Witam
"Po zakończeniu II wojny światowej armia francuska zgłosiła pilne zapotrzebowania na ciężki samochód rozpoznawczy.
Jedną z ofert zgłosiła francuska wytwórnia Panhard z Paryża i oznaczona jako Panhard EBR (8x8).
Konstrukcja pierwszego modelu bazowała na transporterze AMR 201 i została ukończona w 1946 roku.
W 1948 roku opracowano dwa prototypy, które po badaniach i udoskonaleniach zyskały uznanie dowództwa armii francuskiej.
W 1950 roku rozpoczęto produkcję seryjną samochodu rozpoznawczego Panhard EBR.
Produkowano go w następujących wersjach:
- z wieżą typu FL 11 wyposażoną w działo SA 49 kal. 75 mm oraz 3 karabinami maszynowymi kal. 7,5 mm
(produkowany od 1950 roku)
- z wieżą FL 10 wyposażoną w działo SA 50 kal. 75 mm oraz 3 karabiny maszynowe kal. 7,5 mm
(produkowany od 1954 roku)
- bez wieży jako transporter opancerzony z 3 karabinami maszynowymi kal. 7,5 mm oraz przedziałem dla 12 żołnierzy (produkowany w 1956 roku dla Portugalii)
- z wieżę FL 11 z działem Mle F 2 kal. 90 mm oraz 3 karabinami maszynowymi kal. 7,5 mm
(produkowany od 1963 roku)." (Wikipedia)
Wykonany PZP, bez dodatków.
Ogólnie - bardzo przyjemny model nietuzinkowego pojazdu.
Zastrzeżenia można mieć do słabego spasowania włazów i wieży, wykonania mocowań błotników, jako elementów fototrawionych o rozmiarach bezlitosnych dla moich zmęczonych oczu, a nade wszystko gumowe koła pomocnicze, z nieusuwalnymi (przynajmniej jak dla mnie) nadlewkami, których podkład i farba za nic nie chcą się trzymać.
Kurzenie i washe specyfikami MiG i AK, malowanie Gunze. Na modelu ćwiczyłem użycie pigmentów (dla mnie nowość) oraz olejnych filtrów i washy. Nie ustrzegłem się kilku błędów, ale to po to, aby ich więcej nie popełniać.
Wątek warsztatowy znajdziesz tu.
Zapraszam
Pozdrawiam
Hubert