Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Właśnie skończyłeś model, chciałbyś go zaprezentować - poddaj go tutaj surowej krytyce Użytkowników.

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez dewertus » piątek, 5 kwietnia 2013, 22:46

pik napisał(a):W każdym razie ich układ wygląda na inny niż widoczny tutaj:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Oj Darek - proponuję lekturę wątku od mojego pierwszego wpisu - własnie to zdjęcie jest/było przyczyną moich wątpliwości wokół EP829...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Reklama

modele polskich samolotów

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez pik » piątek, 5 kwietnia 2013, 22:59

A sorki, jakoś nie wypatrzyłem Twoich wątpliwości co do faktu czy na zdjęciu jest właśnie EP829. Jeśli uznać że nie, to stwierdzenie o braku filtra i skróconych koncówkach jest poniekąd przedwczesne. To drugie zdjęcie moim zdaniem wcale nie rozstrzyga tych kwestii, niestety.
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 18:32

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez dewertus » sobota, 6 kwietnia 2013, 00:06

pik napisał(a):To drugie zdjęcie moim zdaniem wcale nie rozstrzyga tych kwestii, niestety.

Chyba żadne ze zdjęć (i potencjalnych zdjęć) nie rozstrzyga definitywnie zagadki EP829. Jak by nie patrzyć w każdym jest jakieś "ale"... :-/
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez robert.xii » sobota, 6 kwietnia 2013, 09:55

Jest taka historia: W dniu 28 kwietnia 43 na lotnisko przybyła grupa dziennikarzy. Wcześniejsze sukcesy Lyncha miały spowodować zainteresowanie propagandy. . Któraś z kronik filmowych War Pictorial News przedstawia sekwencję lądowania i gratulacji, odegraną przez obu pilotów. Nie ma jej jednak na YT, albo nie udało mi się znaleźć... ;o).


tu jest ta kronika. niestety, nie odpowiada na pytanie jaki to samolot. poza tym, ze to Spitfire, na którym latał Lynch.

http://www.youtube.com/watch?v=_VI2QU57QDw

mógł to być ten sam samolot po naprawie, po wypadku.


robert
Avatar użytkownika
robert.xii
 
Posty: 124
Dołączył(a): niedziela, 28 października 2007, 14:53

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez Grzegorz2107 » sobota, 6 kwietnia 2013, 12:45

robert.xii napisał(a):
Jest taka historia: W dniu 28 kwietnia 43 na lotnisko przybyła grupa dziennikarzy. Wcześniejsze sukcesy Lyncha miały spowodować zainteresowanie propagandy. . Któraś z kronik filmowych War Pictorial News przedstawia sekwencję lądowania i gratulacji, odegraną przez obu pilotów. Nie ma jej jednak na YT, albo nie udało mi się znaleźć... ;o).


tu jest ta kronika. niestety, nie odpowiada na pytanie jaki to samolot. poza tym, ze to Spitfire, na którym latał Lynch.

http://www.youtube.com/watch?v=_VI2QU57QDw

mógł to być ten sam samolot po naprawie, po wypadku.


robert

Dzięki za filmik!
Napisałem, że filmowcy byli na lotnisku 28 kwietnia, ale nie musi się to zgadzac.
Z zapisów, które prawdopodobnie pochodzą z książki lotów Lyncha, możemy byc raczej na 100% pewni, że leciał EP829.
Kiedy film był kręcony, mogło byc tak, że pilot już nie używał tej maszyny, bo np. wylatała czas międzyprzeglądowy i przesiadł się na inną Spitfire. Jednak przy kręceniu filmu była jeszcze dostępna i scenę wysiadania z samolotu i gratulacji od Osbourne nagrano z użyciem tej maszyny, która miała oznaczenia 5 zwycięstw. Pozycja kółka ogonowego pokazuje, że raczej raczej wtoczono maszynę tyłem, niż, że podkołował o własnych siłach. Oczywiście napis kredą został zmazany, bo jakby to wyglądało, że ląduje już z takim napisem :) Albo zniknął on już w czasie udokumentowanego zdjęciem przeglądu. Potem odtworzono moment gdy mechanik pisze kredą na burcie i tym sposobem mamy dwie maszyny z takim kredowym napisem: Jeden spontaniczny, drugi na potrzeby propagandy, ale już na nowej maszynie Lyncha.
Jak Wam się ta historia podoba? :)
Gdyby moja rekonstrukcja wydarzeń była zgodna z rzeczywistością, to wygląd maszyny w dniu 28 kwietnia, możemy znaleźc na fotce z przeglądu, bo te filmowe zdjęcia są już po nim, a więc pewne zmiany, podmalówki, lub nawet większe ingerencje malarzy mogły miec miejsce.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez pik » sobota, 6 kwietnia 2013, 13:04

No fajnie, że odnalazł sie materiał źródłowy! :D Dzięki Robert!

Na tej podstawie można wysnuć kilka wniosków.

1) Przytoczone zdjęcie
Obrazek

jest fotomontażem, kompilacją dwóch klatek.

Bawiąc się programem do obróbki grafiki w parę minut zmontowałem podobne ujęcie (jest lepsze IMHO, chyba widać na samolocie kamo):
Obrazek

2) Na tej klatce znacznie lepiej widać "tajemnicze" oznaczenia z fotki wyżej, są to oznaczenia zwycięstw: 4 krzyże i koło, najpewniej znak Reggia Aeronautica.

Obrazek

3) Spitfire z tej sekwencji na pewno nosi oznaczenie T-N(T)

Obrazek

4) Przy rozjaśnieniu i wykontrastowaniu można odczytać pierwszą literę seriala "E", druga jest mniej wyraźna, ale nie wygląda mi na "P".

Obrazek

5) Jeśli to ujęcie było zrobione w tym samym czasie, to widoczne konto zwycięstw pochodzi zapewne z innego Spitfire niż widoczny w sekwencji wysiadania T-N(T), bo mało prodopodobne aby konto zwycięstw od ręki przemalowano specjalnie dla ekipy filmowej.

Obrazek
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 18:32

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez Grzegorz2107 » sobota, 6 kwietnia 2013, 14:11

pik napisał(a):Na tej podstawie można wysnuć kilka wniosków.

1) Przytoczone zdjęcie
jest fotomontażem, kompilacją dwóch klatek.

Zdjęcie moim zdaniem nie jest fotomontażem. Przedstawia EP829 po przeglądzie w czasie gdy przyjechała na lotnisko ekipa filmowa. Prawdopodobnie gdzieś w maju 1943. Zachował symbole sprzed 28 kwietnia, a napis "Maltas 1000th" znika w czasie przeglądu, przed nakręceniem scenki.



2) Na tej klatce znacznie lepiej widać "tajemnicze" oznaczenia z fotki wyżej, są to oznaczenia zwycięstw: 4 krzyże i koło, najpewniej znak Reggia Aeronautica.

Czyli konto Lyncha do 25 kwietnia włącznie. Brak oznaczeń zwyciestw z 28 kwietnia może wynikac z tego, że namalowano je już na nowej maszynie, w jednym szeregu.



5) Jeśli to ujęcie było zrobione w tym samym czasie, to widoczne konto zwycięstw pochodzi zapewne z innego Spitfire niż widoczny w sekwencji wysiadania T-N(T), bo mało prodopodobne aby konto zwycięstw od ręki przemalowano specjalnie dla ekipy filmowej.

Masz spis zwycięstw z numerami seryjnymi używanych przez Lyncha. Musi to byc ten jego następny samolot.
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez dewertus » sobota, 6 kwietnia 2013, 14:59

robert.xii napisał(a):tu jest ta kronika. niestety, nie odpowiada na pytanie jaki to samolot. poza tym, ze to Spitfire, na którym latał Lynch.
http://www.youtube.com/watch?v=_VI2QU57QDw
mógł to być ten sam samolot po naprawie, po wypadku.

Rewelacja - wielkie dzięki!
pik napisał(a):chyba widać na samolocie kamo

Wg mnie to nie jest kamo tylko cień (widać go tylko pod rurami wydechowymi) - w całej sekwencji malowanie Spita wygląda na jednorodne, wyraźnie widać także inny kolor końcówek płata.
pik napisał(a):to oznaczenia zwycięstw: 4 krzyże i koło, najpewniej znak Reggia Aeronautica.

Czyli zdobycze uzyskane do 25 kwietnia włącznie - czyli wszystko OK.
pik napisał(a):Przy rozjaśnieniu i wykontrastowaniu można odczytać pierwszą literę seriala "E", druga jest mniej wyraźna, ale nie wygląda mi na "P".

Też tak myślę.
pik napisał(a):widoczne konto zwycięstw pochodzi zapewne z innego Spitfire niż widoczny w sekwencji wysiadania T-N(T),

Co więcej - mamy przecież zdjęcie gdzie mechanik także kończy pisanie (drukowanymi) "Malta's 1000" a Lynch siedzi w kokpicie. Zgadzam się z Grzegorzem, że to mógł być "X" czyli Mk.Vc 465 ostatni Spit Lyncha.


Generalnie jestem bardzo kontent z tego wspólnego śledztwa - dziękuję wszystkim za pomoc i zaangażowanie!
Pzdr. Hubert
Jeśli istnieje rozwiązanie martwić się nie ma po co,
jeśli nie ma rozwiązania martwić się nie ma sensu
Avatar użytkownika
dewertus
 
Posty: 3896
Dołączył(a): piątek, 26 czerwca 2009, 00:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez pik » sobota, 6 kwietnia 2013, 17:23

Zdjęcie moim zdaniem nie jest fotomontażem.
Na filmie nie ma takiej klatki. Wszystkie kąty, tło itp są zgodne z moim "wtórnym" fotomontażem, także operator musiałby zrobić zdjęcie w czasie filmowania, co jest raczej niemożliwe. Oczywiście, tuż obok operatora mógłby stać fotograf i zrobić zdjęcie, ale dlaczego jest takie słabe? Fotografia powinna być lepsza jakościowo niż film, a jest dokładnie odwrotnie.

Ale to kwestia absolutnie drugorzędna, także nie zamierzam dalej polemizować.

Poza tym cieszę się, że udało sie ustalic to i owo! :)
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 18:32

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez Grzegorz2107 » sobota, 6 kwietnia 2013, 17:44

pik napisał(a):
Zdjęcie moim zdaniem nie jest fotomontażem.
Na filmie nie ma takiej klatki. Wszystkie kąty, tło itp są zgodne z moim "wtórnym" fotomontażem, także operator musiałby zrobić zdjęcie w czasie filmowania, co jest raczej niemożliwe. Oczywiście, tuż obok operatora mógłby stać fotograf i zrobić zdjęcie, ale dlaczego jest takie słabe? Fotografia powinna być lepsza jakościowo niż film, a jest dokładnie odwrotnie.

Ale to kwestia absolutnie drugorzędna, także nie zamierzam dalej polemizować.

Poza tym cieszę się, że udało sie ustalic to i owo! :)



OK, teraz zrozumiałem : Na żadnej klatce nie widac całego samolotu, a dopiero sklejenie dwóch klatek da nam taki obraz jak na zdjęciu. :)
Avatar użytkownika
Grzegorz2107
 
Posty: 3305
Dołączył(a): środa, 19 września 2007, 16:19

Re: Malta 1940-43, Spitfire Mk.Vb, 249 Sqn RAF, Tamiya 1/48

Postprzez pik » sobota, 6 kwietnia 2013, 17:47

No dokładnie. ;o)
Pozdrawiam
Darek
Na warsztacie 1/72: Ar-234 (Dragon), Ju-88 (Revell), FW-190 (Revell+Hasegawa)
Portfolio: http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=207&t=17429
Avatar użytkownika
pik
 
Posty: 1377
Dołączył(a): piątek, 12 marca 2010, 18:32

Poprzednia strona

Powrót do Lotnictwo - galeria ukończonych modeli

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości