Witam,
Korzystając z dodatkowego dnia urwanego z urlopu zmodyfikowałem troszkę model wykonany jakiś czas temu (dodany skromny wash). Tym modelem jest to Bf 109 G-2 wykonany z zestawu Hellera (mimo, że producent podaje, że jest to wersja F-4). Model w skali 1/72, nabyty za zawrotna kwotę 9,90PLN , pomalowany akrylami AGAMY i ozdobiony kalkami Techmodu. Model został "wzbogacony" o elementy zapożyczone z zestawu Hobby Bossa takie jak: koła, kółko ogonowe, wlot do sprężarki (oryginały od Hellera są do niczego nie podobne) .
Model przedstawia maszynę z jednostki 3/LeLv 34, stacjonującej w bazie Utti w kwietniu 1943. Samolot był w tym czasie przypisany do SSgt Eino Peltola (10,5 zwycięstw, z czego 3 na Bf 109 G, pozostałe 6,5 uzyskał na Brewster Buffalo). Za jego sterami zasiadał także inni wybitni piloci: Klaus Alakoski (26 zwycięstw, z czego 25 na Bf 109 G), Aaro Nuorala (14,5 zwycięstw, z czego 10 na Bf 109 G), Urho Lehtovaara (44,5 zwycięstw, z czego 29,5 na Bf 109 G, a 15 na MS-406).
W marcu 1944 samolot trafia do 2/HLeLv 24 stacjonującej w Suulajarvi, MT-213 często jest pilotowany m.in. przez 1Lt. E. Riihikallio (16,5 zwycięstw, z czego 10 na Bf 109 G, pozostałe na Brewster Buffalo) jak i przez innych asów: Atte Nyman (5 zwycięstw, wszystkie na Bf 109 G), Aulis Lumme (16,5 zwycięstw, z czego 5 na Bf 109 G, pozostałe na Brewster Buffalo), Eero Halonen (16 zwycięstw, wszystkie na Bf 109 G).
Sam MT-213 też można uznać za "asa". Na tym egzemplarzu Finowie zestrzelili ogółem 12 samolotów sowieckich.
05.05.43; 34 LeLv; Sgt A. Nuorala - Ła-5
16.05.43; 34 LeLv; MSgt U. Lehtovaara - 2 x ŁaGG-3
17.05.43; 34 LeLv; Sgt K. Alakoski - I-153
18.05.43; 34 LeLv; Sgt K. Alakoski - I-153 of 71 IAP
06.02.44; 34 LeLv; SSgt E. Peltola - Ła-5 of 3 GIAP
07.06.44; 24 LeLv; 1Lt A. Nyman - Ła-5
10.06.44; 24 LeLv; 1Lt A. Lumme - Pe-2
17.06.44; 24 LeLv; 1Lt E. Riihikallio - Ła-5
23.06.44; 24 LeLv; Sgt E. Halonen - Ła-5
23.06.44; 24 LeLv; 1Lt E. Riihikallio - 2 x Ła-5
Samolot w pierwotnym kamuflażu Luftwaffe (zamalowane tylko znaki przynależności państwowej). Docelowe malowanie zgodnie ze standardem fińskim samolot otrzymał w listopadzie 1943 w trakcie remontu jaki musiał przejść w związku z kraksą z czerwca 1943 (podczas lądowania w bazie Utti pilot 1Lt Valli "wpada" na skrzydło zaparkowanego Junkersa W34, jak by tego było mało 45 min. później zostaje dodatkowo uszkodzony (tył kadłuba) przez lądującego MT-216 pilotowanego przez MSgt Onni Paronen, w którym pilot "zniósł" podwozie). Niestety w oznaczeniu wkradł mi się mały błąd - MT-213 latając w 3/LeLv 34 oznaczenie "3" miał w kolorze czerwonym, na biało "trójka" została przemalowana dopiero po otrzymaniu malowania fińskiego w LeLv 24.
Jak zwykle uwagi mile widziane
----------------------------------------------------------
Warsztat:
Petlakow Pe-2FT – 85% (Leningrad)
Savoia Marchetti SM-79 – 60% (Malta / M. Śródziemne)
Savoia Marchetti SM-81 – 60% (Malta / M. Śródziemne)
Fiat G-50 – 95% (Malta / M. Śródziemne)
Matin 167 Maryland – 85% (Malta / M. Śródziemne)
Bell P-39Q – 90% (Leningrad)
Junkers Ju-87 – 60% (Malta / M. Śródziemne)
Junkers Ju-88 – 60% (Malta / M. Śródziemne)