I-16 typ 24 ICM 1/72

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez spiton » poniedziałek, 18 marca 2013, 01:04

Twojemu dziadkowi bliskie spotkania z maszynami nie wychodziły na zdrowie ,-)) Myślałem, zże usłyszę coś o myśliwcach Polikarpowa....
Janusz, ja pewnie tez bym nie mógł tak zupełnie na "pusto" skleić kokpitu, ale...Kupiłem ostatnio Fw-190 A4 Zvezdy, klik klaka.
I zamierzam dorobić tylko to co widać w kabinie ,-))A pilot zasłania sporo ,-))
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Reklama

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Voltan » poniedziałek, 18 marca 2013, 20:25

No niestety. Człowiek był młody to zajmował się głupstwami, zamiast poświecić trochę czasu na rozmowy ze starszym, który zapewne miał co nieco do opowiedzenia. Dwie wojny światowe i jeszcze 1920 w międzyczasie.
Jedyne szczegóły które zapamiętałem(odnośnie pracy w tej fabryce) to praca przy elementach drewnianych i jakieś prace przy końcowym montażu. Wspominał o upadku silnika przy montażu, chyba do I-153. Była po tym awantura.

Też kupiłem Fw190A4 ze Zvezdy. Ogólnie model nie wygląda tragicznie, ale kokpit rzeczywiście ubogi. Boczne panele gładkie jak stół. Pilot przyzwoity i masz rację, wypełni trochę kabinę:)

Tymczasem walczę z silnikiem. Nie wiem czy wydechy przyklejać do niego teraz, czy po przyklejeniu osłon? Ktoś już może miał ten problem?
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez spiton » poniedziałek, 18 marca 2013, 20:51

Nie sklejałem I-16 ICM, ale po tych ICM'ach które sklejałem, wiem, ze trzeba samemu wykombinować w jakiej kolejności sklejać, i sprawdzać, czy pasuje. Bardzo często po wklejeniu silnika, nie daje się zamknąć kadłub itp ,-)) Jak będę sklejał I-16 to nie zamierzam wklejać silnika, a wydechy przylepie do osłon. Bo wydaje mi się, że jakby go próbować skleić "by the book" to nic z tego nie wyjdzie ,-))
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Przemek - MaXus » poniedziałek, 18 marca 2013, 21:19

Bardzo mi się podoba, co wyczyniasz z tym maleństwem.
Swego czasu, również miałem dylematy z wydechami.
Nie pamiętam już dobrze, jak to po kolei robiłem ale na pewno wszystko się da zrobić, tylko trzeba trochę nad tym posiedzieć, po przymierzać itd.
Może link coś zasugeruje, jeśli nie, daj znać, w wolnej chwili zajrzę do modelu, żeby sobie przypomnieć szczegóły.
Avatar użytkownika
Przemek - MaXus
 
Posty: 964
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 14:11
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Voltan » poniedziałek, 18 marca 2013, 23:06

Tak na szybko, fotki silnika. Kolejne sprawy do poprawki widzę dopiero na zdjęciach (połączenie popychaczy z głowicą). Dorobiłem przewody zapłonowe. Teraz czas na malowanie wydechów. Lepsze fotki silnika zrobię przy świetle dziennym.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Murek » poniedziałek, 18 marca 2013, 23:23

Silnik zdetalowany, doceniam zegarmistrzowskie podejście do tematu ale ile z niego będzie widać to nie wiem. Czy osłony będą uchylone, zdjęte? Tablica super tylko tą pincetą robisz jej krzywdę.
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Voltan » wtorek, 19 marca 2013, 00:28

Sam się zastanawiam ile z tego silnika będzie widać. Chcę zrobić jedną boczną pokrywę zdjętą. Nie wiem jeszcze z której strony, zobaczę jak wyjdą pozostałe detale za silnikiem. raczej będzie widoczny z perspektywy pierwszego zdjęcia, jakieś trzy cylindry.
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Voltan » niedziela, 24 marca 2013, 19:39

Po doklejeniu pasów zamknąłem kadłub. Coś tam z tego wnętrza będzie widać, choć niewiele. Szczególnie żałuję tablicy, bo jest mocno schowana w kadłubie. Spasowanie kadłuba bardzo dobre, połączenie centropłata z tylną częścią kadłuba musiałem szpachlować. Resztę pokarze surfacer. Przymierzyłem na sucho okaptowanie silnika. Po małych poprawkach wszystko będzie pasować. Rozwiały się moje obawy o wpasowanie silnika, pasuje jak ulał, choć na razie bez wydechów. Może ICM coś poprawił?
Boczne pokrywy będą zdejmowane, więc będzie silnik widoczny, w lekkim rzucie bok/tył, co w sumie dobrze się składa bo z tej strony wygląda najlepiej.

Zdecydowałem że skleję okaptowanie na maskol czy coś w tym stylu, bez zamontowanego silnika. Pomaluje model i na koniec otworzę. Następnie osadzę silnik z wydechami i zamknę częściowo na koniec. Tak będzie najbezpieczniej dla wydechów i silnika.

W związku z tym, że nad silnikiem i tym co za nim będę mógł pracować praktycznie do końca, prośba do Was. Poszukuję zdjęć tego co było za silnikiem, przede wszystkim chodzi o instalacje elektryczną, paliwową, linki sterowania żaluzjami itp. Skoro robię to otwarte, chcę to maksymalnie wiernie odtworzyć.

Rozochociłem się i myślę, że wypadałoby również zrobić jakiś wczesny egzemplarz, np. z Hiszpanii :)
Obrazek
Iszak (Osiołek) w rękach ścisków, sklejanie centropłata z akdłubem
Obrazek
Ścianka oddzielająca komorę silnika. Widać ślady po połamaniu mocowania silnika. Tu jest prawdopodobnie zbiornik oleju, chciałbym ustalić którędy szły przewody wychodzące z dołu.
Obrazek
Przymiarka na sucho okaptowania
Obrazek
Trzeba będzie trochę doszlifować
Obrazek
Silnik wszedł na swoje miejsce, najgorsze obawy zostały rozwiane :)
Obrazek
Silnik w świetle dziennym. Dojdzie do niego jeszcze od góry jakiś wlot powietrza (?)

Wszelkie rady i sugestie mile widziane jak również zdjęcia jak to za silnikiem powinno wyglądać.

ps. Plan awaryjny - gdyby silnik nie pasował i nie udałoby się pocienić okaptowania, przewidywał scenkę z silnikiem na małej suwnicy z mechanikami :) Może innym razem :)
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Voltan » wtorek, 26 marca 2013, 09:45

Ponawiam prośbę o zdjęcia/rysunki komory silnika. Wyguglowałem tylko do wczesnych wersji, a okazuje sie że typ 24 powinien mieć jeszcze skrzynki amunicyjne karabinów kadłubowych, które będe musiał dorobić.

Pytanie cóż to za ustrojstwo jest pod silnikiem, jest to widoczne na zdjęciu instrukcji jako cześć A33 (na pierwszej stronie warsztatu). Pytam bo jak będe wiadzial do czego słuzylo, to może wydedukuje jak to powinno być połączone z silnikiem.
Zastanawiam sie czy nie jest to związane z chłodzeniem oleju.

Z góry dziekuje za podpowiedzi
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Aleksander » środa, 27 marca 2013, 11:21

Model zapowiada się fajnie i śledzę z dużym zainteresowaniem - takie maleństwo, jeszcze w małej skali, a tyle "rzeczy" dorobionych! Czekam na ciąg dalszy.
Przy okazji - przepraszam za OT, ale
Voltan napisał(a):
Zdecydowałem że skleję okaptowanie
(...)
nie udałoby się pocienić okaptowania,

Voltan - poprawnie to jest "okapotowanie" - ale to tylko literówka, przy fajnym modelu.
Pozdrawiam
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8802
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Voltan » sobota, 30 marca 2013, 09:34

Rozumiem że na pomoc w kwestii zdjęć liczyć nie mogę...

Nie udało mi się znaleźć nic przydatnego. Może mi ktoś podpowiedzieć kto wydał monografię I-16?
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez James » niedziela, 31 marca 2013, 18:03

Ja ostatnio popełniłem ten model ale w wersji 16 bodajże. Ramki te same, także mogę powiedzieć, że sklejało się przyjemnie, silnik pasował bez problemu, osłony silnika sklejane kolejno też nie sprawiały problemu i obyło się bez większego szpachlowania. Problem był przy wydechach, musiałem je przycina i przyklejać do osłon gdyż inaczej by się wszystko nie pomieściło. Niestety u mnie pojawił się największy problem na końcu, tzn kalki. Rwały mi się już na papierze podczas namaczania. Mam nadzieję, że nie będziesz miał tego problemu przy swojej maszynie
Pozdrawiam
Jakub
James
 
Posty: 178
Dołączył(a): piątek, 2 stycznia 2009, 20:02
Lokalizacja: Wrocław

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Voltan » czwartek, 4 kwietnia 2013, 08:28

Cały tydzień spędzilem na poszukiwaniach dokumentacji. Jestem juz prawie pewien, że skrzynki amunicyjne po bokach komory silnika były w Typ 27 i zasilały działka, a nie km-y. Taśmy do km-ów były za ścianką tuż przy zbiorniku paliwa. Zastanawia mnie jednak fakt, że silnik Szwecow robiony przez Pavla ma te skrzynki. Podobno system mocowania działek był później zastosowany do Ła5.

Czy ktoś jest w stanie podopwiedzieć jak jest w rzeczywistości?
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Murek » czwartek, 4 kwietnia 2013, 10:43

Nie wiem dlaczego ale bardzo podoba mi się to zdjęcie :D

Obrazek
Avatar użytkownika
Murek
 
Posty: 3116
Dołączył(a): wtorek, 9 października 2007, 22:12
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Re: I-16 typ 24 ICM 1/72

Postprzez Voltan » niedziela, 21 kwietnia 2013, 09:04

Ostatnio czasu brakuje, ale mały postęp jest. Przeszlifowałem kadłub, dokleiłem skrzydła i dolne pokrywy silnika, szpary przy mocowaniu skrzydeł zalałem CA, jeszcze muszę to doszlifować. Skończyłem dłubaninę w komorze silnika. Chłodnice oleju nawierciłem, dorobiłem przewody olejowe (pomiędzy zbiornikiem oleju, silnikiem i chłodnica oleju), dorobiłem przewody paliwowe i pompę paliwa (na prawo od zbiornika oleju). Chciałem dodać jeszcze kilka przewodów, ale na razie nie mam kwitów, jak coś znajdę to jeszcze dorobię. Zaryzykowałem i wstawiłem przednia ściankę do Parta w przednią osłonę silnika. Bałem się, że nie uda mi się centrycznie tego wykonać i że będą szpary, ale jakoś się udało. Na zdjęciach wersja bez szpachlowania, myślałem że tak zostawię, teraz widzę na zdjęciu że w jednym miejscu się podgięło. Nawierciłem wydechy za pomocą wiertła 0,5, dzisiaj zamierzam je pomalować. Lufy km-ów odciąłem i nawierciłem otwory pod igły lekarskie, to samo z pitotem.
Następnym krokiem będzie tymczasowe zamkniecie komory silnika (bez silnika w środku) i dokończenie płatowca. Potem podkład itd. Silnik trafi na swoje miejsce na sam koniec.
Poniżej fotki.
Obrazek
Obrazek
tu widać miejsca szpachlowania, dużo tego nie było.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 14 gości