Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez Vierbein » czwartek, 5 lutego 2015, 14:28

...a ile przyjemności z wymiany wiedzy na forum :!: W każdym razie dzięki, byłem na tej stronce, ale nie doczytałem, że Oberursel był klonem Gnome... Chyba jednak nieco z boku :P W każdym razie, dobrze nawierciłem, ufff.
PORTFOLIO
"The nice thing about P.C.10 is nobody can prove you wrong"
Avatar użytkownika
Vierbein

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 296
Dołączył(a): środa, 20 czerwca 2012, 09:57
Lokalizacja: znowu Stambuł

Reklama

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez Voltan » czwartek, 5 lutego 2015, 16:29

Bardzo niszowy temat, przez co atrakcyjny. Będę podpatrywał.
Wiadomo coś na temat czym były owe "strzałki" o których wspominasz na początku?
O rewolwerach czytałem, nawet o jednym takim co chciał lance zabierać w przestworza, ale czy jej użył to już nie wiem.
Voltan
 
Posty: 1728
Dołączył(a): piątek, 12 października 2012, 19:37
Lokalizacja: Wrocław

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez Vierbein » poniedziałek, 9 lutego 2015, 01:09

Dzięki za dobre słowo. Strzałki to tzw. "flechettes" stosowane do obrzucania piechoty z samolotów w pierwszym okresie Wielkiej Wojny. Próbowano również zrzucać je na niżej lecące wraże aeroplany.
Obrazek
Pomysł z lancą jak najbardziej odpowiada ówczesnym lotniczym temperamentom :mrgreen:

Tymczasem wypada opublikować jakieś zdjęcia warsztatowe. Pierwsze przedstawia zakres robót, dzięki którym przybliżymy się do Tabloida SS3. Jak widać, wyciąłem podwyższony ster kierunku i odciąłem ster wysokości, który przy okazji rozpadł się na dwie części. Trzeba będzie je jakoś połączyć. Do wycięcia są jeszcze cztery lotki, do przeszlifowania układ blachy pod kabiną:

Obrazek

Drugie to elementy pomalowane "pod drewno" oraz pomalowany silnik, jeszcze bez washa i dodatków. W kabinie niewiele elementów (podłoga i tablica przyrządów z żywicy):
Obrazek

Tymczasem "drewno" już zrobione, czekam aż oleje wyschną i jeszcze nad nim popracuję.
PORTFOLIO
"The nice thing about P.C.10 is nobody can prove you wrong"
Avatar użytkownika
Vierbein

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 296
Dołączył(a): środa, 20 czerwca 2012, 09:57
Lokalizacja: znowu Stambuł

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez Vierbein » piątek, 13 lutego 2015, 01:06

Silnik w zasadzie gotowy. Bryła zestawowa jest dość toporna, w żywicę nie chciałem inwestować, zwłaszcza że 96% elementu będzie schowana pod osłoną. Wystawać będą końcówki dwóch cylindrów. Dlatego dorobiłem wszystkie popychacze wraz z zaworami oraz przewody świec. Użyłem rurek Albion Alloys i prętu niklowo srebrnego tejże firmy 0,2 mm. Chciałem 0,1, ale nie byłoby go widać. Zawory wykonałem z załączonej blaszki, tzn. odciąłem je od nieco płaskiej imitacji popychaczy. W sumie zrobiły się 22 elementy, nie licząc imitacji samych świec wykonanych też jakiejś cienkiej rurki. Nawet nie za bardzo to widać. Kupa roboty, a jeszcze zdjęć porządnych nie umiem zrobić, bo całość ma średnicę dwugroszówki i powiększone wygląda topornie. To co wyszło, wstawiam.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tymczasem drewienko się robi. Na warsztacie trochę bałagan bo zawadza nieukończony SPAD XIII, z plączącymi się żyłkami. Trzeba będzie przystopować Tabloida, żeby tamtego wypchnąć na murawę.
PORTFOLIO
"The nice thing about P.C.10 is nobody can prove you wrong"
Avatar użytkownika
Vierbein

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 296
Dołączył(a): środa, 20 czerwca 2012, 09:57
Lokalizacja: znowu Stambuł

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez xmald » piątek, 20 lutego 2015, 23:22

Czołem.
Nadrabiam zaległości - ależ ciekawy wątek mnie ominął. Fajnie to wszystko wygląda. Śmigło możesz śmiało bejcować. Popróbuj gdzieś na boku żeby dobrać odpowiedni kolor. Do lakieru bezbarwnego też możesz dodać kolory żeby dodatkowo zmienić nieco odcienie. Silnik wygląda bardziej niż przyzwoicie! Kibicuję i czekam na kolejną aktualizację!
Avatar użytkownika
xmald

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 1847
Dołączył(a): niedziela, 6 listopada 2011, 08:33

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez Andrzej Godlewski » sobota, 21 lutego 2015, 20:55

O i ja też jakoś przegapiłem początek , tym bardziej fajnie że dobrze go opracowałeś historycznie .
Podglądam bo przymierzam się do budowy wersji na pływakach z wyścigu z 1914r , w Monaco .
Avatar użytkownika
Andrzej Godlewski
 
Posty: 914
Dołączył(a): niedziela, 15 lutego 2009, 20:42

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez Vierbein » piątek, 24 kwietnia 2015, 15:48

Panowie dzięki za komentarze. Nie odpowiadałem, żeby nie tworzyć pustych postów. Dopiero niedawno udało mi się podgonić nieco robotę.

Podglądam bo przymierzam się do budowy wersji na pływakach z wyścigu z 1914r , w Monaco .

Tym bardziej polecam tą stronkę z Kingston, którą podawałem gdzieś na początku.

Tymczasem pomalowałem olejami drewienko, z pozostałości modelarskich wydobyłem jakieś zegary do tablicy przyrządów.
Obrazek

W skrzydłach naciąłem lotki. Zastanawiam się, czy odciąć je całkowicie i wychylić, czy tylko zamarkować podział ciemnym pigmentem.
Obrazek

Ze statecznika poziomego pozostałego po Fokkerze Dr.I wyciąłem też nowy ster kierunku ze statecznikiem. Przyglądając się fotkom doszedłem do wniosku, ze był on znacznie większy. Dla porównania na zdjęciu widoczny jest statecznik zestawowy (szary), pierwsza moja przymiarka (przeźroczysty), i finalna wersja (czerwony).
Obrazek

Pozostaje jeszcze ustalić długość wsporników skrzydłowych. Były chyba nieco wyższe, niż by wynikało ze zwyczajnego "postawienia do pionu". Właściwie, to oprócz podwozia nie pozostała już żadna zestawowa część. Wszystko, co jeszcze zrobię, będzie wykonane samodzielnie lub dosztukowane z innych zestawów. Inna sprawa, że nie ma tego wiele :) W każdym razie wygląda na to, że Mr. Thomas Sopwith zbudował 12 oryginalnych ss.3 szybciej, niż ja ten modelik :lol: Dokładnie 100 lat temu znajdowały się już na pokładzie HMS Ark Royal operującego w rejonie Cieśnin Dardanelskich w ramach operacji przeciw Turcji.
PORTFOLIO
"The nice thing about P.C.10 is nobody can prove you wrong"
Avatar użytkownika
Vierbein

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 296
Dołączył(a): środa, 20 czerwca 2012, 09:57
Lokalizacja: znowu Stambuł

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez DUDE » czwartek, 30 kwietnia 2015, 07:22

Czołem,

Bardzo tresciwe drewienko wyszło, zdecydowanie przypadło mi do gustu!
Działaj dalej!!
pozdrawiam
D
Obrazek
Avatar użytkownika
DUDE

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 581
Dołączył(a): czwartek, 24 listopada 2011, 10:44
Lokalizacja: Bemowo

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez xmald » czwartek, 30 kwietnia 2015, 19:40

Zgadzam się z przedmówcą - wygląda fajnie! Chętnie bym sobie takiego Tabloida kiedyś skleił...
Avatar użytkownika
xmald

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 1847
Dołączył(a): niedziela, 6 listopada 2011, 08:33

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez DUDE » czwartek, 30 kwietnia 2015, 21:35

Xmald - gdzie byłeś jak Ciebie nie było?? Trzeba robić i publikować szmaciaki, bo temat podmiera.. :mrgreen:
Musisz nas wesprzeć!
pozdrawiam
D
Obrazek
Avatar użytkownika
DUDE

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 581
Dołączył(a): czwartek, 24 listopada 2011, 10:44
Lokalizacja: Bemowo

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez Vierbein » czwartek, 30 kwietnia 2015, 23:51

Widzę, że publiczność się ustabilizowała :mrgreen: . Nie ma co narzekać Dude, szmatopłaty "to nie są tanie rzeczy", jak mawiał klasyk. Praca idzie wolno lecz do przodu. Ze szkodą dla fotek, mam je okazję robić tylko nocami, przy sztucznym świetle. Poniżej zamknięty już kadłub. W modelach SH lubię to, że można nie żałować szpachlówki. Powierciłem też otwory na naciągi. Lepiej o nich pomyśleć wcześniej.
Niedługo prace przy statecznikach i silniku, który spróbuję zamontować tak, żeby kręcił się razem ze śmigiełkiem, jak przystało na silnik rotacyjny :D . Producent przewidział montaż obu "na sztywno".

Obrazek

Już teraz zastanawiam się, jak pomalować metalowe osłony silnika. Były wykonane z blachy stalowej. Zwróćcie uwagę na zdjęcia - widać na nich charakterystyczne "cętki". Myślę, czy warto je odtwarzać, bo są naprawdę niewielkie. No, ale do tego dojdziemy, jak już będzie pomalowane płótno i sklejka. Teraz tylko sygnalizuję problem.
PORTFOLIO
"The nice thing about P.C.10 is nobody can prove you wrong"
Avatar użytkownika
Vierbein

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 296
Dołączył(a): środa, 20 czerwca 2012, 09:57
Lokalizacja: znowu Stambuł

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez Vierbein » wtorek, 5 maja 2015, 22:25

Tym razem będzie bez fotek z warsztatu. Każdy, kto zdecydował się robić konwersję, zna chyba ten moment, kiedy okazuje się, że zmiany obejmują więcej, niż się na początku spodziewał. I dla mnie konwersja Tabloida do SS.3 Scout wydawała się prościutką zamianą drewnianych wsporników na metalowe rurki między skrzydłami i wyprostowanie ich do pionu. Ale przyjrzyjcie się temu zdjęciu:
Obrazek

Poza dodaniem panelu ze sklejki pod kabiną i otworu wentylacyjnego lub inspekcyjnego (widocznego jako czarne koło nad dolnym płatem), zmianie uległa cała geometria blach kryjących silnik i bak paliwa - a zatem i ożebrowania tej części kadłuba. Blachy pokrywały przestrzenie miedzy żebrami i do nich były mocowane. Przy "wyprzedzeniu" dolnego płata przez górny, wsporniki "baldachimu" musiały być przedłużeniem kratownicy kadłuba. Kiedy je wyprostowano, również kratownica ma inny przebieg - przedłużenia wsporników w kadłubie są pionowe, nie skośne. Co więcej, przemieszczeniu (ku tyłowi) uległy tylne wsporniki baldachimu oraz przednie zewnętrzne wsporniki podskrzydłowe (ku przodowi, niemal na krawędź natarcia). Wymusza to geometria bryły którą tworzą płaty dolny i górny oraz łączące je wsporniki i naciągi pomiędzy nimi.
Trzeba więc zaszpachlować istniejące już otwory w kadłubie i skrzydłach i wywiercić nowe. Również przebieg linii podziałowych na kadłubie ulegnie zmianie. Trochę to zagmatwane, ale jak się poskłada kadłub i skrzydła, pięknie to widać.
Nie wiem dlaczego, ale lubię taką rzeźnię, lecz tylko z modelami SH, które aż zachęcają do takich działań. :mrgreen:
PORTFOLIO
"The nice thing about P.C.10 is nobody can prove you wrong"
Avatar użytkownika
Vierbein

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 296
Dołączył(a): środa, 20 czerwca 2012, 09:57
Lokalizacja: znowu Stambuł

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez Vierbein » niedziela, 17 maja 2015, 23:40

Patrząc na warsztatowe wyczyny niektórych tu czempionów myślę sobie, że ten mój przypomina nieco relację ze wzrostu trawy. Ale tak właśnie wygląda moje hobby - sporadyczna dłubanina wieczorem lub nocą raz na kilka tygodni. Za to każde maźnięcie klejem smakuję jak dobre wino :)
Ostatnio podłubałem znowu przy kadłubie. W ogonie zamontowałem dwie metalowe rureczki do montażu statecznika pionowego, który też otrzymał podobne "sztyfty". Przy okazji pomogą pozycjonować statecznik poziomy podczas klejenia.
Obrazek

Obrazek

Zmontowałem też elementy "mechanizmu" umożliwiającego obrót śmigiełka. Widzę bowiem, że ma to znaczenie i jest zauważane na tym forum :)

Obrazek

Całość po zamontowaniu
Obrazek

Oraz z osłoną. Widać, że nic nie będzie widać.
Obrazek

Tym samym kończy się mój ulubiony etap dłubaniny. Czas na pokład i malunki.
PORTFOLIO
"The nice thing about P.C.10 is nobody can prove you wrong"
Avatar użytkownika
Vierbein

100-lecie Niepodległości
 
Posty: 296
Dołączył(a): środa, 20 czerwca 2012, 09:57
Lokalizacja: znowu Stambuł

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez Adam » poniedziałek, 18 maja 2015, 14:11

Moim zdaniem nie liczy się tempo ale jakość. To co pokazujesz bardzo mi się podoba.

Adam.
Obrazek
Avatar użytkownika
Adam
 
Posty: 2929
Dołączył(a): piątek, 8 maja 2009, 10:12
Lokalizacja: Warszawa

Re: Sopwith Tabloid, Special hobby, 1/48

Postprzez Andrzej Godlewski » wtorek, 19 maja 2015, 16:51

I tak trzymać , bez pośpiechu i zgodnie z tym co już napisałeś , budowę tych samolotów trzeba smakować jak dobre wino :D
A nie jak setkę wódki ,chlust i poszło :mrgreen:
Avatar użytkownika
Andrzej Godlewski
 
Posty: 914
Dołączył(a): niedziela, 15 lutego 2009, 20:42

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości