przez PiterATS » piątek, 25 września 2015, 15:52
Jacek, Lotus 78 to dość ciekawa konstrukcja, posiadająca podłogę, generującą całą swoją powierzchnią efekt przypowierzchniowy. Można więc stwierdzić, że w przekroju podłużnym, cały samochód jest w istocie odwróconym skrzydłem. Taka konstrukcja ówczesnych bolidów F1 wymagała sztywnego zawieszenia, by w pełni wykorzystać efekt przypowierzchniowy, bez żadnych strat. Samochód musiał więc siłą rzeczy mieć niewielki prześwit i sztywno zestrojone zawieszenie, by nie pływał po asfalcie. W przypadku właśnie źle zbalansowanego, zbyt miękkiego zawieszenia, w skrajnych przypadkach, kończyło się to po prostu oderwaniem samochodu od powierzchni toru (na jego nierówności) i wystrzeleniem w powietrze, kończącego się nad wyraz efektownym fikołkiem. Takie auta, jak Lotus 78 miały mały skok zawieszenia, a ewentualne straty na przepływającym wzdłuż podłogi powietrzu, wynikłe z pracy zawieszenia, redukowano za pomocą specjalnych kurtyn, mocowanych do zewnętrznych krawędzi sekcji bocznych- stałych lub wysuwanych.
Tak więc w przypadku Twojego modelu nastawiałbym się raczej na sztywne zawieszenie w bardzo ograniczonym zakresie pracy.