je zobaczyć tutaj
http://karopka.ru/forum/forum293/topic13486/Za szereg cennych uwag co do pracy z żywicą dziękuję koledze Murkowi.
Miłego oglądania.