No nie, pewnie że sama bez silnika nie poleci, wiele godzin w niej spędziłem
i jak na taki samolot to jest nie do zdarcia. Wszystko zależy od obsługi technicznej.
Resusy się kończą a ona idzie do USA i dalej lata. Trudno powiedzieć w ilu prywatnych
rękach jest ten samolot.
Krótki rys historyczny:
"PZL 104 WILGA samolot aeroklubowy, zaprojektowany do holowania szybowców lotów nawigacyjnych nauki pilotażu itp. Koncepcja samolotu powstała w 1958 roku pod kierunkiem inż. Ryszarda Orłowskiego, 24 kwietnia 1962 roku prototyp oblatał Mieczysław Miłosz. Okazało się iż samolot posiada masę własną większą o 140 kg od zakładanej i znacznie gorsze osiągi. Ponieważ jeszcze przed oblotem Indonezja wyraziła chęć zakupu licencji, projekt należało poprawić i wprowadzić do użytkowania. Latem 1962 roku inż. Żurakowski i inż. Frydrychiewicz przekonstruowali kadłub oraz wprowadzili wiele poprawek. 1 sierpnia 1963 roku oblatano prototyp poprawionej Wilgi 2, jesienią 1963 roku samolot wszedł do produkcji z silnikiem WN-6 i 30 grudnia 1963 roku oblatano pierwszy samolot seryjny. Kłopoty z silnikiem spowodowały iż w 1965 roku oblatano Wilgę z silnikiem AI-14, po wprowadzeniu wielu zmian samolot wszedł do produkcji pod oznaczeniem Wilga 35. Wilgę 35 produkowano w odmianie A aeroklubowej i P pasażersko łącznikowej. W 1967 roku oblatano Wilgę 32 z silnikiem Continental na zamówienie Indonezji, gdzie uruchomiono licencyjną produkcje pod oznaczeniem Gelatik (ptak ryżowy). Podczas produkcji samolotów Wilga 35, powstawały mniej znane odmiany między innymi Wilga 35R (rolnicza). W 1979 roku powstała odmiana Wilga 80, spełniająca wymagania FAR 23 oferowana na eksport do państw zachodnich. Jesienią 1979 oblatano odmianę pływakową Wilga 35H. W połowie lat dziewięćdziesiątych opracowano wersje Wilga 2000 z poprawionymi skrzydłami wyposażonymi między innymi w winglety. Modyfikacje poszły dalej opracowano kolejną odmiane lecz rozbierzności od pierwowzoru były tak duże że samolot otrzymał nową nazwę PZL-105 Flaming. Produkcja Wilgi znacznie przekroczyła 1000 samolotów, z czego olbrzymia większość trafiła na eksport. Pierwszego stycznia 2002 roku w Polsce było zarejestrowanych 121 cywilnych Wilg oraz 4 samoloty w odmianie Wilga 2000. Dotychczas Wilgi uzyskały 14 międzynarodowych certyfikatów, używane były w 32 państwach na wszystkich kontynentach. W 1977 roku piloci polscy wystartowali na Wilgach w II Mistrzostwach Świata w Pilotażu Samolotów Lekkich w Austrii, Edward Popiołek indywidualnie uplasował się na czwartym miejscu a Krzysztof Lenartowicz na piątym miejscu. Drużynowo drużyna polska zajęła drugie miejsce zdobywając drużynowo srebrny medal, był to pierwszy medal z długiej listy zdobyty na Wildze w następnym ćwierćwieczu w samolotowych Mistrzostwach świata i Europy. Samolot wyróżnia się niewielką prędkością startu i lądowania, dzięki czemu klasyfikowany jest jako STOL. Duży ciąg śmigła umożliwia wyholowanie trzech szybowców jednocześnie."
I tak w ten oto sposób te piękne samoloty znikną z Polskiego nieba, niebawem.




Marek