Na zdjęciach muzealnej Jedenastki, sprzed remontu, widać brak : owiewki przodu skrzydeł, owiewki przed wiatrochronem, zagłówka i kół.
Owiewki góry zastrzałów są.
Szukałem zdjęć owiewki łączenia przodu skrzydeł na posiadanych zdjęciach, także P-24.
Oto inne rezultaty:
Warte zobaczenia są zdjęcia P-11c nr 8.40, PKL t. IV -"w kukurydzy".
Przy okazji, bo dyskusja o tym trwa, przeglądałem zdjęcia z owiewkami zastrzałów.
Ustaliłem, że "te owiewki" na P-7 były jednakowe /przód i tył/, równiutko zamocowane, różne pojawiają się P-11a.
Sądzę, że przyczyną zmiany był element na skrzydle, ten zaznaczony czerwonymi kropkami:
Jeszcze nie wiem do czego służy, może ktoś wie?
Wg mnie, ten element prawie całkowicie ogranicza "manewrowanie" owiewką przy montażu.
owiewki zastrzałów:
Przeglądając fotografie, można zauważyć, że owiewki zastrzałów , od P-11a, poprzez P-11c, P-11f aż do P-24 bez działek
w skrzydłach, mają bardzo podobne /takie same?/kształty.
Jedynie muzealna P-24 w Stambule, ma inne owiewki ale śledząc jej wygląd "po wojnie"-fotografie, można stwierdzić, że były dorabiane i, że na owiewce łączenia skrzydeł Turcy zupełnie polegli. Jest zdjęcie tego elementu, prosty poziomy, jak nigdzie indziej, lub wcale a końce skrzydeł zaślepione.
Jeżeli chodzi o wklęśnięcia przednich owiewek na P-11c z muzeum, należałoby zastanowić się, czy nie jest to wymóg konieczny aby osłonkę nasunąć bezkolizyjnie z wyrzutnikiem łusek, a i kształt aerodynamiczny tego miejsca pewnie ma znaczenie. Może zapytać w muzeum Kogoś kto składał i rozkładał samolot?
Przypadkowe, takie same, symetryczne zniekształcenie, moim zdaniem nie wchodzi w rachubę.
Co do historii muzealnych owiewek, należy przypuszczać, że są oryginalne.
Karkołomna wydaje mi się logika, dorabiania nowych w miejsce istniejących, o dość złożonym kształcie i jeszcze mając na względzie wartość muzealną eksponatu.
Może są kwity, na stwierdzenie o dorabianiu, w dokumentacji z remontu?
No i te numery katalogowe(?), które na posiadanych zdjęciach owiewek widzę.
Myślę, że warto szperać w fotografiach, bo często jedna wątpliwość powoduje znalezienie rozwiązania na zdjęciach, które wielokrotnie przeglądaliśmy.
Pytanie na koniec: czy owiewka była mocowana tylko w dolnej części?, wkrętów do płata brak?