PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Budujesz model, chcesz przedstawić relację z postępów w pracy, zastanawiasz się jak coś zrobić - to miejsce dla Ciebie.

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez SKYRAIDER » piątek, 11 czerwca 2010, 20:39

To by było za łatwe, ale pomysł przedni, gratuluję poczucia humoru.
Bardzo fajnie.
Zacząłem dzisiaj statecznik pionowy, poziomy i dociąłem
materiał na skrzydła. Kadłub spędza mi sen z powiek.
Kto wymyślił takie kształty, co wręga to inny profil.
Do następnych zdjęć.
Marek
Avatar użytkownika
SKYRAIDER
 
Posty: 1111
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 10:26
Lokalizacja: EPTO

Reklama

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez spiton » piątek, 11 czerwca 2010, 21:05

Inżynier Sołtyk ciekawie pisał o tym samolocie. W każdym razie też miał wiele obiekcji ,-)).
Dla mnie pod względem estetycznym jest OK, ale na pierwszy rzut oka wygląda na samolot, co sam nie lata ,-)). Taki blaszak ,-)).
Pozdrawiam
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez K.Y.Czart » piątek, 11 czerwca 2010, 21:34

spiton napisał(a):... ale na pierwszy rzut oka wygląda na samolot, co sam nie lata ,-)). Taki blaszak ,-)).
Pozdrawiam


Jak będzie do kupienia, to kupię - mimo skali nie mojej. Z sentymentu, trochę mnie wyciągał w powietrze na sznurku ;o)
Avatar użytkownika
K.Y.Czart
 
Posty: 2172
Dołączył(a): środa, 2 grudnia 2009, 22:04

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez SKYRAIDER » piątek, 11 czerwca 2010, 21:38

No nie, pewnie że sama bez silnika nie poleci, wiele godzin w niej spędziłem
i jak na taki samolot to jest nie do zdarcia. Wszystko zależy od obsługi technicznej.
Resusy się kończą a ona idzie do USA i dalej lata. Trudno powiedzieć w ilu prywatnych
rękach jest ten samolot.

Krótki rys historyczny:

"PZL 104 WILGA samolot aeroklubowy, zaprojektowany do holowania szybowców lotów nawigacyjnych nauki pilotażu itp. Koncepcja samolotu powstała w 1958 roku pod kierunkiem inż. Ryszarda Orłowskiego, 24 kwietnia 1962 roku prototyp oblatał Mieczysław Miłosz. Okazało się iż samolot posiada masę własną większą o 140 kg od zakładanej i znacznie gorsze osiągi. Ponieważ jeszcze przed oblotem Indonezja wyraziła chęć zakupu licencji, projekt należało poprawić i wprowadzić do użytkowania. Latem 1962 roku inż. Żurakowski i inż. Frydrychiewicz przekonstruowali kadłub oraz wprowadzili wiele poprawek. 1 sierpnia 1963 roku oblatano prototyp poprawionej Wilgi 2, jesienią 1963 roku samolot wszedł do produkcji z silnikiem WN-6 i 30 grudnia 1963 roku oblatano pierwszy samolot seryjny. Kłopoty z silnikiem spowodowały iż w 1965 roku oblatano Wilgę z silnikiem AI-14, po wprowadzeniu wielu zmian samolot wszedł do produkcji pod oznaczeniem Wilga 35. Wilgę 35 produkowano w odmianie A aeroklubowej i P pasażersko łącznikowej. W 1967 roku oblatano Wilgę 32 z silnikiem Continental na zamówienie Indonezji, gdzie uruchomiono licencyjną produkcje pod oznaczeniem Gelatik (ptak ryżowy). Podczas produkcji samolotów Wilga 35, powstawały mniej znane odmiany między innymi Wilga 35R (rolnicza). W 1979 roku powstała odmiana Wilga 80, spełniająca wymagania FAR 23 oferowana na eksport do państw zachodnich. Jesienią 1979 oblatano odmianę pływakową Wilga 35H. W połowie lat dziewięćdziesiątych opracowano wersje Wilga 2000 z poprawionymi skrzydłami wyposażonymi między innymi w winglety. Modyfikacje poszły dalej opracowano kolejną odmiane lecz rozbierzności od pierwowzoru były tak duże że samolot otrzymał nową nazwę PZL-105 Flaming. Produkcja Wilgi znacznie przekroczyła 1000 samolotów, z czego olbrzymia większość trafiła na eksport. Pierwszego stycznia 2002 roku w Polsce było zarejestrowanych 121 cywilnych Wilg oraz 4 samoloty w odmianie Wilga 2000. Dotychczas Wilgi uzyskały 14 międzynarodowych certyfikatów, używane były w 32 państwach na wszystkich kontynentach. W 1977 roku piloci polscy wystartowali na Wilgach w II Mistrzostwach Świata w Pilotażu Samolotów Lekkich w Austrii, Edward Popiołek indywidualnie uplasował się na czwartym miejscu a Krzysztof Lenartowicz na piątym miejscu. Drużynowo drużyna polska zajęła drugie miejsce zdobywając drużynowo srebrny medal, był to pierwszy medal z długiej listy zdobyty na Wildze w następnym ćwierćwieczu w samolotowych Mistrzostwach świata i Europy. Samolot wyróżnia się niewielką prędkością startu i lądowania, dzięki czemu klasyfikowany jest jako STOL. Duży ciąg śmigła umożliwia wyholowanie trzech szybowców jednocześnie."
I tak w ten oto sposób te piękne samoloty znikną z Polskiego nieba, niebawem.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Marek
Avatar użytkownika
SKYRAIDER
 
Posty: 1111
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 10:26
Lokalizacja: EPTO

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez nobie1973 » sobota, 12 czerwca 2010, 00:40

Marek !
A może również taka…

Obrazek

Obrazek

Tą powinieneś znać doskonale, swojego czasu ja i moi ludzie trochę się nią zajmowaliśmy… ;o)

Obrazek

Obrazek

Jak coś potrzebujesz w temacie to daj cynka na PW.
Avatar użytkownika
nobie1973
 
Posty: 563
Dołączył(a): czwartek, 25 września 2008, 18:46
Lokalizacja: Londyn

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez spiton » sobota, 12 czerwca 2010, 01:49

Nie fajniej wyglądałaby z "normalną" obudową goleni ??
Obrazek
Avatar użytkownika
spiton
 
Posty: 11473
Dołączył(a): czwartek, 29 listopada 2007, 00:21
Lokalizacja: Kościelisko

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez SKYRAIDER » sobota, 12 czerwca 2010, 09:01

Cześć,
Norbert, te dwa ostatnie zdjęcia to nasza Wilga z Torunia podczas remontu.
Gdzie Je robiłeś ? Możesz mi wysłać na maila oryginalny rozmiar ?
Co do propozycji, to zupełnie inny samolot, konstrukcja zmieniona.
Trzeba by rzeźbić od nowa całość, nie ma możliwości wprowadzenia
modyfikacji do 35 A. Konwersje 35 A modelarz może sam dorobić.
Pozdrowienia
Marek
Avatar użytkownika
SKYRAIDER
 
Posty: 1111
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 10:26
Lokalizacja: EPTO

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez tomek_chacewicz » sobota, 12 czerwca 2010, 09:27

Marku, mógłbyś mi podrzucić na maila te plany, które wkleiłeś w pierwszym poście wątku?
P.S. Na Wilgę się piszę bo w końcu normalna skala :mrgreen:
pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez SKYRAIDER » sobota, 12 czerwca 2010, 14:30

Tak było dzisiaj, dopiero wróciłem do domu, od 8 rano.

Obrazek
Obrazek

Takie coś do nas przyleciało

Obrazek

I jedyny w Polsce zarejestrowany wiatrakowiec

Obrazek

Wysłałem.
Marek
Avatar użytkownika
SKYRAIDER
 
Posty: 1111
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 10:26
Lokalizacja: EPTO

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez tomek_chacewicz » niedziela, 13 czerwca 2010, 22:06

SKYRAIDER napisał(a):I jedyny w Polsce zarejestrowany wiatrakowiec

Obrazek

Oj chyba nie jedyny...
Obrazek
Dzięki za plany!
pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez SKYRAIDER » niedziela, 13 czerwca 2010, 22:41

No to mamy dwa, właściciel w Toruniu po prostu nie jest na topie.
Przekażę mu informację o drugim.
Jeżeli się przydały to OK !
Marek
Avatar użytkownika
SKYRAIDER
 
Posty: 1111
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 10:26
Lokalizacja: EPTO

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez tomek_chacewicz » niedziela, 13 czerwca 2010, 22:47

Zdjęcie robione dzisiaj w Góraszce :) ale zobacz, że ten sam typ maszyny i niemal identyczna rejestracja.
pozdrawiam
Tomek
Avatar użytkownika
tomek_chacewicz
 
Posty: 1827
Dołączył(a): poniedziałek, 17 marca 2008, 13:47
Lokalizacja: Warszawa - Odolany

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez SKYRAIDER » niedziela, 13 czerwca 2010, 22:56

Od soboty do dzisiaj by nie przemalował, ale podobne bardzo.
Może dla tego typu tak jest.
marek
Avatar użytkownika
SKYRAIDER
 
Posty: 1111
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 10:26
Lokalizacja: EPTO

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez Cichociemny » niedziela, 13 czerwca 2010, 23:27

Wiatrakowce na powyższych zdjęciach to maszyny typu Xenon-2 (wyrób krajowy ;o) ). Czerwony (SP-XENA) to pierwszy wiatrakowiec zarejestrowany po wojnie w Polsce. W ubiegłym roku do rejestru polskich cywilnych statków powietrznych wpisano w sumie trzy maszyny tego typu. Drugi był SP-XENB.
Cichociemny
 
Posty: 2637
Dołączył(a): środa, 26 września 2007, 18:33

Re: PZL - 104 Wilga 35A 1:48

Postprzez SKYRAIDER » poniedziałek, 14 czerwca 2010, 08:44

Jest tak jak napisałeś, ten z Torunia jest pierwszy po wojnie zarejestrowany.
Różnią się owiewkami na kołach.
Cena tego "cudaka" to 350,000 tysięcy złotych.
Dzisiaj dalszy ciąg skrobania 104-ki.
Marek
Avatar użytkownika
SKYRAIDER
 
Posty: 1111
Dołączył(a): piątek, 30 listopada 2007, 10:26
Lokalizacja: EPTO

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Lotnictwo - warsztat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 14 gości