Warsztat prowadziłem na zaprzyjaźnionym forum, tutaj natomiast kilka fotek z prac:
Lato – kojarzy się większości z wakacjami, a wakacje z wodą lub górami. Dla mnie lato od jakiegoś czasu to moment kiedy robię sobie wakacje od mojego normalnego modelarskiego tematu czyli szmatopłatów z okresu Wielkiej Wojny. W tym roku zaczęło się od tego, że po raz już nie wiem, który obejrzałem „Das Boot”, później było całe mnóstwo dokumentów anglojęzycznych o U-Bootach. W ramach wakacji przeczytałem „Śmiejącą się krowę” i obie monografie Borowiaka, natomiast obecnie czytam Hiltera Wojna U-Bootów cz. I - Myśliwi Blair`a. No i stało się zamówiłem sobie model „dłubanki”. Inspiracją były też dla mnie warsztaty forumowych kolegów. Muszę przyznać, że wakacje się udały, bo nie pamiętam kiedy miałem tyle czystej frajdy z modelarstwa.
U 20 typ II BPoczta polowa: M 29 421
Stocznia: F. Krupp Germaniawerft A.G. w Kilonii
Podpisanie umowy: 2 lutego 1935
Wodowanie: 14 stycznia 1936
Numer stoczniowy: 550
Pierwszym dowódcą był Kplt Hans Eckermann 1 luty 1936 – 30 września 1937.
Od października 1937 okręt należał do 3. U- Flottille „Lohs” bazującej w Kilonii a jego dowódcą do 17 stycznia 1940 roku był Kplt Karl-Heinz Moehle, który objął później dowodzenie zamiast „dłubanki” U 123 typu VIIC.
W wakacje 1940 U20 okręt należał do U-Ausbildungsflottille – flotylli szkolnej a jego dowódcą był Ottokar Arnold Paulssen i najprawdopodobniej właśnie z tego okresu pochodzi malowanie z krokodylem na kiosku.
Ogółem U20 wykonał 9 patroli na Morzu Północnym oraz 8 na Morzu Czarnym.
U 20 wraz z kilkoma innymi „kaczkami” – U 9, U 18, U 19, U 23 oraz U24 częściowo zdemontowano i przetransportowano drogą wodną na pontonach i przez holowanie, oraz drogą lądową na specjalnych 32-kołowych platformach!
Transport "dłubanek" nad Morze Czarne:
źródło: subsim.com
U 20 podczas swej kariery zatopił ogółem 14 statków handlowych (39 467 BRT) oraz 1 kuter desantowy (9 t).
Okręt został samozatopiony u wybrzeży Turcji na Morzu Czarnym 10 września 1944 – gdzie jego wrak można obejrzeć do dziś. 7 lutego 2008 Askoy Taner wykonał podwodne zdjęcia wraku U 20, które można obejrzeć tutaj:
http://www.uboat.net/gallery/index.html?gallery=DivingI&img=14Kilka zdjęć oryginału w różnych okresach służby:
źródło:
http://modelismo.wehrmacht-info.comźródło: ]https://www.weitze.net
O modelu:Model firmy Revell – to przepak ICM – sklejał się bardzo przyjemnie.
Moje przeróbki lub obejmowały:
- detale dolnej wyrzutni torped
- zaznaczenie pokryw wyrzutni torped
- okucia i nowe mocowania przecinacza sieci
- nawiercenie istniejących i dodanie brakujących otworów przelewowych
- osłony sterów głębokości wraz z naciągami i śrubami rzymskimi
- dodanie i zamiana istniejących relingów na bardziej w skali
- zdetalowanie działka i lawety
- dodanie śrub rzymskich i linek relingów
- dodanie rury wydechowej diesli
- detale kiosku – osłona radionamiernika, kompas, tuba głosowa, przetłoczenia
- wymiana radionamiernika
- detale boi ratunkowej – uchwyty, lampa sygnalizacyjna wraz z osłoną klosza ;)
- okucia mocowań lin i izolatory wykonane z wikolu
- detale peryskopów
Model malowałem farbami Tamiya, Revell, Vallejo oraz Alclad. Cieniowanie i brudzenie to farby olejne dla plastyków.
Miłego oglądania!
Wakacje pod Bałtykiem ;):
I właściwa galeria: