Cześć!
Dzięki. Doda się. Jestem właśnie w trakcie przegryzania się przez log book Leskiej – skończyłem 1942 rok. Ciekawe, że jeden z najczęściej pilotowanych przez nią w tym okresie samolotów to właśnie … Walrus.
A oto uzupełnienia na dziś:
• Westland Wessex HC.2 i Aleksander Tarwid - prawdopodobnie ostatni były lotnik PSP latający bojowo (1974!)
• Meteor F.8 i ten sam pilot - w 1951 członek zespołu akrobacyjnego
I ciekawostki, które na liście się nie znajdą.
Cywilne.
11 listopada 1964 posadził na lotnisku w Nowym Jorku Boeinga 707 linii BOAC po czym zmarł na atak serca Kazimierz Fraser ( Suszyński). W czasie wojny latał m.in. w Dywizjonie 301.
Rok temu zmarł znany z operacji Most pilot Kazimierz Szrajer.
Jego powojenna kariera była niezwykle ciekawa, że wymienię tylko Most Berliński, pierwsze lądowanie odrzutowcem pasażerskim (B737) za kręgiem polarnym, czy nocne loty z pomocą humanitarną dla Biafry na Super Constellation (
pozostałości dwóch z nich wciąż można zobaczyć na Wyspie Św. Tomasza) .
Ciekawe, że na niektóre jego samoloty można znaleźć kalkomanie:
http://www.airlinercafe.com/photo_827.detailshttp://www.airlinercafe.com/photo_794.detailsPolonusi.
9 lipca 1973 zginął w zestrzelonym omańskim Strikemasterze pilot RAF-u Michael Drybanski, syn Zygmunta Drybańskiego, dowódcy Dywizjonu 316.
Z Omanem był też związany syn dowódcy Dywizjonu 306 Włodzimierza Karwowskiego – Stefan. Służył w RAF-ie (latał na Hunterach), był oddelegowany do lotnictwa Singapuru (pomagał tam m.in. tworzyć zespół Black Knights), pod koniec lat 70 walczył w siłach powietrznych sułtana Omanu, a później był znanym pilotem pokazowym warbirdów. Zmarł niestety 29 kwietnia 1985 roku w wyniku wypadku na Pitssie. Raymond Baxter z BBC powiedział o nim: „He was to aerobatic flying what Yehudi Menuhin was to music”.
Henryk Ploszek (chyba syn oficera technicznego Rudolfa Płoszka) latał w latach 60-tych na Lightningach, m.in. w grupie pokazowej „The Firebrids”, a od 1985 do 1988 był managerem i komentatorem Red Arrows (Red 10).