Messerschmitt Bf 109E to obok wersji G najliczniej budowana odmiana tego słynnego myśliwca.
Od roku 1941 maszyny te były zastępowane przez nowsze wersje Friedrich. Od tego mniej więcej czasu Emile były sprzedawane lub przekazywane sojusznikom III Rzeszy.
W latach 1942/43 Słowacja zakupiła kilkadziesiąt Bf 109E różnych wersji. W lotnictwie tego kraju służyły praktycznie do końca walk, i to na froncie wschodnim i w obronie kraju.
Nieco wcześniej Emile weszły na wyposażenie lotnictwa Bułgarii. W kraju tym nadano im nazwę strzała.
Tu także służyły do końca wojny głównie w jednostkach obrony powietrznej.
Maszyn w barwach obu tych krajów wykonałem posiłkując się zestawami Airfixa w skali 1/72.
Prezentuje je w jednej galerii gdyż były budowane równolegle.
Sama budowa jest dość prosta, szpachlówka potrzebna jest jedynie na łączeniu połówek kadłuba i przy połączeniu skrzydeł z kadłubem
Nieco uboga jest kabina pilota, zważywszy, że osłona jest dzielona i aż prosi się o wykonanie jej w pozycji otwartej.
Oba modele wzbogaciłem o tablice przyrządów z firmy Yahumodels oraz nieco elementów wykonanych własnoręcznie.
Maszyna bułgarska oparta została na kalkomaniach zestawowych. Kalki do „słowaka” pochodzą z własnego magazynku naklejek.
Podczas wykonywania zdjęć okazało się że lufy działek 20 mm słabo trzymają się w otworach w skrzydle i manewrując modelem nieco je wykrzywiłem.
Kolejnym błędem jest lewa klapa „bułgara”. Dopiero na zdjęciach widać lekkie przebarwienia. Będzie trzeba to poprawić.
Jako pierwszy idzie
Bf 109 E-4 w barwach 13 letki walczącej na froncie wschodnim.