Chciałbym przedstawić swój wybór pierwowzoru dla modelu konkursowego. Zdecydowałem się na StuGa z StuG. BriG. 280 z okresu walk pod Arnhem.
Parę zdań wstępu na temat samej jednostki i jej udziale w walkach.
StuG. BriG. 280 została wyekwipowana i przeszła szkolenie na terenie Danii, stamtąd także przybyłą na teren walk z desantem alianckim. Skład brygady to 7 StuG i 3 StuH, dwa plutony StuG, jeden StuH oraz pojazd dowódcy jednostki Majora Kurta Kuhme
Schemat organizacyjny.
Brygada weszła do walki 19 września 1944 dwa dni po rozpoczęciu operacji Market Garden. Działa szturmowe zostały podzielone na dwie kampfgruppe. StuGi wraz z piechotą „oczyszczały” ulice i drogi w Arnhem spychając spadochroniarzy 1 Dywizji Powietrzno –Desantowej w kierunku Renu i Oosterbeek. Przez kolejne dni działa szturmowe brały aktywny udział w ostrzale i atakach niemieckich na pozycje brytyjskie na przedpolach Oosterbeek. Dnia 20 września miała miejsce pierwsza strata brygady, okoliczności były dośc niecodzienne i przypominały trochę historię zdobytych Panter w Powstaniu Warszawskim. W trakcie ataku wzdłuż ulicy Utrechtseweg StuG został trafiony pociskiem przeciwpancernym (PIAT?). Kierowca zgasił silnik a spanikowana załoga dzielnie czmychnęła ze StuGa. Pojazd pozostał na ziemi niczyjej. Spadochroniarze szybko wpadli na pomysł, aby użyć StuGa przeciwko atakującym niemcom. Kilku z odważnych przedostało się do StuG, udało się im uruchomić silnik, natomiast nie potrafili obrócić StuGa działem w kierunku nacierających niemców. Musieli więc wycofać się, pozostawiając StuGa tam gdzie stał. Niemcom udało się po zakończeniu walk odzyskać swoją „zgubę” i odesłać do warsztatów. W trakcie sześciu dni starć pod Arnhem StuG. BriG. 280 straciła bezpowrotnie dwa StuGi.
Mapka rejony gdzie operowała 280 brygada.
Seria zdjęć przedstawiająca wybranego StuGa
Interpretacja barwna
StuG którego wybrałem jest produkcji Alketta, o czym dobitnie świadczy wzór zimmeritu w postaci „wafla”, który jest charakterystyczny dla tej fabryk. Wersja (w tytule nazwałem StuGa średnim) jest dość trudna do określenia. Właściwie wczesna, średnia, późna są pojęciami czysto umownymi. Zmiany następowały na tyle płynnie, że trudno określić dokładnie moment w którym wczesna stawała się średnią, zaś ta średnia późną.
Skupie się na wymienieniu cech charakterystycznych dla Stuga jak i cech indywidualnych dla tego egzemplarza.
- zimmerit waflowy,
- jarzmo typu „świński ryj”, jeszcze bez otworu na współosiowy km,
- późne koła napędowe bez „dekla” który zasłaniał śruby mocujące,
- podpora pod lufę,
- integralny pancerz wanny 80 mm
- dopancerzenie czołowej płyty nadbudówki integralna płyta bez śrub,
- dodatkowy pancerz w postaci klina przed kopułą dowódcy
- późne gąsienice z ostrogami przeciwpoślizgowymi,
- „zagroda” na płycie nadsilnikowej
- późny typ ekranów
Kwestią do zastanowienia jest, czy Stug posiadał już obrotowy km, pierścienie do mocowania dźwigu, tylni sprzęg holowniczy, jakie roli podtrzymujące (akurat w tym wypadku prawie można mieć pewność iż stalowe)
Cechy indywidualne to
- gąsienice jako dopancerzenie na bokach nadbudówki. Typ inny niż ten na których nasz StuG jeździ - wczesne, widać to po zębie prowadzącym który jest pusty.
- koła zapasowe przeniesione z płyty nadsilnikowej na błotniki . Ciekawe gdzie podziały się gaśnica i klocek pod podnośnik które zajmowały te miejsca?
- duża drewniana skrzynia narzędziowa, widać ją na wszystkich innych StuGach z brygady
- charakterystyczny kamuflaż na pierwszym ekranie, coś na kształt „ambush” co jest na StuGach raczej ewenementem. Nie był to przypadek o czym świadczą zdjęcia innych dział gdzie ostatni ekran posiadał taki sam wzór.
Czas zastanowić się jaki model wybrać na warsztat.
Źródła
German Armored Units at Arnhem M. Zwarts
Achtung Panzer StuG III&IV
Walk Around StuG III Squadron
Militarfahrzeuge Sturmgeshutze W. Spielberger
Źródła zdjęć
German Armored Units at Arnhem











































































