Kuba P. napisał(a):Grzegorz2107 napisał(a):Mój wniosek jest taki, że Japo się jednak myli.
Dobrze, ale w którym miejscu się myli. .
Jak rozumiem kamieniem niezgody jest kolor spodu płata i wklejone zdjęcie samolotu, o ile nie zostało poddane obróbce cyfrowej, zaprzecza, żeby kolor brązowy do jego malowania był użyty jako zewnętrzna warstwa.
Jeśli w oryginale kolor był brązowy, to na zdjęciu może mieć jasny odcień tylko wtedy, gdyby użyto czerwonego filtra, co jednak można wykluczyć widząc prześwitujące jasne niebo ( przy tym filtrze byłoby b.ciemne) .
Tylko tyle. Mówię to jako amator, nie badałem szczątków foki, ale nieskromnie stwierdzę, że zdarzało mi się znajdować oczywiste błędy w interpretacji kolorów popełnione przez zacnych i znanych z profesjonalizmu autorów. Ci profesjonaliści to też ludzie, a mylić się jest rzeczą ludzką.
Bardzo ciekawy link dotyczący pułapki minowej z niebieską szóstką pokazuje w jaki sposób użycie żółtego filtra uwydatniło kolor nieba i jednocześnie sprawiło, że niebieski kolor w numerze stał się ciemny, prawie tak jak obwódka. Nie znam się mocno na malowaniu Fok, a szczególnie z końca wojny, ale...bardziej bym widział w tych samolotach klasyczny dla spodu płata błękit, wychodzący na zdjęciach z żółtym filtrem jako ciemnoszary, niż brąz, który do niczego nie pasuje i zawsze jest ciemny bez względu na filtr ( z wyjątkiem czerwonego, ale takie zdjęcie jest łatwo rozpoznawalne z innych względów) .
JAPO jest cholernie dobre. Oni nie tylko o Dorach napisali. Nowa książka o Schwalbe gniecie w ziemię. Dowody na ich tezy są jeszcze lepsze jak przy tych Fw 190.
Nie obraźcie się, ale to nie są bylejakie książeczki pisane przez przypadkowych przepisywaczy. To bardzo dobre pozycje
I gdy mówi to Kuba P. jest to prawda. Jednak w tym wypadku nie jestem jedyny, który zauważa, że bezgraniczne zaufanie kończyć się może bolesnym rozczarowaniem.
