przez obłok » wtorek, 21 marca 2017, 22:24
Model przedstawia samolot FIAT G.50 bis (V serie) z 16 Lovačko Jato 6 Lovačka Skupina, 1 Baza Lotnicza Zagrzeb-Borongaj przełom 1942/1943 r.
Od początku 1942 r. w bazie lotniczej Sarajewo-Rajlovac formowano 16 Eskadrę Myśliwską (Lovačko Jato) w ramach 6 Grupy Lotniczej (Lovačka Skupina) w oczekiwaniu na obiecane samoloty FIAT G.50. Dnia 12 czerwca 1942 r. lotnictwo chorwackie (Zrakoplovstvo Nezavisne Države Hrvatske) odebrało dziewięć maszyn tego typu (MM 6203-6211) i jedną w wersji szkolno-treningowej G.50 B (MM 6477). Były to maszyny zbudowane na przełomie lat 1941-1942 w ramach V serii w zakładach Aeritalia. Używane poprzednio w lotnictwie włoskim, ale przed przekazaniem ich Chorwatom wymieniono silniki oraz zmieniono przyrządy radiowo-nawigacyjne na niemieckie. W lipcu 16 Eskadrę Myśliwską przeniesiono na lotnisko w rejonie miasta Banja Luka (1 Baza Lotnicza Zagrzeb-Borongaj). 7 lipca samolot numer 3502 razem z pięcioma innymi przeleciał do Sarajewa, zaś we wrześniu razem z dwoma innymi G.50 prowadził działania przeciwpartyzanckie z lotniska Banja Luka. Po kapitulacji Włoch (wrzesień 1943 r.) na lotnisku w Mostarze przejęto trzy kolejne FIAT-y. Od listopada 1943 r. G.50 weszły na wyposażenie 1 Eskadry Myśliwskiej 2 Grupy Lotniczej (1 Baza Lotnicza Zagrzeb-Borongaj). Według stanu na 26 stycznia 1944 r. część FIAT-ów zasiliło (oprócz 1 Eskadry) 21 Eskadrę Lotniczą 11 Grupy Lotniczej-razem z Morane Ms-406. Na początku kwietnia 1944 r. jeden samolot G.50 został zniszczony przez myśliwce amerykańskie. 18 kwietnia na lotnisku Borongaj dwa inne G.50 zostały zniszczone przez samoloty USA. Od początku czerwca 1944 r. samoloty FIAT G.50 (łącznie 20-22 sztuki) stanowiły uzupełnienie wyposażenia 2, 11, 12 i 21 Eskadry Myśliwskiej. 2 września na jednym z nich Andrij Arapowić zdezerterował do partyzantów Josipa Broz Tito. Wykazy wyposażenia lotnictwa chorwackiego na 1 października 1944 r. pokazują jeszcze samoloty G.50 na stanie 2 Eskadry 2 Grupy oraz 21 Eskadry 11 Grupy Lotniczej w bazie Zagrzeb-Borongaj. 24 marca 1945 r. trzy FIAT-y zostały uszkodzone na ziemi przez amerykańskie Mustangi. 25 marca na kolejnym G.50 zdezerterował Ivan Misulin. Po wojnie kilka ocalałych FIAT-ów używało lotnictwo jugosłowiańskie.