Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez dewertus » środa, 3 kwietnia 2013, 20:45

Tym razem mam przyjemność zaprezentować Wam pierwszego "rasowego" Spita-Maltańczynka w mojej kolekcji 1/48.

Model przedstawia słynnego "Malta's 1000th" czyli Spitfire Mk.Vb T-N EP289 pilotowanego przez Sqn Ldr Johna Josepha Lyncha z 249 dywizjonu RAF, baza Krendi, Malta wiosna/lato 1943.


Rys historyczny.
John Joseph Lynch należał do grupy amerykańskich ochotników którzy wstąpili do RAF przed przystąpieniem USA do wojny. Początkowo pełnił służbę w 71 dywizjonie RAF (Eagle Squadron) operującym z Wysp Brytyjskich. Tutaj odniósł swoje pierwsze zwycięstwo: 17 kwietnia 1941 roku wraz z Plt Off Leo Nomisem zestrzelił Ju-88 (w tej walce jego Spit został skutecznie uszkodzony przez strzelca pokładowego, w wyniku czego Lynch zmuszony został do awaryjnego lądowania, podczas którego odniósł rany twarzy). Na kolejny sukces czekał ponad rok – 19 czerwca 1942 roku wraz 2’Lt Dale Shaferem niedaleko Nieuport zestrzelił FW-190.

W listopadzie 1942 Lynch zostaje przeniesiony na Maltę, gdzie zasila szeregi 249 dywizjonu RAF. Tutaj jego kariera „rozkwita” dając mu w efekcie pozycję najskuteczniejszego amerykańskiego pilota latającego na Spitfire i drugiego pod względem uzyskanych zwycięstw pilota walczącego w obronie Malty. Pierwsze zwycięstwo w nowym dywizjonie uzyskał w dniu 11 grudnia 1942 – na północ od wyspy Lempedusa zestrzelił Bf-110 na pewno i Ju-52 prawdopodobnie. Trzy dni później zespołowo zestrzelił Ju-88. Kolejne sukcesy odniósł już 17 grudnia – w tym dniu pilotował jeden z sześciu Spitfire tworzących eskortę Beaufighterów wykonujących atak na cele na Sycylii. Na wschód od przylądka Passero Spity natknęły się na dwa Ju-88 z LG-1 (L1+RV pilotowanego przez Ofw Meyera i L1+DW porucznika Hahn’a). Lynch uczestniczył w zestrzeleniu obu samolotów. Te zwycięstwa przyniosły mu status asa.

Z końcem 1942 w obliczy walk w Tunezji groźba inwazji na Maltę i związane z nią ataki sił Osi znacznie osłabły. Dało to lotnictwu wyspy możliwość zwiększenia wysiłku ofensywnego. Odzwierciedleniem tej zmiany było przeniesienie ciężaru walk z Malty nad Sycylię. Bliskość Malty oraz znaczna rozbudowa jej lotnictwa miały olbrzymi wpływ na przebieg działań wojennych w Tunezji – Brytyjczycy mogli skutecznie zwalczać linie zaopatrzeniowe morskie i powietrzne państw Osi. Wykaz kolejnych zwycięstw Lyncha jest tego najlepszym przykładem.

Pierwsze zwycięstwo w 1943 Lynch uzyskał w dniu 7 lutego – jego ofiarą był Ju-52 zestrzelony w okolicy lotniska Gela na Sycylii. Prawdziwym „złotym okresem” dla Lyncha (który w między czasie został dowódcą eskadry „B”) był kwiecień 1943. W dniu 22 b.m. zestrzelił dwa Ju-52 (przypuszcza się że mogły to być włoskie SM.82), 25 kwietnia do listy dopisuje Capproni Ca.313, a trzy dni później uzyskuje zestrzelenie, które przynosi mu sławę – jego ofiara Ju-52 okazuje się 1000 samolotem państw osi zestrzelonym przez pilotów dywizjonów bazowania lądowego broniących Malty. Ten sukces zostaje uwieczniony na zdjęciu.

Obrazek
źródło:http://rafovermalta.blogspot.com/

W uznaniu zasług wkrótce zostaje odznaczony DFC – wzmianka o odznaczeniu jest publikowana w prasie.

Obrazek

10 maja 1943 podnosi liczbę zwycięstw o trzy pewne (Ju-52 i dwa Cant Z.506) i jedno uszkodzenie (Me-210). Za ten sukces otrzymuje belkę do DFC, której przyznanie jest publikowane w prasie.

Obrazek

W czerwcu 1943 obejmuje dowództwo 249 dywizjonu i prowadzi go podczas inwazji na Sycylię. Ostatnie zwycięstwo uzyskuje w dniu 13 lipca – nad Catanią zestrzeliwuje jednego z trójki napotkanych FW-190. Wkrótce w stopniu Sqn Ldr zostaje przeniesiony do USAAF obszaru śródziemnomorskiego, gdzie otrzymuje promocję na podpułkownika i nie bierze udziału w dalszych walkach. W trakcie służby uzyskał łącznie 17 zwycięstw (w tym 7 zespołowych).


Zbierając informacje o Sqn Ldr J. J. Lynchu, a zwłaszcza dotyczące jego słynnego „Malta's 1000’th”natrafiłem na dość spore rozbieżności. Generalnie zdecydowana większość publikacji twierdzi że był to Spit T-N EP829 – tutaj mamy pierwszą partię nieścisłości i błędów. Pytając wujka Google o EP829 otrzymamy cały pakiet rysunków, plansz i zdjęć gotowych modeli przedstawiających Spita w wersji Mk.Vc Trop, problem jest taki, że EP829 to był Spit Mk.Vb bez filtrów pustynnych i ze skróconymi skrzydłami...

Obrazek

Niestety – dane prezentowane w bazie http://www.spitfires.ukf.net/marks.htm wskazują, że na EP829 nie mógł uzyskać 1000 zestrzelenia, bowiem w tym czasie (kwiecień 1943) nie było go jeszcze na Malcie… Po za tym zdjęcie powyżej wyraźnie wskazuje, że EP289 nie jest tym samym samolotem na którym mechanik "podpisywał" 1000 zwycięstwo Lyncha (pierwsze zdjęcie rysu historycznego). Sądzę, że EP829 był ostatnim Spitem Lyncha (na którym odniósł ostatnie zwycięstwo oraz prowadził 249 dywizjon w trakcie inwazji na Sycylię - operacja Husky).

Kolejnym samolotem, który teoretycznie można było brać pod uwagę jest Spit w wersji Mk.Vc Trop także oznaczony literami T-N czyli BR373. Na tej maszynie Lynch miał uzyskać m.in. zestrzelenie w dniu 07.02.1943. I znowu zagadka – wg tej samej bazy ten samolot został utracony nad Sycylią w dniu następnym, tj 08.02.1943.

Jako, że ostatnio sporo czasu zmuszony byłem spędzić w pozycji horyzontalnej to postanowiłem ten czas wykorzystać na poszukiwania Spita, na którym rzeczywiście Lynch mógł odnieść owe 1000 zwycięstwo. Przeszukałem wszystkie serie produkcyjne Spita Mk.V pod kątem przydziału do 249 dywizjonu, oznaczenia s/n 129, 229, 329, 429, 529, 629, 729, 829, 929 oraz przebywania na Malcie w kwietniu 1943 roku. Egzemplarzem, który spełnia te wymogi jest Spitfire Mk.Vb AB329 – niestety nie udało mi się znaleźć zdjęć czy plansz tego samolotu.

Jest jeszcze jedno źródło, do którego nie mam dostępu, a które może kryć w sobie rozwiązanie tej zagadki: Spitfires Over Malta autorstwa Briana Culla, podobna pozycja opisująca udział Hurricanów jest kopalnią wiedzy. Może któryś z kolegów jest w jej posiadaniu i byłby skłonny wypożyczyć ją do badań?


Model.
Model zbudowałem z legendarnego zestawu Tamiya, który za niewygórowaną kwotę odkupiłem od jednego z forumowych kolegów (kokpit jest jego autorstwa). Model eksperymentalnie pomalowałem farbami akrylowymi Italerii pochodzącymi z dedykowanego do maszyn RAF zestawu. O ile od strony czysto malarskiej farby okazały się bardzo przyjemnym kooperantem (rozrobienie, malowanie, czyszczenie aero jest łatwe i przyjemne, farba schnie równo i szybko dając piękną, jednolitą, głęboko matową powierzchnię), to ich parametry mechaniczne (a właściwie ich bark) okazały się prawdziwą zmorą. Farby bardzo słabo trzymają się podłoża - tak słabo, że nawet delikatne złapanie modelu paluchami powoduje zdjęcie farby w miejscu gdzie trzymałem model. Nałożenie bezbarwnego lakieru akrylowego Agamy odrobinę zniwelowało tą cechę, ale mimo to przy maskowaniu musiałem ekstremalnie mocno osłabić klej na taśmie (i tak w kilku miejscach farba "zlazła"- na szczęście minimalnie i retusz pędzlem problem rozwiązał). Wash wykonałem miksturami MIG'a (Dark i Neutral Wash), odrapania to Humbrol 56 nakładany bardzo cienkim i suchym pędzlem. Okopcenia to oleje Van Gogha (Vandyke Brown i Payne's Gray). Fitrowanie próbowałem zrobić przy pomocy filtra MIG'a (Brown Dirt), ale okazało się to pomyłką i ostatecznie wykonałem je po staremu Neutral Washem MIG'a. Rondle pochodzą z zestawu Tamiya (kładły się okropnie), zaś oznaczenia kodowe i s/n to kalki wydane przez Kagero (Topcolors 23).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano środa, 3 kwietnia 2013, 23:40 przez dewertus, łącznie edytowano 1 raz
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez spiton » środa, 3 kwietnia 2013, 21:01

Bardzo mi się podoba. Fajny model, fajnie pobrudzony. Fajne malowanie(jednobarwne-szare-moje ulubione) i bardzo fajne foty.
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez robert.bednarczyk » środa, 3 kwietnia 2013, 21:54

Nie ma co dużo gadać - cudeńko "Spit", piękne malowanie, brudzenie, świetne fotki. Brawo. RB.
robert.bednarczyk
 
Posty: 628
Dołączył(a): czwartek, 24 listopada 2011, 13:05

Spitfire Vb na malcie

Postprzez Grzegorz2107 » środa, 3 kwietnia 2013, 22:31

Wydzielone z viewtopic.php?f=13&t=35377&p=436127

dewertus napisał(a):
Niestety – dane prezentowane w bazie http://www.spitfires.ukf.net/marks.htm wskazują, że na EP829 nie mógł uzyskać 1000 zestrzelenia, bowiem w tym czasie (kwiecień 1943) nie było go jeszcze na Malcie… Po za tym zdjęcie powyżej wyraźnie wskazuje, że EP289 nie jest tym samym samolotem na którym mechanik "podpisywał" 1000 zwycięstwo na Spicie Lyncha (pierwsze zdjęcie rysu historycznego). Sądzę, że EP289 był ostatnim Spitem Lyncha (na którym odniósł ostatnie zwycięstwo oraz prowadził 249 dywizjon w trakcie inwazji na Sycylię - operacja Husky).


Ta świetna zlinkowania przez Ciebie strona może się mylić...Porównaj sobie losy dwóch maszyn z tego samego być może dnia produkcji.

EP828 Vb CBAF M46 8MU 2-8-42 FACA 2-8-42 Empire Franklin 30-8-42 Gibraltar 14-9-42 126S 1435S 'V-S' 154S 249S 'GN-O' MedAAF 21-6-45 to RIAF 27-7-46
EP829 Vb CBAF M46 8MU 2-8-42 82MU 16-8-43 Empire Franklin 30-8-43 Gibraltar 14-9-43 249S 'T-N' MedAAF 21-6-45 to ItalianAF 27-6-46 as MM4069

Wygląda moim zdanie tak, że EP829 mógł być na Malcie w tym czasie. Gdyby się stronka nie myliła, to maszyna stałaby w MU przez okrągły rok... :lol: Błąd jest też w książce "Spitfire: The history" i prawdopodobnie przepisany na stronę w sieci.

Masz teraz sprawę do przemyślenia jeszcze raz. :)

A modelik jest taki, że cieszy oko. Mam tylko wątpliwości, czy dobrałeś prawidłowe śmigło?
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez LazyCat » czwartek, 4 kwietnia 2013, 05:02

Bardzo przyjemnie zobaczyc jaki duzy postep zrobiles w modelarstwie :)
Bardzo fajny choc... smiglo i kolpak sa do wymiany.
Obrazek
Avatar użytkownika
LazyCat
 
Posty: 1119
Dołączył(a): czwartek, 11 października 2007, 17:41
Lokalizacja: Greensboro, North Carolina

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez skusz » czwartek, 4 kwietnia 2013, 07:56

Śliczny Spitek, bardzo mi się podoba, brudzenie i fotki. Super.
Pozdrawiam Sławek Kusz
Portfolio : http://www.pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=20734
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
skusz

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 3515
Dołączył(a): sobota, 3 stycznia 2009, 16:27
Lokalizacja: Roztocze

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez pik » czwartek, 4 kwietnia 2013, 10:31

Mnie też Spitfire się podoba. Do tego rzadko spotykane oznakowanie... Tak trzymać! :D

Nie widać też ostatecznie kłopotów z przyczepnością akryli. Podkładu używałeś? Zresztą ta cecha powoduje że osobiście pozostaje wierny farbom olejnym i chyba nie dam rady się już przestawić... :)
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 18:32

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez Mac Eyka » czwartek, 4 kwietnia 2013, 11:41

Model jak zwykle fajowy. Gratuluje.
Opowiastka na wstępnie super.

Nie za bardzo kumam czaczy czemu przyczepiliście się do śmigiełka i kołpaka.
Przeca na zdjęciu widać, że mamy do czynienia z Rotolem.
I takowy Hubert na modello założył.
No może nie odpowiada w 100% oryginałowi, ale nie bądźmy tacy.
Troszkę luzu i wyobraźni.
Ja rozumiem, że są tacy co zawsze muszą się do czegoś przyczepić, ale chopy to jest hobby, dla frajdy a nie męczarnia ze szczegółami.
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski

ObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Mac Eyka

Zimna Wojna 2
 
Posty: 3171
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:08
Lokalizacja: Ouagadougou w Burkina Faso

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 4 kwietnia 2013, 12:09

dewertus napisał(a): Sądzę, że EP829 był ostatnim Spitem Lyncha (na którym odniósł ostatnie zwycięstwo oraz prowadził 249 dywizjon w trakcie inwazji na Sycylię - operacja Husky).]


Był też maszyną na której walczył w kwietniu. Wszystkie kwietniowe zwycięstwa, w tym niewymienione przez Ciebie nad Ju-88 z 7 kwietnia, odniósł na EP829.

Mac Eyka napisał(a):Przeca na zdjęciu widać, że mamy do czynienia z Rotolem.

Jesteś absolutnie pewny?

ale chopy to jest hobby, dla frajdy a nie męczarnia ze szczegółami

Bo można miec frajdę z tego, co Ty traktujesz jako męczarnie. ;o) Pewnie się zgodzimy , że biegi maratońskie to męczarnia, ale jednocześnie jest wielu takich, dla których to frajda życia. Ludzie są różni i różnie rozumieją hobby. Hobby to również zajęcie, którego inni nie chcieliby robic za żadne pieniądze. :D
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez Mac Eyka » czwartek, 4 kwietnia 2013, 13:10

Grzegorz2107 napisał(a):
Mac Eyka napisał(a):Przeca na zdjęciu widać, że mamy do czynienia z Rotolem.

Jesteś absolutnie pewny?


Rozumiem, że nie będzie problemu z odpowiedzą na pytanie, że w tym Spitku jest śmigło .......
Z pozdrowieniami Samozwańczy Prezes Gildii Kręcących się Śmigiełek Maciek Poniatowski

ObrazekObrazekObrazekObrazek
Avatar użytkownika
Mac Eyka

Zimna Wojna 2
 
Posty: 3171
Dołączył(a): sobota, 22 września 2007, 21:08
Lokalizacja: Ouagadougou w Burkina Faso

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez dewertus » czwartek, 4 kwietnia 2013, 14:42

Grzegorz2107 napisał(a):EP828 Vb CBAF M46 8MU 2-8-42 FACA 2-8-42 Empire Franklin 30-8-42 Gibraltar 14-9-42 126S 1435S 'V-S' 154S 249S 'GN-O' MedAAF 21-6-45 to RIAF 27-7-46
EP829 Vb CBAF M46 8MU 2-8-42 82MU 16-8-43 Empire Franklin 30-8-43 Gibraltar 14-9-43 249S 'T-N' MedAAF 21-6-45 to ItalianAF 27-6-46 as MM4069

Także zwróciłem na to uwagę - do tego stopnia, że zweryfikowałem kiedy została zakończona produkcja wersji Mk.V, jakie s/n miały i gdzie zostały dostarczone bezpośrednio z "rozdzielni RAF" ostanie Spity V. Ta weryfikacja również wskazuje na błąd we wpisie EP829.

Oprócz tego (możliwie błędnego) wpisu ziarno wątpliwości budzi u mnie głównie fotka na której mechanik "podpisuje" 1000 zestrzelenie "Malty" - układ i ilość widniejących tam zestrzeleń jest zupełnie inna niż na EP829. Można dopuścić opcję, że zdjęcie to ad-hoc zorganizowana "ustawka", ale dostępny materiał fotograficzny z Malty zdaje się nie potwierdzać takich praktyk.

Z kolei za EP829 jako właściwym samolotem (uwzględniając błędy w publikacjach) przemawia namalowana na nim liczba zwycięstw (jeśli Lynch praktykował uwiecznianie tylko pełnych zwycięstw indywidualnych): Bf-110 (11.12.1942), Ju-52 (07.02.1943), 2x Ju-52 (22.04.1943), Ca.313 (25.04.1943).
Grzegorz2107 napisał(a):Mam tylko wątpliwości, czy dobrałeś prawidłowe śmigło?

LazyCat napisał(a):smiglo i kolpak sa do wymiany.

Śmigiełko jest niepoprawne i nie ma co tu się spierać, ale takie było w zestawie, a ja nie posiadałem w zapasach innego na podmianę (i z założenia nie kupuję zestawów korektujących czy waloryzujących - co fabryka dała lub co jestem w stanie sam poprawić/zmodyfikować to jest w modelu, w innych przypadkach akceptuję rozbieżności ;o) ). Wyjątkiem od reguły są kalkomanie.
pik napisał(a): Podkładu używałeś?

To było pierwsze użycie tych farb, więc zastosowałem test w środowisku takim samym w jakim stosuję farby innych producentów (Agama, Pactra, Model Master, Humbrol) - czyli bez podkładu.

Podkład (Mr. Surfacer 500) zastosuję w konkursowym Bf-109E, gdzie przetestuję farby z zestawu Luftwaffe.
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez Grzegorz2107 » czwartek, 4 kwietnia 2013, 15:29

dewertus napisał(a):ziarno wątpliwości budzi u mnie głównie fotka na której mechanik "podpisuje" 1000 zestrzelenie "Malty" - układ i ilość widniejących tam zestrzeleń jest zupełnie inna niż na EP829. Można dopuścić opcję, że zdjęcie to ad-hoc zorganizowana "ustawka", ale dostępny materiał fotograficzny z Malty zdaje się nie potwierdzać takich praktyk.

Na wcześniejszym zdjęciu jest 5 symboli, a na tym późniejszym już wszystkie jakie odniósł w 249 Sqn do końca kwietnia.
Czy nie jest możliwe, że na potrzeby propagandowego zdjęcia, albo na prośbę pilota, zmieniono wygląd i miejsce tych oznaczeń?


Z kolei za EP829 jako właściwym samolotem (uwzględniając błędy w publikacjach) przemawia namalowana na nim liczba zwycięstw (jeśli Lynch praktykował uwiecznianie tylko pełnych zwycięstw indywidualnych): Bf-110 (11.12.1942), Ju-52 (07.02.1943), 2x Ju-52 (22.04.1943), Ca.313 (25.04.1943).

Zapominasz ciągle o zwycięstwie z 7 kwietnia, czy może masz powód, żeby go nie brac pod uwagę? Wtedy będzie się zgadzało, gdy policzy się wszystkie 7 pełnych i połówkowych zwycięstw jakie uzyskał nad Maltą do dnia gdy go obfotografowano.

11 grudnia 1942 1 Me 110 pewny
7 lutego 1943 1/2 Ju 52 pewny do spółki z I. Kennedy
7 kwietnia 1943 1 Ju 8 pewny
22 kwietnia 1943 2 Ju 52 pewne
25 kwietnia 1943 1 Ca 313 pewny
28 kwietnia 1943 1,5 Ju 52 pewne
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez dewertus » czwartek, 4 kwietnia 2013, 22:59

Du...pa jestem i tyle ;o) Tak to jest jak się człowiek "zafixuje" i "grzebie" tylko w jednym "stosie" (materiały mam pogrupowane tematycznie: Malta oddzielnie, Finlandia oddzielnie i Korea oddzielnie). Zupełnie zapomniałem o tzw. źródłach ogólnych...

A w tych materiałach "ogólnych" mam odpowiedź na wszystkie wątpliwości związane z Lynchem :mrgreen:

17.04.42 > 1/2 Ju-88 (zestrzelony) > Spitfire Vb W3740, 71 Sqn > 8 mil na wschód od Felixstowe
19.07.42 > 1/2 Fw-190 (zestrzelony) > Spitfire Vb, 71 Sqn > Dunkierka/Nieuport
11.12.42 > Bf-110 (zestrzelony) > Spitfire Vc 835 T-F, 249 Sqn > Lampion
11.12.42 > Ju-52 (prawdopodobny) > Spitfire Vc 835 T-F, 249 Sqn > Lampion
13.12.42 > 1/2 Ju-88 (uszkodzony) > Spitfire Vc 835 T-F, 249 Sqn > Pantelleria
14.12.42 > 1/3 Ju-88 (zestrzelony) > Spitfire Vc 140 T-M, 249 Sqn > Lampedusa
17.12.42 > 1/3 Ju-88 (zestrzelony) > Spitfire Vc 343 T-V, 249 Sqn > na wschód od przylądka Passero
17.12.42 > 1/3 Ju-88 (zestrzelony) > Spitfire Vc 343 T-V, 249 Sqn > na wschód od przylądka Passero
07.02.43 > 1/2 Ju-52 (zestrzelony) > Spitfire Vc 373 T-N, 249 Sqn > na północ od Riesi
07.04.43 > Ju-88 (zestrzelony) > Spitfire Vb 829 T-N, 249 Sqn > 40 mil na południowy wschód od Sciacca
22.04.43 > Ju-52 (zestrzelony) > Spitfire Vb 829 T-N, 249 Sqn > Alioudi (wyspa Lipari)
22.04.43 > Ju-52 (zestrzelony) > Spitfire Vb 829 T-N, 249 Sqn > Alioudi (wyspa Lipari)
25.04.43 > Ca.313 (zestrzelony) > Spitfire Vb 829 T-N, 249 Sqn > na zachód od przylądka Milazzo
28.04.43 > Ju-52 (zestrzelony) > Spitfire Vb 829 T-N, 249 Sqn > 5 mil na północ od przylądka Cafafu (Malta's 1000th)
28.04.43 > 1/2 Ju-52 (zestrzelony) > Spitfire Vb 829 T-N, 249 Sqn > 6 mil na północ od przylądka Cafafu
10.05.43 > Cant Z.506B (zestrzelony) > Spitfire Vc 465 X, 249 Sqn > 5 mil od (wyspy?) Riposto
10.05.43 > Ju-52 (zestrzelony) > Spitfire Vc 465 X, 249 Sqn > 5 mil od (wyspy?) Riposto
10.05.43 > Cant Z.506B (zestrzelony) > Spitfire Vc 465 X, 249 Sqn > 5 mil od (wyspy?) Riposto
10.05.43 > Me-210 (uszkodzony) > Spitfire Vc 465 X, 249 Sqn > 5 mil od (wyspy?) Riposto
13.07.43 > FW-190 (zestrzelony) > Spitfire Vc 465 X, 249 Sqn > na południe od Catania

Z tego wynika, że EP829 był zdobywcą 1000 zestrzelenia dla Malty i nie był ostatnim Spitem Lyncha.
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez merlin_PL » czwartek, 4 kwietnia 2013, 23:17

Książka " Spitfires over Malta" Briana Culla swoim zakresem obejmuje jedynie rok 1942 , ale z tego co wyczytałem to :

11.12.42 - Lynch leciał EP 833 T- F samolot został utracony 11.05.43
13.12.42 - to samo
14.12.42 - Lynch leciał EP 140 T- M
17.12.42 - Lynch leciał EP 343 T- V ( niekiedy figuruje jako T - P ) samolot został utracony 31.08.44

EP 829 wg książki był już w 1942 roku na Malcie
Robią się różne rzeczy
merlin_PL
 
Posty: 890
Dołączył(a): poniedziałek, 20 lipca 2009, 21:34
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez Aleksander » piątek, 5 kwietnia 2013, 00:34

dewertus napisał(a):Śmigiełko jest niepoprawne i nie ma co tu się spierać, ale takie było w zestawie, a ja nie posiadałem w zapasach innego na podmianę

Hubert - powinienem mieć potrzebne śmigło i kołpak - sprawdzę w domu (jestem chwilowo w pracy), daj znać, jeżeli będziesz myślał o przeróbce.
Gratuluję bardzo fajnej Złośnicy w niesztampowym malowaniu!
Obrazek
ObrazekObrazekObrazek Obrazek Obrazek

Aleksander Górski
..."be yourself, no matter what they say"...
Avatar użytkownika
Aleksander

Animal Planet
 
Posty: 8799
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 17:14
Lokalizacja: "Miasto Meneli"

Następna strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: mnak24 i 4 gości